/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
opgradering Windows 10
Fra : tomsen2004
Vist : 535 gange
300 point
Dato : 17-12-15 14:11

Jeg har opgraderet til Windows 10 og nu er alle mine filer og dokumenter væk.
Kan jeg få dem tilbage og hvordan????

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 17-12-15 14:19

Hvis du har OPGRADERET er dine filer ikke væk, kun hvis du undervejs har valgt en REN installation, så bliver disken formateret, goodbye filer/programmer. Så ytot jeg desværre ikke der er nogen vej tilbage.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 17-12-15 14:31

Jeg har til gengæld beholdt det gamle og fik så opdateret til win 10 med Edge og alt har kørt fint indtil i forgårs hvor Edge forlod min pc og den er pist væk selv gennem stifinder er den borte se nu ved jeg hvorfor jeg gemte den gamle model!
MV2

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-12-15 14:44

Citat
Hvis du har OPGRADERET er dine filer ikke væk, kun hvis du undervejs har valgt en REN installation, så bliver disken formateret, goodbye filer/programmer. Så ytot jeg desværre ikke der er nogen vej tilbage.

En ren installation er det samme som hvis du har valgt "Gem intet" så gemmes der vitterligt intet.

Der findes programmer på markedet som kan scanne hele disken og finde de fleste af de filer som er forsvundet i den slags situationer.

Et af dem jeg bruger til den slag formål er Active File Recovery som jeg har fået sammen med pakken Active Partition Recovery Enterprise. I dag hedder den Active Partition Recovery Ultimate og koster $69,99. Den fås på http://www.partition-recovery.com/

Active file recovery alene kan fås i en freeware version med en række begrændsninger, og den billigste købeversion til private koster $29,95. Den fås på http://www.file-recovery.com/

Det programmet gør er at den søger hele disken igennem for sektore som indeholder en datastruktur som ligner en undermappe og finder de filer som mappen indeholder. Det kan godt tage flere timer! Til sidst viser den så de fundne filer og man har mulighed for at kopiere dem ud på et andet medie.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 310 point
Dato : 17-12-15 15:07

Prøv at åbne stifinder og kig på system drevet, normalt C:
ligger der en mappe med navnet windows.old kan du måske finde dine filer der!

Eller tast win-logo tasten+i, så åbner Indstillinger,
klik på Opdatering og sikkerhed, vælg Genoprettelse,
er du heldig er der et punkt hvor du kan gå tilbage til tidligere version af windows!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 17-12-15 21:47

Citat
Der findes programmer på markedet som kan scanne hele disken og finde de fleste af de filer som er forsvundet i den slags situationer.

Det hjælper jo ikke en dyt, når der er lagt et nyt OS på, så er de områder de tidligere filer lå på, sandsynligvis overskrevet.

Citat
Eller tast win-logo tasten+i, så åbner Indstillinger,
klik på Opdatering og sikkerhed, vælg Genoprettelse,
er du heldig er der et punkt hvor du kan gå tilbage til tidligere version af windows!

Dette tror jeg hjælper heller ikke, hvis der er valgt REN installation. Men det er da et forsøg værd.

Her er HP's version af 'Gå tilbage til en tidligere version af Windows'. Jeg tvivler på at det kan lade sig gøre, men prøv.

http://support.hp.com/us-en/document/c04759324

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 17-12-15 21:52

Man laver jo ikke en så stor ændring uden at have sikret sine data?

Et komplet image af hele C drevet havde jo været en rigtig lækker ting at ha' på sin eksterne HD i en sådan situation. "Rigtige mand tager aldrig backup, men de græder ofte" er der engang et klog menneske der har udtalt.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-12-15 22:01

Citat
Det hjælper jo ikke en dyt, når der er lagt et nyt OS på, så er de områder de tidligere filer lå på, sandsynligvis overskrevet.

Jo det kan det sagtens. For både den nye og den gamle OS ligger i starten af partitionen og alle data ligger længere oppe.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-12-15 22:04

Og sådan som Windows selv formatere en disk på idag er det faktisk kun "indholdsfortegnelsen" der bliver overskrevet.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 17-12-15 22:45

Citat
Og sådan som Windows selv formatere en disk på idag er det faktisk kun "indholdsfortegnelsen" der bliver overskrevet.
Det er dog det værste vrøvl jeg endnu har hørt. En fil ligger ikke ét bestemt sted på disken, men deles op i små bidder (Clusters) som diskens styresystem placerer rundt omkring, hvor der nu lige er plads. Dette kaldes også fragmentering, og det er lige netop derfor en defragmentering kan gøre tilgangen til filer hurtigere, da defragmenteringen lige præcis samler de enkelte fildele så de ligger samlet på disken, men det gør de kun lige indtil at en fil åbnes og gemmes igen, så bliver den igen spredt ud over disken i mange små stumper. Det er korrekt at det i første omgang kun er i "Indholdsfortegnelsen" (hvis du vil kalde den sådan) at filen slettes, men dermed frigives de områder filen er gemt samtidig også til at der kan skrives nye data ind. Når du vælger en REN installation formateres disken normalt, og styresystemet, vil så selvsagt ligge samlet i en stribe, da der jo ikke er nogen Clusters der er optaget. Husk det er ikke nødvendigt at defragmentere en SSD, da den selv holder styr på oprydningen.

Læs evt. lidt på lektien her:
https://badata.wordpress.com/2009/10/23/hvordan-virker-en-harddisk/

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/what-is-disk-defragmentation#1TC=windows-7

Godkendelse af svar
Fra : tomsen2004

Dato : 17-12-15 23:17

Tak for svaret Klaudi.
Det var lige det jeg skulle bruge TAK TAK

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-12-15 09:12

velbekomme