/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Fossilt brændstof
Fra : mig-selv
Vist : 528 gange
50 point
Dato : 11-10-15 23:47

Nogen der ved hvor meget Fossilt brændstof der blevet brugt siden? det kom i storbrug.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-10-15 23:49

Og så kan man ´bøvse´ over den smule CO2 vi normale mennesker lukker ud.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-10-15 00:01

Jeg har regnet lidt på det, og kom frem til at det er langt over en liter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-10-15 00:32

Dét siger du ikke..

Tror det bliver til mange? bare på en dag = så en film om en ´damper/skib´ der krævede 4 Tons kul pr dag, bare for at holde skibet klart til brug - og det var et ? nyere kulfyret skib.

Tror det samme/ mere gjaldt (svært ord - at gjalde..) for et damp-lokomotiv i daglig drift - så lidt skidt har menneskeheden sgu fyret af i naturen - lang tid før dagens CO2 aftaler osv, som ikke bliver overholdt af andre end ? lovlydige Danskere der brokker sig over en brændeovn.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-10-15 03:05

Der er ikke nyere kulfyrede skibe . Den teknologi udgik efter ca. 1925.

Gjaldt er datidsform af at gælde. der er ikke noget moderne, som hedder at gjalde. Det er også tilladt at skrive gældt, men ikke så almindeligt endnu.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-10-15 03:06

Der er ikke nyere kulfyrede skibe . Den teknologi udgik efter ca. 1925.

Gjaldt er datidsform af at gælde. der er ikke noget moderne, som hedder at gjalde. Det er også tilladt at skrive gældt, men ikke så almindeligt endnu.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-10-15 07:06

Kineserne, hvem ellers, begyndte at bruge kul for 5500 år siden, de var også først med olie, for små 2400 år siden!

Det moderne olieeventyr begyndte i midten af 1800-tallet i USA!

Transor, "jagthornet gjalder", det er vist stadig moderne i jægerkredse!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-15 07:33

fun2 -> ..hvis man husker decimalerne så lander man på ca. 2,0263 X 10^9 hektoliter
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-15 07:44

Inden transor retter mig, må jeg hellere gøre det selv:

Avogadros konstant er jo 6,02214129 (+/- 0,00000027) X 10^23

Dertil er vi ikke nået ..så estimatet bliver: 2,022 X 10^9 hektoliter
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-10-15 11:19

"Der er ikke nyere kulfyrede skibe . Den teknologi udgik efter ca. 1925."
Ja, længe efter. "liberty"-skibene, som USA byggede i massevis af under 2. verdenskrig, var kulfyrede og med stempeldampmaskine. Atlantlinerne Queen Mary og Queen Elizabeth var da også kulfyrede, og det mener jeg også "United States" var, og den blev da indsat midt i 1950erne, så vidt jeg husker. En meget stor del af krigsskibene i WWII var da også kulfyrede.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-10-15 11:26
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-15 17:55

Her lige neden for i Flensborg har vi en kulfyret damper,
der hver uge sejler turister ud på fjorden.

Det ryger lidt: C + O2 = CO2, men er det så simpelt?
Kultveilte er jo farveløs, hvor kommer den sorte røg så fra??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-15 21:14

svendgiversen ->

C2 + O2 -> CO2 + C => Kuldioxid + frit KUL ... dér har du din røg.
..altså meget forsimplet
Her kan du læse mere: https://da.wikipedia.org/wiki/Forbrænding
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-10-15 21:12

Citat
"Der er ikke nyere kulfyrede skibe . Den teknologi udgik efter ca. 1925."
Ja, længe efter. "liberty"-skibene, som USA byggede i massevis af under 2. verdenskrig, var kulfyrede og med stempeldampmaskine. Atlantlinerne Queen Mary og Queen Elizabeth var da også kulfyrede, og det mener jeg også "United States" var, og den blev da indsat midt i 1950erne, så vidt jeg husker. En meget stor del af krigsskibene i WWII var da også kulfyrede.

Mener også det var der?/ youtube jeg så den med de 4 Tons og visse/ fåtal af de skibe er ?stadig i brug - samt en anden film om gamle kultog som brugte masser af den slags, og mig lige bekendt kørte de op til/ sammen med de gamle MY tog i Danmark (Nordpilen).

Men mangler egentlig en oversigt/ statestik over det samtlige forbrug siden??? skal vi sige Ford bilens / elektrisitetens opfindelse - der stod også mange små generatorer i de private hjem i US og osede, mon det kan sammenlignes med en brændeovn.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 15-10-15 09:26

Denne kommer rimeligt tæt på, fra 1820 og frem

http://ourfiniteworld.com/2012/03/12/world-energy-consumption-since-1820-in-charts/

og her kan du få det konverteret fra exajoule til terawatt=1 milliard kW

http://www.convertunits.com/from/exajoule/to/terawatt+hours

Så er det bare at regne "lidt" sammen, god fornøjelse!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-10-15 22:26

Citat
Denne kommer rimeligt tæt på, fra 1820 og frem

Der var da læsestof/ og andet, til et par timer.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 17-10-15 22:29

Tak for svaret vagnr.
Det tager sin tid at hakke sig gennem dit link - men ufatteligt så meget energi der er blevet fyret af gennem tiderne.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-10-15 05:47

Selv tak, mig-selv!

Ja, vi mennesker har godt nok været energiske, især de sidste 200 år