/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hva`sker der li`e ??
Fra : Mosebaek
Vist : 779 gange
250 point
Dato : 20-11-15 17:40

Er verden da blevet fuldstændig rablende gal ???

Nu kan man ikke længere købe en ordentlig Tordenskjold/Gosch tændstikke. Vi har prøvet i Brugsen, Fakta og Spar.

Næh, næh, alle har kun noget skod skrammel fra Estland, eller............ INDIEN. Godtnok langt væk, for at finde et træ, der kan opskæres til tændstikker.

Samtidig er både længde og antal i æsken reduceret betragteligt. De er så korte nu, at man skal være lynhurtig til at tænde piben, for ikke at brænde fingrene.

Er det måske en ny EU forordning, i kampen mod tobaksrygning.

Samtidig er det helt slut med den hyggelige syssel, at stange tænder og rense negle, med dette usympatiske produkt. De knækker, for et godt ord. Akja, gud bedre det.

Man kan sige meget om svenskerne, men lave tændstikker, det kunne de.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-15 17:59
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-11-15 17:59

..........og så kalder de dem for SIKKERHEDS TÆNDSTIKKER. Gu`fader bevar mig vel......har næsten prøvet at få den i øjet, da jeg lige skulle svare konen, mens jeg strøg.......

Falsk varebetegnelse, i alvorlig grad.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-15 18:23

Jeg husker godt de lange svenske tændstikker, ikke som her hvor vi skal spare på træet.

Men måske kan du få et par Østdanskere til at købe og sende dig et par æsker tændstikker?
Vi har jo begge fælles kandu venner i Hovedstaden...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-11-15 19:00

Som den skarpsindige læser måske har opfattet, er mit "spørgsmål" tilsat en vis form for humor.

Men jeg er da genstand for en stille undren: At man pludseligt ikke kan købe go`e gamle kvalitets tændstikker længere. Som skrevet står, har været rundt i diverse supermarkeder. Samme ynkelige resultat.

Næsten det samme med min ynglingspibe, nemlig majsen. Den skal man også lede længe efter.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-11-15 19:01

Jeg kan da sende nogle over med ild-toget

Eller du må til lommerne og købe en rigtig pibelighter.
http://www.thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=20089

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-15 19:35

Er tændstikkerne for små så prøv med en:
>fidibus, sammenrullet papirstrimmel til at tænde fx en pibe med

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-11-15 20:28

En meget vigtig ting man også kan bruge Tordenskjolderne til er, at klunse om bajere hos den lokale Høker.
Har du prøvet at klunse med "den nye model" ? Kan de holde te' et`..?

Nu nævner du majspibe. Majspiben, den kan jeg godt forholde mig til. Hvor har jeg siddet på mange hyggelige træk efter ænder med ild i majspiben - gerne med Sweet Dublin som brændstof - og sommetider til en afveksling, Rød Wattson.
Den dag i dag, nyder jeg at stå ved siden af en piberyger og nyde den liflige duft af den gode tobak, som pirrer duft sanserne i næseborene.........Så er det jeg tænker: Gud ved, om man sku' begynde at smøge den lidt igen......sådan...for hyggens skyld.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-11-15 22:17

de er blevet for dyre at lave - at dreje et stor træ ned til 1 tændstik, kan ikke engang betale EL regning nu om dage..
Brugsen og Spar har de gamle Tordenskjold´s, så det må være i din ´kreds´ de er svære at finde..
eller også ligger de bare inde med et gigantisk lager.
På næsten alle værtshuse får man de små flade pakker, hvor man skal rive tændstikken en, og det er mest for reklamens skyld

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-11-15 22:41

Citat
og så kalder de dem for SIKKERHEDS TÆNDSTIKKER.

De første der kom var ret farlige. I princippet skulle de tages ud af posen eller æsken og stryges på en hvilken som helst tør overflade, men de var så følsomme at de futtede af mens man hev dem ud af emballagen eller op af lommen.
Senere blandede man svovlet med voks og imprægnerede træet med noget let brandhæmmende, strygefladen på æsken er knust sten blandet i lim så der skal jo trykkes til for at tænde.

De små tændstikker bruges stadig af inkarnerede pibe-og cigarrygere, og de lange er sikrest til at tænde pejs eller grill.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-11-15 23:11

>Kaptajn-Tommy

Majspiber er en amerikansk opfindelse, de havde jo ikke tilgang til tonsvis af "Briar" rødder som flyder på strandene i Sydeuropa og som er knaldhårde med de flotte mønstre.
Lerpiber blev fremstillet i store mængder i England, er ikke særligt hårdt brændt og holder højst en uge, men de var knaldbillige og blev solgt til arbejderne. noget lig majspiberne i dag som er billige men futter af i en hård storm.

I mine unge pibe-dage ved stormvejr kunne det blive nødvendigt at stikke tændstikken ned i piben mens den "eksploderede", det kradsede godt i hals og lunger, men røg SKULLE vi have.

Jeg var mere til Burley og Cavendish tobakkerne, sidstnævnte har ren form en lidt kvalmende parfumeret lugt og holder folk på afstand, men den smagte herligt, i handelen blev den solgt som Blå Edgeworth.
Min far røg mest Virginia, det er jo den tobak som bruges i cigaretter.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-11-15 09:14

Jeg har købt Tordenskjold tændstikker i år, jeg husker ikke præcist hvor, men det skulle ikke undre mig, om de er fra Netto.
Det er endda jubilæumstændstikker, 150 år, 1865-2015, står der på pakken, og længden er 4,7 cm, med svovl.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-11-15 09:15

På bagsiden af æsken henvises der til: http://tordenskjold.net/Tordenskjold_tndstikker.html

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-11-15 10:49

Citat
En meget vigtig ting man også kan bruge Tordenskjolderne til er, at klunse om bajere hos den lokale Høker.

Ja, de har været en stor del af underholdningen i arbejdslivet. Selv dèt tror jeg ikke de nye her, egner sig til. Det vil jo blive væk, mellem fingrene. Er kun fire cm. lange og to mm. tykke. De go`e gamle var noget med halvtreds x to,to mm.
Citat
Jeg var mere til Burley og Cavendish tobakkerne

Da jeg jo er ret beskeden af natur, har jeg altid nøjest med "billig" tobak. Begyndte med Everton. Men da Mac Baren`s Mixture kom frem, prøvede jeg denne og har røget den lige siden. D.v.s. fra 1961, så vidt jeg husker.

Her er en situation, hvor det nær havde fået fatale følger, at stryge en tændstik:
https://www.youtube.com/watch?v=sz9KBP6u8e8

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-11-15 10:59

Øhh...den rigtige link:

https://www.youtube.com/watch?v=nftF-g48UYA

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-11-15 11:17

Citat
Da jeg jo er ret beskeden af natur, har jeg altid nøjest med "billig" tobak. Begyndte med Everton. Men da Mac Baren`s Mixture kom frem, prøvede jeg denne og har røget den lige siden. D.v.s. fra 1961, så vidt jeg husker.

Disse synes jeg var lidt sure i smagen, min dagligtobak var mest rød Orlik.

Jeg stoppede helt med at ryge for 4 år siden, pibeforbruget var desuden stærkt nedadgående for 20 år siden, men jeg savner stadig den afstressende hygge med piber, de skal jo holdes i god stand.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-11-15 11:47

Nu ryger jeg ikke og kender ikke meget til piber og slet ikke til tobak,
men sjovt nok forbinder jeg en majspibe med Skipper Skræk?

Accepteret svar
Fra : ThorDin

Modtaget 250 point
Dato : 21-11-15 11:55

Svenskerne laver utroligt mange gode ting. Hasselblad bare for at nævne noget. Fantastisk kamera

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-11-15 12:08

Citat
Hasselblad bare for at nævne noget
Ja og det kostede kun 3000 kr. med optik fra Carl.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-11-15 12:51

Citat
men sjovt nok forbinder jeg en majspibe med Skipper Skræk?

Sammenligningen er god nok....altså med piben. Om det også gælder personen, vil jeg lade andre om at afgøre.

En af grundene til jeg ryger majspibe, er at de er dejlig lette. Og nemme at ryge til. Jeg har også haft træpiber. Når de skulle ryges til, kørte jeg en tur i bilen. Altså med piben tændt, sat i klemme på forruden med viskerne. Så kom der gang i foretagendet.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-11-15 14:41

Så kender du vel også det med at man viser en piberyger langfingeren og siger at han ikke må bruge den til at stoppe pibe med.

--Hvorfor ikke ?
--Nej, fordi at det er min !
....................................................
Mine billigste træpiber til arbejdsbrug fik også en gang krudt fra dag 1, de dyre røg jeg nænsomt til.
Jeg har også haft en merskumspibe.

Min far brugte næsten kun de billige benzintændere til 8 kroner, Ronson Diesel som vil kaldte dem, men han kunne slippe styret på sin kørende knallert og fyre op.
Jeg forærede ham en Zippo, men den blev kun trukket frem når der kom gæster.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-11-15 18:33

Tak for svaret ThorDin. Også for at give svenskerne lidt respons. Jeg er da imponeret over, at det lille land (befolkningsmæssig), kan lave alt fra Fly, våben, skibe, personbiler, lastbiler og entreprenør materiel + m.m.

At de har opført sig tåbeligt, med hensyn til emigrant invasionen, er en helt anden sag.

M.