/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Håndskrift - uddøende?
Fra : ingelein
Vist : 816 gange
50 point
Dato : 29-02-16 11:23

Ved en familiesammenkomst, hvor vi - gemalen og jeg var de ældste (80 & 75 år) og det yngste barnebarn 15 år, snakkede vi om at en gren af vores slægt var sporet tilbage til 1619. Her kom vi så til at tale om Gotisk skrift (som jeg ikke kan læse 100 %) og Sütterlin skriften, som vore forældre lærte i skolen. (Det kunne vi læse). Så indvender det yngste barnebarn: Jamen farmor, det er jo ligesom når du skriver - det kan jeg heller ikke læse . Jeg har en pæn håndskrift og har altid sat en ære i at skrive personlige fødselssdagskort til børnebørnene. Men jeg har da lagt mærke til at de har lige så svært ved at læse det, som jeg har med Gotisk og Sütterlin skrift.
Vi fik en ret heftig debat om det - især da jeg nævnte at mange unge ekspedienter ikke kan skrive en håndskreven kvittering - især undrer det mig at så mange er kejthåndede (endnu en belæring om at det i dag hedder "venstrehåndet", fordi kejthåndet er nedsættende!) Jeg vidste faktisk ikke at den yngste var venstrehåndet.
Den efterfølgende debat viste at man i skolen knap nok skriver noget i hånden. Til gengæld synes jeg at de er langt klogere på mange områder end vi var på deres alder.
Men er det virkelig rigtigt at vi om 10-20 år har mennesker, som aldrig skriver i hånden?
Lærer de ikke at skrive i skolen? Skønskrift er måske yt. Min mand mindes om de mange timer han som ingeniørstuderende brugte på at lære og skrive standardskrift. Det synes han var træls.
Jeg ville slet ikke kunne undvære at skrive i hånden. Nu har jeg for 60 år siden både lært at skrive blindskrift på maskinen og at stenografere. Derfor er jeg meget hurtig på tasterne - så hurtigt at jeg kan imponere mine børnebørn - fordi jeg slet ikke kigger på tastaturet når jeg skriver meget hurtigt. Faktisk kan jeg skrive så hurtigt, som jeg tænker. (Ingen dumme bemærkninger her - Tak.
Hvilke tanker gør I Jer om håndskriftens fremtid?
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-02-16 11:50

Kort om mig, kan jeg fortælle, at jeg har en flot håndskrift og er et pænt og godt menneske

Håndskriften er en døende kultur. Men ikke alle sørger over tabet. For selv om håndskriften udtrykker personlighed, udstiller den også sociale skel, som computeren er med til at udligne. I 7. årgang på Utterslev Skole viser erfaringen, at svage elever pludselig begynder at tage notater, når blyanten erstattes af en iPad.
http://www.information.dk/295217

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-02-16 12:33

@katekismus
Ja, jeg fornemmede også at lysten til at tage blyanten ikke var så stor som lysten til tastaturet på Ipad, Pc og smartphones. Grafologer må nok se sig om efter et andet job

Ha, ha, kan man ikke også være et godt menneske selvom man har en krageklo til håndskrift?
Men - men - men - autofuldførelse af ens meninger bliver desværre også ofte til noget værre vrøvl og det er min opfattelse at mange slet ikke gider rette, fordi de forventer at modtageren nok kan se, hvad det var man mente.
Ingelein - som også selv må sande at jeg ofte er hurtig til at sende en mail afsted fra min ipad, før jeg har rettet utilsigtede ord.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-02-16 12:56

Jeg er slet ikke enig, en eller anden form for håndskrift vil altid bestå.

Og det er jo oftest højt uddannede, som skriver meget og hurtigt,
der har en næsten ulæselig håndskrift, bare tænk på læger og deres recepter.

En af de håndskrifter, der mest er degenereret, er vor oftest brugte signatur,
selv om vi nu har digitale underskrifter vil den næppe forsvinde foreløbig?

Og så var der indianeren, der underskrev med 3 gange x, hvad betyder de?
Jo, Sorte Ørn og Cand. Mag...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-02-16 13:05

Min håndskrift er heller ikke hvad den har været, jeg var ellers ret dygtig.
Men jeg HAR seriøst tænkt på at træne mig op igen, desværre forhindrer sygdom meget af tiden mig i at gøre det.
Kragetræer er der mange højtuddannede som synker ned på når de i dag kun bruger det til korte notater som de senere skal have ind i computerne. så er det jo kun dem selv som skal læse.
Men jeg har også lagt mærke til at det forfærdelige sms sprog som de unge brugte for nogle år siden på nettet er næsten væk.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-02-16 13:16

Citat
Håndskrift - uddøende?

Det går desværre den vej, for mit vedkommende. Jeg havde en rimelig håndskrift, mener jeg selv.
Men øvelse gør mester. Og øvelse får jeg for lidt af i dag. Forhen lavede jeg masser af notater, på papir. I dag ryger det lige ind på Noteblok, blot der skal skrives tre - fire linjer, og gennem printeren.

Det bevirker at min håndskrift, ligner kragetæer, som jeg selv dårlig kan læse. Har prøvet enkelte gange, at skulle underskrive, på denne hersens elektronisk dims. Så undskylder jeg altid skriften.
Citat
Faktisk kan jeg skrive så hurtigt, som jeg tænker.

Det kan jeg også. Men for mit vedkommende, siger det nu ikke så meget om hastigheden.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-02-16 13:44

Ja, men det har jo dog også i nyere tid afstedkommet fejl på sygehusene, når det var kragetæer, som skulle skrives ind i journaler. For slet ikke at skrive om de "hørefejl" en sekretær kan ha', når der skal renskrives efter diktafon. Det er nu en helt anden boldgade end i min indledende tekst.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-02-16 14:05

@svendgiversen
Selvfølgelig vil håndskriften bestå, det er mere spørgsmålet om hvem der kan skrive i/med hånden om 10-20 år. Jeg håber at der kommer en lærer på banen, som kan fortælle lidt om, hvorvidt børnene i det hele taget lærer at skrive i dag. (Husker at vi skulle skrive et eller andet åndsvagt 100 gange som straf. For eksempel:" Jeg skal sidde stille i timerne". De frækkeste af os tillod os at skrive det på lokumspapir af den gule glatte slags ).
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-02-16 14:19

Ja, ellers var der jo heller ikke behov for blyanter og penne,
og hvordan skulle jeg så løse min daglige kryds og tværs?

Vor nevø bliver nu 8 år og han elsker at tegne og også at skrive,
og det er jeg sikker på kommende generationer også vil gøre.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 29-02-16 18:10

Da pædagoger og lærere ved, at håndskriften er vigtig for motorik og indlæring, Vil der fortsat være retskrivning og historieskrivning med håndskrift i folkeskolen.

http://www.boernogunge.dk/internet/boernogunge.nsf/0/4696DB70A70EEFB7C1257AEE0040294D?opendocument

http://politiken.dk/kultur/medier/ECE1862713/hver-tredje-har-ikke-skrevet-noget-i-haanden-det-seneste-halve-aar/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-02-16 18:29

Et andet eksempel,

min kone besøgte en af sine mest nørdede børnebørn, kortvarigt opair pige i London,
hun, der sikkert ikke havde skrevet noget i hånden i lang tid, stod og tog imod i lufthavnen
med et stort skilt: "Velkommen Mormor fra Danmark".

Det hænger nu på vor minde væg, men det er håndskrevet, og det vil der altid være behov for.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-02-16 20:17

Jeg er kejthåndet ..og betragter det ikke som nedsættende udtryk ..selvom det korrekte udtryk er; venstre-håndet ...men nu er jeg også en smule til 'venstre' for Formand Mao, Lenin, Stalin og Pol Pot ;- )

Når det er sagt, så... Jeg lærte at skrive skråskift i skolens små klasser ..og det foregik med blyanten i HØJRE hånd. Det SKULLE man bare.

Når det kom til eks. blækregning og Dansk stil, der skulle afleveres i såvel kladde ..med blyant & viskelæder, som indskrift: PEN & bækhus, ..SÅ gik det helt galt for os kejthåndede.

Prøv at skrive med PEN/Fjer & blæk ..med VENSTRE hånd!

Da ser du 'problemet: Man kan IKKE skubbe en PEN ..mod skriveretningen! (Venstre mod højre).

Senere som underviser i EDB (programmering) skulle jeg skrive på tavle med kridt:
Du'er IKKE ..med skråskrift som kejthåndet. Man tværer skriften ud med håndroden.

Så løsningen var BLOKBOKSTAVER ! (Hvilket jeg stadig benytter til notater, breve, osv. )

Dette har dog samtidig helt ødelagt den sidste rest af min håndskrifts personlighed og læsbarhed
Godt der nu om dage findes TASTATURER ...det løser problemet.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 01-03-16 07:28

Min egen håndskrift, har jeg ofte selv svært ved at læse, trods at jeg i min skoletid, udfyldte flere kladdebøger med "skønskrift".

Håndskrift bør være en backup til når en solstorm som d. 1. sep. 1859 gentager sig, og vi ikke har anden mulighed for dokumentation.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-03-16 07:58

Venstrehåndede burde så faktisk skrive fra højre mod venstre? vil det sige at folk i de lande, hvor skriveretningen er højre mod venstre er "kejthåndede"?
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-03-16 13:02

Jeg noterer da også hver dag i den kalender vi har i køkkenet, skriver indkøbslister og man kommer aldrig til at se mig rende rundt i en butik med en smartphone i øret. Synes at det er helt til grin, når manden er ude for at købe ind og ringer til konen for at høre om der nu skal være 7 eller 4 % fedt i frikadellefarsen. Så er vi godt nok kommet langt ud.
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-16 15:02

ingelein ->
Citat
Venstrehåndede burde så faktisk skrive fra højre mod venstre?

Jeg skriver selv en nydelig SPEJLSKIFT på skrå...med PEN. Men der er ikke mange som forstår, at læse 'den anden vej'
Een som altid skrev sine epokegørende opdagelser og opfindelser ned i spejlskrift var selveste Leonardo Da Vinci: https://da.wikipedia.org/wiki/Leonardo_da_Vinci

..hvorom det skrives, at det var der en anden årsag hertil end 'kejthåndethed':
Citat
Det siges, at han mistede førligheden i højre hånd efter et slagtilfælde

..men han er nu ikke alene: http://ekstrabladet.dk/nationen/article4323080.ece

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 02-03-16 08:17

Vi skriver på dosmerseddel, på glastavle bag komfuret og som af fotograferes med iphone før indkøb.
Så bliver stænkskærmen også løbende visket ren
Jeg tror at Leonardo Da Vinci skrev spejlskrift, fordi hans skrevne ord var livsfarlige, hvis de blev læst af gejstligheden.
Han lærte først latin som 40 årig, var ikke uddannet på universitet, og var derfor ikke bundet af traditionel viden - i sin frie tanke.
En forklaring på hans gode evne til at reflektere åbent og nyt over, og udnytte hvad han så.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 03-04-16 18:54

Tak for svaret katekismus.