/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Spiritisme / Spørgsmål
10  svendgive.. 200
Overtro
Fra : omahexen
Vist : 2087 gange
200 point
Dato : 02-01-16 08:42

Hvordan står det til med overtroen i dagens Danmark ? Hos os bliver der ikke vasket tøj mellem jul og nytår,det skulle åbenbart medføre uheld,p.g.a.noget som hedder "skimmelridderne",har nogen hørt om dem ?,jeg mener,at det er lidt latterligt.Desuden er jeg bestemt ikke overtroisk,men for et stykke tid siden,var jeg dog udsat for noget besynderligt,jeg kom pludselig i tanke om en meget sjældent spillet melodi,da jeg var på arbejde,undervejs hjem,hører jeg så denne melodi i bilradioen,lidt besynderligt,ikke.Vil gerne høre,om nogen har været udsat for noget lignende.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-01-16 08:51

Overtro / ritualer? alle har vist været ude for noget i livet som ikke kan forklares på normal vis.
Jeg oplever det tit, men tænker ikke altid over det - til tider er det et ´flash´ der dukker op i hjernen, at sådan må jeg hellere gøre det.

Overtro, følger jeg som regel aldrig, bortset fra aldrig at gå under stiger??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-01-16 10:29

Oplevelser som din med melodien har jeg altid henført til tilfældet. Der sker i det daglige mange mærkelige sammentræf. Jeg har som ateist meget svært ved at tage troende alvorligt og deres udsagn for pålydende. Dette har jeg aldrig lagt skjul på. Dette gælder ikke kun tilhængere af de store religioner; Lutheransk kristendom , Islam, Katolicisme, Hinduisme, Buddhisme osv. men i særlig grad:

Numerologer, healere, håndspålæggere, tungetalere, lomme-psykologer og -filosoffer (de kalder sig ofte terapeuter), drømme- og auratydere, astralmedier, astrologer, voodoo præster, tarok spåmænd og koner, djævleudrivere, synske, akupunktører, clairvoyante, Mind Set'ere, (oma-) hekse , druider, kaffegrumslæsere og andet godtfolk.

En flok charlatan'er og fidusmagere med næse for at lokke penge op af godtroende fjolsers lommer. De værste er næsten de som selv tror på deres vrøvl og egne vildfarelser.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-16 10:55

Der er mere mellem himmel og jord...

Overtro opstår netop på den måde,
man har en oplevelse, måske et problem,
og en tilfældig, sjælden oplevelse knyttes dertil...

Selv er jeg uddannet med regler og naturlove, som jeg mere tror på,
men jeg vil ikke helt udelukke ukendte kræfter/indtryk,
som jeg dog ikke vil betegne som overtro,
snare naturlove, som vi endnu ikke kender?

Et eksempel,
min kones farbror var tvilling, en dag siger han: "Jeg tror der er noget galt med Aage",
tvilling broderen, der lå bag ved møddingen og var død.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-01-16 11:30

Den med ikke at hænge vasketøj ud mellem jul og nytår kender jeg fra min svigermor ( født i 1906). Hun var ved at gå ud af sit gamle skind, da jeg gjorde det. Generationerne før os havde mange af den slags regler/tanker, som sikkert har rod langt tilbage. Tænk lige på, hvordan tøjvask foregik i gamle dage!
Hvis jeg skulle tænke på en fornuftig forklaring, kunne det være at man mellem jul og nytår havde grund og råd til at fyre op i ildstederne og at vasketøjet så ville være fuld af sodpartikler. Rent gætværk! Iøvrigt vaskede man heller ikke så ofte i gamle dage. Højest 1 gang om måneden og når tøjet kunne lægges til blegning ude.
Stor var min forundring, når jeg som barn var på ferie i DK og man på landet lagde vasketøjet til tørre på hækkene.
Vi har nok allesammen været ude for hændelser som kunne synes overnaturlige, men som alligevel kunne forklares.
Og ih, hvor har MOLOKYLE ret med alle de charlataner, som med betegnelsen " terapeut" tjener penge på godtroende mennesker, men tro kan jo flytte bjerge. Terapeuter med en videnskabelig bevist uddannelse bag sig selvfølgelig undtaget. Jeg mener alle hokus pokus terapeuter. Mit cpr nr måtte godt have et par andre cifre før de sidste 4 cifre, men bliver jeg lykkeligere af det?
Ingelein...............Mon jeg havde mere held med Leininge?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-01-16 11:53

Jeg har nu interesseret mig for "vasketøjet" på tysk. Nyere udforskning af emnet viser sig at det slet ikke er tøjvasken i almindelig forstand det har drejet sig om.
Tiden mellem jul og nytår/Helligtrekongers dag den 6. januar var betegnet som "stilletid", hvor man ikke måtte uføre visse arbejder. man må huske på, at tøjvask foregik ved bækken og der mødtes kvinderne for at vaske og sladre. Herved opstod begrebet " om at vaske snavset tøj" om sladder.
Vi har jo et begreb om sladder der ligner det i dag. Så intet vasketøj med kongelige monogrammer på snoren i disse dage!
Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-01-16 12:24
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-01-16 15:06

ingelein ->
Citat
Herved opstod begrebet " om at vaske snavset tøj"

Næeh... det gjorde ikke ..på Dansk. Her handler det om at hænge det til tørre bagefter!

Jf. Udtrykket; ..at hænge det beskidte vasketøj til tørre !!!

(= at udstille sine egne ..eller helst andres fejltrin i fuld offentlighed).

Netop, fordi der var brugt mere tid på sladder end at passe sit 'arbejde' med at rengøre undertøjet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-01-16 15:20

Hej Molokyle
Ja, sådan er der mange forskelle i ordsprog og begreber på andre sprog. Det er nu dog også mere sandsynligt at man vasker snavset tøj end at man hænger snavset vasketøj til tørre.

http://www.sprichwoerter-redewendungen.de/redewendungen/schmutzige-waesche-waschen/

Andre steder har jeg læst, at man ikke må hænge sengeklæder til tørre mellem jul og nytår. I nogle egne (i Schweiz betyder det at dødsfald i familien).

Men har vi ikke alle en lille snert af en slags overtro: Hvis jeg når at komme ned til hjørnet før jeg møder nogen - eller en bil, cykel - går mit projekt godt! - Totalt gak - gak, men jeg laver tit den slags aftaler med mig selv!

Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-01-16 15:34

ingelein -> Her et par 'moderne' versioner af Dansk brug af udtrykket.
Blot for at sandsynliggøre mit postulat:

https://www.folkeskolen.dk/574823/det-er-naeppe-klogt-at-haenge-sit-beskidte-vasketoej-offentligt-til-toerre-

http://jyllands-posten.dk/aarhus/meninger/breve/article6223734.ece
Citat
Men har vi ikke alle en lille snert af en slags overtro
???
Næeh... hvorfor skulle vi dog have det?
Jeg snakker da sjældent med mig selv
..men gerne med alle som gider høre på mig
Til gengæld skælder jeg ofte ud ..på mit TV
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 02-01-16 15:50

@MOLOKYLE
Citat
En flok charlatan'er og fidusmagere med næse for at lokke penge op af godtroende fjolsers lommer. De værste er næsten de som selv tror på deres vrøvl og egne vildfarelser.

Jeg mener tvært imod. De plattenslagere der selv tror på deres eget vrøvl er trods alt undskyldelige mens resten kan jeg heller ikke finde på nogen som helst undskyldnig for.
/Janus

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-01-16 19:48
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-01-16 19:53
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-01-16 20:13

Hej Molokyle
Jeg postulerer hverken det ene eller det andet, for selve det ikke at vaske/tørre i julen er kendt i mange lande, blot udlægges det forskelligt. Jeg har endda set at det var fordi tøj hængt til tørre ikke skulle komme til at lugte af røg og så al det gætteri om dødsfald og lignende ulykker.
Og så vasker og tørrer jeg iøvrigt tøj som det passer mig
Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-01-16 20:26

Nå, kan ikke få klippet sat ind fra iPad

Stigen, tallene og den sorte kat er overtroens top 3, og hver 5 af os tror på spøgelser
http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/ECE1199736/her-er-overtroens-top-tre/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-16 20:30

Det med vasketøj husker jeg ikke, men ellers
vi måtte ikke spille kort i julen, og vist heller ikke strikke.

Men noget jeg husker,
både plov og harve skulle være indenfor inden julen,
sikkert godt for begge redskaber, så de ikke rustede op.

Og som jeg nævnte, er der sikket flere naturlove, som vi endnu ikke kender,
eksempelvis, de der kan finde vand ved at gå rundt med en pilekvist i hånden.

Der er sikkert en ukendt dragende kraft i pilekvisten,
som den følsomme vandsøger kan mærke?

Lidt svære er at forstå er den tætte forbindelse mellem enæggede tvillinger,
som jeg gav et eksempel på??

Noget jeg heller ikke vil betegne som overtro er visse personers helt fantastiske evne
til at huske og gengive, der er jo ingen tvivl om disse såkaldte autistiske evner.

Men jeg har i flere tilfælde hørt om personer, der kunne gengive beskrivelser af steder,
hvor de aldrig har været, nogle endda med luftbilleder af byer og landskaber,
og så står min tro på det ubeviste af???

>Der er mere mellem himmel og jord...
men der må være en logisk forklaring på det meste.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-01-16 20:34

Netop Svendgiversen -
Jeg tænker ofte på, hvad vore forfædre, måske enda de nærmeste ville sige til alt det, vi tager som ganske naturligt i dag. Mails, og al den slags. Jeg kan huske hvor usikre de følte sig overfor bankens plastikkort.
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-01-16 22:01

Et enkelt nys betyder i overtroen held, og to nys betyder, at man snart får et kys.

Flere nys efter hinanden betyder man er forkølet eller lider af allergi..?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-01-16 23:31

Jeg synes ikke jeg er særlig overtroisk, men må dog erkende, at jeg lige lurer lidt hvis jeg ser en sort kat krydse min vej.

Citat
eksempelvis, de der kan finde vand ved at gå rundt med en pilekvist i hånden.

Der er sikkert en ukendt dragende kraft i pilekvisten,
som den følsomme vandsøger kan mærke?

For mange år siden var der en del debat om jordstråler, vandårer i undergrunden, hvor de største problemer skulle opstå hvor 2 vandårer krydser hinanden.
Min mor og hendes overbo købte en dingenot, der kaldtes en "radicorder", som skulle afbøde skaderne fra disse vandårer.

Jeg selv var noget skeptisk.

Men for små 30 år siden havde jeg en oplevelse, som overbeviste mig om, at vandårer i undergrunden kan have en indflydelse på vores helbred/velbefindende.

(Dengang havde jeg mange muskelspændinger i skulder-/nakkeområdet, og tog smertestillende medicin.)

Jeg var på ferie i Canada hos en ungdomsven, i de 5 uger jeg opholdt mig i Canada var jeg stort set smertefri, men på en rundrejse var vi inde og se en stor dæmning
https://www.bchydro.com/community/recreation_areas/revelstoke_dam_visitor_centre.html , min ven var meget interesseret i dæmningen og studerede med stor interesse de forskellige plancher. Vi havde vel været der et kvarters tid da jeg fik modbydeligt ondt i skuldre og nakke, jeg gik på toilettet og tog noget smertestillende, men det havde ikke den store effekt, så jeg satte mig på en bænk og prøvede at abstrahere fra smerterne mens jeg tålmodigt ventede på, at min ven fik set hvad han ville.
Vi var kun kørt få km væk fra dæmningen da mine smerter lettede totalt, og jeg mærkede ikke mere til dem på resten af ferien.

Tidligere endnu havde jeg en anden pudsig oplevelse med denne ungdomsven.
Da jeg var teenager gik jeg til forskellige kreative fag i den lokale ungdomsskole, på et af holdene deltog denne ven også.
På dette tidspunkt var han inde som soldat, så han var jævnligt fraværende på holdet i ungdomsskolen.
Den pågældende dag vidste jeg, at han var på en øvelse, som skulle slutte næste dag, så rent logisk, så ville han jo ikke kunne komme i ungdomsskolen om aftenen.
I løbet af dagen poppede der flere ting op i mit hoved, mere end sædvanligt,som jeg lige skulle fortælle ham om aftenen, og hver eneste gang mindede jeg mig selv om, at han jo ikke ville komme.
Men midt på aftenen, midt i undervisningen, gik døren op, og "han" kom ind.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-01-16 00:32

Den med at plov og harve skulle være inde i julen kender jeg fra min barndom, min far som påstod at han ikke var overtroisk, sagde at hvis ikke ploven var inde så kom Jerusalems skomager og satte sig på den, og så ville der vokse ukrudt efter ploven i fremtiden:
http://www.historie-online.dk/special/jul/joede.htm
som far så søn min plov er altid indendørs når jeg ikke bruger den også julenat
Min mor var derimod temmelig overtroisk, hvis man hørte en ugle tude så ville der snart dø en nærtstående familiemedlem, os børn forsøgte en naturlig forklaring på fænomenet: Ugler tuder om natten når vi sover men hvis man sad og vågede over en dødssyg så kunne man høre uglen.
Og man måtte ikke sidde 13 til bords det holdt hun fast i så længe hum levede, vi var ligeglade men opdagede hun at der var 13 ved bordet så flyttede hun ind til sofabordet, hvad der ville ske hvis man var 13 ved samme bord har jeg aldrig rigtig fået fat på, nå jeg søgte lidt og ser at det også har noget med døden at gøre:
https://sites.google.com/site/uskrevneregler/ved-bordet siden slutter med nogen regler for god bordskik

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 03-01-16 08:32

Efter at have læst jeres spændende indlæg,kom jeg i tanke om,at min far påstod,at han kunne hyptnotisere,han gjorde flere bekendte "røgfri",jeg troede ikke så meget på det,indtil en dag,hvor han skulle hypnotisere en dame,hvor han pludselig sagde,der er sket en frygtelig ulykke i Italien,hvad det nøjagtig var,husker jeg ikke,men dagen efter kunne man læse det i aviserne,og det var sket i netop det øjeblik,hvor han sagde det,derefter vidste jeg ikke rigtigt,hvad jeg skulle tro,men på det tidspunkt var jeg også kun ca.12 år.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-16 09:26

Den eneste form for 'overtro' jeg har været udsat for var min farmor's insisteren på, at varm mælk med honning kunne kurere alt fra solstik til nedgroede negle. Det smagte egentligt meget godt, så jeg protesterede ikke. I tilfælde af halsbetændelse havde det dog en vis effekt. Sikker pga. honningens antibiotiske egenskaber.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 03-01-16 10:02

En lidt mere alvorlig form for påvirkning, sikkert heller ikke overtro?

Vi købte vort første hus af en enke, hvis mand var død som 38 årig.
Jeg er næsten sikker på at min seng stod samme sted som hans??

Så fik nabokonen brystkræft, genboen overfor døde af kræft, og
da en anden nabo begik selvmord, flyttede vi...

Længere nede gik der højspændings ledninger tværs over vejen,
det er jo velbekendt at kalve bliver syge af at gå under højspændings ledninger,
men jeg tror nu, at der i dette tilfælde er tale om jordstråler???

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-01-16 10:03

Tak for morsom læsning og genkendelse af flere overtroiske emner. Min svigerfar var også meget bekymret over at vi ved familiefester ofte var 13 til bords. Så måtte vi dække op til hunden også. Jeg læste om en dame, som satte en knappenål i dugen. Så var der et hovede mere! (Knappenålshovede). Min ex. svigerdatter er hypnotherapeut og kan leve fint af det. Hun har mange fine uddannelser fra USA. Vi har også 3 psykologer i familien, professor og psykiater. De mestrer deres liv lige så dårlig og godt som alle vi andre. Så jeg har spurgt mig selv om hvorfor de ikke bare kunne være hypnotisører og langt hurtigere kurere folk ved at arbejde med folks underbevidsthed i stedet for årevis at trække "ting" ud af folk og tage mange penge for det. psykologer trækker faktisk ikke ting ud af folk, men lader dem derimod selv fortælle, mens de bare lytter. Men det er måske også det, de fleste mennesker ønsker sig: een der lytter.
Det er vist ingen overtro at tro på vejrvarsler.
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-16 15:46

svendgiversen -> Rolig nu og ro på...
Citat
Jeg er næsten sikker på at min seng stod samme sted som hans??

Ja; .. 'næsten' !
Citat
..kalve bliver syge af at gå under højspændings ledninger,
men jeg tror nu, at der i dette tilfælde er tale om jordstråler???

Hvem siger at mennesker ikke også bliver syge af at gå/(leve eller bo?) under højspændingsledninger?
Elektrisk induktion og div. magnetfelter er da påvist at påvirke levende orgasmer?
...herunder vil jeg tillade mig at henregne mennesker!
Jordstråler? ..er vist aldrig blevet bevist emperist med brug af videnskabelige metoder?
Så det kan vel henregnes til tro og overbevisning?
Du kender mit standpunkt i forhold til dette.
Ammestuesnak kan sikkert være hyggelig tidsfordriv, men ..hold i virkeligeden? Arrhhhh...
</TVIVLERBANDEN>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-16 15:56

ingelein ->

Citat
Det er vist ingen overtro at tro på vejrvarsler

Næeh... ikke hvis du med vejrvarsler taler om observationer der kan verificeres af hvermand:

Når svalerne flyver lavt ...bliver det regnvejr. [Siger et gammelt vejrvarsel].

Når svalerne flyver lavt er det fordi at deres byttedyr (insekter) har et habitat og fødezone som bestemmes af det omgivende lufttryk.

Sandsynligheden er i hvert fald stor ved omskiftning fra høj- til lavtryk.

Dette har intet med overtro at gøre, men er baseret på erfaring om og sammenhængen mellem dyreadfærd og vejrlig.
Eksemplerne er utallige
QED </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-16 16:03

UPS... manglede et ord i min argumentation. Altså:
Citat
Sandsynligheden er i hvert fald stor for REGN ved omskiftning fra høj- til lavtryk.

..og derfor flyver svalerne lavere (..følger byttedyr, hvis flyvehøjde afhænger af atmosfærens skiftende lufttryk) ved udsigt til regn.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-01-16 14:13

Ps. Myretuer kan også varsle vejr forandringer
..hvis man ser godt efter
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-16 18:17

>Eksemplerne er utallige...

Når det regner i solskin,
får vi regn i morgen igen.

Og her et par eksempler fra det Jyske:

Når himlen ligner et klippet får,
bliver det regn i hvordan det går.

På sønderjysk:

Når himlen ligner en fårmaw
får vi regn inden trej daw.

alle udsagn er rigtige >baseret på erfaring, ikke overtro.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-01-16 18:54

Citat
Elektrisk induktion og div. magnetfelter er da påvist at påvirke levende orgasmer?
...herunder vil jeg tillade mig at henregne mennesker! [Aii, er det rigtigt?]

Øøøh, er der tale om en skrivefejl, eller ?????? ?

Citat
Jordstråler? ..er vist aldrig blevet bevist emperist med brug af videnskabelige metoder?
Så det kan vel henregnes til tro og overbevisning?
Du kender mit standpunkt i forhold til dette. [Selvsikker Nørd!]

Jeg forstår dig så udmærket, selv tør jeg dog ikke være helt så afvisende, jvf. min erfaring beskrevet d. 2/1 kl. 23.31.

Citat
Dette har intet med overtro at gøre, men er baseret på erfaring om og sammenhængen mellem dyreadfærd og vejrlig.
Eksemplerne er utallige [Blink]

Da jeg var ganske ung arbejde jeg i forretning udenbys, oftest havde jeg min lille hund med, men nogle dage blev den passet hos mine forældre, som boede i samme opgang som jeg.
Min mor kunne se på hunden ca. når jeg stod af toget.

Mon den falder i samme kategori?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-16 19:28

Om dyr, især hunde, har vi også erfaringer der grænser til overtro, en af dem,

min kone boede på en gård med hunde,
en eller to gange om ugen kom hendes moster og onkel på besøg,
ikke samme dag i ugen, men helt tilfældig.

En time før de kom, og ikke på andre dage, sad hundene oppe ved indkørselen og ventede,
onkelen havde godbidder med til dem, men boede næsten 100 km væk.

Nok har hunde en god hørelse, men ikke så god,
jeg tror de har evner/sanser, der overstiger selv enæggede tvillingers?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-01-16 19:36

Det er rigtig nok at vejrvarsler baserer på århundreders iagttagelser og ikke har ret meget med overtro at gøre. Min gamle søster tilsåede kun sin køkkenhave når der var en bestemt månefase.
" Når solen går ned i en sæk, står den op i en bæk".
ingelein

Godkendelse af svar
Fra : omahexen

Dato : 04-01-16 19:36

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-16 19:45

Selv tak.

interessant emne som gerne må op følges/udbygges...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-01-16 07:33

Da der var et relativt stort jordskælv i Danmark sent på natten for ca. 2 år siden blev jeg vækket af mine 2 papegøjer som flagrede panisk og skræppende rundt i deres bure. Det var imidlertid ca. 15 min. FØR jordskælvet blev registreret.

Ego : Papegøjer ...og andre fugle kan forudsige jordskælv før de finder sted. Letter alle fugle (..uanset art) og tager flugten, så er der jordskælv (..eller vulkanudbrud) på vej. Dette er også observeret andre steder i verden.

</MOLOKYLE>