/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Personfarvedilemma
Fra : Eyvind
Vist : 495 gange
100 point
Dato : 09-06-16 13:18

Det ser ud til at være lidt svært, med hvad der er rigtigt.

Sangen "Brown girl in the ring" med Boney M hvor nogle dejlige brune mennesker,
synger om en brun pige i ringen. (sangleg)

Må jeg nu ikke spille den mere. ?????????

Her er sangen: https://www.google.dk/search?client=ubuntu&channel=fs&q=youtube+brown+girl+in+the+ring&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=m01ZV9LSDaPJ6ATJwpywBA

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 09-06-16 15:35

Spil du bare løs... du er vel ikke underlagt den almindelige pøbels meninger om dit og dat?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-06-16 15:59

Så længe sorte mennesker, eller hvad de nu skal kaldes, kalder mig hvid, så kalder jeg også dem sort.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-06-16 17:09

Citat
du er vel ikke underlagt den almindelige pøbels meninger om dit og dat?

Man vil jo nødig støde nogen...............altså disse sprog og kulturpaver.

Citat
Så længe sorte mennesker, eller hvad de nu skal kaldes, kalder mig hvid, så kalder jeg også dem sort.

Det lyder som et godt argument.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-06-16 19:14

Skid hul i de kulturradigale, det er dem der er racisterne - siden de forbinder neger-ordene med racisme.
Jeg kan ikke se noget forkert i, at sige neger - eller europæer.....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-06-16 19:31

Jeg gentager:
Neger kommer af italienske "negro" og betyder bare sort.
Intet nedsættende i det.

Den sorte hud kan have fordele, især ved stærk sol,
og så er nogle langbenede negre jo hurtigere end os andre.

De har også ofte mere rytme i kroppen end os "hvide" længere nordfra,
og jeg elsker Boney M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-06-16 19:41

Nu ikke provokere de kvalmende politisk korrekte for meget.

Ak ja, farvede pigegrupper fra min ungdom, der var også The Three Degrees, deres musik var nu mere Philadelphia-sound end disco.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-06-16 20:34

svendgiversen, hvor har du det fra

Citat
Jeg gentager:
Neger kommer af italienske "negro" og betyder bare sort.
Intet nedsættende i det.

Italiensk?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-06-16 22:08

Jeg tror Svend forveksler det latinske ord "Negro" = sort - med den italienske vin Negro Amaro som er fremstillet af den blåsorte drue med navnet "Negro"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-06-16 22:10

Jeg gik to måneder til spansk, men kunne ikke sige halslyde som Rioja,
så gik jeg nogle måneder til italiensk, langt lettere du gestikulerer bare,
måske har jeg blandet det lidt og måske kommer negro oprindelig fra latin.

https://da.wiktionary.org/wiki/negro

stadig intet nedsættende i det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-06-16 12:33

Det med at ændre ord´s betydning, minder mig om Orson Welles 1984 hvor sandheden bliver til løgn og løgnen til sandhed - noget rigtigt makværk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-16 12:34

Tommy påstår i en anden tråd at han ikke kan se denne video med den politiske korrekte tekst:

Kan det nu også have sin rigtighed?
...eller har Kpt. Tommy bare configureret browseren til et for højt sikkerhedsniveau?
Hva' si'r I andre? Ka' I høre 'Den Sorte Mand' ???
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-06-16 17:48

Nej, fra latin Niger, bliver sort til Negro på spansk og kun til Nero på italiensk.

https://da.speaklanguages.com/italiensk/ordforråd/farver

Hvad er forskellen, vi har jo kun dialekter her i Vest Europa?
Bare prøv længere østpå...

Og stadig, intet nedsættende i det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-06-16 18:04

>den italienske vin Negro Amaro

og mærkeligt nok ikke Nero Amaro?

Altså Neger er sydpå farven "sort" som Latin: Niger,
med små nuancer i nutidige latinske lande, intet nedsættende i det.

Og hvad så med mulat?

Der sad en mulat i Milano
han spillede Fotopiano...Så husker jeg ikke mere...

Men er det ikke endnu mere odiøst end Neger??
Gadekryds eller Fortovsblanding.

Hvis man ser Sønderborg revyen, har Maibom et henrivende indlæg om Obama som Mulat.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-06-16 18:39

Der sker måske også det, at denne bliver forbudt !!!!

"sorteper"

Citat
et kortspil hvor det gælder om ikke at få et bestemt kort, kortet sorteper, på hvilket der er et billede af en sort kat el. person. Oprindelig blev spillets taber sværtet sort i ansigtet med en sodet prop, deraf navnet.

Citat
sorteper udtryk for at man er den der taber, bliver snydt el. sidder tilbage med et ubehageligt problem.

Ovenstående er fra Nudansk Leksikon

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-06-16 19:43

Nu er vi vist kommet for langt ud,
hvad så med sorte fugle, som eksempelvis Solsorten, er den/de også odiøse tabere?

Og er Rødhætte eller Snehvide de modsatte, heltinderne, vinderne??

Jeg gentager, der er ikke noget nedsættende ved ordet Neger,
det betyder bare farven sort, på syd europæisk med for nogle kendte dialekter.

Der var engang en indianer, der skulle undeskrive noget, han satte 4 x er,
og blev så spurgt hvad de stod for: Jo, Sorte Ørn og så Cand Mag.

Nu regner det endelig ned her, ikke med sorte, men med hvide Skomager Drenge...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-06-16 21:15

Ser lige nu fodbold og halvdelen af det franske hold er Sorte, også kaldet Negre.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 11-06-16 08:41

Som jeg ser og opfatter det, så er det uvæsenligt hvad man kalder en bestemt befolkningsgruppe. Det handler ikke om at sige Sort, Neger eller farvet. Det handler om hvordan man omtaler denne del af menneskeligheden. Jeg bedøvende ligeglad med om folk kalder mig: Amargerkaner, Dansker, Skandinav, Europæer eller Hvid, men jeg bryder mig for eksempel ikke om at blive kaldt: Vantro.

Negrene bryder sig, ligesom de arbejdsløse, heller ikke om at blive omtalt som: Dovne og ugidelige.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-06-16 08:48

ans -> Ja, man kan også gå over gevind. Jeg har f.eks. foreslået at man ikke længere bør sige: Sort arbejde. Det er jo en hån mod de farvede. Det burde i så fald retteligt hedde: Negerarbejde. Før i tiden brugte man betegnelsen Måneskinsarbejde, så hvorfor er man gået over til betegnelse sort i stedet?
..og hvad med familiens sorte får? Skal en sådan person kaldes: Familiens Neger?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-06-16 19:15

Sort arbejde er lig med Uganda dollars

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 12-06-16 16:45

Tak for svaret molokyle. Det er jo netop det, som det egentlig drejer sig om. Almindelig respekt for ander mennesker.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-16 07:21

Eyvind -> Præcis. Men der findes dog også en form for misforstået hensyn og respekt. Nemlig når man lægger bånd på selv og begrænser sin egen (ytrings-)frihed for at tilfredsstille og give særbehandling af et religiøst mindretal som har et middelalderligt syn på samfundet.

Men det er en helt anden diskussion.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-06-16 18:38

Ja og det er meget svært, at tolerere mennesker som selv er intolerante.