/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Ukendt dyr i stengærde
Fra : svendgiversen
Vist : 1916 gange
135 point
Dato : 09-02-16 13:19

Vi bor i et meget gammelt hus helt ned til Flensborg fjord og sover i en østlig sidebegning,
bygget helt ind i den nordlige ler skrænt, oprindelig den gamle grisestald.

Tæt op af denne gamle bygning er, som hegn mod øst til vor terrasse, opført et stendige,
muret op med kampesten.

Cementen er gammel og smuldrer flere steder og nu er det lykkedes et eller andet dyr
at grave et hul ind i skrænten midt i det hele, i godt en halv meters højde
og kun et par meter fra vort soveværelse, noget der bekymrer min kone.

I forgårs lå der en frisk gravet pyramide med sand neden for hullet,
i går var der en lille gangsti ned gennem sandet, men jeg kunne ikke se fodspor
fordi det havde regnet, i dag er der nyt frisk sand så dyret graver endnu.

Hvilket dyr kan der være tale om? Og hvad gør vi for at få det væk??

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 09-02-16 13:37

Hvis diameteren af hullet er en meter er det nok en Grævling ræv eller mårhund, er det større er det en bjørn er det mindre 5cm. er det nok en rotte og mindre endnu er det nok en mus!
Nu bor du ved Flensborg fjord så vi kan nok udelukke isbjørnen - ulve graver mig bekendt ikke huler! Så hvis du oplægger et billede at fænomenet kan det være at der kan gives kvaliseret bud!
MV2

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 09-02-16 13:53

Hvis jeg var dig, ville jeg stille spørgsmålet til NHF Nordisk Hertepologisk Forening, her kan du nok få et solidt svar, da der sidder mange medlemmer med stor viden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-16 14:13

Hullet er 7-8 cm i diameter og ikke helt rundt fordi det er afgrænset af 4 granit sten,
med en lille klat rest cement mellem de to øverste og den nederste dækket af udgravet sand.

Så hverken en grævling, mårhund, ræv, ulv eller bjørn.

I forgårds kunne jeg stikke en pind ca. en halv meter ind,
nu efter nyeste udgravning næsten en meter,
intet spor dyret, men der er nye begyndende gangstier.

Vi har et digitalt camera, men jo ikke let at få det vist i kandu,
og der vil ikke være meget at se, ud over hullet mellem 4 gamle sten.

Muldvarpe graver vel nede i jorden, ikke i sandskrænter,
og selv om det kun er 30 m fra fjorden, er det vel heller ikke stedet for vandrotter.

Min kone er bange for rotter, men der er jo ikke nogen føde at hente inde i sandskrænten,
og det skal være en stor mus for at lave sådan et hul? Kan det være en fugl??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-16 15:46

Jeg har nu hældt lidt hvedemel ud på den nye mini gangsti i sandet neden for hullet,
og håber så at få fodaftryk enten af små poter eller fuglefødder?

Måske holder det nye hvide dem helt væk, og så er det jo billigt sluppet,
er der andre/bedre forslag??

Og når jeg tænker på fugle, dem fodrer vi kun et par meter på den anden side,
mest mejser, finker og rødhalse, og så selvfølgelig et par solsorter, der prøver at holde dem væk.

Men ingen af disse fugle er jo gravende, og vi ser ingen digesvaler her.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-02-16 16:06

Mit gæt er en Mosegris, eller, hvis vi var lidt tættere på foråret, Digesvaler. I Hanstholm, ved skrænten ned til havnen, er der masser af Digesvaler. De kan grave en hel meter ind, for at bygge reder. Men de er nok ikke kommet endnu.

Bjørne, Ulve, Bjerggeder....et hul på 7-8 cm. Det må være miniaturer af slagsen.

M.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 09-02-16 16:21

Også jeg tror på enten mosegris - eller halsbåndsmus, som jeg selv har i et kampestensdige og som jeg ofte ser smutte ind og ud, især her under fuglevinterfodringen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-16 16:38

Mystikken stiger...
Jeg tror hverken på mosegrise eller digesvaler, halsbåndmus kender jeg ikke.

Her er der ingen mose; yderst fjorden, en lille hullet vej uden fortov eller rækværk,
så et smalt bebygget stykke med haver og huse, og bagved en skrænt op til kirkegården.

Og lige uden for hullet har vi en rose, vinter planten stak mig i går, da jeg ville måle hullet.
Og jeg tror digesvaler foretrækker en åben sand skrænt.

Og mon ikke halsbåndmus er for små til at grave så meget sand ud af et have gærde?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-02-16 18:03

Halsbåndmusen er større end de andre danske mus.
Man kan komme til at forveksle den med en lille rotte.

http://nyheder.tv2.dk/2014-11-15-flere-slaar-falsk-rottealarm-kan-du-se-forskel

Jeg har boet sammen med sådan en halsbåndmus... Den var for stor til at gå i en musefælde, altså sådan en af træ, som man kan fange musen levende i.... Jeg dryssede mel ud over mit sorte komfur og satte fælden med madding midt i melet. Musen åd alt hvad der lå omkring fælden og masede for at komme ind i fælden, så den kurede tværs over hele komfuret..

Een nat åd min lille pensionær en halv banan....... Så jeg måtte putte al frugt i køleskabet..

Min hund, Silke, havde glemt sine jagtgener, så hun reagerede overhovedet ikke på al den rumsteren..

...vores mus forsvandt ud af et åbent køkkenvindue da det blev forår... Og kom ikke tilbage... Det er en farlig verden derude..

..jeg tror sagtens det kan være en halsbåndmus, I har fået til nabo.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-02-16 21:49

jeg har også lige fanget en halsbåndmus. Den gravede også et stort fejeblad jord hver dag ved siden af rn knæksyensmur og en trappe i haven. Musen er så stor som en rotte og særlig, når den har en fuglefoderplads i nærheden. Halsbåndmus vil ikke gerne ind i huset, så sov roligt.
Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-02-16 01:34

Din kone kan være ganske rolig. Det er såmænd lille Niels, der rumsterer rundt og leder efter den gamle svinestald!
Han bringer lykke til folkene i det gamle hus ved Flensborg fjord, og optræder som en beskyttende ånd for grunden!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-02-16 02:40

Personligt? tror jeg du har besøg af Kinesere/tyskere - der har gravet tuneller siden visse mennesker invaderede et par lande i Asien / Cambodia og lignende.

Jeg ville personligt holde på ISFUGLEN..

Citat
Musen åd alt hvad der lå omkring fælden og masede for at komme ind i fælden, så den kurede tværs over hele komfuret.

hyggelige ´skiderikker´ de er næsten lydløse, og rimelig kræsen, selv har jeg fanget ? flere familier i almindelige musefælder og de kan dårligt klappe dem ihjel, så de skal lige have et ekstra nak, ellers render de med musefælden.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-02-16 08:48

Jeg kan svare JA til at de er så store, at de kan rende med musefælden. Selvom jeg havde garderet mig at hverken naboernes katte, som havde en forkærlighed for dette sted, eller fugle kunne komme galt afsted, var plastikmusefælden pist væk. jeg er ked af at et dyr har lidt overlast, men jeg kunne ikke finde musefælden med det uheldige dyr i stor omkreds af stedet. Derfor tror jeg også på halsbåndmus, som elsker rosens rødder!
ingeleinR

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-16 10:22

Melet var regnet væk, og tydelig ny sti, men ingen fodspor i regnvåd bund.

Men nu har jeg set den, den kom ud og løb op i krattet bagved.
Det lignede en kæmpe mus, ikke så slank som en rotte, snare som en lille brun kanin?

Nu prøver jeg at finde ud af hvordan en halsbåndmus ser ud??

Min kone vil kontakte en rottefænger, er det via boger service???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-16 10:53

Nu har jeg fundet flere afbildninger af halsbåndmus, men jeg synes, at den jeg så var større,
og jeg kunne ikke se nogen lys bug, men jeg så den også mest ovenfra?

Til gengæld så den federe ud end en rotte??

Måske alligevel rotter, min kone har nu bestilt rottebekæmpelse...

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 135 point
Dato : 11-02-16 00:51

Din beskrivelse kunne sådan set udmærket passe på en mosegris, men det er atypisk at den graver oppe i et muret stendige, de holder sig som regel under jordniveau.

Mosegris er mere kompakt end rotte, lidt mindre, mørkere i farven, mere rundhovedet og kortere hale.

Rotte kan det dog godt være.

Rotte er, i modsætning til halsbåndmusen, ikke lys på undersiden

Halsbåndmus er meget dygtige til at grave

men en brud kan måske heller ikke udelukkes selv om den som regel ser mere langstrakt og slank ud og så er den selvfølgelig hvid på brystet.

Mosegris:
http://skadedyrskontrol.com/uf/20000_29999/26953/a90ca27a5a216c2e48902dd2405f4277.jpg

Brud:

http://www.naturephotos.dk/GalleriPics/594_150124185233.jpg

Halsbåndmus (og det passer ikke helt at den er SÅ nem at forveksle med en rotte, der er himmelvid forskel på de to arter, både udseende og størrelse selv om halsbåndmus hører til i den store ende af mus)

https://c2.staticflickr.com/4/3113/3118092594_c3e9dde861_b.jpg

Rotte
http://www.fugleognatur.dk/images/galleri/IMG_0185%20brun%20rotte%20s.JPG

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-16 10:53

Rottefængeren har været her og stillet en giftkasse, han tror det er rotter?

Hvis der om en uges tid ligger en død rotte eller et andet dyr,
får I besked og så ser vi hvem der har gættet rigtigt??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-16 19:10

Og så lige et par nye problemer i opklaringen af vor uindbudte skade dyr.

Rottefængeren sagde at vi ikke måtte fodre fuglene, mens kassen med giften står der,
på jorden lige til højre for hullet.

Gør det noget at jeg fodrer mine daglige fugle venner i en kurv placeret i en busk,
næsten to meter over jorden? Når man først er begyndt at fodre, svært at svigte.

Og så her i dag kom der en lille sød mus ned fra den grønne bevoksning over stengærdet.
Den kom en 4-5 gange og spiste af fuglenes mad på jorden og så hurtigt oppe i skjul igen.

Det kan ikke være den lille mus, der har lavet det store hul i stengærdet,
men nu er jeg bange for at den æder giften, udsat til rotterne eller andre??

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-02-16 22:32

Ja, vi fik desværre også forbud mod at fodre fugle, medmindre vi lavede rottesikre foderhuse. Det er utroligt, på hvor tynde grene rotter kan balancere og så kan de springe meter vidt. Du må tage foderet ind om aftenen, hvis det ikke er spist i løbet af dagen.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-02-16 23:32

Hvem pokker ligger mad ud til ´andre´ dyr - når der er rottegift/kasser/SS? i nærheden - dårlig vejledning du har fået...og har du dyr der gerne vil ´ruske/ lege´ med andre dyr/døde eller levende, holder du dem under opsyn, i et par dage eller 3.. også efter rottefængeren er taget hjem med kassen, der kan ligge rester, og almindelige dyr er så RESISTENTE som rotter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-02-16 23:34

Citat
og almindelige dyr er så RESISTENTE som rotter.

IKKE SÅ RESISTENTE som rotter..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-16 10:14

Min øverste foderplads er en flettet trådkurv hægt op i to snore
og en krog i siden, så den ikke kæntrer.

De vil nu blive erstattet af tre kroge, så jeg kan tage den ind om natten.

Tak for et godt råd og jeg fodrer ikke længere på jorden.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-02-16 11:29

Jeg går i knæ, bare jeg ser en Rotte. Har set rigeligt af dem, i mine unge år, da jeg tjente på landet.
Alligevel vil jeg lige berette, om en hændelse fra mit arbejdsliv, som murer:

Mester og jeg, blev kaldt op til en ældre dame, der boede ene i en villa. Der var en samlebrønd i haven. Og hun havde bemærket nogle underlige huller, rundt om den. Fyldte dem op med glasskår, men der kom stadig nye.

Vi åbnede brønden. Ca. 2,5 m dyb. Der var sket det, at bunden i brønden (beton) var sunket ca. 20 cm ned i tidens løb. Altså 20 cm. fri jord rundt i bunden.

Så rotterne gravede sig gennem 2,5 meter jord, uden for brønden, og lodret op til overfladen.
De er uhyggeligt effektive.

For nogle år siden så jeg en "jordfaldshul", i en gade på Christianshavn. Det var simpelthen fordi det var undermineret af rotter.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-02-16 11:49

Da jeg var barn boede vi i en etageejendom. Min mor var en spinkel dame, men meget renlig, så ved pinsetid kom næsten hele indboet - som var sparsomt- ned i gården for at blive luftet og banket. Da hun bar den ene af to små lænestole op af trappen til 2. sal, tittede der en rotte op af polstringen mellem ryg og sæde. Mor slap stolen, som drønede ned af trappen med rotten efter sig. Siden havde vi en benløs lænestol.
ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-16 20:06

Jeg har nu inddraget kurven med det sidste fugle foder,
nogle, især solsortene, har ledt og ryddet det sidste foder på jorden,
så nu må rotterne være tilstrækkeligt sultne.

I morgen hænger jeg kurven med nye solsikke frø ud højt oppe på nye kroge.
Og så, da min kone er bortrejst, skal jeg også fodre svanerne her på Fjordvej.

De er nu så aggressive at de spærrer vejen
og min lille hund kan ikke få sin sædvanlige morgentur.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-16 10:48

Kurven er nu hængt højere op på tynde grene i nye kroge med friske solsikke frø.
Nu kun om dagen, men jeg tror ikke selv slanke rotter kan kravle derop,
og i hvert fald ikke den tykke jeg så.

Jeg har fejet terrassen for de sidste fuglefrø på jorden, og der er ædt lidt af lokkemaden
yderst i giftkassen, men jeg ved ikke om dyret er nået ind til giften lig blodfortynderen.

Cementklatten mellem de to øverste sten er faldet ned og blokerede næsten indgangen,
den har jeg nu fjernet og der er dobbelt adgang til rottehullet? Afventer giftvirkning...

Et problem med kun en høj foderplads er at solsorterne nu lettere kan holde småfuglene væk.
Men også blandt dem er der hakkeorden, rødhalse vinder over musvitter og gærdesmutter.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-16 17:50

Siden jeg flyttede gift kassen op til den nye udgang har vi ikke set rotten,
men flere gange mindre mus, så der er tale om mindst to dyr?

Rottefængeren ville komme forbi, men det har han ikke gjort endnu,
men Fjordvej her i Egernsund er også lige nu næsten spærret,
med ned gravning af nye rør til fjernvarme.

Som omtalt i mit supplerende spørgsmål fodrer jeg ikke mere fugle på jorden.

Jeg afventer resultatet af gift udlæggelsen, men sandsynligvis alligevel en rotte?
Og jeg giver naturligvis points til bedste besvarelse, ingen annullering her.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-02-16 20:11

svendgiversen,
uanset hvor højt du hænger din "foderkurv" så vil der altid falde fuglefoder ned på jorden.

Det tiltrækker både mus og rotter.

Men du ignorerer rottefængeren, som sagde til dig

Citat
Rottefængeren sagde at vi ikke måtte fodre fuglene, mens kassen med giften står der,
på jorden lige til højre for hullet.

Citat
Siden jeg flyttede gift kassen op til den nye udgang har vi ikke set rotten,
men flere gange mindre mus, så der er tale om mindst to dyr?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-02-16 20:22

Rottefængeren accepterede vores nye fuglefoderhus. Den 2 m høje stolpe er sat ned i et glat plastikrør fra en tæpperulle og kanten langs brædtet er 8 cm højt og tæt, så intet kan drysse ud. For en sikkerheds skyld lægger jeg fuglefoderet i nogle stoe bakker, som jeg tager ind om aftenen.
Desuden har jeg nogle foderspiraler, hvor jeg har monteret spildbakker i bunden.
ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-16 12:56

Vi har nu ikke set dyret, rotten? i 4-5 dage, og rottefængeren er ikke kommet forbi som lovet.

Fuglene får stadig, kun lidt, solsikkefrø højt oppe, jeg vil ikke svigte dem helt.

Hvis ikke rottefængeren kommer i næste uge vil vi ringe til ham...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-02-16 15:32

Hos os sagde rottefængeren at han ville kigge forbi om 2-3 uger. Det gjorde han og da han lukkede kassen op var dr hul på posen med giften og der var spist af den. Han lagde en ny, som der ikke var spist af efter yderligere 14 dage, hvoefter han fjernede den. Siden har der ikke været tegn på rotter. Vær lidt opfindsom og hæng nogle spildbakker op under de hængende kugler.
Ingelein

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 19-02-16 15:57

Svend Giversen: 8 dage er der gået siden du fortalte, at rottekassen blev sat hos jer. Først skal rotten (hvis det er en sådan) lige vænne sig til kassen og indholdet og nogle dage kan gå hermed, og først derefter vil den/de spise af indholdet, så det er efter min erfaring (sidste efterår) fornuftigt at lade der gå mindst en ugestid mere - og hvad skal dit hastværk gøre godt for?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-16 16:49

Det haster kun fordi jeg ikke kan lide at have en giftkasse stående,
andre uskyldige dyr end rotten kunne finde på at spise af den.

Tak igen, jeg må så tilsyneladende vente med mere tålmodighed...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-16 16:42

Rottefængeren har nu været her, og der er taget hul på giften/blodfortynderen,
så enten er rotten død eller den dør snart.

Han lod giftkassen stå, oppe hvor jeg havde flyttet den til, ved dyrets nye huller,
men han er ret sikker på at det er en rotte. Afventer dens død...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-16 09:34

Tak for svaret dova.