/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win7-pro-(uk)-32bit til comp. m/8GB ram
Fra : akselbo
Vist : 318 gange
100 point
Dato : 19-01-16 14:34

Har arvet en desktop computer med 8GB-ram - den er uden styresystem og jeg ønsker fortsat at benytte Win-7-pro-(UK)-32bit da jeg slæber på nogle gamle applikationer, som jeg ikke vil undvære men som kræver en 32-bit-version.

32-bit-versionen håndterer max 4GB-ram så her kommer spørgsmålet: Kan jeg bare lade alle ramklodserne sidde, eller er det bedst at jeg piller de overskydende ud ??

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 19-01-16 15:02

Yepsen! Hvis du installerer et 32 bit system ignoreres alt RAM over 4 GB (3,5 kan reelt kun udnyttes). Men umiddelbart tror jeg da at dine 32 bit programmer sagtens kan køre på en 64 bit maskine. Jeg kører Windows 10 64 bit, men har da en hel stribe 32 bit programmer der kører udmærket på maskinen. Tjek på software producentens hjemmeside om dine 32 bit programmer kan køre på en 64 bit platform.
Prøv at læse lidt her: http://www.techsupportalert.com/content/how-windows7-vista64-support-32bit-applications.htm

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 19-01-16 20:41

Jeg har selv været ude for at en Windows ikke ville starte netop fordi at der var for meget RAM i den. Og de overskydene RAM-klodser fejlede intet!

Godkendelse af svar
Fra : akselbo

Dato : 20-01-16 12:03

tak for svar - de gamle applikationer, jeg slæber på, er oprindeligt skabt til et 8-bit-miljø - at jeg kan anvende disse på en 32-bit-platform er knyttet til, at jeg kan foretage tilføjelser til config.nt (bl.a. elementer som dos=high, device=ansi.sys og himem.sys) - konklusionen bliver at jeg fjerner 4GB ram og installerer min win7-pro-(uk)-32 bit - mvh akselbo

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 08-05-16 13:00

Jeg har aldrig været ude for for meget ram gav problemer, har endda på med 16GB og Win7 32bit, den kører pt. Win8.1 Pro/Media 32bit med ClassicShell

Kører med DOS (8bit) programmer/ Win 16bit og 32bit uden problemer.

(PS. ALT GR virker ikke i DOS mode siden Vista)