/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Misforstået vindenegi Verdensrekord
Fra : svendgiversen
Vist : 718 gange
120 point
Dato : 15-01-16 18:50

Nu praler vi igen over at have verdens største el forbrug andel dækket af vinmøller, hele 42 %.

Når nu det er mindst dobbelt så dyrt at udvinde energi via vindmøller end via kul,
og olieprisen er historisk lav, hvad får vi så ud af denne rekord; reduceret konkurrence evne.

Og så vil vi jo ikke have dem på land, de larmer,
i stedet opfører vi alt for mange dyre hav vindmøller, i et barskt miljø,
og en dag, snart, kommer der behov for vedligeholdelse,
mon den er indregnet og medkalkuleret i vor verdens rekord?

Selv har vi solceller med overskud,
nu også med en varmepumpe med en energifaktor på over 5,
altid 22 grader i stuen og gratis, bortset fra investeringen.

Det kan ingen vindmøller konkurrere med og næsten helt lydløst.

Bortset fra det sparer vi bilister jo lidt i øjeblikket på brændstof,
mens vi, lille Danmark, taber langt mere på den lave olie pris.
Vor største offshore havn, Esbjerg, er ved at gå fallit...

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 15-01-16 18:56

Dine solceller har kun overskud fordi du får (skjult) tilskud til dem.

Der er stort set ingenting sket med at spare på brændstoffet i biler, bortset fra papir-tal.

Bortset fra det, så bliver hele verden nødt til at omstille fra fossilt brændstof hurtigst muligt, Danmark har en konkurrencefordel i at være først på bølgen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-01-16 19:10
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-01-16 08:50

Der er jo ingen som siger at man skal bosætte sig lige ved siden af en vindmølle. På Ama'r har vi dels vindmøller til havs, men også på land. De står bl.a. ved havnefronten/molen ved lystbådehavnen Lynetten. De larmer, javist, men ikke mere end at jeg da sagtens kan stå lige under dem, når jeg i flere timer er ude med snøren. Jeg ville nok betakke mig for at bo nærmere end ca. 250 meter fra møllerne, men så meget larmer de altså heller ikke.

Jeg har set vindmøller mange steder rundt omkring i landet, men det er et særsyn at se beboelser klods op af disse. Brok over larm er blot en dårlig undskyldning for jordbesiddere for evt. ikke at få disse opstillet på sin private ejendom. Man vil hellere bruge jorden til opdyrkning for det skæpper mere i kassen for ejeren end at få eksproprieret et stykke jord.

Vi har nu engang mere vind end sol her i Danmark svendgiversen

Som privatperson er det selvfølgelig en klart bedre løsning, som du, at opstille sol- og varmeveksler anlæg på sin egen 1 eller 2 familie ejendom til privatforbrug. Dette er dog no-go for mange i storbyernes beboelsesejendomme. Tagarealet er ikke tilstrækkeligt til at dække el-forbruget for alle beboere i en højt etagebyggeri og skal varmeveksleren stå på min altan ...eller hva'? Dette system du'er ikke rigtigt til industriel fremstilling af EL til storbyer, vejanlæg (vejbelysning) og industri.
Vindmøller giver altså mere energi pr. investeret krone.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-01-16 09:11

Det største problem ved industrielt vind- og vandkraft (-og traditionelt) produceret el er transporten:

http://energiwatch.dk/Energinyt/Energiselskaber/article7649471.ece

Vi kan simpelthen ikke slippe af med overskuds produceret el.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-01-16 10:30

Ikke forstået det med at vi har en konkurrence fordel,
når vi har dyrere el end de lande vi konkurrerer med?

Og Ja, vi må nok til at betale lidt mere for at være tilsluttet et el selskab,
og komme af med vor overskydende energi.

Sidste år, før vi fik varmepumpe, havde vi et overskud på godt 500 kWh,
og det solgte vi til sølle 300 kr. Nu med varmepumpen bruger vi det hele selv, ganget med 5.

Vi har heldigvis solceller efter gammel ordning, med modregning,
og bare vi kan bevare denne, på årsbasis, er det stadig en god forretning.
Ellers kunne vi kun sælge lidt overskydende el i sommermåneder til godt en krone.

Og enig i at det kan være et problem med tagareal nok til solceller i storbyer,
hvad med at dække Saltholm med solceller, og hvad med vindmøller, de kræver da mere plads?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-01-16 10:49

Vindmøller er også en torn i øjet på dem der frygter at deres bolig falder i værdi, jeg synes at de er elegante.
Og hvad støj angår er jeg vokset op klods op af en hovedvej som blev afløst af en påkrævet motorvej, så jeg er vaccineret.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-01-16 14:53

Citat
Der er jo ingen som siger at man skal bosætte sig lige ved siden af en vindmølle. På Ama'r har vi dels vindmøller til havs, men også på land.
Hvad hvis der bliver opført vindmøller 500 meter fra ens husstand..? Huset er jo usælgeligt!

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 16-01-16 15:04

Svend, det med konkurrencefordel: Vi har opbygget en stor viden om vindmøller, det kan vi bruge til at fabrikere og eksportere vindmøller. Vi har også en stor erfaring med energibesparelser, det kan vi også tjene penge på, efterhånden som alle i alle lande skal til at gå væk fra fossilt brændstof. Det koster lidt her og nu at satse på vedvarende energi, men tænker vi os om, vil det være en enorm konkurrencefordel på den lange bane.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-01-16 19:35

Ja, vi var førende med vindmøller, og har nu store vindmølle parker,
med forældede vindmøller, der snart skal repareres, og det bliver dyrt.

Imens har andre desværre overhalet os med ny teknologi på vindmøller, især Siemens.

Og jeg er glad for at være flyttet hen til hvor jeg nu bor, hos min nye kone,
bagved ligger kirkegården og foran har vi Flensborg Fjord kun en snes meter ude,
ingen mulighed for larmende vindmøller, men store gevinster med/for solenergi og varmepumper.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-01-16 07:32

Tommy ->
Citat
Hvad hvis der bliver opført vindmøller 500 meter fra ens husstand..? Huset er jo usælgeligt!

'Usælgeligt' ...? Næppe, men det falder måske i 'herlighedsværdi' og dermed pris. Altså har man i så fald 2 muligheder:

1.) Sælge huset til en lidt lavere pris (Vi kan diskutere fra nu af til verdens ende om det så også giver et tab eller blot en mindre gevinst end den man havde i udsigt før møllerne blev bygget.)

2.) Blive boende.

Du skal regne med at ikke alle mennesker bare frit kan vælge hvor og hvordan de vil bo. Mange må tage til takke med det de nu engang kan få. Vi er ikke alle millionærer.

svendgiversen ->

Kan du dokumentere at solpaneler er mere energieffektive end vindmøller?

Hvis du f.eks. investere 10 millioner i solanlæg og 10 millioner i vindmøller. Hvilken investering tror du giver mest el for pengene? (I Danmark vel at mærke ...ikke i Sahara.)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-01-16 07:40

Hov... Tommy -> Jeg overså jo den tredie mulighed: Riv huset ned.
..og den fjerde, som måske ville falde i din smag: Lej 'lortet' ud til kommunen, som så kan indkvartere flygtninge.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-01-16 15:18

>Hvis du f.eks. investere 10 millioner...

Jeg skal kun investere til eget forbrug, 65.000 kr. til solceller og 15.000 til varmepumpen.

Vor fjernvarme her bruger også solceller, ikke vindmøller,
men må supplere med halmfyr om vinteren, ikke just grøn energi.

Misforstået at samle solceller i centrale anlæg og så pumpe energien rundt med ledningstab,
solen skinner jo overalt, også på egne private huse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-01-16 16:10

Jeg kan da dokumentere vore besparelser på solenergi og snart også på varmepumpe:

Før jeg flyttede ind hos min nye kone der var enke, medio 2012,
brugte hun ca. 1800 kWh om året i el.

Så, med mit ekstra forbrug, steg det i 2012 til ca. 2300 kWh.

Vi fik solceller efter gammel ordning i november 2012,
men nåede ikke den store reduktion i el forbrug så sent på året.

Vi fik først varmepumpe sidste år og her er en oversigt for de sidste 3 år i kWh:

år 2013 2014 2915
købt 1880 1723 2334
solgt 2336 2288 2009
netto -456 -565 325

Det koster jo et par kroner pr kWh, og de to første år med solceller,
måtte vi sælge overskuddet til kun 60 øre.

Vi har så i år brugt ca. 1000 kr. mere på el, men har sparet 3-4000 kr. på naturgas,
noget jeg ikke har helt styr på endnu.

Og vi har ikke i år haft brug for at tænde vor osende/forurenende brændeovn.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-01-16 17:36

Citat
Hov... Tommy -> Jeg overså jo den tredie mulighed: Riv huset ned. Hahahahaha
..og den fjerde, som måske ville falde i din smag: Lej 'lortet' ud til kommunen, som så kan indkvartere flygtninge.Blink
</MOLOKYLE>
Jeg vil ikke indgå i en debat om Co2 hysteri.

Men lad mig give et eks. Københavns Kommune bryster sig af, at være verdens førende hovedstad hvad angår Co2 udledning, det tiltrods at Kbhvn. ikke ejer én éneste vindmølle. Vindmøllerne har Kbhvn. opsat i Lolland Kommune, der til gengæld har fået prædikatet: "meget forurenende Kommune" fordi Lolland Kommune ikke har opsat nogen vindmøller.

Jeg kunne gå med til at Københavns Kommune brystede sig af, at værende førende indenfor Co2 reduktion, hvis de havde holdt møllerne indenfor eget område - f.eks langs Strandvejen og havmøller i Øresund.

Nej!!! Jeg lejer ikke huse ud til "flygtninge" og immigranter. Jeg havde overvejet det engang, men er kommet på bedre tanker.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-16 08:59
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-16 09:57

svendgiversen ->

Har du tænkt over at det også blæser om natten?
Derfor kan solpanelet ikke følge med vindmøllen som el-producent
..men:
Citat
Find the right site, and a turbine can be unbeatable.
Find the wrong site, and they can be a complete waste of money and time.

Kilde: http://solarelectricityhandbook.com/Solar-Articles/wind-turbines.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-01-16 18:48

Citat
Ingen vindmøller i København Tommy? Jeg tilskriver det din mangel på lokalkendskab.

Hvad laver ellers disse på billederne? Er de blot til pynt?
Næææh, men er det Kbhvns Kommunes?

Når jeg møder ind på jobbet - OM MORGENEN - er de 2 første timer afsat til gennempløjning af div. lokal-aviser, derfor kan jeg så skråsikkert udtale mig om emnet, Kbhvn vs Lolland Kommune.

Her er linket: http://folketidende.dk/Lokal-nyt/Lolland-vil-have-noget-for-moeller/artikel/338453

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-01-16 18:54

Citat
Har du tænkt over at det også blæser om natten?
Har du så tænkt over, at nogen dage blæser det ikke - eller så lidt at der ikke bliver produceret strøm...? ELLER,
mange dage blæser det så meget, at møllerne sættes i stå..?

Uanset hvad, vil Danmark aldrig blive selvforsynende med strøm. Der vil altid være dage hvor møllerne holder stille - som regel, når der er allermest behov for strøm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-16 19:56

Du var lige ved at vinde, molo, med >at det også blæser om natten,
indtil Tommy kom med >at nogen dage blæser det ikke, så det står vi vist lige?

Hvis de foreløbige prognoser holder, har vi haft over 16.000 kr. i årlige udgifter til naturgas,
men er nu nede på 4 gange 1700 kr. altså en halvering, på grund af solceller og varme pumpe,
der mangler endnu et kvartal og vi betaler ca. 1000 kr. mere i el, men en sikker besparelse??

Så glem vindmøllerne og den centrale fjernvarme med ledningstab.
Egne solceller og varme pumper er løsningen...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-16 20:16

Hovedproblemet er jo stadig hvordan vi gemmer overskydende energi til magre perioder.
Natte perioder, vindstille og frem for alt vinter perioder.

Hidtil har naturen haft den bedste løsning, kul, olie og nødder, også olie baseret.

Man kan jo pumpe vand op i bjergene med overskud, og lede det tilbage gennem turbiner,
men vi savne stadig en mere direkte, tabsfri løsning?

I den forbindelse er vor energi aftale, efter gammel ordning, på årsbasis, en ren foræring.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-01-16 07:47

Tommy -> Projekteringen forestås af Københavns Energi.

..om det betyder at København ejer vindmøllerne kan jeg så kun gisne om.
..og dog; Københavns Energi ejer 50% ..resten af private Middelgrundens Vindmøllelag (..gælder vindmøllerne ud for Ama'r strandpark).

Du har ret omkring de først projekterede vindmølleprojekter i København i 1997. Efter beboerklager flyttede man opsætningen af de største af møllerne til Billund og Lolland. Det har jeg ikke benægtet. Resten er dog opført i København.

2000: http://www.dac.dk/da/dac-cities/baeredygtige-byer/alle-cases/energi/koebenhavn-byer-kan-fungere-paa-vindenergi/

2013: http://www.hofor.dk/vind/placering-af-vindmoellerne/vindmoeller-i-koebenhavn/

Det er så ikke kun pga. støj man ønsker at placere nogle af møllerne uden for København, men af hensyn til natur:

http://nmkn.dk/nyheder/2015/mar/nej-til-4-store-vindmoeller-ved-kalvebodkysten-i-koebenhavn/

Det er ikke altid det blæser, men det er heller ikke altid solen skinner
Prøv at tælle årets solskinstimer og sammenhold det med timerne om året hvor det blæser nok til at drive en mølle. Du vil blive forbavset over forskellen. Den er BETYDELIG ..i vindens favør.

Da vi har overskudsproduktion af el i blæsende døgn arbejder man på, at kunne lagre energien til senere brug for kompensere for vindstille døgn (..som der er relativt få af):

http://www.dtu.dk/Nyheder/2013/11/DYNAMO_Saadan-kan-vedvarende-energi-gemmes

Du skriver:
Citat
Uanset hvad, vil Danmark aldrig blive selvforsynende med strøm.

..og kobler denne iagttagelse sammen med vindmølle debatten. Jamen, vi skal da heller ikke forsynes 100% med energi af vindkraft. svendgiversen og andre viser jo vejen for de som bor på private parceller: Varmevekslere og solpaneler.

svendgiversen ->

Jamen vi i København bygger skam også varmepumper:

http://www.energy-supply.dk/article/view/233983/de_store_varmepumper_kores_i_stilling_i_hovedstaden#.Vp3XCx29HUd

Problemet med at opbevare energien fra vindmøller adskiller sig ikke fra samme problematik med solcellerne. Der arbejdes som sagt på sagen:

http://www.energy-supply.dk/article/view/125880/hvor_skal_vi_gemme_energien#.Vp3b_h29HUd

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-01-16 11:05

De sidste ord i denne debat - fra mig, vedr. fup-projekter som vindmøller egentlig er, da møllerne kun tilgodeser investorer og den landmand der lægger jord til. Malkekoen er de danske forbrugere - og skatteydere - de betaler en kæmpe overpris for vindmøllestrømmen - alias "miljøstrøm - eller "grønstrøm" Ja, kært barn mange navne.

Hvis vi nu gennem innovation kan gøre grøn energi billigere end fossile brændsler, så har vi faktisk løst problemet. Så vil alle - med glæde - skifte over til "grønstrøm" - og kan se fidusen i det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-16 11:07

Vi er vist ved at være enige, men læs lige:

Finanshus: Sol og batterier vil udkonkurrere olie og gas.

En analyse fra Carnegie Asser Management her til morgen i Jyllands posten.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 120 point
Dato : 19-01-16 15:13

svendgiversen -> Tillykke, jeg mener også at Sol (..og anden nulbelastende energi) er vejen frem
Spørgsmålet er : HVOR og HVORDAN
Tommy ->

Citat
De sidste ord i denne debat..

*LOL*
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-16 15:19

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-01-16 16:16

Velbekommelse svendgiversen
</MOLOKYLE>