/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Minister men ikke MF - ??????????
Fra : lgs
Vist : 516 gange
300 point
Dato : 08-10-15 18:22

I dagens JP er der flg. klumme, der kan læses her http://www.jyllands-posten.dk/premium/kommentar/skyggen/ECE8095539/Magtens-sammensmeltning/
men som kort kan sammenfattes således:

"En minister skal overhovedet ikke vælges af folket -
Men misforståelsen om magtens sammensmeltning florerer både hos lægfolk, journalister og hos Folketingets egne medlemmer."

Det åbner, hvis det praktiseres ud over, hvad Løkke allerede har gjort, jo vide og spændende perspektiver, f.eks. politik ikke som levevej efter en kort karriere i en parti-ungdomsforening eller som næste i familiedynastiet i Folketinget, alt med blikket stift rettet mod en næsten sikker ministerpost.

For og imod-argumenter er særdeles velkomne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-10-15 20:12

Nu er jeg en af dem der har hældt PC mest ud her i kandu,
med flere pæne, kæle navne, men

det jeg tror er at han har arbejdet så ihærdigt for sit parti og for Lars Lykke,
at han har glemt at besøge sit bagland i det vestjyske og derfor ikke blev genvalgt.

Jeg tror også at Lars Lykke helst ville have valgt ham i første omgang,
men med Carls Holsts store valgsejr, på lånte fjer, valgte Lille Lars så først Knalde Carl.

Noget han sikkert fortryder, men uanset udseende og ikke valgt, er Peter XXXX
en klar forbedring i forhold til sin korte, men yderst givtige, forgænger.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-10-15 20:16

Som skrevet står: "En minister vælges ikke af befolkningen..............."

Iøvrigt tror jeg, at Peter Christensen bliver en rigtig god Forsvarsminister.

Meeeen, når nu vi skulle ha´ en - ikke MFér - som Forsvarsminister, havde jeg da helst set Oberst Lars Møller. En mand med militær indsigt og ved hvad forsvaret har behov for.

Men som sagt, Peter C. er ikke et dårligt valg.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 300 point
Dato : 08-10-15 20:29

Jeg synes Tage Clausen skriver meget fornuftigt om magtens tredeling, bortset fra at det aldrig?? (hverken i Dk eller andre lande, såvidt jeg ved, altid svært at bevise at noget IKKE findes) har været et krav, at valgte politikere ikke måtte være parlamentarikere!

At PC blev fravalgt af vælgerne kan have mange grunde, men uanset hvorfor, er der lange traditioner for ikke-valgte, der bliver ministre, fx nuv. beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (aldrig valgt andet end som formand for DJØF for mange år siden), tidligere har vi fx haft Lykke Friis og Connie Hedegaard, så intet nyt under solen.

Og så er jeg enig med Svendgiversen, PC virker umiddelbart noget mere velfungerende en CH, men vi må se hvordan det går fremover

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-10-15 20:36

Og så har vor nye forsvarsminister PC vist ikke engang været soldat?

Selv var jeg hele 16 måneder hos de barske pionerer i Randers,
med en halv vinkel og en bronze medalje som det bedste...

Så ja, vi burde have valgt en oberst, der kunne udkæmpe Putin med forældede jager fly.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-10-15 21:02

Citat
Og så har vor nye forsvarsminister PC vist ikke engang været soldat?

Jamen lad os dog fortsætte. Helle T's regering havde en minister, Thor Møger, som ikke var uddannet i noget, ikke MF'er , aldrig betalt skat før han blev Skatteminister.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 08-10-15 21:13

Foreløbg tak for indlæg.

For nu at gøre Carl Holst færdig, så blev også han valgt som minister uden foregående at have været MF -kom ind ved juni-valget. Og så i denne omgang ikke ét ord mere om CH - så interessant er han heller ikke.

Men hvad ville mon en udvidet rekruttering af ministre, der ikke er folkevalgte uden om de folkevalgte MF´ere betyde? MF´erne har dog lagt mange kræfter i at opnå valg og for manges/de flestes vedkommende også satset på at krone denne indsats med en ministerpost - med DF som en nyskabende undtagelse.

Og hvorfor ikke tage skridtet videre og bekendtgøre som partimål inden et valg, at et vist antal udefrakommende skal være ministre?
Ja hvorfor ikke stræbe efter et "forretningsministerium", der har MF´erne som backing group?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-10-15 21:34

Jeg synes ikke det at få valgt ministre er hovedsagen i en valgkamp,
men at få indflydelse og få indført det, som det pågældende parti går til valg på.

Og her synes jeg at især Tøse Tulle har svigtet, ved ikke at gå med til at tage et regerings ansvar.
Men med de mange nye potentielle indvandrere får han måske endnu flere stemmer næste gang?

Jeg er dog ikke overbevist om at han og Lille Lars klarer den ved næste valg??
Glem ikke Jern Ladyen, nu med en dansk efterfølger...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-10-15 05:02

Citat
Og hvorfor ikke tage skridtet videre og bekendtgøre som partimål inden et valg, at et vist antal udefrakommende skal være ministre?

Det ville for enhver politiker svare til, at man altid lod nogle "vinde" OL i en sport, de ikke havde kvalificeret sig til, eller stillet op i!

At blive minister er den helt store præmie i politikerløbet, hver gang der bliver taget en ikke-politisk valgt udefra bliver politikerne i regeringspartierne skidesure på partilederen, "Han gav "min" slikkepind væk?!"

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-15 09:30

Man skal bedømme politikere og især ministrer på hvad de siger, hvad de gør og evaluere resultatet af denne ageren, når den udmøntes. Med andre ord: Deres integritet. Ikke på deres køn, etnicitet, alder, opvækst, uddannelse, partifarve, hårpragt, påklædning ..eller andre ligegyldigheder.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-15 09:35

...alligevel kan jeg føle mig fristet til at kalde; Minister for beskæftigelse for.. :

Dansk Arbejdsgiverforening (Afd. Christiansborg)
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-15 09:49

Vor beskæftigelsesminister skal nu have den ros, at han er ærlig. Han vedgår gerne, at når man sænker ydelserne til ledige fører det næppe til, at væsentlig flere i denne befolkningsgruppe kommer i arbejde. Til gengæld står han klippefast på at skære i ydelserne. Der skal jo være til penge vennerne i erhvervslivets top, når forhandlingerne om en sænkning af topskatten planlægges til foråret. Her har han imidlertid 100% opbakning af det talende jakkesæt og tågehorn: Mads Lundby Hansen fra CEPOS.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-10-15 17:43

Citat
Til gengæld står han klippefast på at skære i ydelserne
Ja selvfølgelig. Det skal vel kunne betale sig at ha' et job.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-10-15 20:40

Citat
Ja selvfølgelig. Det skal vel kunne betale sig at ha' et job.

Det er svært at være uenig, indtil man går lidt dybere i udsagnet!

Alle V-regnestykkerne er baseret på e familie, far og mor (for ikke at diskriminere, far og far, mor og mor, LGBT er også fint), begge er på kontanthjælp, og de har tre hjemmeboende børn.

Det er ca 650 familier af den type i dannevang

http://www.dr.dk/nyheder/politik/venstres-regnestykke-gaelder-650-par-paa-kontanthjaelp

dvs 650*2=1300 er dem der burde rammes, men vi har 1800000 på kontanthjælp,

https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/offentligt-forsoergede/kontanthjaelp

1300/180000*100 (de 100 for at få det i procenter)=0,72%

Kan nogen af jer huske den gamle historie (tror det var Wessel der skrev den), nu ordsprog, om "for smed at rette bager".

Smeden havde gjort noget der var dødsstraf for, men da der kun var en smed i landsbyen, (ham kunne man ikke undvære), men to bagere, henrettede de den ene bager, ret skal være ret!

Helt grotesk, men her straffer man ca 140 for at ramme en skyldig, og den pglds. 1½ barn.

Sandsynligheden for at børnene i familien med de nuv. ydelser ikke får en uddannelse, men får en karriere som kontanthjælpsmodtager, er i forvejen tårnhøj, med nedskæringen er der nærmest garanti for det

Men bare DF og Venstre er glade, går det nok altsammen

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-10-15 22:21

Mener du, en gevinst på 1000 kr ved at arbejde er acceptabelt..? Altså en mere indtægt på 6,25 pr. time.
Nu fandt jeg så ikke ud ad, om det før eller efter skat.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-10-15 06:27

Citat
Mener du, en gevinst på 1000 kr ved at arbejde er acceptabelt..? Altså en mere indtægt på 6,25 pr. time.

Det er godt nok ikke meget, men de fleste der kommer i job starter med en lavere løn end de får, når de har haft jobbet noget tid.

Og, det er rigtig godt at komme hjemmefra, få kontakt med andre mennesker, have noget at fortælle når man kommer hjem osv.

Det var vel ikke KUN for pengenes skyld, du blev hotelkarl i alpelandet?

Min pointe er, at man skal ikke straffe 140 uskyldige for at få ram på en skyldig, det gode gamle begreb i retsplejen "det er bedre hundrede skyldige går fri, end at en uskyldig bliver dømt" er blevet vendt på hovedet af V og DF

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-10-15 08:50

Jeg forstår ikke al den snak om at det skal kunne betale sig at arbejde og at der samtidig henvises til tal for børnefamilier. Lavere satser går ud over børnene, men hvad med den enlige voksen der alene skal afholde alle udgifter: Husleje (..for mit vedkommende uden tilskud, da jeg bor i andelslejlighed), el, vand, telefon, licens (..den kan jeg vistnok få sat ned?), internet, transport og alle mulige andre faste udgifter. Det går da i lige så høj grad ud over den voksne enlige som over børnefamilierne. Den voksne kan heller ikke gå til sociale arrangementer som biograf/teater, påske-/julefrokoster, fitnesscenter mm. eller har råd til fødselsdags- og julegaver.

Jeg havde et lavtlønsjob som postbud inden jeg blev arbejdsløs. NU har jeg det halve rådighedsbeløb efter skat og faste udgifter. Dvs. en månedlig nedgang i indkomst på 6.000 kr !!!!

Hvad tjener et postbud da? Tjaeh... man starter som udgangspunkt med en månedsløn på 13.600 kr FØR skat. Så opbygger man med flid div. tillæg og optjener anciennitet. Efter 5 år er månedslønnen 22.500 kr.

Hvem gider IKKE arbejde for 6.000 kr. mere i lommen om måneden efter skat? (Det er næsten en hel kontanthjælpsydelse). Oven i hatten optjener man dag- og feriepenge, får beskæftigelsesfradrag, bliver kreditværdig i pengeinstitutter mv. og

Gu' fa'en ka' det betale sig at arbejde !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-10-15 17:35

Citat
Og, det er rigtig godt at komme hjemmefra, få kontakt med andre mennesker, have noget at fortælle når man kommer hjem osv.
Hvis den sætning skulle stå til troende, kan jeg ikke forstå ,at landbrug og gartnerier har ca. 80.000 stillinger besat med østeuropæere netop fordi, ingen -eller næsten ingen danskere gider at arbejde for den løn = mindsteløn.

Citat
Det var vel ikke KUN for pengenes skyld, du blev hotelkarl i alpelandet?
2 væsentlige pkt. i det. Jeg er ikke på bistand. Pkt.2 Jeg behøver ikke at arbejde hernede, fordi jeg/vi har rigeligt til dagen ad vejen.
Jeg arbejder af helt andre årsager. Jeg lære en masse fransk, og får lært en masse forskellige mennesker at kende.

MEN, havde jeg boet i DK. og været afhængig af bistandhjælp vs. arbejdsindtægt -og kun fik 1000 kr. ud af at gå på arbejde, så lå jeg på sofaen og læste Anders And blade, fordi, ud ad de 1000 kr. skal jeg betale transport/benzin, samt investere i bil, samt andre fornødenheder i forbindelse med jobbet.

Citat
man starter som udgangspunkt med en månedsløn på 13.600 kr FØR skat.
Det må være som elev. Så det argument kan ikke bruges. Det svarer jo til 85,- pr time. Jeg mener mindstelønnen er 112,- Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

Citat
Hvem gider IKKE arbejde for 6.000 kr. mere i lommen om måneden efter skat? (Det er næsten en hel kontanthjælpsydelse). Oven i hatten optjener man dag- og feriepenge, får beskæftigelsesfradrag, bliver kreditværdig i pengeinstitutter mv. og
En Tusbasse Molo. Elevløn tæller ikke med!

Citat
Gu' fa'en ka' det betale sig at arbejde !
Så se dog at komme i gang! Hvorfor søren har vi så ca. 80.000 østarbejdere bare i landbrug -og gartnerier ???
Plus en hel bunke indenfor Hotel og restaurant sektoren, samt ikke at forglemme, industri og tranport områderne.
Der er masser af lavlønsområder........det kan jo betale sig!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-10-15 19:16

Citat
Jeg arbejder af helt andre årsager. Jeg lære en masse fransk, og får lært en masse forskellige mennesker at kende.

Netop!

Det er synd for de mennesker, der ikke har et arbejde, og måske aldrig rigtig har prøvet det, de går glip af meget, penge er ikke alt

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-10-15 19:35

Citat
de går glip af meget, penge er ikke alt
Det citat er vi 100% enige om. Alle der kan, skal igang, både for deres egen skyld -og for samfundet som helhed.

Men Karriereren som schweizisk gadefejer med alpehue slutter snart. Om små tre uger vender jeg hjem til det "kolde nord". Jeg skal gøre huset "beboeligt" - det har stået tomt næsten et år.
Håndværkerne står klar når jeg er klart - og Bolig-Job ordningen kan ligeså godt udnyttes.
Nu er jeg ikke 100 på den. Var det 16.000 pro persona i husstanden, som kan trækkes fra..?

Og så skal jeg fanden fløtme på gåse/andejagt.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 10-10-15 21:01

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-10-15 07:47

Selv tak, lgs!

God hjemvenden og andejagt, Tommy, det er vist stadig kun 15000 i skattefradrag pr voksen!

At ordningen er dyr og ineffektiv samt koster lidt over 1 million kr pr arbejdsplads skal jo ikke forhindre at man bruger den

http://www.denoffentlige.dk/venstre-tvivler-paa-egen-boligjobordning

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-15 08:41

Næeh... Tommy ->

Det er ikke elevløn men grundløn under de første 3 mdrs.- ansættelse. 'Elev' er man kun de første 16 dage man er ansat : 8 dage på skolebænken (AMU-kurser; Postal omdeling, kvalitetssikring, LEAN og logistik.) og 8 dage som 'føl' med et erfarent bud. Herefter får man alt efter ens funktion som postarbejder særlige tillæg. Disse er på mellem 850 og 1500 kr. om måneden før skat. Dvs. at HØJESTE startløn de første 3 måneder som fastansat er 13.600 + 1500 = 15.100 kr.

Derefter får man et anciennitetstillæg ved henholdsvis; 3 mdr., 1 år, 3 år, 5 år, og 10 års fastansættelse.

Som fast afløser eller tilkaldevikar er grundlønnen i Post Danmark (Postnord) 110 kr. pr. time uden mulighed for kvalifikationstillæg.

Citat
Jeg mener mindstelønnen er 112,- Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

Jamen, du har næsten ret:
Citat
Du bliver tilknyttet distributionscenteret i København City, Carsten Niebuhrsgade 4, 1577 København V.
Du arbejder op til ca. 13½ time om ugen.
Om fredagen er mødetiden kl. 9.00 og arbejdstiden ca. 7½ time inkl. frokostpause.
Om lørdagen er mødetiden kl. 6.15 eller 8. 15 og arbejdstiden ca. 6 timer inkl. frokostpause.
Timelønnen er 113,60 kr.
Løn- og ansættelsesforhold efter Industriens Overenskomst samt lokalaftaler med 3F for postarbejdere.

Bemærk at arbejdstiden er i cirka-tal. Jeg ved af erfaring at den faktuelle arbejdstid er 8-9 timer !
Ovenstående gælder for FASTANSATTE afløsere. De løstansatte tilkalde-vikarer ..som udgør langt den største del af afløserne får altså kun 110 kr i timen. Ingen afløsere kan få yderligere tillæg. Disse er forbeholdt ansatte på fuld tid.

Du kan sige hvad du vil og regne som du lyster, men det ændrer ikke ved at gevinsten ved at tage et lavtlønsjob for en enlig over 30 år uden børn og på kontanthjælp, er en del mere end Løkke's par sko til 2.000 kr. ...hvis det er til en overenskomstmæssig løn.

For en enlig under 30 år uden børn og på kontanthjælp er gevinsten endnu større.

</MOLOKYLE>