/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Fri vilje ...eller biologi?
Fra : molokyle
Vist : 597 gange
500 point
Dato : 04-01-16 14:03

Jeg har lige (gen-)læst Tor Nørretranders : Mærk Verden.

Interessant resumé af de sidste 50 - 100 år's forskning i bevidsthed og erkendelsesteori.

Et gennemgående tema er: [U]Bevidste[/B] handlinger optræder med ½ sekund forsinkelse. (..ikke 'reflekser'. De optræder 'ubevidst'. Viden om disse hændelser er 'efterrationaliseringer' og optræder ligeledes først bevidst ½ sekund senere).

Derfor diskuteres i bogen begrebet fri vilje.

For kan man virkelig tale om 'fri', når tanken (bevidstheden) først optræder ½ sekund senere?

Fri vilje fra/til hvad?

..og det faktum, at hjernen 'skruer tiden' 0.3 sekunder 'tilbage' i oplevelsen.
(Skyldes en 'multible-choise' effekt ...hvoraf kun een er mulig og dermed bliver bevidst)
..og forsinkelsen i bevidsthed dermed kun opleves som 0.2 sekunder.

Alligevel; 0.2 sekunders 'forsinkelse' er altså heller IKKE lige nu og her, ...men før:

En bevidst beslutning bliver truffet.

Er den 'fri vilje' da et spørgsmål om forudindtagenhed baseret på 'baggrundsviden' (..hvor denne end måtte komme fra: Tillærte færdigheder, Erfaringer?) ..eller er den reel nok (biologisk faktum)?

Hvem er du og er det virkelig DIG, som er Herre over dine tanker og dine handlinger?

..eller er det bare noget du gør; FORDI du er dig?

Det jeg taler om, for at præcisere og undgå misforståelser; er IKKE reaktionstid (..dette hører under 'reflekser') og heller ikke tiden fra tanke til handling (...her kommer JEG'ets/MIG'ets VETO overvejelser ind i spillet, som en slags cost/bennefit analyse over at handle på tanken eller ej.)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : poten

Dato : 04-01-16 14:51

Dybsindigt emne i dette spæde nytår...

Det må da lige være noget for Jørn Flemming Helveg Rudolph alias ElvenaR at gå ind i en diskussion om, det ligger da lige til højrebenet.

God fornøjelse...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-16 16:00

Jeg læste den samme bog for over 30 år siden,
anbefalet af min daværende chef, der var meget betaget af den.

Selv var jeg mindre begejstret.
men Tor var jo kun formidleren, der gik rundt mellem lejrbålene...

Det vi svarer er ikke vor helt frie vilje,
det er præget af opdragelse, oplæring og holdninger påduttet af andre,
eksempelvis forældre, søskende, lærere, og Gud fri mig,
åndelige vejledere, engang præster, for nogle i dag, imamer.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 500 point
Dato : 04-01-16 16:23

Vi har vi alle en "fri vilje", men den er godt nok påvirket af alt muligt andet, fx

Nudging, som er blevet et ret stort tema, viser at folk påvirkes ikke (som de fleste økonomer har troet) kun eller primært af penge, men af alle mulige andre "ting".

Mindre tallerkner i kantinen betyder at folk spiser mindre, og australiere, der kører rigtig langt, plejer at smide deres tomme øl/vanddåser ud af bilen, kan man få til at vente til de ser skiltene med "beercan goal ahead", godt nok rammer de sjældent målet i farten, men vejmændene kan koncentrere sig om at rense et mindre område, i stedet for 100 km vej, og når mænd ser en "flue" midt i WC-kummen pisser vi på den i stedet for på gulvet.

Og så er der alle de tillærte opfattelser, en sort amerikansk præsidentkandidat, Jesse Jackson var det vist, sagde at hvis han gik på gaden en mørk aften, og hørte skridt bag ved, blev han lettet hvis han så det var en hvid mand!

Masser af forskning har vist, at vi i høj grad bedømmer folk på deres udseende, og det smitter af på vores opfattelse af dem fremover!

Så der er masser af "ikke-rationelle" forhold, der påvirker vores frie vilje!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-01-16 23:08

Citat
Fri vilje fra/til hvad?

..og det faktum, at hjernen 'skruer tiden' 0.3 sekunder 'tilbage' i oplevelsen.
(Skyldes en 'multible-choise' effekt ...hvoraf kun een er mulig og dermed bliver bevidst)
..og forsinkelsen i bevidsthed dermed kun opleves som 0.2 sekunder.

Fint Menneske og rimeligt misforstået/ kan ikke lide.......

Så engang i TV - da det var værd at se på, at det hele har noget med ØJETS op/mis forståelse af omgivelserne - også noget med at øjet som ´sådan´ ser tingene som et ?? omvendt spejl og derfor skal have tid til at ´rette´ i softwaren = hjernen.

Godt hjerne kan hjælpe os - man ser det også ved handicappede personer, der ? skyder genvej mellem venstre og højre hjernedel = til læring:

https://www.youtube.com/watch?v=MFzDaBzBlL0

Viller gerne skrive mere om emnet, men kan ikke huske det mere = døde hjerne celler eller mangel på ? Vitaminer..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-01-16 23:24
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-01-16 00:00

Citat
Godt hjerne kan hjælpe os - man ser det også ved handicappede personer, der ? skyder genvej mellem venstre og højre hjernedel = til læring:

Måske derfor mennesker (mig-selv) oplever et ? flash billed af begivenheder = det har jeg lige set??? / skal gøre ? og jeg har ikke mere skade på hjerne end så mange andre - men måske en gammel hjerne rystelse/ defekt eller lignende kan fremkalde dét - men det kan til tider være en ? mærkelig genstand at rende rundt med.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-01-16 08:00

vagnr -> Ja, der er en påvirkning af oplevelser som får begivenheder til at fremstå anderledes end de 'virkelig' er. Det skyldes 'forventning' i forhold til hvad vi tidligere har erkendt, erfaret eller lært. Ikke 2 mennesker har den samme oplevelse i en given situation (..er glasset halvt tomt eller halvt fyldt?). Jeg mener det er fordi de 2 personer rent biologisk er forskellige ...ikke fordi de har en bevidsthed styret af dem selv som de foretager valget med, men fordi det er 2 forskellige biologiske entiteter. Det frie valg er en illusion.

mig-selv -> Ja, der findes masser af eksempler på forskydning af virklighedsoplevelsen når det kommer til hjerneskadede, men såmen også hos alm. mennesker med medførte skavanker. Tænk blot på de rød/grøn farveblinde. I Tor's bog beskrives eksempler på folk der i behandling af svær epilepsi har fået skåret forbindelsen mellem de 2 hjernehalvdele over. De ser eet, men oplever noget andet når man spørger dem. Deres oplevelse deles i 2: Det de registrerer via sanserne og det de oplever intellektuelt.

En af grundende til jeg spørger jer at jeg kom i en diskussion med en bekendt om vi her i landet har frie valg (..til folketinget). Jeg er lidt i tvivl om hvor 'frie' vores beslutninger egentlig er, når vi sætter vort kryds på stemmestedlen. Ligesom jeg er i tvivl om hvor 'frit' valget er, når vi vælger en Tuborg frem for en Carlsberg (....det var dette skisma som fik min bekendte op i det røde felt, ikke folketingsspørgsmålet )

Jeg hører gerne fra jer, hvad I definerer som et frit valg. 100% besluttet af jer selv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-01-16 08:15

mig-selv -> Den med at hjernen skal vende billedet fordi de to øjnes synsnerver reelt krydser hinanden (venstre synsnerve går til hjernens højre side og vise versa) er ikke noget hjernen skal 'regne' på. Det er 'hardwired' ind i kredsløbet og er på forhånd koordineret med vore andre sanser som ikke krydser; høre og følesanserne. Synsindtrykket er som sådan ikke forsinket pga. af beregninger, men pga. hjernens udvælgelse af relevansen af dét vi ser; forgrund/baggrund, afstand, bevægelse osv.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-16 08:24

Tak for svaret vagnr. Det bliver nok det nærmeste vi kommer svaret:
Citat
Så der er masser af "ikke-rationelle" forhold, der påvirker vores frie vilje!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-01-16 11:20

Tak, molo

Lige en kommentar til
"Den med at hjernen skal vende billedet fordi de to øjnes synsnerver reelt krydser hinanden (venstre synsnerve går til hjernens højre side og vise versa) er ikke noget hjernen skal 'regne' på. Det er 'hardwired' ind i kredsløbet og er på forhånd koordineret med vore andre sanser som ikke krydser; høre og følesanserne. Synsindtrykket er som sådan ikke forsinket pga. af beregninger, men pga. hjernens udvælgelse af relevansen af dét vi ser; forgrund/baggrund, afstand, bevægelse osv."

Hjernen er plastisk, altså kan tilpasse sig nye omstændigheder. For MANGE år siden læste jeg at man havde vendt øjnene 180 grader på frøer, i starten kunne de ikke ramme en flue med tungen, men i løbet af kort tid havde hjernen tilpasset sig, og frøerne kunne igen blive mætte