/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Defekt i kredsløbet.
Fra : Mosebaek
Vist : 559 gange
500 point
Dato : 10-12-15 13:09

....ja, det må der være.
Citat
Den sjællandske godsejer og tidligere forsvarsminister Bernt Johan Collet er i Københavns Byret blevet dømt til at betale for genetableringen af ikke mindre end 12 frede gravhøje, som er blevet pløjet ned på hans ejendom. Det skriver Sjællandske Medier.

Byretten har dels idømt Bernt Johan Collet en bøde, samt dømt ham til at betale sagsomkostningerne. I alt løber det op i 624.968,80 kroner, og Bernt Johan Collet overvejer nu sammen med sin advokat om byrettens afgørelse skal ankes.

Gravhøjene er ifølge Sjællandske Medier blevet nedpløjet for at gøre plads til produktion af juletræer. På Bernt Johan Collets gods Lundbygaard har der været dyrket juletræer de seneste 60 år, og ifølge godsets hjemmeside dyrkes der 1.100 hektar med juletræer, hvilket gør det til den største samlede juletræsenhed i Europa.

12 fredede gravhøje.......manden må jo være bindegal. 600.000 kr. !!! 6 mill., ville være passende.

M.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 500 point
Dato : 10-12-15 14:51

Citat
12 fredede gravhøje.......manden må jo være bindegal.

Ja i den grad, men han er jo noget ved musikken, så han tror vel at han må ALT!

Citat
600.000 kr. !!! 6 mill., ville være passende.

12 mill. vile være bedre!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-12-15 15:38

Han har vel lært numrene i folketinget

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-12-15 15:46

Tvivler på at han er den eneste, han er bare blevet ´nuppet´ for handlingen.

Ser tit pløjemaskiner der ´lige´ har taget en spids af de gravhøje (og diverse læhegn), som bliver mindre og mindre år for år og bondens mark bliver større.

Citat
Han har vel lært numrene i folketinget

Og han er ikke den eneste - eller den sidste, det kan jo betale sig at være forbryder i DK

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-12-15 15:53

Arrogante herremand. Han lever sikkert efter devisen: Bare man er stor nok, laver man sine egne love og regler.

Stodderen har 1.100 ha., med juletræer. Så om det virkelig er afgørende, med de her 0,8 ha. Som jeg mener udgør de 12 gravhøje. Går ud fra, sådan en gravhøj er ca. 30 m. i dia.= 0,8478 ha.

M.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 11-12-15 11:10

Citat
Byretten har dels idømt Bernt Johan Collet en bøde, samt dømt ham til at betale sagsomkostningerne. I alt løber det op i 624.968,80 kroner, og Bernt Johan Collet overvejer nu sammen med sin advokat om byrettens afgørelse skal ankes.

Dette er jo kun bøden og sagsomkostninger!!

Selve omkostningerne til re-etableringen af de 12 gravhøje kommer oven i!!
Og det bliver ikke billigt

500.000 pr. stk. er nok et godt bud, så den gode godsejer kommer af med langt over 6 mill. i genetablering!!

Men med de priser der er på juletræer, så tjener han nok hurtigt de par småører

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-12-15 16:16

Citat
500.000 pr. stk. er nok et godt bud, så den gode godsejer kommer af med langt over 6 mill. i genetablering!!

Ja, det må man da håbe. Ufattelig en mand som ham, der med lethed begår sig i de højere cirkler + Folketing, har så lidt viden om nogle af DK`s ælste og kendte kultur værdier.

Jeg håber også, han kommer til at betale en museum, der sikkert skal med ind over. Jeg tænker her på evt. gravkamre. Det er jo ikke bare at smide en dynge jord, og så kalde det for en gravhøj.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-12-15 17:23

Een her der melder sig frivillig, til at slå en kobbersøm, i hvert træ????

Selvfølgeligt noget af et job. Fast arbejde en uges tid.

Ved nu ikke om det virker, eller det bare er folkesnak.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-12-15 17:26

Sjovt.

Jeg så ikke den samme ophidselse og indignation her på sitet, da Venstre ville pille ved vore strandarealer?

http://politiken.dk/indland/politik/ECE2563059/venstre-vil-lempe-reglerne-for-byggeri-ved-kysten/

Ikke fordi, jeg ikke synes at det er forkasteligt at sætte profit over sjælden kultur som i nævnte tilfælde med nedpløjning af oldtidsminder, men det er da værre med ødelæggelsen af den nuværende natur. Den kan da heller ikke erstattes og den har betydeligt flere mennesker og dyr glæde af til hverdag ..og helst fremover.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-12-15 18:24

Citat
Jeg så ikke den samme ophidselse og indignation her på sitet, da Venstre ville pille ved vore strandarealer?

Nu er jeg ikke medlem af Venstre, eller nogen anden politisk parti....men ta`r stilling, fra sag til sag. Jeg er heller ikke med på, der skal bygges helt ude i strandkanten.....og så (måske) beklage sig over evt. oversmømmelser bagefter.

Jeg har nok et ømt punkt, med hensyn til gamle danske kulturværdier. Ikke mindst bygninger. Såsom vore gamle slotte og herregårde. Incl. gravhøje. At tænke sig, disse ting er skabt for 500 eller 1000 år siden, eller endnu ældrer, af menneske hænder. Det fascinere mig. Og det mener jeg vi skal passe på, enten man er eks murersvend, eller Godsejer og Kammerherre.

M.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 14-12-15 18:38

det er sjovt som folk kan snakke om noget de ikke ved pind om

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-12-15 18:43

Det er så nemt, i vor moderne tid, at jævne alt med jorden.....væk med det gamle lort. I jagt på nutidens gud: Vækst, vækst, vækst. Det er til at få spat af, at høre på.

Kloge ord. Har ikke selv opfundet dem: Men ville gerne.......

Citat
Hvis man ikke kender fortiden, forstår man ikke nutiden og egner sig ikke til at forme fremtiden.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-12-15 18:49

Citat
det er sjovt som folk kan snakke om noget de ikke ved pind om

Jamen så prøv at udvide din horisont, kivi. Du har de samme muligheder, som alle andrer.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-12-15 18:52

>re-etableringen af de 12 gravhøje...

Man kan jo ikke reetablere noget, der er lavet for et par tusinde år siden.

En ny bunke jord er jo ikke det samme,
og måske var der kæmpehøje med gravsten i nogen af dem?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-12-15 22:15

Ja, jeg tvivler oprigtigt på, hvordan man kan blive dømt til at reetablere gravhøjene. Der er jo ikke tale om at dynge noget jord op. Tvivler på at det i det hele taget kan lade sig gøre. Hvor vil de skaffe jord og sten - og evt. knogler m.m. fra? Han kan jo ikke begrave nogle selvdøde grise der?
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-12-15 10:42

Citat
Ja, jeg tvivler oprigtigt på, hvordan man kan blive dømt til at reetablere gravhøjene.

Det har du desværre nok ret i. Det vil være så godt som umuligt, at etablere dem igen.

Jeg tror han bruger samme princip, som når der bygges ulovligt: Håber på syndsforladelse, når skaden er sket. Meget sjældent en bygning bliver revet ned, selvom den er ulovligt opført.

Men han burde have en over snuden, så det kan mærkes. Kald det bare hævnfølelse, fra min side.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-12-15 10:46

Men, jeg har trods alt set, landmænd der har fjernet nogle diger, i markskel, er blevet tvunget til at genetablere dem. Det er jo så også noget nemmere, da her kun er tale om ren jord.

M.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-12-15 11:51

Citat
Men han burde have en over snuden, så det kan mærkes. Kald det bare hævnfølelse, fra min side.

Ikke bare én over snuden, men flere!

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-12-15 12:21

Tak for svaret Klaudi.
Citat
Ja i den grad, men han er jo noget ved musikken, så han tror vel at han må ALT!

Helt enig!!!

God jul.

M.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-12-15 11:39

velbekomme

God Jul