/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Sværtt at finde en kategori
Fra : ingelein
Vist : 466 gange
30 point
Dato : 21-10-15 19:43

Hej
Det er ligesom der er lidt dødvande i listen over kategorier. Savner mange opslagsord, f. eks. Ipad,
Hardware (eller også har jeg overset noget?)
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-15 22:02

Det er du ikke ene om at opdage, kandu`s kategorier er håbløs forældede.

Jeg tror ikke engang at du kan finde eksempelvis TV, men nok meget forældet software?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-10-15 08:06

Hardware er første emne i gruppen: Teknologi http://www.kandu.dk/topics.aspx?grpid=306
iPad spørgsmål ville jeg lægge i: Andet hardware http://www.kandu.dk/groupview.aspx?grpid=30610

Skriv til teamet bag kandu og anmod om at få oprettet kategorien du savner.
Det kan faktisk lade sig gøre.
Jeg fik oprettet kategorierne XHTML og CSS. Ikke at disse er særligt velbesøgte, men nu er de der.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 30 point
Dato : 22-10-15 08:25

svendgiversen -> TV ville jeg umiddelbart mene tilhører: Andet multimedie http://www.kandu.dk/groupview.aspx?grpid=30216
(..som du kan se ingelein har en bruger skrevet et iPad spørgsmål i denne kategori. Du kunne måske også bede om en iPad kategori i Telekommunikation, men der har man jo også: http://www.kandu.dk/groupview.aspx?grpid=30108 )

TV er nu ikke en helt dækkende betegnelse. Menes der; TV programmer/udsendelser, TV apparater (Phillips, LG, Samsung osv.), TV frekvenser, TV ???
Men ok. Man kunne lave det som et emne med underkategorier..

Jeg vil nu mene at der sådan set er Grupper, Emner og Kategorier nok. Hvis man skal helt i detaljen forsvinder overblikket. Forestil jer kategorier som: Afrikanske sommerfugle, Røde gummistøvler, Saltlakrids, Læderveste, Ubåde, Saftevand og Ørenringe

Det vigtigste er at man formulere selve spørgsmålet sigende i den kategori man nu vælger at spørge i. Viser kategorien sig at være helt skoven? Så kan man jo altid flytte spørgsmålet til en anden kategori vha. menuen øverst til højre [Flyt] (Kan selvfølgelig kun gøres af spørgsmålstilleren)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-10-15 19:49

>Jeg vil nu mene at der sådan set er Grupper, Emner og Kategorier nok...

Helt enig, men om det er de rigtige, helt uenig.

Og ja, vi må bevare overskueligheden, men TV findes ikke, og er ikke dækkende nok?

Og ja, nogen har fået oprettet nye grupper, men er der blevet slettet nogen??

Det vil da være en enkel sag for kandu´s ledelse at rydde op:
Kategorier hvor der ikke har været spørgsmål i 5 -10 år kan man jo roligt nedlægge.

Frasorteret spørgsmål, hvor spørgeren ikke har kunnet finde det rigtige forum,
typisk afsløret ved, at andet: Et eller Andet, dominerer den pågældende kategori.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-10-15 00:58

Citat
Det er ligesom der er lidt dødvande i listen over kategorier

KANDU er lige så Conservativ (C) som DIG selv - alt andet end det rigtige er ikke godt nok OG mellem - løsninger Må du altså nok nøjes med - med mindre DU vil overtage ledelsen af....
THATS a ½ Joke - men du forlanger det mest umulige blandt pensionister? og er du ikke selv en sådan.

Håber ´kaffen´ er varm....

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-10-15 08:17

@mig-selv
For filen da, du insinuerer - tror at din kaffe har været for varm eller at du har glemt kaffen efter at du har puttet mønten i koppen. Jeg fatter ikke en brik af dit indlæg
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-10-15 08:28

@mig-selv
Jeg er ikke spor Conservativ, blot godt Konserveret af en pensionist at være. . En kategori liste må revideres med nogle års mellemrum. Ipad og Iphone burde så være i kategorien Apple/Mac.
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-10-15 09:23

svendgiversen ->

Kandu er skrevet i C# (see sharp; variant af C/C++), .NET (.aspx) og mySQL (sql)

Med min ringe viden om databaser kan jeg sagtens gennemskue, at det ikke er sådan 'bare lige' at slette kategorier. Det vil gøre databasen inkonsistent. Du skal regne med at selv 'gamle' spørgsmål har krydsreferencer som noder dybt nede i databasens søgetræ.

Sletter (deaktivere) du bare eet spørgsmål eller eet indlæg er det faktisk en ret stor opgave at sikre databasens integritet. En hel kategori med mange spørgsmål og mange kommentarer er nærmest umuligt. At fjerne/nedlægge en kategori er noget man kan pille ved under selve implementationen af databasen. Ikke når systemet kører. Dvs. man skal omskrive databasens kildekode og rekompilere hele skidtet. Stoppe serveren. Overføre relevante data mellem de to versioner. Genstarte serveren med 'den nye' database og gennemføre adskillige testkørsler. Skal vi sige det vil tage en måneds tid ..eller tre?

At oprette en ny kategori er ulige nemmere. Der skal blot tilføjes en node.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-10-15 09:31

svendgiversen -> Her et eksempel på en meget almindelig brugt datastruktur i databaser:

https://en.wikipedia.org/wiki/B%2B_tree
Det er temmelig langhåret og ikke for børn at implementere, skulle jeg hilse at sige
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-15 14:55

Ok molo, og forstået,
jeg havde ikke tænkt på eftervirkningerne ved at slette kategorier til spørgsmål bagud.

Vi må så, så længe kandu og vi eksisterer,
leve med en database, der kun kan udvides, ikke reduceres/forenkles/moderniseres?

Med stadig flere forældede kategorier...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-10-15 16:39

Jeg havde engang forstand på databaser, men ude af arbejde - ude af sind.
Så det skal jeg ikke gøre mig klog på, navnlig ikke fordi jeg ikke ved hvilken type db der er tale om.

Men hvor stor er ulykken ved at renovere lidt? Jeg bruger ikke søgningeni øverste højre hjørne ret tit, fordi netop kategorierne ikke er dækkende.
Hvornår har der f. Eks været et spørgsmål om DREAMWEAVER.? Jeg tror at det var i 1995 jeg gik på kursus i det program. Siden er jeg ikke stødt på det igen.
Hvem siger også at KANDU skal slæbe rundt på alle gamle indlæg. CUT OG RENEW ville være en god ting. I dag er mange ting jo bygget op på andre præmisser. Skal KANDU SLÆBE RUNDT MED SÅ MEGEN GAMMEL BAGAGE?
ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-10-15 17:27

svendgiversen ->
Citat
Vi må så, så længe kandu og vi eksisterer,
leve med en database, der kun kan udvides, ikke reduceres/forenkles/moderniseres?

Med stadig flere forældede kategorier...

Ja, det må vi: MEDMINDRE, at teamet bag kandu.dk skriver hele systemet om.

Hvilket jeg skal minde om ..er sket før: http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=2371
..samt øndinger og 'opdateringer' mht. brugere undervejs ( ..læs mere i fanen; Historik)

ingelein ->

Kandu er skrevet som et hobbyprojekt i 'hånden'.

Ikke implementeret i et CMS:

https://da.wikipedia.org/wiki/Content_Management_System

...som man ellers kender det fra hovedparten af andre fora.

I disse 'færdigtsyede' systemer er det en helt anden snak og de findes i spandevis derude:

1.) http://www.joomla.dk
2.) http://drupaldanmark.dk
3.) http://typo3.dk
4.) osv. ... http://www.version2.dk/artikel/open-source-cms-system-gratis-33154
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-10-15 17:38

Ps. Som privatperson og amatør ville jeg nu selv vælge at lave 'mit' forum i Concrete5:

http://www.concrete5.org
..et sted i Skyen
..men, som jeg har sagt det før ...og jeg gentager såmen hjertens gerne: Smag & behag
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-10-15 17:59

Ps. Den 'gamle bagage' du taler om ingelein, belaster jo ikke andet end server-lagerpladsen (diskkapaciten ..og det er en mindre udgift ...bortset fra strømmen).

Der er jo i "Gruppe, Emne og Kategori" tale om link (henvisninger).
Selve dataload-kapaciteten vil ikke gå stort ned, blot fordi man sletter DATA og LINKS til disse.
Søgehastigheden vil også kun reduceres, men kun så det har akademisk interesse.

Noget helt andet er: Søge-ratings' (SEO) i div, globale søgemaskiner som: Google, Bing, Yahoo ville så slette en masse henvisninger til Kandu.dk ...og det tror jeg at Teamet bag ... IKKE vil være særligt interesserede i
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 23-10-15 22:07

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-15 09:33

Velbekomme.

Dreamweaver lever altså i bedste velgående: http://www.adobe.com/dk/products/dreamweaver.html

</MOLOKYLE>