/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Bækørred eller havørred
Fra : svendgiversen
Vist : 533 gange
65 point
Dato : 20-11-15 14:39

Vi var inviteret med på en guidet tur langs en bæk i Margrethe skoven her vest for Gråsten og
vi endte her: http://digitalfotoforalla.se/photocompetition/fiskehejre-0

Det vi skulle se var ørreder, der gydede i den lille å,
vi så mange og vor lokale guide fortalte at nogle af dem blev i ferskvand,
mens andre søgte tilbage til det salte hav.

Er det så samme race og hvordan træffer de dette valg?

Er de små ørred, vi køber røget som pålæg, så bækørred?
og er de tyskerne kalder Forellen, som vi selv køber og røger i rygekasser, også bækørred?

Fantastisk at brevduer kan finde hjem, og at et storkepar vender tilbage til den samme rede,
men endnu mere fantastisk er, at ørred og laks kan finde tilbage til deres barndoms vandløb.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 75 point
Dato : 20-11-15 15:23

Bækørred, havørred og søørred er samme art, Salmo Trutta. På tysk hedder de alle "Forellen". Det, de kalder "foreller henne i supermarkedet er langt ude i familie med dem, det er opdrættede eksemplarer af regnbueørred, som hører hjemme i Nordamerika, og som stiller mindre krav til vandkvalitet og vandtemperatur. De opdrættes i damme anlagt ved steder, hvor der fra gammel tid er opstemningret til vandløb, typisk ved gamle vandmøller, og fodres med enten rå eller tørret skidtfisk. De får ingen motion men masser af foder, og det smager tydeligt igennem. Man holder dem også i bure i saltvand, hvor smagen bliver en del bedre. I naturen yngler de sent på foråret og har det ligesom den europæiske ørred med, at de findes som bæk- eller åform, en hav-vandrende form og en stationær i søer. I øvrigt er der fremavlet (med eller uden genmanipulation) en mængde varianter af regnbueørred, blandt andet en albino til udsætning, så fiskekortkøbere kan se, hvad de har betalt for, foruden ved nogen uhyrligheder med grim kropsform og stor ædelyst, som er populær hos ejere af put-and-take fiskevande. Derudover har tilknytning til atlanterhaet og stillehavet frembragt hver deres stammer. Den europæiske bækørred er her i landet messingfarvet med røde prikker, men man skal ikke langt nordpå i Sverige, før man støder på sølvfarvede eksemplarer med sorte prikker, det som ellers kendetegner den havlevende ørred hertillands. Ørreden yngler midt på vinteren i kilde- og bækregionen af vandløb. Ynglen trækker ved tiltagende størrelse ned i bæk-eller å-regionen af vandløbet og ved to-tre års alderen splitter de op i dem, der har adgang til en sø og bliver der, nogen trækker til havs og nogen bliver i bæk- eller å-regionen. En stor del er sikkert genetisk bestemt, men den bestand, der lever i Tange Sø på Gudenåen er blevet selekteret på den måde, at de, som trak til havs er blevet til hakkemad i turbinerne, så der er alle med strejfergener blevet valgt fra.
Venlig hilsen
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-15 15:46

Et fantastisk første svar, pbp.
Begge af samme race: Salmo Trutta. og alligevel så forskellig levevis.

Og jeg er ret bange for, at de sidste Forellen vi har købt og selv røget,
var dam opfostrede regnbue ørred, de smagte ikke godt og min nye kone kan ikke lide dem.

En anden gang vil jeg spørge om forskellen på opdrættede laks og vildlaks...

Dør hun ørreden/laksen når den har gydet?
Og gælder det også de efterfølgende hanner??

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-11-15 10:43

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-11-15 10:51

Laks og ørred kan gyde flere gange, både han og hun. Bækørred fra en længde på ca. 20 cm, havørred ca. 35, havørred kan blive ca. 15 kg, bækørred ca. 5 (DK-rekorden var i mange år ca. 2½). Hvad laks angår er min praktiske erfaring lig nul, den teoretiske en anelse større, men jeg ved, de kan gyde flere gange, biologerne tæller gydemærker i deres skæl ligesom årringe.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-11-15 11:32

Tak igen,

min nu afdøde svigerfar så engang på TV en laks, der efter af den havde gydet,
helt mistede farve, livslyst og snart døde.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-11-15 13:11

Mange (de fleste?) af de laks, der vandrer op i floderne i Alaska og det vestlige Canada, dør efter gydningen, men det er en anden, og mindre velsmagende, art end den atlantiske laks. De fleste og de billigste af de frosne laks, vi ser i supermarkedets frysedisk, er stillehavslaks fanget på vej til de nordligste floder i det vestlige Nordamerika. De dyre stykker er næsten uden undtagelse skåret af atlanterhavslaks opdrættet i netbure i norske fjorde. Deres kødkvalitet afhænger af foderet, pladsen og motionen akkurat ligesom for kyllinger. Tv viser mange timers film optaget i Alaska, så jeg ville satse stærkt på, at det var derfra TV-filmen kom.