/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Klogeste dansker
Fra : svendgiversen
Vist : 505 gange
136 point
Dato : 29-08-16 19:30

Jeg hørte lige et interview med kloge Jørgen Leth,
men så blev jeg jordet af min endnu klogere kone.

Klog, kan jo være i/på mange ting, men
hvem er, efter 2025 planen, næst efter Lars Lykke
den klogeste dansker?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-08-16 19:52

Der er ingen efter Lars Lykke.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 29-08-16 20:03

Alle der fravælger Lars Løkke inkl. partiet han repræsenterer; samt Det Radigale Venstre og stemmer så Socialdemokraterne og Dansk folkeparti danner regering med over 90 mandater er klogere end Lars Løkke!
MV2

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-08-16 20:55

Som gammel venstremand, synes jeg nu ikke dette skatteforslag, er særlig klogt. Og det undrer mig, han lader sig piske af gavflaben Anders Samuelsen.

Med statens svimlende udgifter, kan enhver (selv mig der har gået 7 år i skole, og fået undervisning i 3) se det er den hel forkerte vej at gå. I alt fald med topskatten.
Skal momsen så stige til 50% ??

Lars, tænk dig nu om. Det er jo ikke fordi du er dum.

Iøvrigt er det vist Lasse Rimmer, der har fået målt DK`s højeste IQ.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-08-16 20:56

Nu er jeg langt fra den klogeste, men hvis vi nu sænker topskatten,

så vil flere dygtige danskere, i stedet for at søge skattely i udlandet,
blive her hjemme og øge den danske indtjening.

Det vil jo så også bevirke, at der er mere at kunne videre give til vore socialt dårligt stillede.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-08-16 21:04

Han lyder godt nok klog?
[YOUTUBE]https://youtu.be/fK6yqeH_2es[/YOUTUBE]

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-08-16 21:05

Nå, jeg forstår ikke at sætte ind fra youtube, så må det blive link

https://youtu.be/fK6yqeH_2es

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-08-16 21:19

Vi skal have Skat op at køre, så der bliver mulighed for at gennemgå de store regnskaber også.
Det er jo vanvittig, at man fyrer henved 4.500 medarbejdere, og regner med samme "udbytte".

Det har jo nærmet sig Græske tilstande.

Jeg kan nu godt åbne dit link. Bruger kun https://youtu.be/fK6yqeH_2es
Og kopierer den.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-08-16 21:53

Nej han lyder ikke klog,
de rige skal betale mindre og de fattige mindre mindre, hvor skal provenuet så komme fra?

Og gamle pioner kammerat, der er jo sket meget siden vi hakkede roer.
Nu dyrker man majs i stedet, over to meter højt.

Men ærligt, vi kan ikke mere konkurrere på vedensplan , med landbrugsprodukter,
korn, dyrket i Polen, koster kun det halve, grise slagtes billigere i Tyskland,
og forleden var jeg på Årø, her kostede vin 5 gange så meget som i Alsace hvor vi lige har været.

Vi må satse på gode danske æbler og vor intelligens, desværre bliver vi dummere og dummere.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-08-16 21:59

Og så her på faldrebet for i aften,
kandu er ikke hvad det har været, og slet ikke for tips
hvad er der i vejen med mit tips??

Men vi får godt vejr i morgen her sydpå...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-08-16 22:16

Citat
Og gamle pioner kammerat, der er jo sket meget siden vi hakkede roer.
Nu dyrker man majs i stedet, over to meter højt.

Ja, det tør siges. Jeg har luget roer også: En kornsæk bundet om hver knæ. Og så lugede to rækker, èn til hver hånd. Far gik foran, og hakkede i busker.

Majsen står rigtig godt. Sidste år, kunne det næsten ikke dække en Vibe rede.

Jeg tror nu ikke, der er noget i vejen med dit link. Men andre har det måske lige som mig, har helt glemt der er noget der hedder tip. Tror ikke jeg har set efter i en måned.

Tror desværre ikke, jeg kommer til udlandet mere. Ellers havde du fået ****

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-08-16 00:14

(jeg er den klogeste)
Leth? var det ikke ham der ´bøffede´ sin adoptiv datter - meget klog menneske.
Men det er vel glemt lige som alt andet i TV/ Politik

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-08-16 06:43

katekismus -> Hvis du vil lytte til en klog mand?

Når du bruger YOUTUBE funktionen skal du slette s'et i HTTPS, så der istedet står HTTP.

Så virker det:

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-08-16 06:59

Hvis du med klog mener; intelligent?

http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Temaer/Intelligens/20070227141036.htm

Så er mit gæt at een af de klogeste Danskere nogensinde er at finde mellem disse:

Tycho Brahe, Steen Stensen (Stenum), H.C. Ørsted, Niels Bohr, Peter Naur, Lene Hau, Bjarne Stroustrup og sidst, men ikke mindst; Henrik Mortensen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-16 09:15

Tilegnet viden er vel det der kaldes klogskab...................bare et spørgsmål om god hukommelse.
Men at kombinere denne viden på en rigtig god måde må vel kaldes høj intelligens.
Men jeg kan ikke forstå, at Hr. H.Mortensen vil være i selskab Hr. Bohr og alle atomerne.

Eyvind med høj intelligens og lille viden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-08-16 11:24

En fin liste Molo,

jeg tror nu at Leonardo i forhold til sin tid og daværende viden,
er alle tiders mest intelligente/fremsynede.

Og så savner jeg professor Meldahl, den klogeste lærer jeg har haft.

Lasse Rimmer og Henrik Mortensen kommer langt efter de to.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-08-16 11:59

Nu er Leonardo jo ikke dansker:

https://da.wikipedia.org/wiki/Leonardo_da_Vinci

men langt forud for sin tid.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-08-16 12:03
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-08-16 12:57

Nu kan intelligens og klogskab, jo udmøntes på mange måder.
Jeg gik i skole med en, der absolut ikke kunne regne, men han kunne regne den ud.

Om hans farbror, som jeg også kendte, blev der sagt, at han ikke var i stand til at underskrive en check. Men begge blev store landmænd, med store velpolstrede tegnebøger. Der var ikke mange, der "tog røven" på dem.

Jeg tror klogskab tit er = med evnen til at koncentrere sig.
Selv en autistisk person, kan have nogle evner til at gå i detaljer, som "normale" mennesker ikke har.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-08-16 13:41

Ham Professor Mortensen, er nu ret skrap / skarp, inden for elektronisk kommunikation.

M.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 136 point
Dato : 30-08-16 16:07

Hvis vil holder os til matematisk kunnen på verdensplan bliver listen lang:

Aryabhata, Archimedes, Newton, Maxwell, Kurt Gödel, Srinivasa Ramanujan, (Danskeren) Peter Naur ..og igen; en anden stor Dansker: Henrik Mortensen

Sidstnævnte også opfinderen af paradigmet: Meningen med livet? ..er meningen!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-08-16 17:30

Mosebaek -> Hende ..en af mine tidligere X'er; Juntaen, Vagthavende, Overkommandoen på Nørrebro ..og omegn, kaldte mig: Professor VRØVL !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-08-16 17:53

Her er ..måske ikke det klogeste? ...men det sødeste og rareste menneske jeg har mødt og kendt:

..og samtidig; den første video jeg nogensinde har up-loadet til YouTube
Så fik jeg da også prøvet noget nyt idag
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-08-16 21:02

Meget sympatisk, og jeg kan godt genkende dialekten.

Sig mig hvem du omgås med, og jeg ser hvem du er.

Men næppe den klogheste dansker?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 31-08-16 12:23

Citat
Men næppe den klogheste dansker?

Er det én der er ansat på et stutteri?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 31-08-16 12:27

Citat
Og så her på faldrebet for i aften,
kandu er ikke hvad det har været, og slet ikke for tips
hvad er der i vejen med mit tips??

Hvad er dog det for noget ynkeligt piveri svendgiversen?

Er der virkelig ikke nogen der vil give dine guldkorn points - stakkels dig...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-08-16 14:43

En klog mand (..ikke Dansker) som jeg nyder stor respekt for:

https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_Hofstadter

..og hans kvindelige elev/pendant :

https://en.wikipedia.org/wiki/Melanie_Mitchell

..men det er nok en lidt esoterisk bedømmelse.
Resultatet af mine helt EGNE erkendelsesteoretiske overvejelser og livsanskuelser.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-08-16 15:03

Ikke piveri, men med den bedømmelse, nok mit sidste tip.

Og da jeg ikke længere kan svare under mit tip på relevante spørgsmål der:

Rejsen kostede ca 2000 € eller 15.000 kr, for 4 personer i 6 dage, kør selv ferie
med overnatning på gode hoteller, udsøgte middage med godt øl/gode vine.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-08-16 19:48

Tjek selv hvor intelligent du er: https://mensa.dk

Jeg prøvede lige : https://mensa.dk/news/test-din-intelligens-nu

..altså HER : http://mensa.dk/sites/default/files/index.swf

Min IQ baseret på tilfældige klik med musen viste sig at være:

Citat
..mindre end 79

..altså på linje eller bedre end TV-stjernen AMALIE og vedhæng:

http://ekstrabladet.dk/flash/dkkendte/amalie-og-mini-amalie-faar-eget-tv-show/5986924

Kilde:

1.) http://ekstrabladet.dk/flash/dkkendte/amalie-og-mini-amalie-faar-eget-tv-show/5986924
2.) http://www.bt.dk/kendte/danmarks-radio-iq-testede-amalie-og-resultatet-var-lavt
3.) osv.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-08-16 20:03

Intet pral, men min intelligens er målt over flere år og ad flere omgange til at ligge i omegnen af 130.

Intelligens, kærlighed, empati, lykke, rigdom, integritet og success?
..er dog/alligevel 2-3-4-5-.. helt og aldeles vidt forskellige størrelser
Skulle jeg hilse at sige.
Selvom: Jeg gør mig skam STOR umage for at samle trådene.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-08-16 20:14

..og så skal I samtidig vide: Når man er rigtig 'rigtig' oven i hovedet?
Så er der ingen der forstår, hvad man i grunden mener ..til dagligt.
Man kan godt gå hen at blive lidt 'ensom'
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-08-16 20:16

...inden i

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-09-16 09:35

Tak for svaret molokyle.