/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Fængsel bedre end plejehjem
Fra : svendgiversen
Vist : 331 gange
147 point
Dato : 18-10-16 11:22

Jeg har lige læst en atypisk, afsindig, krimi, hvor ældre beboere på et plejehjem opdager,
at man i fængsler har det langt bedre end de har, og de begår en række snedige forbrydelser
for at komme i fængsel.

Nu er bogen svensk: "Kup og Kaffelikør", men spørgsmålet er jo også aktuelt herhjemme.

Får man bedre mad, motion og andre forlystelser i fængsler end på danske plejehjem?

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 157 point
Dato : 18-10-16 11:36

Spørgsmålet er bare om du får en Dansk Dommer til at smide ´sådanne´ mennnesker i fængsel - men ellers kan du have ret? får man ikke også gratis Tandpleje i fængsel, hvilket kan være en dyr omgang for selv ikke kriminelle.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-10-16 12:05

svendgiversen, hvordan tror du selv, at en person på et plejehjem har det?

Der er mange, der bor på et plejehjem. De bor der, da de ikke kan klare sig selv i egen bolig. Der er flere, der er så syge, at de ikke selv kan synke, deres mad. Maden får de så gennem en sonde i næsen. Der kan jeg så være enig i, at de pågældende på plejehjemmet, ikke får den optimale mad som alle de kriminelle, der er indespærret.
De kriminelle er funktionsdygtige. De kan selv tygge deres mad.

Citat
Får man bedre mad, motion og andre forlystelser i fængsler end på danske plejehjem?

Jeg kender en, der er ansat på et plejehjem. De personer, der har/kan have behov for motion, de får det.
Forlystelser: I løbet af sommeren tog plejehjemmet en tur på Bakken med de mest mobile for at
se "Korsbæk"
Flere gange om året bliver der holdt sammenkomst, men de meget svagelige kan ikke altid deltage ( det er de personer, der får mad gennem en sonde i næsen)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-10-16 12:50

> til at smide ´sådanne´ mennnesker i fængsel

I bogen lykkes det dem at komme kort varigt i fængsel,
men forholdene er ikke helt som forventet,
det er ikke fangevogterne der bestemmer, men selvbestaltede, brutale, fanger.

>>Maden får de så gennem en sonde i næsen.

Jeg taler ikke om dem, men de der stadig kan lide og nyde ordentligt mad,
efter sigende er den langt bedre i både svenske og danske fængsler?

>>>De personer, der har/kan have behov for motion, de får det.

Jeg kender flere eksempler på det modsatte,
hvor plejepersonalet hellere røg og holdt pauser, i stedet for at gå/køre med de gamle.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-10-16 13:07

Citat
det er ikke fangevogterne der bestemmer, men selvbestaltede, brutale, fanger.

Så må ´pensionsten´ virkelig have begået noget kriminelt, hvis de blev sat sammen med rockere osv, de var nok nærmere havnet i et åbent afsnit - og hvis de stak af, var de sikkert nemme at indhente/ fange igen - men så fik de da dagens motion...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-10-16 13:24

Nej det er ikke rockere, men nogle der er lige så slemme.

Den kvindelige hovedperson, midt i 70 erne, skal i kvindefængslet
stå før op end de andre og dække bord for den selvbestaltede bande fører.

Gør hun ikke det, risikere hun at komme i saunaen, hvor de, der ikke vil makke ret,
bliver mishandlet uden at fængsel personalet kan se det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-10-16 16:03

Og ikke alle plejehjem er jo lige slemme.

Min mor var heldig at komme på vort lokale plejehjem,
hvor hun kendte plejerne og deres familier i en lille landsby.
og hun fik så en god behandling, selv om hun ikke kom meget ud.

Svigermor derimod kom på plejehjem på Amager, der hvor travbanen før lå,
plejepersonalet var hovedsageligt studerende, der skulle tjene lidt til studierne,
og de var ret ligeglade med de gamle, der sjældent kom udenfor.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-10-16 17:30

Der har i et par år cirkuleret en ironisk vits med at indsatte har det bedre end vores pensionister, første og fremmest på madsiden.
Prøv at give en rocker vacumpakket smørrebrød i et års tid, så er det med at få vat i ørerne og krybe i flyverskjul.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-10-16 17:42

Citat
Den kvindelige hovedperson, midt i 70 erne, skal i kvindefængslet
stå før op end de andre og dække bord for den selvbestaltede bande fører.

Sådan personer findes overalt, også arbejdspladser og kaldes mobning.
Citat
rocker vacumpakket smørrebrød

Eller en muslim svinekød - fængsler er for mange den rene sommerlejr, og især dem fra Øst landene griner af den Danske blødsødenhed, hvad angår straf og konsekvens.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-10-16 17:49

svendgiversen, bogen handler om en fiktiv historie. Den er blevet sammenlignet som en mellemting af Olsen/Støvsugerbanden. Det siger jo meget om indholdet

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-10-16 17:54

Nu er bogen jo nok fiktion. Og jeg har hverken været i fængsel, eller på plejehjem. Og dog..........
Jeg gik til genoptræning her:

http://www.thisted.dk/Institutioner/institution/dragsbaekcentret
Og der så det ud til at være rigtig gode forholde. F.eks. har jeg set flere gange, hvordan de "indsatte" hyggede sig under middags spisning, i fællessalen, mens personalet vimsede rund om bordet, og hjalp både her og der. Så virkelig hyggeligt ud, og snakken og latteren gik. Det samme ved eftermiddags kaffen. Spisesedlen ser da også pænt ud.

http://www.thisted.dk/Institutioner/institution/dragsbaekcentret/Hverdagen%20i%20huset/~/media/INSTITUTIONER/Dragsbaek/Oktober%20menu.pdf

Selvfølgeligt ved jeg ikke hvordan smagen er. Men de så nu vældig tilpasse ud.

Jeg jeg vil ubetinget vælge Dragsbækcentret, fremfor Statsfængslet i Horsens.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-10-16 18:07

Citat
Støvsugerbanden

Herlig film om ældre, der giver den gas - gad vide hvor man kan købe så lydløs en støvsuger?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-10-16 18:47

Nej det er ikke kun en fiktion. Ikke helt oppe i Thisted, men næsten.

Indtil for få år siden troede jeg at det var bedre at komme på et plejehjem på landet,
hvor alle kendte hinanden, jævnfør min mor og min svigermors forhold.

Men så fortalte min nye kone om hendes mors sidste tid.

Da hun ikke turde være alene mere, kom hun på en slags kolle kolle,
en god tid og et sted, hvor man hjalp hinanden.

Da blev min kone alene og hun besøgte tit sin gamle mor og sørgede for motion.
Og tre af hendes fire sønner boede lige i nærheden og tog sig også af hende.

Men til sidst kom hun på plejehjem, det skulle hun ikke have gjort.
Før kunne hun gå, nu sad hun bare der, og på få måneder forsvandt hendes muskler.

Min kone prøvede forgæves at råbe personalet op.

Min mor havde en rød knap hun kunne trykke på,
og snart kom der en hjælper og hjalp hende på toilettet eller hvad hun ellers skulle.

Det havde min nye kones mor også, men den fungerede ikke altid
og min nye svigermor turde ikke klage, hvorfor ikke?

Engang da min kone var der og der ikke blev svaret gik hun hen i personale stuen,
Og svaret var: "den er videre stillet", det fremgik ikke til hvem??

Og så det værste, da hun ikke fik motion, blev hun stadige svagere,
og engang hun skulle på toilettet, faldt hun og lå i mange timer.

Og det var ikke personalet der fandt hende, det var min kones lillebror, hendes yngste søn.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-10-16 20:40

Olsen banden kender vi jo alle, men tænk at nogen stadig husker Støvsugerbanden.

Jeg boede på Hagemanns kollegie 1966 -70, men min bror boede der før, og da var
der stuvende fuldt foran fjernsynet, når de sendte Støvsugerbanden.
Det må have været ført i 60 erne?

Og ja, menuen fra Thisted ser fin ud, det var den ikke i bogen, i et privat ejet plejehjem,
hvor værtinden skulle spare for at indynde sig hos ejeren/direktøren/elskeren.

Stadig flere røde bøffer i fængslet?

Og så kommer vi til det jeg ikke kan lide,
hverken min mor, svigermor eller nye svigermor ville klage over urimelige forhold.

Hvordan får personalet og ledelsen indpodet denne modvilje, noget med ikke at være til besvær?

Tværtimod er det nu min holdning, at man skal true med at lægge de uacceptable forhold
ud på nettet, noget personaet, og især den ukvalificerede leder er bange for.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-10-16 22:06

Citat
Og så kommer vi til det jeg ikke kan lide,
hverken min mor, svigermor eller nye svigermor ville klage over urimelige forhold.

Hvordan får personalet og ledelsen indpodet denne modvilje, noget med ikke at være til besvær?

Hørt! De er rundet af en tid, hvor enhver måtte klare sig selv....være sit egen lykkes smed. (Ved godt det er et upopulært udtryk). Jeg husker tydeligt tiden fra sidst i 40`erne, og op gennem 50`erne. Da måtte folk være "kreative", for at få det daglige brød. Incl. mine forældrer, der fostrede 8 børn, med mig som den ælste. Født i 1942. I det år, lagde far roerne ind i stuen, foran kakkelovnen, for at få dem tøet op, til hans 2 køer.

Bl.a. sådanne historier, gør at jeg ikke kan ta` nutidens kontanthjælps klynk, helt alvorligt. Okay, der kan være syge og hjælpeløse imellem. Men det var der sågu også dengang. OG DE OVERLEVEDE, på de opstillede præmisser.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-10-16 22:20

Citat
Og så kommer vi til det jeg ikke kan lide,
hverken min mor, svigermor eller nye svigermor ville klage over urimelige forhold.

Du skriver det selv - næsten:

Citat
Hvordan får personalet og ledelsen indpodet denne modvilje, noget med ikke at være til besvær?

I min familie er det noget med at HVAD ANDRE SKAL RAGE os - i gamle dage passede man sig selv og sine nærmeste, og NÅR den byrde blev for stor? spurgte man måske det offentlige om ? hvad gør vi nu lille DU.
I dag er det en naturlig følge af det Offentlige, der (modstræbende) skal yde hjælp til værdig trængende - som IGEN er gået over til ´privat´ hjælp som heller ikke kan yde en ´SKID´/ ny ble? andet til dem de burde passes på godt på - og de ´virkeligt´ trængende, som engang skabte det Danske velfærdssamfund ryger nederst IGEN og IGEN.

Min mor døde hjemme, hun opgav livet pga af nye hjælpere/ tid til en kop kaffe og eller mangel på samme.

Men det var ikke noget med spørgsmålet at gøre, samt ´Filmen´ kan lånes på biblioteket.

Det blev mit sidste indlæg.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-10-16 22:22

Fis og KANDU, har forsøgt at smide et indlæg og frem og tilbage knappen skal i brug - men det var nok Mosebaek der kom i vejen på ´tråden´.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-16 09:23

Tak for svaret mig-selv.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-16 11:33

Jeg ser nu at du ikke er superbruger, så får du ikke glæde af de mange kandu points uden værdi.

Med din store viden, bør du blive super bruger, bare for sportens skyld...