/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
dødelig dosis
Fra : svendgiversen
Vist : 616 gange
100 point
Dato : 21-03-16 20:07

Vi har lige fået nye induktions kogeplader,
og så ville jeg egentlig spørge om hvilke retter der bedst tilberedes på disse?

Jeg ved at man ikke skal koge æg i en micro bølge ovn.
men jeg tror at induktion må være velegnet til eksempelvis sprødt bacon??
Men lad det ligge til senere, noget alvorligere vi kom til at diskutere:

Min første kone var alvorlig syg, og fik på det sidste, meget og megen stærk medicin.
Da jeg heller ikke havde det så godt, samlede jeg en helt sikker dødelig dosis.

Men da jeg solgte mit hus, kunne jeg ikke mere finde den.
Heldigvis har jeg det nu meget bedre med en ny sød kone.

Huset blev solgt til unge mennesker, der nu har fået lille pige,
og jeg har været bange for at hun skulle finde den farlige medicin.

Men så fortæller min nye kone, at hendes mor også på det sidste fik stærk medicin,
som også pludselig forsvandt, hun tror at diverse hjemmehjælpere og andre
simpelt hen indrager de sidste morfin piller og sælger dem til narkomaner og andre??

Det kan da ikke være rigtigt, er der nogen, der har tilsvarende erfaringer???

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-03-16 22:02

Har aldrig hørt om at de tager gammelt medicin med, da min mor døde stod alt medicin i en ´kurv´ så alle kunne tage af det - men alle kan vel falde for fristelsen og videresælge det, det er dog dybt forkasteligt.

I gamle dage tog de/ en hjælper penge fra min mormor, og det var en mindre formue dengang - hun røg i spældet

Accepteret svar
Fra : Jan4100

Modtaget 100 point
Dato : 21-03-16 22:15

De tager det til destruktion, tvivler på at det bliver solgt på sortbørsen men alt kan ske

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-03-16 22:40

Der findes jo brodne kar allevegne, men det er vel også bedre end, at en lille pige finder det, trods alt.

Citat
Vi har lige fået nye induktions kogeplader,
og så ville jeg egentlig spørge om hvilke retter der bedst tilberedes på disse?

Jeg går da ud fra, at man, på induktions kogeplader, kan tilberede de samme retter som på en hvilket som helst anden type kogeplade.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-03-16 23:10

Mon ikke det er pensionister der tjener en ekstra skilling ved at sælge deres medicin

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-03-16 00:51

Citat
og så ville jeg egentlig spørge om hvilke retter der bedst tilberedes på disse?
Kold kartoffelsalat.....men meget intelligent spørgsmål, det må da vist mindst være er uddannet civilingeniør der stiller det.....

Så virker det sygeligt at samle stærk medicin...... og ikke vide hvor man har gjort af det

Og det er ligeså sygeligt at beskylde hjemmehjælperne for at stjæle den stærke medicin for at sælge den......... Hvad bilder du dig ind svendgiversen uddannet civilingeniør.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-03-16 01:59

Citat
6.Det bringer os til, hvad der er tilladt på kandu.dk. Selvom at vi fra tid til anden går vi ind på grupperne, og kigger på alle sendte indlæg i vores emner, påtager vi os intet ansvar eller erstatningspligtighed for indholdet på disse sider. Vi påtager os heller intet ansvar eller erstatningspligtighed for nogen, ærekrænkelse, fejltagelse, fornærmelse, bagtalelse, forsømmelse, løgne, obskønitet, pornografi eller blasfemi der muligvis må medfølge når du besøger disse steder hos kandu.dk. Og lad være med at være dum ved at sende eller transmittere/overføre noget forfærdeligt, truende, ærekrænende, modbydeligt, skandaløst, ophidsende, pornografisk, væmmeligt, ondt, blasfemisk materiale, der på nogen måde kan komme i konflikt med lovgivningen, da dette kunne resultere i en civil retssag. Eller sende noget andet materiale der på nogen måde overtræder loven, for selvom at vi respekterer dit privatliv, har vi desværre intet valg end at fuldt ud samarbejde med hvilken som helst lovmyndighed eller domstol der vil vide hvem der har lagt modbydeligt stof hos kandu.dk.
Uddrag fra http://kandu.dk/rules.aspx

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 22-03-16 02:47

Jeg flyttede til dk efter 10 år i udlandet, pengene var små, nej de var der sku overhovedet ikke. Købte en 3 personers sofa og 2 stole på genbrugsen for 700kr. Nå men de skulle lige ha en ordentlig omgang rengøring med støvsnifferen, og så lurede jeg noget. Jeg fandt en indpakning med 10 piller som var under en fast pude i sofaen. Googlede dem, og det var noget heftig sovemedesin. Så formoder at en pensionist var tidligere ejer. Hvordan pillerne er havnet der, må guderne vide.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 22-03-16 06:27

der skal vist ikke læses mange indlæg fra denne svend, før man kan regne ud at manden er psykisk syg.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-03-16 07:55

Da min ældre veninde døde var det af kræft og andre aldersrelaterede skavanker.
Hendes børn havde ikke særlig meget styr på hvad der var i hjemmet, så jeg var konsekvent og samlede alt medicin, gammelt og helt nye ubrudte kartoner.
Det fyldte næsten 2 bæreposer som jeg afleverede på apoteket, jeg beholdt kun noget smertestillende håndkøb, resten kunne slå en halv boligblok ihjel.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-03-16 08:34

Da stærk (smertestillende) medicin med tiden giver større tolerens i forhold til forgiftning (overdosis) og samtidig er stærkt vanedannende er det yderst sjældent at en patient som får ordineret sådan medicin sælger ud af det. Det er en myte at pensionister valfarter til Istedgades betændte stofmiljø for at sælge ud af deres lægeordinerede medicin for at have lidt ekstra penge at forsøde tilværelsen med.

Deres piller er nok det sidste her i verden de ville vælge at undvære. De ville meget hurtigt bemærke hvis andre 'snød' dem for nogle af deres daglige medicindoser.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-03-16 08:54

Tak for svaret Jan4100.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-03-16 09:12

Uha, uha og uha, afsnit 910 i føljetonen "svendgiversen, samleversken og dagligdagen i det lille hjem"
Dødelig dosis.
Det må være en opgave for en mester detektiv. Hvem er nu skyld i, at svendgiversen ikke kan finde en dødelig dosis af medicin.
Har han selv taget det med til sit nye hjem, eller har han glemt hvor han lagde det?
Ryddede han ikke op i sit hus før han forlod det? Lod han de nye, der købte huset om den opgave?
Ja spørgsmålene kan blive mange.

Hvad mener så svendgiversen, når overskriften på spørgsmålet er "dødelig dosis" , når det første, der står i spørgsmålet

Citat
Vi har lige fået nye induktions kogeplader,
og så ville jeg egentlig spørge om hvilke retter der bedst tilberedes på disse?

svendgiversen, lad din samleverske oprette en profil på kandu. Du skriver jo ofte at hun ser/læser noget åndsvagt. Dine spørgsmål i din føljeton er ofte åndsvage.

Hold nu en pause med det billige sprøjt, som du køber i Tyskland, da det af og til "lyder" som om du har fået nok.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-03-16 09:22

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-03-16 09:24

@svendgiversen
Jeg tror at du ikke har det godt. Nu har jeg pludselig mistet en hel del induktiv respekt for dig. At en veluddannet mand kan fyre sådan noget lort af her på KANDU fatter jeg ikke. Hvem vil herefter tage dig alvorligt? Hmmmmmm.......... var det tyske piller fra et Apotek i Flensborg? Induktionsovnen er vel også derfra?

Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-16 10:03

Vores SMEG induktions kogeplade kan kun bruges til pandekager og hakkebøf, og er absolut ikke velegnet til grøntsager............................har jeg prøvet at fortælle min madlavende hustru.

Kold kartoffelsalat har vi prøvet, men selv på laveste blus på den dobbelte zone brændte det hele på, så nu har vi omdøbt "kold kartoffelsalat" til "brændende kærlighed".

Måske er det godt, at bruge aluminiumsgryder til kold kartoffelsalat........det må prøves.

Men ellers er det at bruge induktion - næsten som at bruge gasblus.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-03-16 10:08

Citat
Måske er det godt, at bruge aluminiumsgryder til kold kartoffelsalat........det må prøves. [Meget forvirret]

Jeg plejer at lave kold kartoffelsalat i en Tupperware-skål, den må vel også kunne bruges på induktion.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-16 10:19

Ja Troldepige - den står også bedre fast, når der skal røres rundt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-03-16 10:24

Citat
Ja Troldepige - den står også bedre fast, når der skal røres rundt.

Hmmmm, du tænker da vist på en Margrethe-skål, de har en gummiring under bunden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-03-16 12:42

Undskyld, det var på ingen måde min hensigt at anklage en hel erhvervs gruppe,
jeg kender mange sygeplejere og de er alle ærlige mennesker.

Og jeg havde ikke forestillet mig at spørgsmålet var så odiøs,
jeg skulle være blevet ved mit oprindelige spørgsmål, gode retter til induktion?

Men min kones mor fik stjålet et næsten fuldt glas med vist Pektogan,
før hun døde på et plejehjem på Mors.

Og jeg er vist ikke den eneste der har prøvet at gemme en dødelig dosis,
nok den mest humane måde at slippe herfra på, når man ikke kan mere.
Jeg kender flere der har anvendt mindre behagelige metoder.

Og jeg mener jeg gemte den et hemmeligt sted, som jeg så ikke kunne huske.
De nye ejere har i hvert fald ikke fundet det, så nogen har fjernet det??

Og vor nye induktions ovn er købt hos Skousen og installeret af vor lokale elektriker,
man skal jo støtte danske forretninger og håndværkere med vor hele 25 % moms.

Og ja, jeg er uddannet civilingeniør og har også taget en HD, men det er mange år siden,
nu har jeg været 8 år på pension, og har god tid, men med en ny sød kone, næppe psykisk syg?

Jeg prøver stadig at holde mine kandu spørge points under 7000 points,
men vil fremover alvorligt overveje om jeg evt. kommer til at støde nogen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-03-16 13:15

Da min mor døde på hospitalet, var det plejepersonalet på plejehjemmet, der gennemgik medicinalvarerne..
De røg i en skraldepose. Formodentlig blev de leveret videre til apoteket.

Jeg blev lidt forvirret over det i situationen... Men det giver jo mening at der er helt faste regler for hvordan medicinrester hos afdøde skal behandles..

Lige netop for at undgå at pårørende, der har mistet og er i dyb sorg, gør noget, de ikke kan fortryde.

Og det var ALT, der blev fjernet! Også panodiler og kalktabletter..

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-03-16 21:14

Citat
jeg skulle være blevet ved mit oprindelige spørgsmål, gode retter til induktion?

Jeg har aldrig haft induktion, men jeg forestiller mig da, at det egner sig til de samme (gode) retter mad, som alle andre komfurer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-03-16 10:33

Gasblus og induktion er hurtig virkende, både opstart styring og nedlukning.

Men ellers er der ikke noget specielt, i forhold til at lave mad......................siger min hustru.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-03-16 12:38

Måske lige det, at ikke slt gammelt uplant kogegrej ikke duer. Hvis Svend havde spurgt om specielle retter i mikroovn, kunne jeg have forstået at han spurgte som han gjorde. Han må da vide, hvorfor hsn har vslgt induktionskogeplader.
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-03-16 14:11

Det er vist svært, for ikke at sige umuligt, på en induktionsplade at stege i VOK eller andre rundbundede kogegrejer, som ældre kobbergryder og sautérpander beregnet for brændekomfurer og gasblus.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-03-16 14:24

Molo - når fruen laver mad i vok'en, er det mig som som står og ruller "gryden" rundt, så den holdes varm over det hele.

Men gider man ikke det så er det bare at anskaffe en passende jernring i stil med ringene i de gamle komfurer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-03-16 15:14

>umuligt, på en induktionsplade at stege i VOK eller andre ...

Ak ja, min nye kone er ikke så god til vok mad,
jeg havde ønsket mig en vok i fødselsdagsgave og fik den ikke,

hvis jeg får én, vil hun omgående bytte den,
hun påstår at hendes gamle stegegryde er lige så god.

Derfor mit sidste spørgsmål,
findes der ikke vok pander egnet til induktion?
og hvor køber vi dem??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-03-16 17:08

Sådan en pande som du nok tænker på hedder en Sauterpande.

Og den ser sådan ud, og
https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=sauterpande

Hold nu øje med, om den er til induktion ( vores Rådvad er til induktion)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-03-16 17:14

Og vil du bruge dine gamle potter og pander - så findes der en mellemlægsplade, som ses lidt nede af siden.
http://www.illumsbolighus.dk/shop/m''stone2_buttet_sauterpande.aspx

Kommentar
Fra : molokyle