/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Solvarmeanlæg
Fra : Fynboerne
Vist : 589 gange
100 point
Dato : 05-12-15 21:02

Kan der søges tilskud til etablering af nyt solvarmeanlæg? Håndværkerfradrag er der, men kan der søges om andet?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-12-15 12:19

(Solvarme 5) Der installeres en væghængt solfanger på en sydvendt facade i et sommerhus 150 kWh/år/m² 1,0¹ og 1,5² ..
(Solvarme 6) Solvarme i forbindelse med elopvarmet varmvandsbeholder 456 kWh/år/m² 1,0 ..
(Solvarme 7) Solvarme i forbindelse med jordvarme - kun brugsvand eller brugsvand og radiatorvarme 130 kWh/år/m² 1,0 ..
(Solvarme 8) Solvarme i forbindelse med luft/vand varmepumpe - kun brugsvand eller brugsvand og radiatorvarme 150 kWh/år/m² 1,0 ..
(Solvarme 4) Solvarme i ikke kondenserende kedelanlæg brugsvand og radiatorvarme 400 kWh/år/m² 1,0¹ og 1,5² ..
(Solvarme 3) Solvarme i ikke-kondenserende kedelanlæg kun brugsvand 867 kWh/år/m² 1,0¹ og 1,5² ..
(Solvarme 1) Solvarme i kondenserende kedeanlæg, kun brugsvand 456 kWh/år/m² 1,0¹ og 1,5² ..
(Solvarme 2) Solvarme i kondenserende kedelanlæg brugsvand og radiatorvarme 267 kWh/år/m² 1,0¹ og 1,5² ..

Det kommer an på hvad det kombineres med. Solvarme er som udgangspunkt ikke specielt besparende, da du "kun" producerer varme om sommeren og intet laver når du virkelig har behov. De nævnte besparelser er fra standardværdikataloget og denne besparelse kan sælges til elselskabet, eller du kan lade installatøren sælge den for dig. Regn med godt 30 øre pr kWh. Så det er ikke det store beløb.

Accepteret svar
Fra : olehenne

Modtaget 100 point
Dato : 08-12-15 11:51

Solvarme til varmt vand er fint om sommeren. Så kan man helt slukke for pillefyret fra maj til oktober. Har 19 års erfaring med mit anlæg, som nok skal skiftes i løbet af 1 til 3 år.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-12-15 18:35

Noget du også skal være opmærksom på er overophedning, kogning, om sommeren,
der skal være mulighed for at gemme overskydende varme.

I stedet for solvarmeanlæg, overvej hellere varmepumper, her er der penge at spare.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-12-15 20:38

Tænker hr. Giversen på stagnation..?

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 09-12-15 23:05

Jeg har ikke oplevet at det koger i de over 30 år jeg har haft solvarme anlæg til brugsvand og supplement til centralvarme. Så det er et useriøst forsøg på at lave problemer, der ikke findes i forbindelse med solvarme anlæg.

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 10-12-15 07:47

Tak for svarerne. Ikke noget jeg rigtig har kunne bruge. Jeg har fundet en hjemmeside der hedder "energikoeb.dk" der kan jeg se, at jeg kan søge om tilskud på solvarme.
Vi har haft solvarme i 20 år, men det er taget ned, da vi skulle have nyt tag på, derfor nyt solvarmeanlæg. Vi har været rigtig glad for vores anlæg, da vi ikke har skulle fyrer med træpiller hele sommeren.

Godkendelse af svar
Fra : Fynboerne

Dato : 16-01-16 14:33

Tak for svaret olehenne.
Vi bruger heller ikke pillefyret hele sommeren og det er dejligt.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 16-01-16 22:39

Takker og god fornøjelse med solvarmen.