/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Dåse
Fra : mig-selv
Vist : 485 gange
50 point
Dato : 13-05-16 18:41

ikke en frækkert.
Hvad er de lavet af, tænker på Beauvais - de er blanke på yder siden og gullig indvendig

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 60 point
Dato : 13-05-16 18:56

Det er belægninger der er lagt på, og ikke selve materialet du ser.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-16 19:23

Spis det ikke..............................det er jo "spam" - altså hvis det er skinke på dåse.
https://www.google.dk/#q=spam+ham+in+a+can

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-05-16 20:48
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-05-16 20:50

NB ikke mig på klippet..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-05-16 21:28

De er belagt med tin, men hvorfor det bliver gulligt skal jeg dog ikke kunne sige.
I princippet kan fødevarer på dåse holde sig meget længe så man kan med sindsro godt lade nogen stå længere end sidste brugbarhedsdato, dog kan visse sure grøntsager som tomater og ananas "æde" lidt af belægningen, man oplever jo at netop disse 2 produkter smager lidt af metal.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-05-16 22:26

Citat
NB ikke mig på klippet..

Tror ´dåsen´ er blevet tømt et par gange, ville bare høre om det ene ´konflikter´ med det andet, angående gasser og vejr/vind.
Mit sidste besøg under vognen:
https://www.dropbox.com/s/b7wjdblcx32eoem/DSCF9717%20%28FILEminimizer%29.JPG?dl=0

Tabte bagpotten tæt ved ´svend-giversen´ og måtte køre hjem med en ´støj? - bil´ et eller andet, og nu er dytten total lydløs, og så fik jeg mad samtidig...men om det holder om en uge ved jeg ikke, men nemt og hurtigt er det at lave/fixe.
Citat
men hvorfor det bliver gulligt s

Det er vist ikke maden der konserver dåsen, de er rimeligt nye? og de har en MEGET klar forskel i farven.
Og JO, jeg har smagt diverse frugter på ´dåse´ og med en meget klar smag af metal, og dem æder jeg ikke mange af, men mine fisk kan lide det (tun i vand/ dåser)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-05-16 22:28

Citat
Mit sidste besøg under vognen:

Det lugtede lidt af en grillbar...de første par minutter, trods den var renvasket = DÅSEN altså.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-05-16 22:37

Sikkert på grund af lakken, det er gulligt
http://denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Kemi/Jern_og_stål/hvidblik

Din reparation ser fin ud, og lad os vide hvor længe det holder.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 13-05-16 22:44

Dåser er lakerede indvendig.
Lak blive gult med alderen.
Når dåsen er åbnet eller lak på anden måde er beskadiget (bule i dåse), er dåsen ikke længere egnet til opbevaring madvare.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-05-16 23:30

Den sidste bemærkning med ikke at opbevare maden i en nyåbnet dåse er vellykket propaganda spredt af Tupperware. Hvis jernblik plus fortinning plus lakering kan holde i tre år, mon så ikke de også holder de sidste tre dage efter åbning?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-05-16 05:00

Citat
Hvis jernblik plus fortinning plus lakering kan holde i tre år, mon så ikke de også holder de sidste tre dage efter åbning?

http://kemi.taenk.dk/bliv-groennere/konserves-skal-du-vaelge-daase-pap-eller-glas

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 14-05-16 08:34

LuffA
tak for din link, jeg tillader mig at kopier fra:
"Det kan du gøre:
•   Vælg glas, plast og pap frem for metal, når det er muligt. Så mindsker du risikoen for uønskede kemiske stoffer i maden.
•   Vær opmærksom på dåsemad, der har overskredet holdbarhedsdatoen. Mængden af tin i indholdet stiger gennem holdbarhedsperioden.
•   Undgå dåser, der er blevet trykket. Her kan den indvendige emballering være blevet brudt, og maden kan derved komme i kontakt med metallet.
•   Find en ny, egnet bøtte til at opbevare dåsemaden i efter åbning. Tinnet reagerer med luften og kan på den måde gå i maden.
•   Opvarm aldrig din mad direkte i dåsen. Dåser kan ved opvarmning udvikle giftige stoffer, som kan ende i maden."

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-05-16 21:02

Citat
Dåser er lakerede indvendig.
Lak blive gult med alderen.

Kender godt de lakerede - men fra samme frabrik kommer de både som ´gule = blank´ og lakerede som er hvid og mat.
Og der er meget tydeligt forskel på de indvendige sider af dåsen.
Citat
Din reparation ser fin ud, og lad os vide hvor længe det holder.

Også mig !!! altså holdbarheden.

Den bliver kørt til syn med det, men det er så en anden ting - ellers koster det et andet/ nyt rør til en formue af 35.-

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 24-05-16 22:45

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 24-05-16 22:47

Tak for point