/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Er "Bæredygtigt Landbrug" bæredygtig ?
Fra : ElvenaR
Vist : 741 gange
20 point
Dato : 18-02-16 12:19

"Bæredygtig Landbrug" - Er det ikke falsk varebetegnelse ?

Det plejer at betyde økologi, dyrevelfærd og andet godt.

Men organisationen står jo for det stik modsatte !

Eller ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-02-16 13:27

Man kan være bæredygtig på mange måder, de fleste vil sikkert tænke på så'n noget med økologi, ikke udpine jorden, ikke forurene osv!

"Bæredygtigt landbrug", foreningen altså, tænker kun på økonomisk bæredygtighed =kan man overleve som landmand, tjener man nok, hvor meget kan vi vride ud af statskassen/andre borgere?

Inden man kravler for højt op i træet skal man måske tænke lidt på, at det ikke kun er landmænd, der køber ulovlige sprøjtegifte mv i udlandet, det er der masser af havefolk der gør, så de kan slippe for at stikke mælkebøtter mv!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-02-16 14:07

Citat
"Bæredygtigt landbrug", foreningen altså, tænker kun på økonomisk bæredygtighed =kan man overleve som landmand, tjener man nok, hvor meget kan vi vride ud af statskassen/andre borgere?
For en gangs skyld, er vagnr`s indlæg besnærende let at kommentere. Bare se på statestikken, over hvor mange konkurser, der er i landbruget. Tallene taler for sig selv.

Og så endelig lidt selverkendelse.
Citat
Inden man kravler for højt op i træet skal man måske tænke lidt på, at det ikke kun er landmænd, der køber ulovlige sprøjtegifte mv i udlandet, det er der masser af havefolk der gør, så de kan slippe for at stikke mælkebøtter mv!

Med hensyn til lidt/meget gødning, er det en kendsgerning, at meget lidt dansk korn, kan bruges til mel. Grundet for lidt næring.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-02-16 14:25

Man skal som landmand altid være i modfase,
når svinekød stiger får de fleste landmænd flere grise, og hvad sker der så?

Lige nu er mælk ekstremt billigt,
og for at få det til at løbe rundt, producerer de dumme bønder mere mælk.

Sådan er det også med økologi, hvis priserne på økologiske varer stiger,
kommer der flere økologiske produkter end kvalitets beviste forbrugere vil betale for.

Og omkring gødning kan vi jo ikke konkurrere, hvis ikke vore nabolande har tilsvarende restriktioner, eksempelvis er kornet i Holsten meget bedre til brødkorn end det danske.

Og jeg ved med selvsyn, at grænsebutikkerne tjener fedt både på gødning og sprøjtegifte

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-02-16 15:34

Om dansk korn er godt eller dårligt er der meget delte meninger om, billedet er langt mere nuanceret end det konventionelle landbrug hævder:

http://fodevarewatch.dk/secure/Landbrug_Fiskeri/article7180689.ece

http://www.dr.dk/nyheder/politik/loekke-og-kristian-jensen-i-oel-bommert

Vi har en meget effektiv landbrugslobby, der igen og igen påstår at dansk korn er det rene hø, Venstre pipper gladeligt med, de skal jo nødig miste de sidste stemmer i landbruget

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-02-16 16:19

Citat
Lige nu er mælk ekstremt billigt,
og for at få det til at løbe rundt, producerer de dumme bønder mere mælk.

Ja, men hvilke andre muligheder, har de. Jeg misunder dem ikke. Det er jo alles kamp mod alle. Det er ren overlevelse. Her burde vor "kære" EU, træde til.

I dag får de ca. 2,11 kr. pr. liter mælk. Det fik de også for 25 år siden. Tænk lige på omkostningerne, siden da.

Apropos vandmiljø: Der kan oprinde en dag, hvor vi skal tage stilling til, om vi vil ha`vand eller mad.
Begge dele er jo uundværlig. Men ved en rimelig balance gang, burde begge dele være muligt.

m:

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-02-16 18:35

Citat
Det plejer at betyde økologi, dyrevelfærd og andet godt.
Økologi og dyrevelfærd er ikke nødvendigvis hinandens følgesvende.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-02-16 21:03

Citat
Økologi og dyrevelfærd er ikke nødvendigvis hinandens følgesvende.

Det er sikkert engang imellem rigtigt.

Men når jeg ser køerne blive sluppet ud på græs om foråret ser de nu gladere ud end dem der aldrig kommer ud, såvidt jeg ved er det kun de økologiske der SKAL have mulighed for at komme på græs, mindst 150 dage/år!

Jeg har boet på en bondegård et par års tid

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-02-16 11:36

Citat
Jeg har boet på en bondegård et par års tid

Det har du tilsyneladende, fået for lidt ud af.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-02-16 12:10

Citat
Det har du tilsyneladende, fået for lidt ud af.

Nok til to ting!

1) IKKE at vælge at være landmand!

2) IKKE, som ca 16% af bønderne, at komme i så håbløs gæld, at de lever på randen af fallit, og hverken kan tåle lave fødevarepriser eller rentestigninger!

40000 landbrug og gæld på små 400 milliarder svarer til næsten 10 mio i gæld pr bedrift i snit!

http://www.tvmidtvest.dk/artikel/landbrugets-gaeld-saetter-nye-rekorder

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-16 12:45

Så har jeg boet længere på en gård, mine første 19 år, og jeg lærte meget.

Dengang havde vi blandet landbrug, tjente man ikke nok på grisene, så på køerne og æggene.
i dag er de fleste landbrug, for at være effektive, alt for specialiserede,
og derfor alt for følsomme over for prisændringer på få hoved produkter.

Og det med at være i modfase gælder ikke kun husdyr,
hvis prisen på korn stiger, det gør den næppe med mange store billige korn dyrkende lande,
så skal de dumme bønder ikke så mere korn, men alternativer,
dengang roer og kartofler, i dag raps og majs.

Og så gælder det om at specialisere sig; eksempelvis solgte min kones søn sin mælkekvote,
i dag har han ungdyr, kalve der patter på moderen, og tyrekalve til opfedning.
Bedre en at sælge billig mælk med tab.

Og der er helt sikkert mange andre special produkter, husk altid at være i modfase...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-02-16 15:32

Citat
Dengang havde vi blandet landbrug, tjente man ikke nok på grisene, så på køerne og æggene.
i dag er de fleste landbrug, for at være effektive, alt for specialiserede,
og derfor alt for følsomme over for prisændringer på få hoved produkter.

Helt enig, problemet er nok, at det kræver mere arbejde at både have køer, grise, høns og dykre jorden med forskellige afgrøder, end at være specialiseret, det sidste er til gengæld mere risikabelt, går det galt vælter hele læsset på en gang!

Et mere generelt problem er, at Danmark er det land i EU, og muligvis i verden, der opdyrker den største del af vores areal, 61%.
Af hensyn til miljøet kan vi ikke gøde så meget pr ha som lande, der opdyrker langt mindre af arealet!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-02-16 07:58
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-02-16 08:12

Iøvrigt; hvad er bæredygtig økonomi for en størrelse?

Økonomer optræder ofte som orakler, men er sjældent meget bevendt som sandhedsvidner.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-02-16 19:05

Citat
Men når jeg ser køerne blive sluppet ud på græs om foråret ser de nu gladere ud end dem der aldrig kommer ud, såvidt jeg ved er det kun de økologiske der SKAL have mulighed for at komme på græs, mindst 150 dage/år!

Jeg har boet på en bondegård et par års tid
Jamen dog! Jeg er målløs, og kan ikke debattere med eksperter. Tænk, velfærden kommer an på koens ansigtsudtryk - eller måske, hvor højt køerne hopper op i luften.
Din bosættelse på bondegården, hvilket årstal var det ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-02-16 20:32

Citat
Jamen dog! Jeg er målløs, og kan ikke debattere med eksperter. Tænk, velfærden kommer an på koens ansigtsudtryk - eller måske, hvor højt køerne hopper op i luften.

Meget morsomt!

Økokvæget har bedre plads, mere udeliv mv, det vil jeg tro giver bedre dyrevelfærd, men der er sikkert brodne kar allevegne.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Kalvek%C3%B8d-og-oksek%C3%B8d.aspx

og så klikker du på

Se forskellen på de forskellige typer kvægs opvækst

Bondegårdstiden for mit vedkommende var 1967-68, så fik jeg familien til at flytte til Kbh K, killerargumentet, 4 ud af 5 i familien arbejde/læste der, den femte kørte stort set hver dag 50 km hver vej andetsteds, og bestyrereren passede bedriften!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-02-16 19:56

Skal vi ikke bare være enige om, at bonden kan sagtens dyrke og fodrer økologisk og glemme alt om dyrevelfærden. Og omvendt, den konventionelle landmand....etc...

Men har vi dyrevelfærd i Danmark..? Mit korte svar er NEJ !
Vi har haft engang for mange år siden.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-02-16 20:53

Tommy, der er en artikel om forskning i dyrevelfærd i ugens Weekendavis, overskriften

"På landbrugets præmisser"!

Landbruget er med til at finansiere forskningen, og "den der betaler, bestemmer musikken

Et eksempel fra artiklen, vilde mink har flere km territorier langs vandløb, slås hvis de møder fremmede mink, i minkfarmene har de 30X70 cm hver, omgivet af andre tilsvarende bure.
Jeg har aldrig hørt om økologiske minkfarme

Jeg forstår ElvenaR endnu engang er smidt ud, så spm. står nok til evig tid, men så længe gider vi nok ikke

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-02-16 06:34

vagnr -> Når der ikke er blevet kommenteret i et spørgsmål i tre måneder, så annullere Kandu automatisk spørgsmålet og det lukkes dermed for yderligere kommentarer.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-02-16 21:17

Citat
Jeg forstår ElvenaR endnu engang er smidt ud

Det forstår jeg så ikke. Jeg mener Kandu teamet burde være glad for nogle, der holder foretagendet i gang.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-16 21:22

Citat
Det forstår jeg så ikke. Jeg mener Kandu teamet burde være glad for nogle, der holder foretagendet i gang.

Helt enig, uden debatter, ingen reklameindtægter!

Men som man siger "There's no reason for it, it's just our policy"

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-02-16 22:43

http://www.infowars.com/sc-exit-poll-75-percent-agree-with-trumps-muslim-ban/

Det ved DR og TV2 sikker ikke. Og hvis de vidste det, ville de ikke oplyse det, fordi, fakta medregnes ikke hos sjovnalisterne fra disse kanaler.
Men spændende er det, om ikke Trump alligevel snupper posten.

Og ligeså spændende - om ikke mere - er, at briterne skal til EU afstemning den 23. juni.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-02-16 04:31

Tommy, dyrevelfærd kan åbenbart være mange ting, med store forskelle fra land til land

Men hvad, en ko, gris, mink eller muslim, same-same

Havde du fulgt op på dit link, havde du "mit Ein Click" opdaget, at det drejer sig om 75% af de republikanske vælgere i South Carolina, der går ind for et midlertidigt stop for muslimsk indvandring.

http://www.cbsnews.com/news/results-from-south-carolinas-gop-primary-to-soon-trickle-in/

Den slags "detaljer" interesserer vist ikke infowars, eller Tommy?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-02-16 08:03

Off-topic:

Nu er jeg af gode grunde ikke helt inde i maskinrummet hos Kandu, så jeg ved ikke hvad Jørgens brøde egentlig er (..har været) siden han skal lyses i band? Ud over at vedkommende har haft mange profiler. Jeg har da selv to profiler mere ..ud over molokyle, men bruger dem meget sjældent. Det er jeg da ikke blevet smidt ud for.

(Spørge-)Jørgens indlæg ser jeg nu heller ikke som noget problem, selvom de en gang imellem kan være lige lovlig 'far fetched' og 'nosey'.

Hm... jeg er så nysgerrig at jeg sikkert opretter et spørgsmål om 'sagen' i kategorien: Kandu.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-02-16 22:45

Citat
Havde du fulgt op på dit link, havde du "mit Ein Click" opdaget, at det drejer sig om 75% af de republikanske vælgere i South Carolina, der går ind for et midlertidigt stop for muslimsk indvandring.
Jeg tror du har misforstået mit budskab, kære vagnr. Okay, fejlen er min.
Der, hvor jeg ville lande den var, at danske TV-sjovnalister har så fandens travlt med at gøre det til en "Trump-ting" - altså, at han er alene om at mene, at muslimsk indvandring skal begrænset/stoppes. Det er han så ikke.

Citat
Den slags "detaljer" interesserer vist ikke infowars, eller Tommy?
Den bemærkning får du lidt kredit på. Lad det ikke gentage sig.

Citat
Men hvad, en ko, gris, mink eller muslim, same-same
Sku' vi ik' liiiiige.......

Citat
Tommy, dyrevelfærd kan åbenbart være mange ting, med store forskelle fra land til land
Ja det tør siges. Jeg ser nødig mellemøstligt dyrevelfærd indføres her i landet, selvom de er godt i gang.
Idioterne er ved at indføre, at muslimsk pædofili skal være lovligt i DK.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-02-16 00:00

Tommy, det jeg prøver at sige er, at den samme meningsmåling lavet blandt kun DF-vælgere sikkert havde givet mindst lige så mange der ville stemme for, at ingen muslimer skulle have lov at komme til Dk, og sikkert næsten lige så mange der ville smide dem ud af landet.

Hos de radikale ville billedet nok være omvendt!

Sådan kan man ikke lave repræsentative meningsmålinger, tihvertifald ikke valide

Citat
mellemøstligt dyrevelfærd
er de jo fælles om, dem der nede, jøder eller muslimer, ligesom begge maltrakaterer drengebørns diller, mens det vist kun er muslimer der også maltrakterer pigers kønsorganer.

Kønslemlæstelse af børn burde totalforbydes, med en kraftig straf til forældrene, uanset om det er sket her eller i "hjemlandet"!

Når "børnene" bliver 18 kan de selvf selv vælge at ødelægge deres sexliv, jeg tror ikke det ville være et tilløbsstykke

Men om et bedøvet dyr "hører" en jøde eller en muslim sige et eller andet dyret ikke kan opfatte inden det får skåret halsen over rager mig langsomt.
.
Under mit gårdliv har jeg set en gris blive slagtet på gammeldags facon, boltpistol og overskåret hals, grisen ville nok ikke have bemærket hvad der blev sagt efter boltpistolen, uanset om det var på jiddish eller arabisk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-16 09:31

Jeg har nu ofte gjort mig skyldig i halal-slagtning
Når torsken lander på dækket får den et gok med en ølflaske og kniven for struben
En ca. 10 årig dreng stod ved siden af mig på en tur og så nysgerrigt til med store øjne under slagtningen. Jeg spættede dyret op og så der var små bukser. De skulle ikke gå til spilde, så direkte ind i skuffe 1... Mums.

Forfærdet råbte knægten: FAR, FAR... manden spiser fisken levende!

Apropos : http://peecee.dk/upload/view/457198
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-02-16 11:33

Den var eddermaleme go`:
"Levende torsk i skiver". Lidt selvmodsigende, måske.......

Det fører mig til et andet spørgsmål, har hørt det debatteret masser af gange, men ikke opnået en forstålig konklusion: At fisk skulle være følelsesløse. Fisk er vel koldblodet.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-02-16 11:51

Citat
Tommy, det jeg prøver at sige er, at den samme meningsmåling lavet blandt kun DF-vælgere sikkert havde givet mindst lige så mange der ville stemme for, at ingen muslimer skulle have lov at komme til Dk, og sikkert næsten lige så mange der ville smide dem ud af landet.

Hos de radikale ville billedet nok være omvendt!

Sådan kan man ikke lave repræsentative meningsmålinger, tihvertifald ikke valide
Du taler udenom, vagnr.
Det, jeg prøver på at forklare dig er: danske TV-sjovnalister har så fandens travlt med at gøre det til en "Trump-ting" - altså, at han er alene om at mene, at muslimsk indvandring skal begrænset/stoppes. Det er han så ikke.

ALTSÅ, det har IKKE noget at gøre med en meningsmåling - men, om Trump står alene med sit synspunkt, det er jo det, danske TV-anal sjovnalister ihærdigt prøver på at bilde befolkningen ind.

Citat
Under mit gårdliv har jeg set en gris blive slagtet på gammeldags facon, boltpistol og overskåret hals, grisen ville nok ikke have bemærket hvad der blev sagt efter boltpistolen, uanset om det var på jiddish eller arabisk
Her udstiller du dit manglende kendskab til slagtemetoder. Boltpistol i dansk forstand, er ikke sammenlignelig med muslimsk boltpistol
Dansk boltpistol penetrerer hjernen på dyret - det gør en muslimsk boltpistol ikke

Citat
Jeg har nu ofte gjort mig skyldig i halal-slagtning Aii, er det rigtigt?
Når torsken lander på dækket får den et gok med en ølflaske og kniven for struben
Det har ikke møøøget med halalslagt at gøre.
Men det viser lidt om, hvor lidt befolkningen egentlig har sat sig ind i, hvad halal er for størrelse.

Argumenter som dette:
" Jeg har også engang halalslagtet en flue. Jeg slog den ihjel uden bedøvelse"

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-02-16 13:10

Citat
Dansk boltpistol penetrerer hjernen på dyret - det gør en muslimsk boltpistol ikke

Helt korrekt, halaldyret er bedøvet, ikke halaldyret er døende, ingen af dem hører hverken den ene eller anden bøn!

Begge er vist for langt ude til at man kan tale om velfærd!

Når jægere anskyder vildt, og skal have en schweishund (hvordan det nu end staves) ud flere timer senere for at finde det sårede dyr, er det jo heller ikke i første række dyrevelfærd.

Men vildtet har nok haft bedre velfærd undervejs, end de fleste af vores husdyr

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-16 13:32

Vildlaks i havburer og opdræts Ørreder i dambrug. Karper i bassiner. Tigerrejer og krebs i kunstsøer.

Er det dyrevelfærd?

Som Mosebaek er inde på: Kender de forskellen på det frie liv, hvor de kæmper om føden og livet ..eller i et akvarium fri for rovdyr og med fodergaranti?

Ved en hest at det er dejligt at blive reddet på eller er den kuet og pisket til at elske det?

Jeg tvivler.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-16 13:50

Jeg er selv i tvivl, når det kommer til dyrevelfærd. Jeg har en Australsk (hun) og en Sydamerikansk (han) papegøje under samme tag. Det får selvfølgelig deres behov for føde opfyldt. Den ene er frøspiser, den anden frugtspiser. Den ene har natlogi på pind, den anden i 'hule' (fuglekasse).

De flyver frit i stuen et par gange om ugen, hvor de samtidig tager bad i en flad skål på bordet. Når de er 'trætte' så bestemme de selv, hvor i de 3 bure jeg har, at de vil gå til ro. Nogen gange sammen, nogen gange hver for sig. De bestemmer selv før jeg lukker buret for natten og lufter ud.

De ser ud til at hygge sig gevaldigt og virker glade og tilfredse i hinandens og mit selskab..

...men er det dyrevelfærd?

De har ingen artsfæller omkring sig og omgivelserne ligner hverken den Australske bush eller Amazonas regnskove.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-02-16 14:24

Citat
Helt korrekt, halaldyret er bedøvet, ikke halaldyret er døende, ingen af dem hører hverken den ene eller anden bøn!
Lad os få begreberne helt på plads.
Dansk boltpistol penetrerer hjernen - der er ingen vej tilbage, dyret er hjernedød og hjertet vil kun slå i ganske kort tid. En human aflivningsmetode når nu dyret skal dø. Så langt så godt.

En muslimsk boltpistol anvender en plade for at slå dyret bevidstløst - her kommer kritikken.
Dyret vil vågne op igen på et eller andet tidspunkt - mellem 15 sek. - 30 min. alt efter hvor effektivt dyret er ramt, pandebrasken tykkelse, osv. Der kan ikke - og jeg gentager, ikke gives nogen som helst rettesnor på, hvornår dyret vågner igen (se tidsrum) det kommer helt an på, hvor stresset dyret er- hvor tyk er pandebrasken. Meget stresset = vanskeligere at slå bevidstløst - tyk pandebrask...etc.........

Da afblødningen af dyret varer ca. 4 - 5 min. er der stor sandsynlighed for at dyret vågner op igen under slagtningen, hvilket også sker i 20% af tilfældene.

Yderligere skal en Imam betales fyrstelige pengesummer for at skrige en eller anden bøn under seancen.

Stort set, burde alt halalslagt/schætning i den vestlige verden FORBYDES pga. dyremishandling.
Og derfor skal halalslagt-kødet være mærket, så kan forbrugerne fravælge det, hvis det er det, de ønsker.

Citat
Når jægere anskyder vildt, og skal have en schweishund (hvordan det nu end staves) ud flere timer senere for at finde det sårede dyr, er det jo heller ikke i første række dyrevelfærd.
Nu bringer du så ovenstående i spil. Hvorfor, det jeg ikke..? Måske for at afspore halalslagt-debatten..? Men de to begreber kan ikke sammenlignes med hinanden.
Jeg er villig til at tage debatten om jagt, men du får ikke held til at blande den sammen med halalslagt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-02-16 15:18

Vi mennesker har jo gjort os til herre over dyrene. Der står vist endda, i den hellige skrift, at vi skal.
Jeg kunne da godt få lyst til at skrifte her. Få lidt syndsforladelse for, hvordan jeg i mine unge år, behandlede køerne, når de skulle hjem og malkes. Og man kun tækte på fyraften. Men det ville blive een lang synderegister, så det vil jeg undlade.
Citat
Ved en hest at det er dejligt at blive reddet på eller er den kuet og pisket til at elske det?

Her rammer Molo, en ting jeg har tænkt på, i over halvtreds år. Lige siden jeg så den første Spaghetti Western. Det ser jo drabeligt ud, når en flok ryttere, ryger i et baghold. Heste slår kolbøtter, og falder "døde" om. For mig at se, pines de rigtig meget. Men det kan jo være filmtricks / special effects. Ellers skulle man jo tro, filmselskaber var på kant med loven, det meste af tiden.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-02-16 18:50

Citat
Nu bringer du så ovenstående i spil. Hvorfor, det jeg ikke..? Måske for at afspore halalslagt-debatten..? Men de to begreber kan ikke sammenlignes med hinanden.
Jeg er villig til at tage debatten om jagt, men du får ikke held til at blande den sammen med halalslagt.

Det vi har er ikke en halaldebat, hvor gerne du end vil fremture med din muslimfrygt, men en generel debat om dyrevelfærd!

Og, da du er jæger, synes jeg det aspekt hører hjemme i langt højere grad end slagtemetoder, der kun afviger marginalt fra hinanden

Om westerns, i gamle dage kon hestene ofte til skade (det samme gjorde sig gældende for stuntmændene), nutildags gør man sig meget umage for at dyrene ikke kommer til skade, ofte slutter rulleteksterne med "No animals were injured during this movie!"

Om det er sandt eller ej er ikke til at sige

Når man tænker på hysteriet, specielt fra USA, over at et aflivet dyr bliver obduceret i zoo, kan man undres over at de rask væk accepterer skoleskyderier, tortur (guantanamo, Irak mv) og dødsstraf

Det er nok vanens magt

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-02-16 19:39

Citat
Det vi har er ikke en halaldebat, hvor gerne du end vil fremture med din muslimfrygt, men en generel debat om dyrevelfærd!
Og dér mener du ikke muslimske slagtemetoder er hjemmehørende - eller for den sags skyld, muslimsk behandling af dyr.
Det er vidst dig vagnr., der lider af muslimfrygt.....Eller frygt for muslimernes vrede.
Jeg kan endvidere fortælle dig - selvom det gør ondt på dig, at vi - altså danskerne, langt oppe i 1960'erne brugte Forhammer til at slå kalve, får og geder på panden med - for at slå dem bevidstløse før halsoverskæring. Metoden blev forbudt i 1966/67 - derefter blev Boltpistol påbudt ved slagtning af disse.
Men på det punkt er dyrevelfærden/etik, så sandelig gået ned ad bakke siden.

Citat
Og, da du er jæger, synes jeg det aspekt hører hjemme i langt højere grad end slagtemetoder, der kun afviger marginalt fra hinanden
Der er ikke noget jeg hellere vil, end at diskutere jagt. Rejs spørgsmålet i kategorien "jagt" og jeg skal svare dig.

Citat
Når man tænker på hysteriet, specielt fra USA, over at et aflivet dyr bliver obduceret i zoo, kan man undres over at de rask væk accepterer skoleskyderier, tortur (guantanamo, Irak mv) og dødsstraf
Jeg kan næppe tro, at der er én eneste borger i USA, som accepterer skoleskyderier.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-02-16 21:35

Citat
Jeg kan næppe tro, at der er én eneste borger i USA, som accepterer skoleskyderier.

Det gør de måske ikke i ord, men i praksis!

Bl.a. gennem sindssyge våbenlove, en mærkelig tro på at 2. amendment fra 1792, hvor retten til at bære våben blev grundlovsfæstet, havde forudset at hver mand skulle gå rundt med sin egen "Gatling-gun" (opfundet ca 70 år efter 2. amendment) i lommen, og ikke et enkeltskuds forladegevær, med en skudhastighed på max 3 i minuttet!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-02-16 23:37

Jeg ser intet galt i, at ha' en liberal våbenlovgivning. Bare se på Schweiz.
Det, som er gået galt i USA er befolkningssammensætningen i form af et sammensurium af forskellige racer som ikke siger hinanden en skid -og derved mistes sammenhængskraften og nationalfølelsen. Det er eskaleret de sidste 30 år. Meget kan man sige om Trump, men han har fat i noget helt rigtigt omkring den "mexicanske mur" og omkring indvandring af muslimer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-16 07:28

Dyrevelfærd er vel de forhold som bydes dyret medens det er i live? 'Human' aflivning ved slagtning er kun en bagatel som kalder på følelserne. Når man diskutere dyrevelfærd, mener jeg man bør fokusere på dyrenes liv fra fødsel til 'dødsdom'. En periode der varer fra dage til år alt efter hvilke dyr vi taler om: Hanekyllinger eller Køer. I alle livets stadier kan man måle/observere dyrets udseende, foderstand og almene sundhedstilstand. Dette fortæller mere om dyrevelfærd end slagtemetoden.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-16 07:52

Hvis våbenlovgivning og indvandring tæller med som dyrevelfærd, så er vi på gyngende grund. Alligevel vil jeg da gerne åbne for mine tanker om dette. Det skal straks siges at jeg er meget splittet på begge områder og vakler mellem to vinkler på begge spørgsmål:

1.) Våben.
a.) Våben er redskaber fremstillet til specifikke opgaver: Hammer, kniv, bue & pil, sav, riffel mm. Man bør ustraffet kunne bære våben (værktøj). Det er bærerens ansvar at værktøjet bruges som det er tænkt. Bruger man værktøjet til voldelige formål, skal det være strafbart at anvende det.

b.) Da det er umuligt at sikre at våbnene KUN bruges til ikke truende/voldelig adfærd, bør man begrænse muligheden for denne adfærd. Derfor finder jeg en stram våbenlov helt på sin plads.

2.) Indvandring (..man kunne også kalde det; udvandring).

a.) Vi bor på en fælles planet hvor vi alle burde have lige adgang til at bosætte os hvor vi finder at livsbetingelserne er tålelige. Ligeledes skal man have mulighed for at forlade ubeboelige områder; Ørken, jævnligt oversvømmede områder, vulkanske aktive områder osv.

b.) Vi kan ikke alle bo på samme lokation. Ikke hvis der skal være resurser til alle. Derfor har vi som komplekse sociale dyr valgt at dele verden op i territorier (lande). Disse territorier prøver vi at sikre for os selv og vore efterkommere. Det gør vi ved at opstille individuelle regler for at bebo et territorie. Regler/love er altid til diskussion og kan og bliver ændret over tid.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-02-16 22:02

I eftermiddags gik jeg bag en flok på 15 - 20 uledsagede flygtninge-børn i alderen 20 til 30 år.
Det er der ikke noget mærkeligt i når man er så dum at bo i Holbæk og omegn...nå, men så dum er jeg altså - ja, jeg vil så lige sige til mit forsvar, at huse er usælgelige i området - ligesom i mange andre områder, hvor Æresgæsterne har sat bo.

Pointen i hele humlen er faktisk, at disse uledsagede flygtninge-børn kom fra sportspladsen/fodboldbanen, hvor de havde spillet fodbold. Hvilket jeg har fuld forståelse for. Når man intet har at foretage sig, ja, så skal energien jo bruges på et eller andet - og det blev altså boldspil på fodboldbanen.

Og dog, der er alligevel en underlig ting med det der fodboldspil. Dybt underligt, fordi for 2 dage siden kom der en flok dansker-drenge, som ville spille på banen - de blevet jaget væk af Formanden for boldklubben med den begrundelse, at boldspillet ødelagde banen. Dels fordi, banen var våd, dels fordi, græsset her i det spæde vår, skulle ha´tid at sætte det nødvendige rodnet + et par andre fornuftige begrundelser.

Men nu ville skæbnen det sådan, at flokken af uledsagede flygtninge børn indtog fodboldbanen. Formanden kom cyklende i rasende fart - og ligbleg skulle han ligetil til at råbe op om, hvor en uheldig virkning fodboldspil kunne ha´på en bane, her i det spæde vår......... etc....
Næh, Formanden skulle ikke ha´klinket noget, han luskede ligeså stille af igen og lod de stakkels uledsagede flygtninge-børn spille - og ikke mindst, at ødelægge en fodboldbane i dens spæde opstart.

Nå, men som sagt kom jeg tilfældigvis til at gå bag flokken da de skulle hjem igen - og jeg fik endnu en fordom bekræftet. Nemlig, den fordom jeg har læst så meget om i aviser - og ikke mindst i læserbreve rundt om i den danske land. Jeg opdagede ved selvsyn, at muslimer er et meget spyttende folkefærd. De spyttede hele tiden. Den ene spytklat efter den anden - en flok på 15 - 20 spyttende uledsaget børn - så rykker det noget........ Det var simpelthen så ulækkert !

Men ak ja, børn er jo børn.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-02-16 06:43

Godt vi danskere aldrig har spyttet rundt omkring

http://www.tog-billeder.dk/fotos/udflugter%20og%20rejser/Saertog/REC_VNJ_260970/2911-6-_00_Skilt%20spytning%20forbudt%20i%20C%2020%20i%20Noerre%20Nebel%20260970.jpg

http://www.lauritz.com/da/auktion/spytbakker-m-m-3/i880874/

http://dengang.dk/artikler/3026

Spytbakke i hjørnet

Vi får også lige nogle af værtshusenes historie, blandt andet Heimdals historie. Her skulle stå en telefonboks, som stadig skulle virke. Her kunne man så ringe og få kaldt sin ølsløve ægtefælde hjem. I hjørnet på en af Nørrebros ældste værtshuse er der sand på gulvet og spytbakke i hjørnet.

"De varme lande er noget lort" med spyt til!

Til alm. orientering, så er drab med skydevåben i USA faktisk faldet kraftigt de sidste 25 års tid!

https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2015/12/03/weve-had-a-massive-decline-in-gun-violence-in-the-united-states-heres-why/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-16 08:02

Det er ikke kun omkring landbrug og miljø at Venstres ministrer har en alternativ opfattelse af virkeligheden og leger julelege med folketinget:

http://finans.dk/finans/erhverv/ECE8468365/skatteminister-undlod-at-fortaelle-om-ulovligheder-i-skat/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-02-16 11:00

Citat
Godt vi danskere aldrig har spyttet rundt omkring

http://www.tog-billeder.dk/fotos/udflugter%20og%20rejser/Saertog/REC_VNJ_260970/2911-6-_00_Skilt%20spytning%20forbudt%20i%20C%2020%20i%20Noerre%20Nebel%20260970.jpg

http://www.lauritz.com/da/auktion/spytbakker-m-m-3/i880874/

http://dengang.dk/artikler/3026

Spytbakke i hjørnet

Vi får også lige nogle af værtshusenes historie, blandt andet Heimdals historie. Her skulle stå en telefonboks, som stadig skulle virke. Her kunne man så ringe og få kaldt sin ølsløve ægtefælde hjem. I hjørnet på en af Nørrebros ældste værtshuse er der sand på gulvet og spytbakke i hjørnet.

"De varme lande er noget lort" med spyt til!
Tror du ikke, det er fra dengang mænd brugte snus og skråtobak. Snus og skråtobak er der ikke ret mange der bruger nu om stunder, og derfor er forbudskiltene også nedtaget. Men skiltene bliver snart hængt op igen

Citat
Til alm. orientering, så er drab med skydevåben i USA faktisk faldet kraftigt de sidste 25 års tid!
Det kan man kun glæde sig over.

Citat
Det er ikke kun omkring landbrug og miljø at Venstres ministrer har en alternativ opfattelse af virkeligheden og leger julelege med folketinget:

http://finans.dk/finans/erhverv/ECE8468365/skatteminister-undlod-at-fortaelle-om-ulovligheder-i-skat/
Ja det bekræfter hvad jeg hele tiden har sagt: Hver regering sine æsler at trække rundt med. Var der forresten ikke lidt fusk vedr. skattesager med den forrige regeringen - i milliardklassen - som blev udbetalt til dem, som havde rigeligt i forvejen

Men det kan da være der bliver udskrevet valg, så skal Tulle og Skrigeskinken danne par
Hvad, vagnr., det drømmescenarie

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-02-16 11:02

Citat
Hvad, vagnr., det drømmescenarie
= Hvad, vagnr., dit drømmescenarie

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-02-16 11:22

Citat
Var der forresten ikke lidt fusk vedr. skattesager med den forrige regeringen - i milliardklassen - som blev udbetalt til dem, som havde rigeligt i forvejen

Hvis skattevæsenet var et dyr, var det forlængst blevet aflivet, det ville være dyrplageri at lade det dø af sult!

Skattedyret indtager ikke de penge som det skal, det udbetaler penge til enhver svindler og har tilsyneladende ingen selvkontrol!
Det burde obduceres under folkets jubel med live-dækning som en anden strandet hval

Men da alle de gamle partier har rørt i suppen, sker der ingenting, selv om der er masser at komme efter

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-16 13:11

Citat
Snus og skråtobak er der ikke ret mange der bruger nu om stunder..

Jeg gør! Alle steder hvor der er rygeforbud, men jeg spytter da ikke af den grund. Jeg lægger pænt det 'brugte' tobak i en serviet/lokumspapir og smider det i skralderen.

Elektroniske 'Dampere', nikotin plastre og tyggummi siger mig intet. Plastre var dog ok. da jeg var indlagt på hospital nogle dage.
Citat
..det kan da være der bliver udskrevet valg, så skal Tulle og Skrigeskinken danne par

NOPE! ..for så kommer revolutionen ..med Palle D. og Johanne S. ved roret
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-16 13:15

For at citere mig selv:
Citat
..så kommer revolutionen ..med Palle D. og Johanne S. ved roret

Sweet Dreams </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-02-16 14:31

Citat
med Palle D. og Johanne S. ved roret
Du mener nok Pelle D

Jaja, det overrasker mig ikke du skriver/ønsker det. Der er mange der lever og agerer efter Marx manifest.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-02-16 09:44

Kaptajn-Tommy -> Ja, det mente jeg
Lever og agerer som: Go'e gamle Marx?
Det skulle lige være Marx Brothers
Manifest? Jep, ..og sikke en fest ![nyår]
Nøeh.. det er nok nærmere mine anarkistiske tilbøjligheder som skinner igennem
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-02-16 09:49

Jeg mener; når selv landets ledende politikere ikke overholder spillereglerne. Hvorfor skulle jeg så?

Man må formode at de selv synes at de foregår os andre med et godt eksempel som ledere.
Det må så være et eksempel til efterfølgelse for den befolkning de står i spidsen for.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-02-16 17:18

Citat
lever og agerer som: Go'e gamle Marx?
Det skulle lige være Marx Brothers
Ja korrekt. Marx Brothers er et rammende ord når Enhedslisten ses og høres. Godt set, Molo.