/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Må udlejer kræve penge for det ?
Fra : vedikkealt
Vist : 421 gange
500 point
Dato : 16-10-16 10:01

Må udlejer kræve 100 kroner om måneden for aflæsnning af en varmemåler til ens lejlighed der sidder i et aflåst rum.
Må udlejer tillade nogle at holde hund og andre ikke i samme ejendom.
Har udlejer forpligtigelser i retning af at tage klager alvorligt og løse det, eller kan han bare være skide ligeglad med klager uden beboerne kan gøre noget ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-10-16 11:57

1 tvivler, med mindre det står på S/H i kontrakten.
2 Ja, afhængig af hvornår de har anskaffet sig dyr - det kan være før/ efter nye regler om samme
3 Klager skal altid tages alvorligt

For mig lyder det som en meget dårlig vært, som kun tænker på penge.
Prøv LLO:
http://llo.dk/Om-LLO.aspx

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 16-10-16 12:30

Hvad betyder S/H i kontrakten ?

Vi afregner selv efter måler i et for os lejere utilgængeligt rum...!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-10-16 12:50

Mon ikke det er tid til at rykke teltpælene op og finde et andet sted at bo.
Det lyder ikke som en reel udlejer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-10-16 15:42

Citat
Hvad betyder S/H i kontrakten ?

Sort på hvidt.
Man kan blive afkrævet hvis man ikke vil lukke aflæseren eller viceværten ind eller ikke vil aflevere ekstranøgle, det er noget af et problem her i Vollsmose hvor indvandrerkvinder ikke må lukke fremmede mænd ind.
100 kr om måneden er sygt og kan sikkert give en holdbar sag hos LLO, desuden er aflæsning en del af abonnement som enten betales via huslejen eller er med i det abonnement som man får tilsendt slutregnskabet fra, Brunata som opsætter målere er en af aktørerne.
Vi har så fjernaflæsning her men betaler til det på en eller anden måde.

Klager skal de tage alvorligt, men utallige sager viser at det er mere end svært for ejendommen at slippe af med ubehagelige lejere, man hører om sager hvor gamle damer skælder andre ud hele tiden.
Det er kun politiet som kan forlange en hund fjernet, jeg ved så ikke om de kan hvis bæstet kun larmer voldsomt dagen lang uden at bide.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-10-16 20:06

Det lyder kreativt. 1200 kr. pr udlejer om året!
Hvordan betaler i dem? Er de indeholdt i husleje?

Om at holde hund
https://www.familieadvokaten.dk/Emner/745.html

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 18-10-16 14:16

# katekismus

Jeg betaler så ikke de 100 kr. da jeg valgte at "lukke øjnene" for vores varmeforbrug, selv om jeg kender 2 der har fået voldsomme regninger for deres varmeforbrug, alene af den grund at de ikke kunne dokumenterer deres forbrug med månedlige aflæsninger over en længere periode.

Men der er noget som er endnu værer for de kommende beboerer i ejendommen, og det er at vi har haft en 10 - 20 mere eller mindre fastboende polakkere og rumænere boende i flere lejligheder der har tyraniseret i ejendommen hen over sommeren, og i Polen eller Rumænien får man så kopieret danske Ruko system nøgler, så nu er de fraflyttet og her i weekenden var de på natlig besøg i mindst 2 af de lejligheder som de nu er fraflyttet for at se om der var noget at hente hos mulige nye beboere, der så IKKE får dækket deres tyveri da der jo INGEN tegn på indbrud vil være, men det er langt fra første gang den fremgangsmåde har været brugt på sammen måde som de også noterer gå og komme tidspunkter hos naboerne så deres kompaner ved hvornår de er hjemme og ikke hjemme, så jo jo her går det rigtig godt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-10-16 15:20

Citat
Må udlejer kræve 100 kroner om måneden for aflæsnning af en varmemåler

Citat
alene af den grund at de ikke kunne dokumenterer deres forbrug med månedlige aflæsninger over en længere periode.

NU får du det til at lyde som en EKSTRA SERVICE - og så må der godt tages 100.- for at få aflæst måler uden for normal aflæsning.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-10-16 16:31

Der er tydeligvis ikke ordentlige lejebetingelser, så jeg kan da godt frygte, hvorledes du kommer derfra med skindet på næsen.

Holder i slet ikke beboermøder?

Som mig-selv foreslår meld dig ind i http://llo.dk/Bliv-medlem/Hvorfor-medlem.aspx

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 500 point
Dato : 18-10-16 17:18

Det er sgu første gang jeg hører om månedlige aflæsninger, normalt sker det i maj-juni, i juli regner man opgørelsen ud og der afregnes i oktober-november.
Lejere skal IKKE bøffes for varme pr måned i en pissekold vinter og om sommeren kun betale for varmt vand, men man kan egentlig godt følge hvis der er gennemtræk af sæsonarbejdere som man ikke har en chance for at få fat på når der skal afregnes, men det skal altså ikke gå ud over de fastboende
Selv om vi her har fjernaflæsning på det hele er det stadig årsregnskab i varme og vand, el reguleres hver 3. måned, men det har kun lille betydning.
Hvad angår cylindre er det nomalt at viceværten bytter disse rundt hver gang nogen fraflytter, han har altid ekstra sæt på kontoret, det er ikke spritnye, men den der er pillet ud bliver brugt et andet sted i ejendommen. Køb en cylinder i Hjem & Biks, det tager 2-5 minutter at skifte den, viceværten har alligevel ikke ret til at have en reserve på kontoret i tilfælde af indbrud.

Jeg tror sgu at du bor i en by i Rusland, se at komme derfra

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-10-16 17:20

Citat
at have en reserve på kontoret

Reservenøgle !

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 18-10-16 17:49

# katekismus

Der er ingen beboer repræsentation i ejendommen eller beboerforening.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 18-10-16 17:59

# LuffeA

Den månedlige aflæsning er en jeg selv foretager for at følge med måned for måned, det bør man gøre hvis der pludseligt bliver et voldsomt merforbrug for så er det en selv der skal dokumenterer at man IKKE har brugt det, derfor er månedlige tal gode at have.
Her bliver der ikke skiftet cylindre nogen steder her bliver samme nøgler bare givet videre til næste lejer så i værste fald er der en 7 - 8 lejligheder i ejendommen der står til genudlejning hvor polakkere og rumænere helt sikkert har kopi nøgler til de fleste lejligheder, det er så hyggeligt og så har vi slet ikke nogen vicevært.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-10-16 04:28

Citat
det er så hyggeligt

Muligt hvis du har en pæn lejlighed i et skønt område, men det lugter lidt af slum eller ghetto.
Jeg bor pt i en lille bitte 1V i Vollsmose med skøn natur lige udenfor og i et fredeligt hjørne, men når jeg bliver pensioneret om 15 måneder vil jeg væk..
Jeg er skrevet op til flere lejligheder andre steder på Fyn som er betalbare, og har fået tilbud, men kan ikke flytte nu da jeg er på kontanthjælp og uarbejdsdygtig men ikke kan få førtidspension, jeg skal blot sige nej omgående for at beholde pladsen på listen...........og så er det jo en fordel at det er samme boligadministrator.

Du har vel ikke engang måler på hver radiator, vores nye er elektroniske og ikke de ældre ustabile fordampningsmålere, desuden kan jeg følge forbruget via nettet som jeg kan dag for dag på strømmen.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 06-11-16 09:57

Tak for svaret LuffeA.

Jeg bor ikke i Rusland...men i en rotterede langt ude vestpå.

Men nu flytter vi også efter 1 ½ år som det meste af tiden har været trælse med en 10 - 20 polakkere og rumænere i gang døgnet rundt og mange dage var de så fulde og påvirkede at de ikke kunne finde deres egne døre i opgangen, så vi har flere gange haft hårdt påvirkede inde midt i stuen inden det gik op for dem at det nok IKKE var her de boede.

Udlejer er PISSE ligeglad med de system nøgler der i omløb, og har INTET skiftet, han tror jo på at systemnøgler der har mere end 10 år på bagen er det mest sikre i denne verden, så dem de flytter ind efter polakkerne kan så få tømt deres lejligheder uden tegn på indbrud og dermed heller ingen dækning af en mulig indbo forsikring.

Det eneste jeg kan gøre når vi er flyttet og har fået afregnet det sidste er at skrive advarsler på lokale bolig udlejningssider og så må det gå som det kan derfra.

Bedste hilsner fra vedikkealt