/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Huller i ost
Fra : svendgiversen
Vist : 868 gange
57 point
Dato : 13-11-15 12:53

Sidst jeg var nede for at spare havde de en Emmentaler i City, som jeg syntes var for dyr,
i stedet købte jeg en Tilsitter, som min kone nu kritiserer, fordi der er fine luftige revner i den,
noget jeg godt kan lide og som jeg tror er vanskeligt at lave?

Hun siger, at jeg i stedet skal købe en Gauda, det gør hendes søn, der også bor i Flensborg,
men det er da helt almindeligt Hollands ost, uden fine lufthuller??

Er det ikke et plus for en ost, at den har lidt luftige huller???

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 13-11-15 13:01

Det er jo smag og behag...

de gustibus non disputandum est

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-15 13:17

Nu kan jeg ikke latin, men tror jeg har forstået budskabet?

Og ja, vi har hver vores smag, men alligevel kan vi vel godt diskutere,
om det er en fordel med luftige huller i osten, og man betaler jo normalt efter vægt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-11-15 13:35

Emmentaler er jo lidt tør i det, så den er porøs og der kan opstå revner.
Hverken den eller Gauda er min smag.

Stik mig en irsk cheddar

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 67 point
Dato : 13-11-15 13:41
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-11-15 13:44

Hullerne i osten er det, der smager allerbedst.
Det er lidt besværligt, med alle de små bitte hårdtbrændte ostestykker, som skal pilles ud.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-15 13:53

Jeg elsker en tør Emmentaler, og det er ikke revner, men CO2 huller,
som det også fremgår af katekismus´ link...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-11-15 14:00

For 25-30 år havde de nede i førerbunkeren i Bruxelles fået den ide at oste skulle være uden huller, angiveligt for at de skulle være sammenlignelige.
Der blev også lov om at rejeost skulle indeholde mindst 25% rejer, men den lov kender Arla/Buko ikke.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-11-15 14:41

Jeg vil give Eyvind fuldstændig ret:
Citat
Hullerne i osten er det, der smager allerbedst.

Derfor kan du i rumfang, i stedet for på vægt, købe de lækreste lufthuller af mig. Til en fornuftig pris:

Huller til små oste koster 100.000 kr. pr. kubikmeter.

Huller til store oster giver rabat: 90.000 kr. pr kubikmeter.
Jeg siger dig: Det er fundet for de penge
Ost er ost
Ps. Men ingen skæreost der har lagret mindre end 52 uger kan betegnes som ost. Alt under et år?

...er bare gammel mælk !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-11-15 14:49

svendgiversen ->
I stedet for emmentaler? Skulle I måske i stedet, næste gang I handler, snuppe en Norsk Jarlsberg:

https://no.wikipedia.org/wiki/Jarlsberg_(ost)

Fantastisk ung og mild ost i stil med emmentaler
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-15 15:09

Nej molo, den kendte jeg ikke, men den ser lidt blød ud i forhold til Emmentaler?

Engang smed jeg ved en fejltagelse en gedeost ud ved Mjøsa i Norge, men det er længe siden.
Ellers kender jeg ikke meget til norsk ost.

Jeg var ikke klar over at Tilsitter stammer fra Østpreussen, og at vor Havarti er en kopi,
men jeg ved at Emmentaler er stolt af deres store lufthuller.

Noget med hø i malkespanden?? Mon de så ikke tilsætter pulveriseret Alpe hø i dag???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-11-15 15:36

svendgiversen ->

Citat
..den ser lidt blød ud i forhold til Emmentaler?

Jamen, det er den ikke
Konsistensen minder om emmentaler. Smagen en lille smule mere syrlig, ...men ikke en sur ost.
Ostetypen kaldes på populært Dansk: Schweizer ost
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-11-15 15:44

Flere billeder af Jarlsberg, så bedre kan danne dig et indtryk:

https://www.google.dk/search?q=jarlsberg+ost&newwindow=1&client=opera&hs=F0w&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCYQsARqFQoTCI7J8uHQjckCFcWpcgodbroADg&biw=1024&bih=698

...meeeen: ...Emmentaler og Jarlsberg? Er og bliver ...nogen 'tøse-oste' !!!
...undskyld piger
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-15 16:09

En meget flot oversigt, molo, jeg vil kigge efter Jarlsberg...

>'tøse-oste'

Hvad er så ikke tøse oste?
helst nogle hårde med lufthuller i??

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-11-15 16:15

Det er en, som kommer, når man fløjter - mums

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-11-15 16:16
Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-11-15 16:21

Citat
Hvad er så ikke tøse oste?
helst nogle hårde med lufthuller i??

Når ikke jeg lige kan nå at komme på Karise mejeri og få en rigtig ost, så køber jeg "gamle ole's far".
Det er en ok ost.
Før i tiden kunne man købe "gamle ole's bedstefar", DEN var god.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-11-15 16:24

Og nu fik jeg så lyst til ost, Jeg må lige over og se hvad de har.
http://www.ostelageret.dk/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-15 16:29

En endnu mere fantastisk og næsten total oversigt, katekismus.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-15 16:35

Også en fantastisk oversigt/udbud, EXTERMINATOR

Jeg bliver næsten helt sulten...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 13-11-15 16:47

Smagen kan netop ikke diskuteres svendgiversen - det gør vi så heller ikke...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-15 16:56

Nej, men spørgsmålet går jo primært ud på, om de huller, revner, CO2 porøsiteter,
der findes i al god ost, fremmer nydelsen/forøger smagen?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-15 17:31

Noget der også betyder noget for nydelsen af god mad, er jo udseendet,
og her synes jeg, at vi har set nogle fine oste billedder af Emmentaler, Tilsitter og også Jarlsberg,
med fine huller og lækre revner, meget flottere end en helt glat osteflade efter min mening.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-11-15 17:48

En fin hjemmeside om ost
http://ostesnak.dk/sporg-om-ost/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-11-15 18:01

#879#

Store problemer i det lille hjem

Hvorfor bliver der kun købt en ost? Huller eller ej, vi elsker vores ost Smag og behag er jo så forskellig fra den ene til den anden.
Så du svendgiversen køber en ost som du kan lide og til samleversken køber du en ost, som hun kan lide.

Uanset hvor mange link, der bliver lagt i dette spørgsmål, så er der ikke et endegyldigt svar på hvorfor den ene kan lide det bedre end den anden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-11-15 18:11

Gamle Oles bedstefar ?

En gammelost er først god når skorpen er brun og fedtet og der flyder tyk væske ud af hullerne, og så skal den på en fedtemad........mums.
Så kan supermarkederne ellers anbringe deres "gamle" oste der vor solen aldrig skinner, de bliver jo pakket ind i plast og osten dør.

Min bedstefar købte en godt lagret ost, pakkede den i aviser, gravede den ned i sand og prøvede at glemme den.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-11-15 18:17

Citat
Noget med hø i malkespanden?? Mon de så ikke tilsætter pulveriseret Alpe hø i dag???

Jeg købte engang en normal ost som var røget over hvedehalm.
Den røgning kan man vel klare i weberen, den skal jo ikke have lang tid meget for at optage smagen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-15 18:29

Tak ans, for dit gode råd,

men jeg købte selvfølgelig også min kones yndlings ost, en petit Brie,
nu kan jeg lidt fransk, og selvmodsigende, den er kæmpestor.

Men der er ikke mange luft/CO2 huller i den, derfor er den ikke medtaget i dette spørgsmål.

Og Luffe, jeg kender noget der kan slå både Ole og hans oldefar, min bror´s Pot Käse...
Han laver den ikke så meget mere, måske fordi krukken er tæret op?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-11-15 19:00

Citat
min bror´s Pot Käse

Jeg har tænkt på i flere år at starte en, man kan jo bruge forskellige rester af ost og spirituosa.

Men gede eller myseosten må du gerne beholde selv.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-15 19:15

Min bror brugte gamle osteskorper, som han modnede i flere år i god cognac,
og så serverede han det til fine familie fester, ikke spild af gammel ost men af god cognac.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-15 19:19

De fleste her, er ikke helt så stærke og velmodnede som min bror´s:

http://www.bing.com/search?q=%22pot+k%C3%A4se%22&go=Send+foresp%C3%B8rgsel&qs=ds&form=QBLH

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-11-15 19:26

Skilsmisseosten og roquefort'en er mine favoritter.

Lige lidt opskrifter, hvis i får lyst til at eksperimentere

http://www.hjemmeriet.dk/opskrifter.php

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-11-15 20:26

@Svendgiversen

Hvad bestod den tærede krukke af, stentøj eller titanium ?

Jeg er ikke bleg for at bruge en god cognac, men man kan købe en miniflaske eller små bitre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-15 20:44

Nok kun en lerkrukke, men glem det om pot käse,

dette spørgsmål drejer sig om huller/revner i ost forøger nydelsen,
og i bekræftende fald, hvilke oste der så må foretrækkes?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-15 01:04

Citat
dette spørgsmål drejer sig om huller/revner i ost forøger nydelsen,

Det var da et af de mest underlige spørgsmål jeg nogensinde har set.

Huller i osten eller ej, det kan sgu da være ligemeget, for når ostemaden når et vist punkt på vej op til munden og der tages en bid af den, så kan man ikke se osten mere, men blot forholde sig til konsistens og smag.

Og smag og konsistens, det er det væsentlige.

Omkring revner i ost, der er det at sige, at det bør der ikke være, for det er tegn på at noget er gået galt under produktionen/den efterfølgende opbevaring af osten, og derfor sælges ost med revner som regel også til nedsatte priser.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-11-15 02:23

Citat
dette spørgsmål drejer sig om huller/revner i ost forøger nydelsen,
og i bekræftende fald, hvilke oste der så må foretrækkes?

Jeg tror det er visuelt og tradition lige som mange andre fødevarer.
Man ville nok undre sig hvis der pludselig kom en emmenthaler på markedet med mindre eller færre huller, eller slet ingen for derefter at undersøge om det er den ægte vare.

Jeg køber den som sagt aldrig, men undgår ikke at se forskelle når jeg lurer i køledisken efter mine favoritter eller nye, en havarti skal have mange bittesmå huller så jeg kan sagtens følge dine tanker

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-11-15 09:36

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-11-15 09:37

Oste fra Endrup er fine oste: http://www.endrup-andelsmejeri.dk/vores-oste/staerk-jyde-fra-endrup.html

Min favorit er Gammel Endrup : http://www.endrup-andelsmejeri.dk/vores-oste/gammel-endrup.html

..ingen huller der, fast, men den kan godt 'krumme', når man skære den. (Min kaldte den: Hård hud !)

Nogen gange kan den ikke skaffes, men så snupper jeg en Stærk Jyde: http://www.endrup-andelsmejeri.dk/vores-oste/staerk-jyde-fra-endrup.html

..den er dog lige lovlig blød. (Min mor kaldte den: Stinkadorus !)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-11-15 09:40

Øeh... (Min kaldte den:

..det var min FAR
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-11-15 10:17

Tak molo, og også tak til andre for fine oste oversigter og råd.

Og de kun 57 point med hele 38 svar beviser jo, at det er sagen/hjælpen, der tæller,
ikke belønningen i værdiløse kandu points.