/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
virus
Fra : ferik
Vist : 477 gange
500 point
Dato : 25-10-16 18:11

jeg har desværre fået en alvorllig virus på min berbar
jeg kører win 10 fuld opdateret
avg, og bruger windows 10, defender, firefox, anti mailwarebytes
når jeg klikker på et link åbner comp. en helt forkert side
jeg har prøvet med systemgenoprettelse, men kan kun gå tilbage til 12-10
det er desværre ikke langt nok
f. eks i dag kan jeg ikke komme ind på nordjyske, men får e. eks. simple2date.com/
hvad kan jeg gøre
jeg er ikke meget for at stille computeren tilbage til fabriks tilstand

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-10-16 18:17

Gå ind på spywarefri.dk: http://forum.spywarefri.dk/, de er eksperter i fjernelse af virus og andet snavs.
Opret en profil, følg denne vejledning, meget nøje: http://forum.spywarefri.dk/t/vejledning-til-rensning-af-windows/65176

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-10-16 18:19

Prøv med adwcleaner(gratis), den skal ikke installeres!

AdwCleaner værktøjet vil scanne din PC for diverse Toolbar's og andre uønskede filer, browser udvidelser og registrerings nøgler, som kan være installeret på din PC uden din viden.

1. Du kan hente AdwCleaner her.
Download skulle gå igang efter 5-10 sekunder, hvis ikke så klik på:
"If the download process does not begin automatically, please click here."
og ikke noget andet!
http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/dl/125/

2. Luk ALLE programmer før du starter AdwCleaner, dobbelt-klik nu på AdwCleaner ikonet.
Hvis Windows spørger dig om du vil køre AdwCleaner, så klikker du selvfølgelig Ja/Kør.

3. Når AdwCleaner programmet åbner klikker du på "Scan" knappen oppe i venstre hjørne.
AdwCleaner starter nu med at undersøge din PC for uønskede filer der kan være installeret på din PC.

4. For at fjerne fundne Toolbar's og andre uønskede filer der blev fundet under søgning, klik på "Clean" knappen.

5. AdwCleaner vil nu bede dig om at gemme alle åbne filer eller data fra åbne programmer da PC skal Genstartes. Gør det og klik på OK knappen.
AdwCleaner vil nu slette det fundne adware fra din PC.
Når det er gjort vises der en besked der forklarer hvad PUPs (Potentielt Uønskede Programmer) og Adware er.
Læs denne information og klik så OK.

Du vil så få vist endnu en besked om at AdwCleaner behøver at genstarte din PC.
Klik på OK knappen for at give tilladelse til at AdwCleaner genstarter din PC.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 510 point
Dato : 25-10-16 18:27

Du kan os tjekke dine installerede programmer i Kontrolpanel > Programmer > Fjern et Program

Kig efter mistænkelige programmer, som du ikke kender eller har installeret, fjen dem!

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-10-16 19:24

Endelig skal du have et Antivirusprogram installeret.
Windows Defender er ikke en snus værd...

Alt efter temperament kan du jo installere et gratis eller et betalt antivirusprogram.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-10-16 19:31

ferik HAR AVG! så ikke flere av prg.

Defender kan bruges som suplement i win 10

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-10-16 19:43

Citat
ferik HAR AVG! så ikke flere av prg.

Klart nok - KUN ET ANTIVIRUSPROGRAM - men det fremgår blot ikke af teksten...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-10-16 19:53

Citat
men det fremgår blot ikke af teksten...

Puds brillerne, 3. linje står avg!

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-10-16 20:06

Sandelig om ikke det gør...

Så er alt jo soleklart og vi er ikke engang uenige

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 26-10-16 18:53

Hej ferik. Det er ikke altid nok, at scanne med kun et program.
Prøv at downloade og installere nedstående værktøjer og scan/opryd din computer for pop-up adware og PUP virus.

I nogle tilfælde er man også nødsaget til at nulstil alle sine browser, eller scanne sin computer i fejlsikret tilstand, da nogle virus/adware typer køre i ring/starter op igen efter genstart af computer/browser. https://www.youtube.com/watch?v=FHmizkgTYKQ

1) AdwCleaner
http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/
2) Junkware Removal Tool
http://www.bleepingcomputer.com/download/junkware-removal-tool/
3) CCleaner
https://www.ccleanercloud.com/
4) Advanced SystemCare
http://www.iobit.com/en/advancedsystemcarefree.php

McBobo

Vigtigt!
Husk nu at få lavet backup jævnligt af dine vigtigste filer (dokumenter, billeder, bogmærker m.m. på en extern-harddisk/USB key, da intet virus program aldrig er en 100% garanti.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 26-10-16 20:01

Lige en tilføjelse, så du slipper for disse ondsindet pop-up adware/PUP virus i fremtiden.

I de fleste tilfælde komme disse virus ind på computer, når man surfer rundt på nettet og kommer til at trykke på et reklame links, eller siger ja/ok til et pop-up vindue.
For at ungå dette i fremtiden kan du uden videre installere disse tilføjlser til din browser.

Jeg selv bruger Firefox (uden tvivl den bedste browser) og har haft glæde af disse tilføjlser de sidste mange år. Du bliver overrasket over, hvor meget lort du slipper for at se på, samt blokere dv. analysering og sporings værktøjer fra hjemmesider du besøger.

Der er selvfølgelige Adblock Plus, som de fleste nok kender.

Element Hiding Helper til Adblock Plus
Adblock Plus pop-up
Adguard AdBlocker
Disconnect
Ghostery

Vigtigt!
I nogle tilfælde skal du deaktivere en af tilføjlserne (tillid til hjemmesiden), da programmet kan blokere for en vigtigt funktion/element på en hjemmeside. Det kan f.eks være video funktion på f.eks HBO, Netflix, TV2 m.m.

Programmerne er utrolige nemme at gå til, når man først har leget/lært dem lidt at kende.
Du kan finde masse af trin for trin guider på youtube omkring tilføjlserne.

McBobo

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-10-16 21:52

Citat
f. eks i dag kan jeg ikke komme ind på nordjyske, men får e. eks. simple2date.com/

Har oplevet at ´mallwaren´ ligger i selve internet-ikonet/ genvejen - prøv at lav en ny genvej - direkte fra C:/ programmer/ din browser - eller H klik på ikonet/ egenskaber - hvis der står meget mere end \Application\chrome.exe" så slet alt efter (crome er min browser) har du andre så slet ALT mellem din browser men ikke punktum og EXE

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 26-10-16 21:54

tak for indlæg
jeg har bøvlet det meste af dagen
og forsætter i morgen

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-10-16 22:27

Følg nu den vejledning fra Spywarefri. Så er din maskine garanteret helt ren, alt andet er bare famleri.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 26-10-16 23:02

Brassovitski
det har ikke været mulig for mig at komme ind på siden
formentlig på grund af virus
jeg prøver igen i morgen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-10-16 02:45
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-10-16 15:58

Citat
Brassovitski
det har ikke været mulig for mig at komme ind på siden
formentlig på grund af virus
jeg prøver igen i morgen

Har du ikke en anden PC, evt. en bærbar du kan have ved siden af? Du skal nemlig også på nettet og hente forskellige programmer, dem kan du så lægge på en USB, og køre dem derfra på den inficerede maskine. Prøv evt. at starte den inficerede PC op i fejlsikret tilstand med netværk, ogs e om du så kan komme på. Det er ikke sikkert virussen ellerhvad der nu er af snavs på maskinen er aktiv i fejlsikret tilstand.

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 11-11-16 15:41

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-11-16 16:14

velbekomme