/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Nyt omkring et muligt EU-direktiv
Fra : Tonganeseren
Vist : 759 gange
200 point
Dato : 08-12-15 16:13

Skytter frygter for våbenstop

????

EU-direktiv kan ramme foreningsskytter i politikernes kamp mod illegale våben til kriminalitet og terrorbrug.

EU direktiv pistol Steen Bille.JPG Pistolskytter i DGI Skydning, jægere og sportsskytter risikerer at blive ramt af ændret EU-våbendirektivFoto: Steen Bille

Terrorangrebene i Paris i november kan få betydning for danske skytters vilkår for at skyde i foreningsregi.

Bliver EU-Kommissionens forslag til et ændret våbendirektiv vedtaget, må halvautomatiske våben, der ligner fuldautomatiske våben, ikke længere ejes af private.

Det vil primært ramme 75.000 sportsskytter og 235.000 jægere i Danmark, selv om danske skytter er registreret og godkendt af politiet.

Om den risiko siger Lars Høgh, formand for DGI Skydning:

”Er der tale om halvautomatiske våben og ikke alene rifler, kan alle vores pistolskytter blive ramt af det nye direktiv. Halvautomatiske rifler bruges ikke i regi af DGI Skydning.”

6 vigtige punkter

Lars Høgh maner dog til ro, indtil det er afklaret, hvad forslaget præcist går ud på.

”Jeg har bedt EU-Kommissionen sende mig teksten på tysk og fransk også og ikke kun i den engelske udgave, den er formuleret på.”

Ændringsforslaget til våbendirektivet rummer en række vigtige punkter:
•Udvalgte halvautomatiske våben må ikke ejes eller handles af private.
•Riffeltilladelser til jægere skal fremover gives for fem år ad gangen og ikke 10 som i dag. I DGI Skydning gælder de fem år bortset fra våbenpåtegninger fra 1995-2000, der er uden udløb.
•Helbredsundersøgelser af en skytte inden der gives eller forlænges våbentilladelse.
•Aldersgrænsen for at besidde et våben skal være 18 år – undtaget sports- og målskytter med forældretilladelse og i foreningsregi.
•Forbedret mærkning af våben.

Alle punkter har ét fælles formål: At gøre det sværere at anskaffe våben og illegale våben til kriminelt brug herunder terrorangreb som det seneste i Paris 13. november.
?

De våben, vi bruger i DGI Skydnings regi, er ikke relevante for kriminelle grupper
Lars Høgh, formand for DGI Skydning
Våben er registrerede

Lars Høgh har travlt med at afklare det præcise indhold i EU-Kommissionens forslag og hvilke konsekvenser det kan have for skytter i DGI Skydning.

”Et EU-direktiv sætter sig over den nationale lovgivning, så det skal bare gennemføres i for eksempel Danmark, når det er vedtaget,” forklarer han.

DGI Skydnings formand går i rette med de stramninger i våbenkontrollen, der synes at være på vej.

”I Danmark har vi jo via lovgivningen lov til at have civil våbenregistrering i form af Skytternes Våbenregistrering med godkendelse hos politiet,” siger han.

”Alle privathandlede våben er netop registrerede i Danmark,” tilføjer han.

Forkert målgruppe

Når det kommer til den forslåede helbredsundersøgelse af skytter, siger Lars Høgh:

”Fysiske tests virker unødvendigt blandt skytter. Har skytter i foreningsregi psykiske sygdomme, opdages og stoppes de i foreningerne,” slår han fast.

Lars Høgh mener grundlæggende, at et ændret EU-våbendirektiv rammer forkert.

”Vil kriminelle eller terrorister have fat i våben, henter de dem ikke i en skytteforening. De køber dem snarere i Østeuropa eller over nettet. De våben, vi bruger i DGI Skydning, er ikke relevante for de grupper”.

Af samme grund har han og de øvrige aktører i Våbenforum travlt med at undersøge det præcise indhold i det foreslåede direktiv. Og med at kontakte politikere i såvel EU som Folketinget for at bremse ændringen.

Våbenforum melder ud

DGI Skydning har sammen med de øvrige organisationer i Våbenforum Dansk Jægerforbund, Dansk Skytte Union og Danmarks Våbenhandlerforening lavet en fællesudtalelse om EU-Kommissionens forslag til et ændret våbendirektiv.

I den siger de:

”Samlet set betragter vi det fremlagte forslag til ændringer af EU-våbendirektivet som ren symbolpolitik, der savner faglige og gennemarbejdede argumenter.”

”En parallel kan drages til den danske knivlov, der står som et skrækeksempel på uigennemtænkt lovgivning.”

”Vi mener, at våbendirektivet er det helt forkerte værktøj at anvende i kampen mod terror og radikalisering, da direktivet omhandler legale våben, mens det stort set kun er illegale våben, der anvendes til kriminelle handlinger.”

”Vi støtter derimod en effektiv våbenlovgivning med bred opbakning, der kan sætte en stopper for udbredelsen af illegale våben.”

Stærk kritik

I sin udtalelse peger Våbenforum på de negative virkninger, som et justeret våbendirektiv kan få for landets mange skytter.

”Rigtigt mange sportsskytter og et stort antal jægere i Danmark kan blive ramt, hvis private ikke længere må eje halvautomatiske våben, der ligner fuldautomatiske.”

”De berørte lovligt ejede våben vil blive konfiskeret og destrueret til stærk gene for de pågældende våpbenejere.”

Desuden kan EU-Kommissionens forslag betyde, at blandt andet to olympiske skydediscipliner: Silhouetpistol og sportspistol 25 meter risikerer at ryge ud af det europæiske idrætsbillede.

”Tilsvarende er det uacceptabelt, at en stor gruppe jægere rammes af forslaget, fordi de ejer halvautomatiske haglvåben og rifler til jagt. Våben der er fuldt lovlige og i forvejen underlagt streng myndighedskontrol.”

Kommentar fra undertegnede:

De tilbagevendende lægetjek skal ses i lyset af, at et større antal overfede sydtyskere er set rulle ned af bjergsider, fordi de ikke har kunne holde balancen grundet en enorm madsæk.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-12-15 18:24

Efter det muslimske forår i Paris skal der jo ske noget - Og hvad gør Eu-pamperne så..? Jo, de straffer de uskyldige og lader de skyldige være. Intet nyt under solen.

Helbredsundersøgelse af skytter Den fatter jeg ikke ? Hvad skal det gå ud på..?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-12-15 18:48

>Aldersgrænsen for at besidde et våben skal være 18 år...

Det samme med kørekort og her skal vi jo også testes efter det fyldte 70 år, nu snart 75 år.

Ligesom med biler bør det da også gælde for våben,
hvor rystende, svagt seende, også kan komme til at beskadige andre, ikke kun uskyldige dyr.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-12-15 19:05

Citat
>Aldersgrænsen for at besidde et våben skal være 18 år...

Det samme med kørekort og her skal vi jo også testes efter det fyldte 70 år, nu snart 75 år.

Ligesom med biler bør det da også gælde for våben,
hvor rystende, svagt seende, også kan komme til at beskadige andre, ikke kun uskyldige dyr.
Det må vi lige lade gå videre til banditterne.
Det eneste de må ramme er.......tja....daaaaa........ skyldige dyr.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-12-15 19:26

Ja Tommy, vi bliver jo aldrig enige her.
Men da jeg var til min første prøve om forlænget kørekort, skulle jeg kun tegne et ur.

Måske skulle de aldrende, tapre jægere, gennem en lidt mere krævende skydeøvelse?
Selv har jeg bronze medalje i riffelskydning, i dag ville jeg ikke kunne ramme skiven.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-12-15 19:46

Snak du bare om noget andet. Det er ikke mig der deler dyrene op i skyldige og uskyldige.

Citat
Selv har jeg bronze medalje i riffelskydning, i dag ville jeg ikke kunne ramme skiven.
En bronzemedalje er ikke meget at prale af.

Sku' vi ikke bare holde os til emnet - altså tiden efter berigelse af Paris

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-12-15 20:36

Citat
En bronzemedalje er ikke meget at prale af.

Såså, Tommy. Må vi være her. Husk på disse dueligstegn, er beæret een gennem meget strenge krav, fra noget af det ypperste inden for dansk forsvar. Nemlig Pioneer delinger fra Jyske Ingeniørregiment, Randers. Udført med de legendariske Garand geværer M/50. (The rifle that won the war).
Når det er sagt, står EU for mig efterhånden som EUROPA`S UNDERGANG. Hvor hensigten ellers nok var det modsatte.

Våbenloven er, efter min mening, det rene kvaksalveri. Er der mon een eneste sjæl her i landet, der kan påvise en nedgang i knivstikke-og skyderier??? Det skulle da lige være Morten Østergård, der er ekspert i at fortolke sandheden, efter forgodtbefindende.

Bemærk...jeg har ikke skrevet noget om dyr. Hverken skyldige eller uskyldige.....skyldige dyr ???

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-12-15 21:13

Citat
Såså, Tommy. Må vi være her. Husk på disse dueligstegn, er beæret een gennem meget strenge krav, fra noget af det ypperste inden for dansk forsvar. Nemlig Pioneer delinger fra Jyske Ingeniørregiment,

100 mand bøvler en præfabrikeret bro sammen over en bæk med en rekordhastighed på 2 dage mens vi fodtusser vader igennem vandet 25 meter væk og er over alle bjerge når ingeniørløjtnanten spørger:

- Hvor fa`en blev krigen af ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-12-15 22:20

>>Sku' vi ikke bare holde os til emnet

Nu var det jo ikke mig der stillede spørgsmål ved:
>Helbredsundersøgelse af skytter Den fatter jeg ikke ?

Jeg prøvede bare at sammenligne de tapre, aldrende jægere med os, ældre bilister.
Eksemplet med min tidlige skydefærdighed var kun for at forklare alderstab af træfsikkerhed.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-12-15 22:27

Jeg kender i hvert fald en gammel støder i det midtjyske, som ikke ville kunne ramme en ladeport på 20 meters afstand.

Mvh.

Tonganeseren

Er helt med på den nye betydning af EU - altså Europas Undergang.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-12-15 22:44

Mosebaek.
Citat
Udført med de legendariske Garand geværer M/50. (The rifle that won the war).

Så må du hellere få din julegave.
http://www.jdrhistorie.dk/69124736

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-12-15 22:49

"Jeg kender i hvert fald en gammel støder i det midtjyske, som ikke ville kunne ramme en ladeport på 20 meters afstand."

Kan jeg heller ikke da jeg skeler på højre øje, de gav mig så en maskinpistol da der var chance for at en af kuglerne kunne ramme.
Og så gav M 50 mig en stor klemmelus på tommelen i starten af rekruttiden, men jeg var ikke den eneste

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 200 point
Dato : 09-12-15 08:18

Våbenlovgivningen omkring skydevåben er helt tilstrækkelig i DK !! Der er sgu' så god kontrol med hvem der har hvad, at yderligere skulle være overflødigt ! EU skal ikke blande sig i danske forhold hvad det angår - der er i øvrigt mange ting EU ikke skal blande sig i !!!
Mosebaek skrev det så glimrende: Våbenloven er, efter min mening, det rene kvaksalveri. Er der mon een eneste sjæl her i landet, der kan påvise en nedgang i knivstikke-og skyderier??? Det skulle da lige være Morten Østergård, der er ekspert i at fortolke sandheden, efter forgodtbefindende.
Godt skrevet, mosebaek !!
Helbredsundersøgelse i forbindelse med at benytte jagtvåben, er en an(d)skudt and ! Jeg vil vove den påstand, at 99,9% af ældre/gamle jægere der ikke er helt på mærkerne mere, selv hænger våbnene på knagen i tide - resterende 0,1% er folk som den midtjyske tranlampe og forfatter, riffelinstruktør , bajut m.m.m., burde sgu' tvangsafvæbnes !!!
INU engang en gang makværk fra Bruxelles - godt at danskerne har fattet beskeden om det overformynderi der finder sted inden for unionen. Personligt stemte jeg nej i sidste uge, efter altid at have støttet det, men nok er sgu' nok ! Ikke at vi skal forlade EU, men nøjes med de handelsaftaler som også britterne ønsker. På mange måder ligner vi sgu' hinanden og de er ikke de værste venner at have, skønt de bombarderede København og tog vor stolte flåde i starten af 1800 tallet - ak ja.

ØV4

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-12-15 11:25

Håber der er (fortsat) plads til lidt udskejelser her i jagttråden, nu da jeg er i gang med min livshistorie.
Citat
Så må du hellere få din julegave.

Jo tak. Den er nu lidt fejlbehæftet. Dit link omhandler JDR = Jyske Dragon Regiment. Og ikke
JIR. = Jyske Ingeniørregiment. Dog var Dragonerne hjemmehørende i Randers, inden de blev stationeret i Holstebro. Der var stadigvæk spor efter dem, i form af hestebåse med krybber.

I alt beskedenhed, fik jeg også erobret mig en Bronze mærke. Selvom det ikke var meget, jeg brugte Garand`en. Den sad for det meste i beslaget bag ved førersædet, da jeg var chauffør på en sprængammunitions vogn. Bl.a. med miner. De var heldigvis, mest lavet af beton.

Nu skal jeg nok, indskrænke mig lidt.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-12-15 12:03

Citat
Jo tak. Den er nu lidt fejlbehæftet. Dit link omhandler JDR = Jyske Dragon Regiment. Og ikke
Det var bare våbnet jeg ville vise dig.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-12-15 14:56

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-12-15 17:01

Undskyld Tommy. Jeg var nok ved at meditere, eller på anden måde indisponibel.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-12-15 20:29

Helt i orden Mosebaek Jeg må så samtidigt erkende, hvis og såfremt det havde været min mening at linke til gode soldater, havde jeg linket til Gardehusarregimentet
(I Panserinfanteribataljon) hvor jeg var kontraktansat i 20 år - 15 år i Næstved og 5 år i Slagelse.

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-12-15 13:55

Tak for svaret Øjenvidnet4.
Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 11-12-15 14:05

Mange tak for point, min gode Tonganeser.

ØV4