/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Kvajpander eller drømmere
Fra : Tonganeseren
Vist : 387 gange
500 point
Dato : 03-06-16 18:47

Leder for den skandaleramte ulveoptælling på Aarhus Universitet er nu blevet fjernet.

Hvor mange ulve er der egentlig i Danmark?

For National Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet har det været et svært spørgsmål at besvare.

Først troede forskerne, at der var 40 ulve i de danske skove. Så ændrede de tallet til 20, før de til igen nedjusterede til blot fire levende ulve og én død. Resten har været ræve.

Og den fejlagtige optælling af Danmarks ulve har nu fået tilnavnet ’ulveskandalen’. En skandale, der i dag krævede sit første offer, da Liselotte Wesley Andersen, der har stået i spidsen for indsatsen på Aarhus Universitet, er blevet fjernet.

- Vi har valgt at ændre fokus i tilgangen til forskningen, og derfor er der kommet en ny leder af indsatsen, som har sine spidskompetencer på netop det område, siger Flemming Skov, der er viceinstitutleder til TV 2 Østjylland.

Han ærger sig over de metoder, man havde valgt til optællingen af Danmarks ulvebestand.

- Hvis jeg havde vidst, hvad jeg ved i dag, havde jeg ikke brugt den metode. Det er enormt ubehageligt, men videnskabens væsen er at gøre metoder bedre, siger Flemming Skov.

Træls
Den nye leder for indsatsen, seniorforsker Peter Sunde fra Danmarks Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet, fortæller, at man nu vil sætte spørgsmålstegn ved samtlige resultater, der er indsamlet i de sidste tre år.

square to 16x9
SE OGSÅ
Der var 40 ... nej, 23 ... nu kun beviser for fire ulve i Danmark
Man vil nu læne sig op af ekspertisen fra de tyske eksperter, der tidligere har sået tvivl om, hvorvidt Danmark havde 40 ulve. Samme eksperter har tidligere afsløret, at dele af den formodede ulveafføring, som de danske forskere sendte til test og baserede deres antal på, ikke kom fra ulve men derimod fra ræve.

- Vi er nødt til at erkende fejlen og starte forfra, siger den nye leder for indsatsen Peter Sunde til Ritzau og uddyber:

- Det her er det mest trælse, jeg har været med til i min professionelle karriere. En række ting er gået galt. Der har været forkerte analyser af DNA-prøver, og der er bygget videre på forkerte antagelser.

Kom til Danmark i 2012
Det er kun et fire år siden, at eksperter kunne fastslå, at ulvene igen var kommet til Danmark. Ulven forsvandt ellers fra de danske skove i 1800-tallet. Men i 2012 fandt man den første ulv siden udryddelsen i 1813. Ulven blev fundet død i Thy i Nordjylland.

Ifølge Naturstyrelsens kommer ulvene, der på ny betræder den danske jord, fra det europæiske fastland. Derfor kan de i princippet dukke op alle steder i Jylland.

På grund af den stærke strøm i Lillebælt og Storebælt, mener eksperterne fra Naturstyrelsen ikke, at ulven kan krydse vandet og komme til Fyn og Sjælland.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-06-16 19:34

Citat
Leder for den skandaleramte ulveoptælling på Aarhus Universitet er nu blevet fjernet.

Ulve kender jeg ikke til, men de findes også som mennesker i ulveklæder og kan en Leder fjernes for en dårlig optælling, så burde der virkelig fjernes mennesker i Stat/ kommuner og andet.
Men der gælder sikkert andre regler.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-06-16 20:04

Sådan går det desværre med mange af de såkaldte specielister der skal kloge sig på mangt og meget i vort samfund !
Man kunne såmænd lige så godt have spurgt vor fælles ven forfatteren - så havde vi vidst at svarene var fulde af løgen
Lad os få tingene ned på jorden hvor de hører hjemme, uden de sensationslystne forskere/journalister/formænd/politikere !!!
På grund af den stærke strøm i Lillebælt og Storebælt, mener eksperterne fra Naturstyrelsen ikke, at ulven kan krydse vandet og komme til Fyn og Sjælland. Måske en enkelt ulv kunne finde ud af at passere den gamle Lillebæltsbro ??? Måske, måske !!!?????

Kære Tonganeser - har du fået reguleret lidt i dine bukke ? Jeg har indtil videre kun fået én lille seksender efter en spændende pürsch - helt ærligt er det sgu' for varmt at gå på jagt, men med en masse gode naturoplevelser kan det gå !

ØV4

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-06-16 10:57

Jeg er også "Forsker". Og har "forsket" mig frem til denne, ikke uventet resultat, at det, det mest går ud på, er at tilegne sig en kæmpe hyre, ved at komme med nogle, pænt sagt, luftige konklusioner.

Mon ikke vedkommende "forsker", skulle starte med en kursus i dyrs liv og færden. Kan ikke kende forskel på en Ulv`s eller Ræv`s afføring. Gad vist hvordan det ligger med en Ko eller Hest`s ditto.

Efter min mening, er det komplet ligegyldigt, om der er 4 - 8 - eller måske 12 Ulve. Resultatet kan jo også ændre sig fra dag til dag. (Nye unger). Og er der pludseligt 1000, vil de jo nok være mere synligt, i landskabet.

Den slags "forskning", er lig med hønsenes skraben. Der er dog den forskel, at høns fjerner ukrudt mens de skraber.

M.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-06-16 11:43

I den aktuelle situation kunne det være hylende skægt at udlægge en gedigen elefantlort i en af de Midtjyske skove, hvor en kendt "godsejer" og riffelinstruktør huserer. Det kunne måske bane vejen for endnu et forskerteam ved Aarhus Universitet. Den slags gavner beskæftigelsen. Derfor - kære Mosebaek, er dit indlæg aldeles relevant - og knivskarpt formuleret.

Kære ØV4.
I morgen gør jeg forsøget, hvis ikke varmen sender mig ind under en parasol med kølige drikke på bordet ved siden af liggestolen. Men tillykke med gaffelbukken.

Tæven fik fjernet grødsvulsten og var af den ufarlige type. Hun var i narkose og det var morsomt at se hende tumle rundt, da jeg hentede hende. Mens hun var i narkose fik hun renset tænder, tømt analsækkene og fik klippet kløer. Da min gamle tæve fik tømt sækkene, holdt jeg hendes hoved, mens dyrlægen klemte løs. Hun så meget overrasket ud, øjnene var ved at poppe ud af hulerne og ørerne strittede.

Nu skal jeg til "åbent hus" hos sønnen og samleveren i Frederiksværk. Jeg frygter for varmen, og jeg får nok ikke lov til at smide mig på en divaneser inde i huset. Man skal jo optræde repræsentativt.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-06-16 19:27

Ifølge vor avis er der nu højest 3 ulve i Danmark,

nok for mig, selv tre er for meget, de hører ikke hjemme her.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-06-16 20:36

Citat
Ifølge vor avis er der nu højest 3 ulve i Danmark,

Og hvor har bladsmøreren så det fra???

Jeg synes efterhånden, der er gået inflation i Ulve tællingen. Altså i det antal der "tæller" Ulve.
Fakta er jo, at det er det rene gætteri. Måske er der slet ingen "fastboende", men et par Polske Ulve, der har været på weekend ophold. Og nu er sydgående igen.

Så længe jeg ingen har set, stoler jeg på der ingen er her.

Men jeg tror på Storken.............for den har jeg set.

M.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 07-06-16 09:23

mosebaek har forståelse for vort problem, ikke udfordring, når det gælder ulve. Fantastisk underholdende - bliv endelig ved ! Og må så håbe, at de polske ulve på week-end besøg, ikke har fyldt lommerne med ting og sager der ikke tilhører dem på returhjemrejsen, ligesom visse af deres menneske-polakker udviser, som tak for et behageligt ophold i DK ??

Tak til Tonganeseren for lykønskningen - det var nu en lille seksender og ikke en gaffelbuk, men all right - meningen var sgu' go' nok og tak for det !!
Jeg vil ønske dig knæk og bræk når du indleder dine jagter.

I øvrigt har jeg hørt, at forfatteren, godsejeren, bedemanden, stenhuggeren m.m.m., har udtalt sig skeptisk overfor den nye viden omkring ulve. Han mener helt bestemt, at der findes ca. 65 ulve i Jylland, for han selv set dem ?????? Mon der er nogen der tror ham ???????????????

Slutteligt vil jeg brokke mig over kandu.dk's manglende opkobling til nettet - pisse irriterende, for nu at sige det mildt !!

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-06-16 11:15

Slutteligt vil jeg brokke mig over kandu.dk's manglende opkobling til nettet - pisse irriterende, for nu at sige det mildt !!

. . . skrev ØV4

Ahhh! Det var fint. Jeg troede sgu det var min PC`er der var blevet træt.

Hvordan er det nu man kvitterer for nyheder???

Jepper!

Tak for nyttig info! Hader den formulering.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 08-06-16 12:47

Overskriften til denne tråd dækker fint den tidligere omtalte forfatter: Så behøver man sgu' ikke tærske mere langhalm på emnet !!!!

Rigtig god dag til alle, incl. bedemanden og stenhuggeren fra Løsning !

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-06-16 22:15
Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 500 point
Dato : 09-06-16 06:55

Lyden skulle angiveligt stamme fra stenhuggeren, som kom til at sætte flere fingre mellem hammer og mejsel, inden han slog til med hammeren !! Sådan en fejl kan kun tilskrives det faktum, at Knudsen, for det er nemlig ham som også er forfatter, journalist, godsejer m.m.m., faktisk ikke er uddannet stenhugger, men blot har luft og vacuum i hovedet !!
Andre har ment, at det er Knudsens brunsthyl ?? Stakkels naboer og hustru - nu kan man sgu' bedre forstå hvorfor han er henvist til garagen og at stuehuset er hermetisk lukket !! Og hunden Knold har forfærdelige traumer - så voldsomme, at den falder ned på gulvet fra divaneseren, som den ellers deler med sin "herre"!

ØV4

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-06-16 12:47

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Nu afventer vi så tidspunktet, hvor nogle "forskere" plæderer for importen af vandbøfler til vort plagede land. Håber de kan finde nogle fredelige eksemplarer. Årsagen til ønsker har jeg hørt skyldes postulatet, at Danmark næsten er omgivet af vand.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 10-06-16 13:27

Tusinde tak for POINGS til Tonganeseren.

Det er rigtigt, at Danmark næsten er omgivet af vand, så meget, at visse personer også har vand i hovedet !!! Det er faktisk derfor man bedre kan se de svømmende blå torskeøjne hos disse personer - jeg kender mindst et eksemplar, for øvrigt i det østjyske/midtjyske. Det er formentlig også derfra at ønsket er fremkommet om disse prægtige "køer" - udgangspunktet skulle være et skovgods på Silkeborg-egnen, som er lejet af en kendt forfatter og jærger , som bedst huskes for at skyde tamme geder, i øvrigt bundet til en pæl så man var sikker på at dyret ikke løb sin vej inden aflivningen, som foregik med en afstand på max. 2 meter !!!Egentligt lidt underligt, da den djærve jægersmand pralede af at kunne nedlægge vildt med sin riffel på afstande på ca. 350-400 meter !!!!

ØV4