/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Stadig Æresgæld
Fra : svendgiversen
Vist : 379 gange
100 point
Dato : 18-06-16 18:45

Jeg håber ikke, at det var mine indlæg, i et nu slettet spørgsmål,
der fik spørgeren til at annullere, hvis han virkelig overvejede at betale gammel gæld tilbage?

Som nævnt der, ville min farmor ikke modtage Alders Rente, for hende Fattighjælp.

Og den der gik fallit og knoklede i min kones nære familie, har nu fået nye knæ,
selv om han fik gældsanering, ville han betale, det han skyldte, tilbage.

Og sådan har det også været i min familie, i et lille samfund i Jylland.

Men da jeg så studerede i Hovedstaden fik jeg en projekt makker,
der havde en for mig u forståelig målsætning, han ville dø med maksimal gæld.

Er der en ny holdning, måske med landsdækkende forskelle?
Jeg vil nødig stå nede i brugsen med mit dankort, foran nogle jeg skylder penge??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-06-16 20:00

svendgiversen, du formår da at gøre opmærksom på dig selv

Men endnu et afsnit i føljetonen "svendgiversen, samleversken og dagligdagen i det lille hjem"

#924

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-06-16 20:33

Læs lige igen kloge ans,

det drejer sig ikke om mig eller min nye kones familie,
men om der stadig findes holdninger, også i større byer,

hvor man ikke juridisk er forpligtiget til at tilbage betale noget,
men knokler og gør det alligevel, for ikke at skylde nogen noget?

Noget vi her vestpå kalder Æres Gæld.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 100 point
Dato : 18-06-16 20:34

Citat
svendgiversen, du formår da at gøre opmærksom på dig selv

....... og ans formår at spille smagsdommer, her på Kandu.

Citat
Er der en ny holdning, måske med landsdækkende forskelle?

Jeg tror der er en vis forskel fra Køwenhavnstrup, og til Nord / vestjylland. Men generelt, har ungdommen idag en, kan man kalde det en lidt flegmatisk, forhold til penge:

Vi bruger i dag, og håber der kommer nye i morgen (penge). Selvfølgeligt kan man ikke generalisere. Der findes heldigvis også mange fornuftige unge mennesker, der har styr på deres økonomi.

Men jeg mener også det grå pengemarked, og de handlende, har et stort medansvar.
Det er blevet alt for nem, at "købe" forbrugsgoder, man i virkeligheden ikke har råd til.

N.B.: Det er nu to år siden, vi gik over til fladskærms tv. En anden havde kasseret den, så vi fik den gratis. Vistnok en 32 `, men stor nok til os.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-06-16 21:13

Tak old Mosebæk,

du var pioner et par år før jeg,
men jeg var talsmand på kasernen i Randers, allerede dengang førte jeg mig frem...

Omkring slidgigt har jeg aldrig arbejdet, jeg har kun simuleret,
og min far ville vende sig i sin grav, hvis jeg skyldte nogen noget.

Mosebæk minder mig lidt om min kone Bekhøj, men hun er fra Mors.

Og vi må bære lidt over med ans, hun forstår jo ikke altid vi jyder med selv pli.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-06-16 21:34

Citat
Læs lige igen kloge ans,

det drejer sig ikke om mig eller min nye kones familie

Citat
Som nævnt der, ville min farmor ikke modtage Alders Rente, for hende Fattighjælp.

Og den der gik fallit og knoklede i min kones nære familie, har nu fået nye knæ,
selv om han fik gældsanering, ville han betale, det han skyldte, tilbage.

Og sådan har det også været i min familie, i et lille samfund i Jylland.

Citat
N.B.: Det er nu to år siden, vi gik over til fladskærms tv. En anden havde kasseret den, så vi fik den gratis. Vistnok en 32 `, men stor nok til os

Mit er ? 42* og alt for stort, eller også sker der for meget på skærmen til at øjnene kan følge begivenhederne.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-06-16 09:41

Tak for svaret Mosebaek.

Bekhøj er en bakke på Mors og selv er jeg født i Trangbæk, en gård vest for Skals.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-06-16 12:00

Selv tak svendgiversen.
Citat
Bekhøj er en bakke på Mors og selv er jeg født i Trangbæk, en gård vest for Skals.

Du er en godkendt jyde.

Citat
Og vi må bære lidt over med ans, hun forstår jo ikke altid vi jyder med selv pli.

Du mener det er en HUN. Jeg har altid været i tvivl. Han / hun, måske noget midt imellem.

Jeg vil tilegne vedkommende, et ordsprog, der randt mig ihu:
PAS PÅ MED DEN GODE SMAG, DEN STÅR TIT I VEJEN, FOR NOGET DER ER BEDRE.

Vh. M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-06-16 16:39

Selv tak,

når dette spørgsmål nu er lukket, er der jo ikke mange der ser resten,
men du kan være helt sikker på at ans er en dame, og ikke fra Ans,
hun er ærke Københavner, men hun er den der ved mest om kandu gennem tiderne.

Se også mit indlæg om syvi slej, jeg er sikker på du kender noget lignende?