/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Termostat på returledning.
Fra : bjoern1
Vist : 973 gange
100 point
Dato : 04-11-15 15:25

Jeg har en ny dobbelt radiator med konvektor og alm. Danfoss termostat (fjernvarme). Den varmer fint nok rummet op, men hvis den er kold og skrues op på 3, eller vindue åbnes, kan den ikke "komme af med varmen" hurtigt nok (bliver for varm ved bundudløbet).
Har overvejet om det kunne være en ide også at montere en returløbstermostat til at "begrænse" cirkulationen.
En større radiator med mere kapacitet (tredobbelt) er ikke en mulig af pladshensyn.
Er en returløbstermostat en løsning ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-15 17:16

Er der ikke restriktion på indgangen fra fjernvarmen, der begrænser gennemstrømningen?

I stedet for en returløbstermostat, eller omløb, ville jeg kontakte din fjernvarme leverandør??

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 04-11-15 18:56

Indsæt en nåleventil, eller skru op for varmen gradvist.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-15 20:20

Returtermostat ville jeg syntes var en god ide.
For det er da fjollet at den er varm på afgangen.
Eller en termostat med mekanisk fjernføler som kan sidde på et mere temperatur roligt sted.
Sådan en har Danfoss.

Kommentar
Fra : bjoern1

Dato : 05-11-15 11:16

Jeg har kugleventiler på både tilgang og afgang fra den pågældende radiator, men at begrænse gennemstrømningen på denne måde er ikke optimalt !
En termostat med fjernføler kan være udmærket hvis termostaten sidder under f.eks. et vindue, men eller ikke !
Iøvrigt har Danfoss en termostat som lukker ned hvis den påvirkes for en hurtig afkøling (ved udluftning) !
Det er jo netop for at undgå, at skulle skrue op gradvist, at jeg tænkte på en returløbstermostat !

I min logik kunne det optimale være:
- En indløbstermostat der åbner når temperaturen bliver for lavt, og en returløbstermostat der reguleret at gennemstrømningen begrænset så returvandet ikke bliver for varm !
Jeg har dog aldrig set denne løsning i praksis !

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-11-15 11:49

Jeg har ikke fjernvarme mere, men jeg mener at have haft en indløbstermostat.

Engang pillede jeg isoleringen af returløbet nede i vaske kælderen,
for at køle fjernvarme vandet mere ned, dengang man kun målte gennemstrømningen...
Andre satte en varmeveksler på returen, helt ulovligt.

Nu måles jo heldigvis energi forbruget, mere eller mindre retfærdigt.

Kommentar
Fra : bjoern1

Dato : 05-11-15 16:20

"Nu måles jo heldigvis energi forbruget, mere eller mindre retfærdigt."
Næ...... der er forsat mange byer, hvor man ikke har kaloriemålere, men betaler pr. m3 !

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 50 point
Dato : 06-11-15 09:58

I vores tidligere hus, havde vi fjernvarme. Alle radiatorer var monteret med en termostat for tilgang og afgang. Det virkede aldeles fremragende og gjorde varmen billigere, da returtemp. kom helt ned på 20 grader!

Det virker på den måde, at der ved tilgang sendes fx 50 grader varmt vand ind i radiatoren. Afgangstermostaten er så sat til først at åbne ved fx 22 grader. Dvs. vandet lukkes først ud af radiatoren, når det har afgivet energien/afkølingen til omgivelserne.

Metoden lukker varmt vand ind og "koldt" vand ud - ganske enkelt og effektivt!

Jo højere returvandets temp er til fjernevarmeværket, jo dyrere er det for brugeren. Jo lavere temp retur, jo billegere varme!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-11-15 21:58

Hvis du styrer med retur termostat vil den lukke gradvisop når returvandet er for koldt.
En returtermostatventil er en speciel ventiltype, som måler på returvandets temperatur.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-11-15 15:56

Det ser ud som om din radiator er for lille og/eller fremløbstemperaturen for lav. Hvis du har direkte fjernvarmevand i radiatorerne (uha uha), er der ikke noget at gøre. alternativet er at øge fremløbstemperaturen på varmeveksleren i fjernvarmeenheden.

Kommentar
Fra : bjoern1

Dato : 10-11-15 18:40

pbp_et: Som nævnt har radiatoren den størrelse der nu en gang er plads til. Rummet har den størrelse som radiatoren - maximalt - har kapacitet til. Så radiatoren er jo rigtigt nok måske lige lille nok, men det hjælper da ikke at hæve indløbstemperaturen - tvært i mod !
Ja, jeg har direkte fjernevarme i radiatorer og varmtvandsbeholder. Hvorfor Uha-uha ? Hvis anlægget er trykprøvet og tæt, så er det en 8-10 % billigere løsning end med varmevekslere !

Jeg vælger - som alka nævner - også at montere en afløbstermostat. Det må kunne løse problemet, selv om det måske giver en lidt langsommere opvarmningen af rummet, til gengæld bedre økonomi !

Tak for svarene !

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-11-15 20:43

Hvis du hæver fremløbstemperaturen, behøver termostatventilen ikke at lukke så stort flow (i liter/sekund) igennem for at få værelsestemperaturen op. Fruen herhjemme troede heller ikke på det før en halv time efter, jeg havde været i kælderen og vride lidt. Hun havde også hørt det der med, at bunden af radiatoren skal være tempereret.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-11-15 20:46

Forresten - har du frit luftflow under, igennem og over radiatoren? Det har enormt meget at gøre for konvektionseffekten.

Godkendelse af svar
Fra : bjoern1

Dato : 11-11-15 09:09

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-11-15 09:57

Selv tak bjoern1.