/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Energi udnyttelse og spild på motore ?
Fra : BrightShadowDK
Vist : 318 gange
20 point
Dato : 27-02-16 15:42

Jeg har gentagende gange Læst/hørt at en benzin motor har en ret lav energiydnyttelse:

Ca. 20% af Benzin motores energi går til fremdrift og resten bliver spildt på at lave varme.

Ca. 80% af Elmotores energi går til fremdrift med kun meget lidt varme udvikling.

80% divideret med 20% er en 4 gange højere energi udnyttelse.

Påpeg gerne evt. fejl i min beregninger..!

Hvis vi tager et tænkt tilfælde: en benzin-bil er opgivet til 100hk.

er det så kun 20hk der driver bilen fremad og 80hk. der laver varme?

el. er det 100hk der driver den femad og 400hk der er spildt på varme ? (294KW)

el. medregnes den energi i den uforbrændte mængde benzin der spyttes ud af udstødningen?

PS: Jeg ved de 20% og 80% er ca. tal og at der findes mere energieffektive motore.

Mit udgangspunkt var at jeg ville sammenligne ydelsen på en 1000w = 1.35hk Elektrisk-45-scooter med en anden benzin motor på 4,2hk om den virkelig er så meget svagere el. der stikker noget andet under? (Jeg ved at momentet på en elmotor er ca. det samme ved alle omd.tal)

måske er de 1000W også kun den nominelle ydelse og den kan have et Peak på det dobbelte under acceleration.

Mvh. Anders

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 27-02-16 16:08
Kommentar
Fra : BrightShadowDK

Dato : 27-02-16 16:19

Dit link siger intet om de 20% er ud af den opgivede "100HK" energi el. der skal ligges 80% spild oven i..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-02-16 16:39

Varmen er ikke spildt da det er den der får luften til at udvide sig og trykker stemplet ned, og yderligere optimeret af at luften i det meget lille rum når stemplet er i top er sammenpresset, den såkaldte komprimering.
Men energiudnyttelsen af benzin er ikke særlig høj, derfor bruger man diesel når der skal kræfter til og mere eksplosionsfarlige væsker til racerløb.

Kommentar
Fra : BrightShadowDK

Dato : 27-02-16 17:04

Man kan køre en stempel motor på trykluft hvor ved der er meget højere udnyttelse af energien. og ingen varme nødvendig..

Dit svar siger intet om de 20% er ud af den opgivede "100HK" energi el. der skal ligges 80% spild oven i..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-02-16 17:11

Citat
Man kan køre en stempel motor på trykluft hvor ved der er meget højere udnyttelse af energien. og ingen varme nødvendig..

Jeps, men trykluften kræver en anden kraftkilde.

Kommentar
Fra : BrightShadowDK

Dato : 27-02-16 17:14

Ja det gør batterier og brint oggså..

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 27-02-16 17:15

De opgivne HK-tal er ydelsen på akslen ud af motoren - benzinmotoren er altså stærkest.

Det kan være elmotoren arbejder mere konstant - jeg tror man skal prøve dem i virkeligheden, før man bestemmer sig.

Kommentar
Fra : BrightShadowDK

Dato : 27-02-16 18:54

Så hvis den fiktive bil vi taler om har 100hk på krumtappen så har den ca. 400hk spildt energi iform af varme skabelse og uforbrændt benzin (der ikke udnyttes men kun forurener) ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-02-16 19:02

Det sidste har du ret i. Man måler det mekaniske output på en bilmotor og putter fem gange så meget energi ind i den som man får ud til fremdrift. I en elbil skal man brænde batterieffekt af for at varme kabinen op, mens en benzinbils kabine snildt varmes op af motorens spildvarme.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-02-16 20:15

Altså, nu kan det være svært at se, hvad spm. drejer sig om? Er det samlet energiforbrug pr km, eller km/l for det færdige drivmiddel?

Fylder man benzin, diesel (der gíver en lidt højere energieffektiviet) eller kWh i dytten, får man forskellige udnyttelsesgrader af brændstoffet pr. liter/kg/kwh, men ikke hvor meget energi der er brugt til at fremstille/transportere energien, så regnestykket er ganske kompliceret!

Mit gæt, en lille elbil på vindmøllestrøm er det mindst co2-forurenendne, diesel/benzin det værste, men det kræver nok et længere udredningsarbejde at finde ud af!

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 27-02-16 21:33

"Så hvis den fiktive bil vi taler om har 100hk på krumtappen så har den ca. 400hk spildt energi iform af varme skabelse og uforbrændt benzin (der ikke udnyttes men kun forurener) ?"

Ja, der tabes varme med en bensinmotor.

Med en elmotor sker tabet på elværket, der ligesom motoren afgiver en masse af brændstoffets energi til omgivelserne som varme.

Er det vindmøllestrøm er der selvsagt ikke sådan et tab.

Kommentar
Fra : BrightShadowDK

Dato : 27-02-16 22:05

Så i men er at en 100hk benzin bil bruger op til 500hk energi, det er jo fucking insane..

var det en std. elmotor ville tallet så være 125hk (el-motore med 95% udnyttelsesgrad findes)
og ja der bliver stadig lavet "beskidt energi" men solceller, vindmøller, tidevandsvandtturbiner, geotermisk energi osv. er i sandhed disruptive teknologi..

kombineret med faldene priser på Lithium basserede batterier er vi så småt ved at gå over til en teknologi der burde ha været alle mands eje for 50 år siden (istedet for udvikling af Atom-våben) og så kan Lithium genbruges

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-02-16 23:07

Benzindrevne biler forsvinder ikke så længe der bliver raffineret olie, det er et flygtigt og farligt biprodukt der ikke kan bruges til meget andet end små motorer, og faktisk brændte man det af eller hældte det ud i naturen dengang Rockefeller udvandt petroleum til belysning til salg i hele USA.
En fandt så på at bruge det i en forbrændingsmotor, og så var der ikke langt til at bruge det i biler.

Det fører hen til at batterier og brændselsceller til biler er en gammel opfindelse som man delvis opgav da der skal bruges store mængder strøm fra andre kilder og der var masser af billig benzin.

Nu har vi vundet ind på det omvendte, vi har masser af "billig" vindmøllestrøm til opladning, batterier er blevet meget bedre og benzinen bliver knappere, mere upopulær grundet co2 og dyrere

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-02-16 07:31

Elbiler er ikke en ny opfindelse, i 1899 satte en elbil verdensrekord ved at køre over 100 km/t

http://gizmodo.com/the-blazing-fast-evolution-of-land-speed-record-cars-1604716513

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 03-03-16 08:14

Umiddelbart ser det rigtig ud at en 1000 W (1,36 HK) el motor udbytter en 4,5 HK benzin motor.

Benzin motoren yder intet - kan stort se kun dreje sig selv rundt - under 2000 omdrejninger pr. minut, og yder kun de 4,5 HK ved typisk 4000 omdrejninger pr. minut.

Derimod yder el motor næsten sit maksimale moment svarende til de 1000 W = 1,36 HK ved alle omdrejningstal.

NB: Omregning mellem W og HK se http://www.omregn-enheder.info/

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-03-16 14:23

Ham der Boye forenkler meget kraftigt. Elmotorens strømforbrug er i store træk proportionalt med det krævede drejningsmoment inclusive friktionstab i lejer og transmission. Dens omdrejningstal er i store træk proportionalt med drivspændingen. Jeg taler her om motorer med permanentmagneter, som er enerådende hvor det drejer sig om batteridrift, lav vægt og høj virkningsgrad. Det vil sige, at speederen ved hjælp af passende elektronik styrer motorens spændingsforsyning og dermed hastigheden. Strømforbruget afhænger af kraftbehovet, af accelleration, kørsel op eller ned ad bakke, konstant hastighed, vindmodstand etc. Ved nedbremsning løber der strøm tilbage i batteriet (ved veldesignet elektronik). Hvordan man gør det med elektronikken kræver en del mere tid og plads (et par semestre og et par ret fede kompendier). Der er endnu plads til forbedringer, men al rom blev jo ikke drukket på én nat, og benzinfyrene har øvet sig en del år mere, inden elbiler blev rigtig sexede. Allerede nu er Tesla et godt eksempel på avanceret elbil.
Men eftersom den leverede effekt er proportional med både drejningsmoment og omdrejningstal, og eftersom der er loft over både strøm og spænding, kan en elmotor ikke levere høj effekt ved lave omdrejningstal.