/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunde ekstra sans
Fra : svendgiversen
Vist : 535 gange
98 point
Dato : 19-06-16 16:32

Jeg har været alene hele weekenden sammen med lille hund,
min kone er til sin sviger datters 50 års fødselsdag.

Debbie har opført sig helt eksemplarisk,
men så her i eftermiddag ventede den på, at Erna skulle ringe/ komme hjem.
Den sad og ventede helt utålmodigt henne ved døren...

Nu hvor hun har ringet, er den igen helt rolig,
den ved tilsyneladende, at vi har en aftale og hun snart kommer hjem?

Men min kone fortalte om en onkel, der jævnligt kom på besøg,
ikke hver uge, og slet ikke samme dag i ugen,
men hver gang de kom, sad hendes hund oppe ved indkørselen og ventede.

Jeg har hørt om indianere, der lagde øret til skinnerne, og vidste hvornår blegansigterne kom.
men hvordan kan hunde vide mere om besøg end os mennesker??

Nogen der har haft tilsvarende oplevelser???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-06-16 19:27

Hunden ved selvfølgelig ikke at nogen vil ringe til dig men de er ret gode til at tyde dit kropssprog og kan se og mærke på dig at et eller andet er undervejs, for eksempel at du går og venter et opkald

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-06-16 20:10

ESP hører hjemme i Science-Fiction ... ikke i biologien
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-06-16 21:00

Jeg tror du har ret o.v.n
hunden var meget mere afslappet efter min samtale, kort med min kone, på vej hjem,
og den forstår nok ikke helt hvad vi siger, men den føler måske at jeg nu slapper mere af?

Og konen er nu hjemme i god behold, ikke særligt overraskende for Debbie,
den havde jo hørt vor samtale og forstået budskabet, mor kommer snart hjem.

Nu slapper vi alle af her på vejen, indtil de afgørende fodbold kampe...

Og molo, det med EPS forstår jeg ikke, min lille puddel hund har ingen indbygget sensor??

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 19-06-16 23:42

Citat
Og molo, det med EPS forstår jeg ikke, min lille puddel hund har ingen indbygget sensor??

Hvad ved du om det svendgiversen - har du kigget efter?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-06-16 00:05

For mange år siden havde jeg en dværgpinscher, som var meget knyttet til mig, hun var en "genbrugshund", så hun var jo blevet gået fra én gang.
Oftest var hun med mig på arbejde i dyrehandelen (ca. 1 times tog-tur hver vej), men nogle dage var det mest hensigtsmæssigt, at lade hende blive hjemme.
Når hun ikke var med mig på arbejde havde jeg en aftale med min mor (mine forældre boede i samme opgang som jeg) om, at hun hentede hunden når hun havde sovet til middag.

Når aftensmaden og opvasken var klaret, så sad mine forældre i stuen og så TV, og hunden lå i en lænestol og sov, men pludselig vågner hunden op og ligger og kigger mod døren, 10-15minutter senere kom jeg ind af døren.
Dette skete hver eneste gang, hver gang blev min mor overrasket og kiggede på uret (efter at hunden havde reageret), og kunne konstatere, at det passede fint med, at jeg nok snart var hjemme.

Jeg er overbevist om, at min hund kunne fornemme når jeg var indenfor en vis radius.

Min moster boede på landet og begge hendes døtre var flyttet til den nærmeste storby. Når min moster var i storbyen kunne hun tydeligt fornemme hvis hendes ældste datter var i nærheden, men ikke hvis den yngste var det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-16 06:47

ESP ...ikke EPS (..eller GPS):

https://da.wikipedia.org/wiki/Ekstrasensorisk_perception

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 98 point
Dato : 20-06-16 06:51

Det behøver vel egentlig ikke at være en ekstra sans som sådan?

Hunden har meget bedre hørelse og lugtesans end vi har. Dens vilde slægtninge kan høre og lugte byttedyr på meget lang afstand.
Så når nogen kommer hjem, så er det ikke så svært at høre dem på lang afstand. De laver jo de samme lyde hver gang. Om det så er, når bilen drejer om hjørnet eller når toget kører ind på perronen fulgt af særlige lyde, der hører til lige DEN ankomst.. Det er normale sanser for et rovdyr. Udviklet efter forholdene..

En hund, der følger med i familiens daglige liv, kan ikke lære at udtrykke sig med sprog. Det har den ikke stemmebånd til.
Men der er INTET i hundens anatomi, der forhindrer den i at lære at forstå menneskesprog.

Svendgiversen, I snakker sikkert med Debbie hele tiden. Hun er nok en udtryksfuld hund, som reagerer på at i snakker med hende. Snakker du om at lave en kop kaffe eller at gå en tur, så viser hun tydeligt at hun forstår hvad du siger.
Og det ER bare ikke kun ordet "tur" eller "kaffe" hun forstår. Der er hele ordsammensætninger og meninger en intelligent hund kan lære at forstå. Sindsstemninger. Følelser.
Lidt creepy kan det blive, st hun faktisk også følger med når du snakker med din kone..

Ikke alle hunde er lige følsomme. Det er alle mennesker jo heller ikke.
Men nogle hunde KAN og VIL lære og forstå kommunikation.

Og når en hund både forstår hvad dens familie siger OG har superfin hørelse og lugtesans, så behøver den ikke en ekstra sans for at kunne mærke når et familiemedlem er lige ved at komme hjem...

Så skulle man da kalde "empati" for en ekstra sans. Og det synes jeg ikke det er. Empati er en følsomhed overfor andre levende væsener, men den bygger på de andre gammelkendte sanser..

Debbie reagerede på at du havde forventninger om at Erna snart kom hjem.
Da hun ringede, opfangede Debbie med det samme, at det var hende, der ringede ud fra dine ord, tonefald og kropssprog.
Og da du lægger telefonen og falder til ro, så forstår Debbie selvfølgelig at Erna ikke er lige ved at komme hjem..
Debbie forstår mere end et lille barn... Hun kan bare ikke tale..

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-06-16 09:28

Jeg er helt enig med Birgitta, og det er mit indtryk, at især hunde, som lever med et eller to voksne mennesker lærer at forstå mange ord, sætninger og sammenhænge.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-06-16 09:36

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-06-16 15:27

Tak for accepten af mit svar.

Jeg lever selv nærmest i et parforhold med min nu 14 år gamle hund.
Og jeg er ikke det mindste i tvivl om, at hun har lært sig ordenes betydning...

Desværre er Silke med alderen blevet totalt døv... Men vi har også trænet med håndtegn da vi gik til træning for mange år siden.. Og for hunde er kropssprog og mimik jo naturligere end det talte ord.
Jeg bruger stadig ord. Men jeg lægger mest vægt på mine håndtegn og kropssprog..

Svendgiversen, små pudler kan også blive ret gamle.

Hvalpe er bedårende.... Men intet kan måle sig med en klog, gammel hund..