/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Kongekrone fra Danmarks Domstole
Fra : svendgiversen
Vist : 462 gange
127 point
Dato : 06-01-16 10:42

Mens jeg var afskåret fra at se mails,
fik vi en SMS om at der var en vigtig besked til en af os fra Danmarks Domstole,
det fremgik ikke om det var til mig eller til min samleverske,
og jeg var meget nervøs, indtil jeg fik åbnet adgangen til mine mails.

Det var så ikke til mig, men til min samleverske, og fra Tinglysnings retten,
hun har fået omprioriteret sit hus lån.

Noget der undrer mig, er det fine ovale mærke med
Øverst: TINGLYSNINGRETTEN
Så: En lukket kongekrone
Og Nederst: DANMARKS DOMSTOLE

Der har jo lige været en sag om kongelige kroer måtte benytte den lukkede krone
forbeholdt kongehuset, hvordan kan tinglysnings retten så benytte den?

Meddelelsen var iøvrigt sendt fra Hobro,
der finder jo nu mange dyre udflytninger sted fra Hovedstaden,
men jeg har aldrig hørt om udflytning af Tinglysningretten til Hobro??

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 137 point
Dato : 06-01-16 11:08

Citat
Hvis ansøger er en statsmyndighed vil vi ikke afslå en ansøgning af et mærke som indeholder kongekronen, da statsmyndigheder, fx styrelser, har tilladelse til at anvende kronen. Vi vil dog typisk orientere Rigsarkivet om ansøgningen, for at give Rigsarkivet mulighed for at kontakte ansøger, hvis mærket ikke lever op til retningslinjerne for brug af kronen.

http://vmguidelines.dkpto.dk/aa/aaa/absolutte-hindringer/varemaerker-som-indeholder-officielle-kendetegn/maerker-som-indeholder-statskendetegn/den-danske-krone.aspx

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-01-16 11:18

Citat
Tinglysningsretten, som ligger i Hobro, blev etableret den 1. januar 2007 med en præsident som øverste chef.

Fra den 8. september 2009 er håndteringen af hele tinglysningsområdet samlet i Tinglysningsretten. Byretterne tinglyser altså ikke længere dokumenter.

https://www.domstol.dk/OM/ORGANISATION/Pages/Tinglysningsretten.aspx

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-01-16 11:36

De er i bogstavelig forstand, flyttet på landet: Majsmarken 5
Citat
Tinglysningsretten Majsmarken 5 9500 Hobro Telefon: 99685800 Fax: 99685801 CVR: 21659509

https://www.tinglysning.dk/

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-01-16 12:31

Kongekronen og rigsvåbenet er statskendetegn, som kun må anvendes af Kongehuset og Staten.

https://www.sa.dk/om/kongekrone-rigsvaaben-brug-af

https://www.sa.dk/om/kroer-og-brug-af-krone

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-16 12:34

Tak ans for to gode svar.

Tinglysningretten har så lov til at benytte den kongelige lukkede krone,
og den blev flyttet til Hobro, men hvorfor?

Og Mosebæk, dengang jeg boede hjemme i Skals, tæt på Hobro,
var vi ikke så dovne at vi dyrkede majs, vi hakkede roer.

Jeg synes det er helt i orden at gamle kongeligt priviligerede kroer får lov til at beholde
den lukkede krone, men ikke tinglysningen, den har jo ikke noget med kongehuset at gøre.

Og tinglysningen blev så flyttet til Hobro, over ti år før de nu kommende udflytninger,
af hvem og hvorfor?

Var det for allerede dengang at mindske favoriseringen af hovedstaden?
Var det dyrt og kan vi ikke lære lidt af denne udflytning inden vi flytter mere??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-01-16 12:53

Citat
vi hakkede roer.

Har selv prøvet det, i endeløse rækker. På de sandede jorder, måtte vi på knæ og luge. En kornsæk bundet om knæerne, og så ellers i gang med to rækker. Et til venstre, og et til højre hånd.

Helt enig, det har ikke så meget med Kongekrone at gøre. Men blot en kuriosum.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-16 14:48

Også tak til dig katekismus, jeg havde ikke set dit indlæg da jeg svarede,
der er helt klart tale om den lukkede kongekrone øverst, forbeholdt kongehuset og endnu staten.

Og ja et kuriosum Mosebæk...

Lige så længe vi har etableret os i bo samfund har vi, kulier, bønder og arbejdere,
måttet slæbe gods hjem til skiftende herskere, herremænd, biskopper, konger og kejsere.

Den tid er snart ved at være forbi, hvor man bliver født til noget,
lad dog vort aldrende kongehus beholde den kongelige krone,
men mon det ikke snart er på tide at statsinstitutioner ikke mere bruger den?

Der trænger til at blive ryddet op, gerne med besparelser,
også på gamle kongelige symboler og de ekstra omkostninger der følger med...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-01-16 16:14

Så længe vi har et kongehus synes jeg at de få statslige institutioner som bruger kronen skal have lov til det, desuden koster det en halv jetjager at skifte logo.

Jeg har også hakket og tyndet laaaange rækker af roer som 12-årig, og forvalteren på godset fik en af sine 10 daglige anfald hvis han fandt 2 skud lige ved siden af hinanden der jo ville give 2 mindre roer som ikke var til noget, men med enkelte håndgreb og påpasselighed var der næsten ingen dobbeltskud når man havde gået en dag.

Majs er meget brugt til dyrefoder idet man hakker hele planten med kolber i stykker, men majssirup der erstatter anden sukker mere og mere i Europa feder faktisk mere end roe- og rørsukker.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-01-16 16:20

Nu skal retten godt nok en statsinstitution men den er ifølge grundloven helt uafhængig af kongemagten.
Derfor er det noget misvisende rod at den bruger kongemagtssymbol.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-16 17:36

Nu er vi ved at være tæt på det, der støder mig.

Vi har jo, i lille Danmark, en stram adskillelse mellem:
Den lovgivende, den udøvende og den dømmende magt.

Når her Tinglysnings retten kan benytte den lukkede krone,
ellers forbeholdt kongehuset, er kongehuset så en del af den dømmende magt,
nej vel; ud med kongekronen i meddelelser fra tinglysningen...

Og det kan da ikke koste en bondegård at fjerne det pågældende ovale logo,
og jeg kan nævne andet/nogle, med krone på, der koster meget mere, uden at bidrage.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-01-16 18:42

Som jyde og justitsminister har det vel været naturligt for Lene Espersen at pege på Hobro.

I 2006 vedtog Folketinget, at tinglysninger, der hidtil var foregået ved landets 82 byretter, skulle samles ét sted, og at tinglysningsprocessen skulle digitaliseres – gøres papirløs – og, i muligt omfang, automatiseres.

Den 1. januar 2007 trådte politi- og domstolsreformen i kraft, og retskreds nr. 25 – Tinglysningsretten, der fik hjemsted i Hobro – så dagens lys. Arbejdet med at udvikle et papirløst tinglysningssystem kunne begynde.

http://www.tinglysningsretten.dk/om/Pages/default.aspx

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-16 09:07

Tak for svaret ans.