/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Er Danmark ved at korrumpere?
Fra : molokyle
Vist : 1102 gange
434 point
Dato : 29-09-15 18:54

Tjaeh... jeg behøver vel ikke uddybe spørgsmålet?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-09-15 18:57

Ja - det er en følge af ..........mig mig mig mig, og så følger korruption med.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-09-15 19:05

Nej, ikke hvis du tænker på Fuser Carl, tidligere Knalde Carl, nu frarøvet skyts.

Hvad berettiger en minister, efter kun 93 dage,
i at få ekstra 1,8 millioner i aftrædelses gebyr?

I forvejen fik han jo dobbelt løn her i Sønderjylland,
men gav, efter protester, afkald på det halve.

Det er på høje tid at vi får strammet op på de menighedsløse fratrædelses ordninger...

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 29-09-15 20:10

Klarere - for lægmk forstås - kan det vel ikke siges end som her fra Wikipedia:

"Korruption fra latin corruptio, betyder "fordærvet tilstand, forfald eller bestikkelse". Korruption består enten i, at en betroet embedsmand eller tillidsmand modtager penge eller andre fordele enten for at træde i funktion, for at undlade at træde i funktion eller for at misbruge sin betroede stilling, eller at han misbruger sin stilling til at give andre på uretmæssig vis fordele. Korruption har store negative økonomiske konsekvenser (effektivitetstab), idet misbruget fjerner en del af økonomien fra den frie konkurrence."

]KH´s fratræden har ihvertfald økonomiske konsekvenser for husholdningen DK, men de moralske konsekvenser vil jeg anse for større, omend umålelige.

Så der må vel lyde et rungende JA til dit spm. Molokyle.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-09-15 21:05

Altså, måske er vi på vej, men som sædvanlig står vi meget langsomt på vognen!

Vi (der er gamle nok) husker sikkert det "mosgrønne badeværelse", den STORE bestikkelsessag fra 80'erne, hvor Århus borgmester fik en dom for at lade en entreprenør gratis lave ham et nyt badeværelse!

Hvis man følger bare en smule med i hvad der foregår andre steder, FIFA, Frankrig, Tyskland, Sverige, for slet ikke at tale om Qatar el lign, så ved man at der er tale om milliarder af Euro/dollars, ikke om de småpenge, det "koster" at få et nyt badeværelse

Her kan I se hvilket land der er mindst korrupt i EU

http://www.transparency.org/cpi2014/infographic/regional/european-union-and-western-europe

Og når I nu har set at det er Dk, kan i trykke på Global, sørme, Dk igen det mindst korrupte land i verden!

Jeg siger ikke, at vi slet ingen korruption har, men det er meget lidt og meget sjældent!

For en 7-8 år siden blev jeg stoppet for at køre for stærkt, fik at vide at det kostede 1500 kr + et klip i kortet, og sagde til betjenten, at jeg meget hellere ville have haft en bøde på 2000 kr, og ingen klip. Han sprang op på den høje hest og beskyldte mig for at prøve at bestikke ham (absurd, der var 4 betjente), det tog mig en del tid at få ham til at forstå, at det kun handlede om irritation over klippet.

Korruption er, som LGS citerer, ikke at nogle grupper i samfundet (fx erhvervsledere, politikere mv) tjener mere end andre, får fratrædelsesgodtgørelser i millionklassen for noget alm mennesker ville blive fyret for på gråt papir.

Korruption er folk kræver betaling under bordet for at gøre det de skal, uanset om det er en embedsmand/politiker el. andet.

Det mest korrupte område i Dk er nok betaling under bordet for andelsboliger eller lejelejligheder!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-09-15 21:36

>Er Danmark ved at korrumpere?

Nej det har vi været længe, dog ikke så slemt som i Sydeuropa,
jeg havde engang en kollega i Italien, hvis chef måtte udbetale havdelen af sin ansattes løn
i kontanter, under bordet.

Endnu værre er det i Østeuropa og Mellemøsten, hvor vi slet ikke kan handle uden korruption.

Herhjemme har det hidtil kun været lidt sort maling og lidt nabo hjælp der kom frem i lyset.
Men mon ikke de grelle eksempler her fra Sønderjylland med nu dobbelt Carl Holst,
får mange hårdtarbejdende, sparsommelige borgere til at reagere?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-09-15 22:05

Carl Holst troede, han kunne gå fra konge i en lorteby/-region, til konge i hovedstaden, men bare blev en lort i en kongeby, med sine ynkelige bortforklaringer.

Det er ikke korruption, det er formentlig simpelt bedrageri/misbrug af betroede midler, så'n Brixtofte/Løkke-agtigt, bare en del af Venstres DNA

CH er en dygtig mand, han kunne jo også mingelere sig til tre måneders "forældreorlov" med fuld løn som regionsrådsformand

http://www.tv2fyn.dk/article/144602:Carl-Holst-paa-ferie-i-tre-maaneder-med-fuld-lOen

Spillereglerne i Kbh var alligevel for svære at forstå.

Tretten uger, alt iberegnet (som Storm P næsten skrev) var hvad CH kunne overleve udenfor region Syds beskyttede atmosfære

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-09-15 23:06

Citat
Vi (der er gamle nok) husker sikkert det "mosgrønne badeværelse", den STORE bestikkelsessag fra 80'erne, hvor Århus borgmester fik en dom for at lade en entreprenør gratis lave ham et nyt badeværelse!

Dem fra Aalborg kan sikkert huske noget lignende, jeg kan.

Men spørgsmålet er vel? hvordan osv de modtager ´bestikkelsen´/ penge på nu omdage?
en fed middag eller gratis bil og fandens pumpestok.
At arbejde indenfor det offentlige = masser af vennetjenester/ nu får besøg af Fogeden i morgen - så forsvind et par uger = på fuld løn.

Og visse ansatte kunne endda få dokumenter til at forsvinde...kom ikke at sig at den slags er blevet bedre, slet ikke med alle de mennesker der står BAG dem der skal have/ af med penge.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-09-15 23:09
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-09-15 23:11
Kommentar
Fra : lgs

Dato : 29-09-15 23:21

Ved nærmere eftertanke må jeg nok foretage "en Carl Holst", dvs et tilbagetog i forhold til sammenkædningen med Wikipedia-definitionen af korruption. Altså: CH var den, der profiterede af den meget omtalte medarbejders arbejde - der var ikke nogen modpart, der havde noget ud af det.

vagnr kommer det nok nærmest.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-09-15 23:23

Citat
Tjaeh... jeg behøver vel ikke uddybe spørgsmålet?

Tjaeh... jeg behøver vel ikke uddybe svaret? Der er eksempler nok.
Citat
Vi (der er gamle nok) husker sikkert det "mosgrønne badeværelse", den STORE bestikkelsessag fra 80'erne, hvor Århus borgmester fik en dom for at lade en entreprenør gratis lave ham et nyt badeværelse!

vagnr er så alligevel ikke gammel nok:
Citat
Her blev den daværende folkekære borgmester Marius Andersen (S) i 1981 tvunget til at gå, da han blev afsløret i et have modtaget et mosgrønt badeværelse af en af byens storentreprenører Martin Pedersen. Denne stod for en betydelig del af kommunens anlægsarbejder under varmeforsyningen, og han var en glad giver af dyre vine, fisketure til Sverige og mange andre materielle goder til både politikere og embedsmænd.

Marius Andersen fik seks måneders fængsel for at have modtaget bestikkelse, og hans partifælle, rådmand Holger P. Nielsen, fik et års fængsel. Også byens stadsgartner blev begavet og dømt, ligesom en række ingeniører fik bøder. Anklageren og efterforskningslederen i Aalborg-skandalen var daværende vicepolitimester i Aalborg, nuværende forsvarsminister Svend Aage Jensby (V).

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-09-15 00:00

Citat
Marius Andersen fik seks måneders fængsel for at have modtaget bestikkelse, og hans partifælle, rådmand Holger P. Nielsen, fik et års fængsel. Også byens stadsgartner blev begavet og dømt, ligesom en række ingeniører fik bøder. Anklageren og efterforskningslederen i Aalborg-skandalen var daværende vicepolitimester i Aalborg, nuværende forsvarsminister Svend Aage Jensby (V).

Pletskud - plus nogle nye?? Svend Aage Jensby (V)., det kan jeg ikke huske? eller også læste jeg bare overskrifterne.
Men Marius er stadig en ´beundret´ X borg-mester, mellem venner og andet godt folk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-09-15 07:38

Eyvind er tæt på at komme med et klart og entydigt svar, men han overser en vigtig detalje ved korruption: Nemlig at det ikke kun handler om mig, mig, mig, og mig
..men om VI (magten; politikere, den mest velhavende 1% og virksomhedsejere) i modsætning til DU (resten af borgerne). Jeg synes ikke man kan tale om enkeltsager, disse vil altid kunne hives op af hatten, men om en tendens der gennemsyrer hele statsapparatet generelt.

Den 'nye' finanslov f.eks. Hvad er det egentlig Venstre har gang I? Joeh... man omfordeler fra fra fattig til rig for egen vindings skyld. Nu tager man penge fra en 'fælleskasse' (udviklingbistand) med det ene formål at gennemføre skattelettelser til eliten og erhvervslivet. Som et lille 'plaster' og få det hele til at glide lettere ned lader man det 'dryppe på degnen' ved at betænke ældre og syge. HOV... sig mig var det ikke dér de snuppede pengene sidst? Ældremilliard og sygedagpengereform. Disse penge er taget fra de svage grupper og nu soler man sig i, at ville komme dem til 'undsætning'.

Frem og tilbage er lige langt!

Det er et tåbeligt argument at fremføre (..som jeg læser nogen skrive) at
..DE ANDRE LANDE ER MEGET VÆRRE.

Det er lige som at sige; Jeg gør ikke noget forkert ...jeg stjæler jo kun 1.000 kr. og ikke en million.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-09-15 07:47

Ps. At der er tætte forbindelser og vennetjenester mellem erhvervsliv og politikere er ikke ukendt og man kan ved selvsyn konstatere dette, hvis man ser lidt på hvor politikerne får velbetalte ben hvis/når de af den ene eller anden grund træder ud af politik. Den omvendte tendens er også begyndt at slå igennem. Hvor kommer vor beskæftigelsesminister fra? Var han folkevalgt?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 30-09-15 08:37

Ja, som jeg ser den voksende korruption en følge af, at den frie liberalisme ukritisk er indført som løsning på alt spild.
Samfundet korruptere uden embedsmænd og ordenlige borgere.

Vi bør udelukke de "villet psykopater" fra samfundets top (bank virksomhed NB2).

Ære og hædre "Det ordenlige menneske" som beskrevet af Henrik Jensen i bogen - af samme navn.

En løsningen er at få stoppet "dukke snak" og hæmmet de "villet psykopater" fremfærd i Folketinget, institutioner og medierne.

NB1: Den enevældige konge straffede - for 250 år siden - ulydige, korrupte embedsmænd meget hårdt, og sikrede ordnede forhold for handel og virke - Uddannelse et godt fundament for borgernes rigdom, gode liv og virke.

NB2: Må vi få oprettet bank foreninger/sparekasser drevet af ordentlige mennesker i "udkants" Danmark.
Bank Foreninger der vil finansiere, liv og virke for borgere der vil lever på landet i mindre samfund.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-09-15 18:20

Citat
Det er ikke korruption, det er formentlig simpelt bedrageri/misbrug af betroede midler, så'n Brixtofte/Løkke-agtigt, bare en del af Venstres DNA
For at berigtige vagnr. konklusion linker jeg lige:

http://www.bt.dk/politik/forgylder-vennerne-med-fagforeningens-penge

http://www.bt.dk/nyheder/arbejdernes-ligkistemagasin-lukker

Jeg har da flere i ærmet, hvis det............

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-09-15 18:59

Ja, Tommy, der findes brådne kar alle vegne, men ligesom Holst/brixtofte/lløkke er der ikke tale om korruption, men andre former for berigelse på andres regning, kun nogle af dem er strafbare!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-15 19:08

>Hvad berettiger en minister, efter kun 93 dage,
i at få ekstra 1,8 millioner i aftrædelses gebyr?

Jeg erfarer nu at hans MF gage skal fratrækkes, så han får kun en million
for 3 mdrs. minister slæb, lidt synd for en her i Sønderjylland underbetalt minister...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-09-15 19:23

Citat
>Hvad berettiger en minister, efter kun 93 dage,
i at få ekstra 1,8 millioner i aftrædelses gebyr?

Det står i biblen, Matthæus 13.12 "Thi den, som har, ham skal der gives, og han skal faa Overflod; men den, som ikke har, fra ham skal endog det tages, som han har."

Sådan har det ALTID været

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-15 20:50

Hvad så med Kalde Carls afløser nu uden krudt,
Peter ???, som jeg har lidt besvær med at finde et rammende kælenavn til?

Han får jo så nu minister gage, bil mm. , men vel ikke med tilbagevirkende kraft,
for de 4-5 måneder han var uden for politik?

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 30-09-15 21:30

Den nye minister, Peter Christensen, er så i denne nye regering nr. 2, der hverken er valgt, PC endda decideret fravalgt - den anden den tidl. arb.giverformand, som heller ikke er valgt - af vælgerne förstås og som dermed ikke er medlemmer af Folketinget - det synes jeg da må påkalde en del hævede øjenbryn .

Jeg betvivler ikke disse 2 personers kompetencer - men alligevel??????????????????

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-09-15 22:45

Citat
Hvad berettiger en minister, efter kun 93 dage,
i at få ekstra 1,8 millioner i aftrædelses gebyr?
Jeres "røde" hukommelse er kort.
Hvad fik Thor Møger efter kun 43 dage som skatteminister..?

Jeg er med på en lytter.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-10-15 08:33

Korruption er ikke bestemt eller defineret af partifarve. Som lgs korrekt citerer:
Citat
en betroet embedsmand eller tillidsmand modtager penge eller andre fordele enten for at træde i funktion, for at undlade at træde i funktion eller for at misbruge sin betroede stilling, eller at han misbruger sin stilling til at give andre på uretmæssig vis fordele.

Min tese er; at den stigende ulighed ikke er en følge af korruption. Det er den anden vej rundt:

Korruption er vejen til ulighed.

Det er dét vi ser resultatet af.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-10-15 08:37

Det blev noget værre vrøvl jeg skrev

Det skulle naturligvis have været:

Min tese er; at den stigende ulighed ikke er ÅRSAGEN til korruption. Det er den anden vej rundt:

Korruption er vejen til ulighed.

Sorry...
</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 434 point
Dato : 01-10-15 12:13

Molokyles spørgsmål er desværre meget mere relevant, end vi har lyst til at se i øjnene. At korruption er vejen til ulighed er ubestrideligt. Men når korruption først trives, bliver den selvforstærkende. Det begynder i det små, den ene hånd vasker den anden, du gør mig en tjeneste, jeg gør dig en til gengæld. Så opnår vi begge fordele, som andre ikke kan få del i.
Efter nogen tid, nogle år eller årtier, nogle generationer måske, er magtbalancen og dermed uligheden forrykket så stærkt, at korruptionen ikke længere er en anomali, men er normdannende.
Den "lille" korruption kan ikke undgås i noget samfund. "Enhver so synes bedst om sine egne grise", siger ordsproget, og det kan ingen lave om på. Vi kan bedst lide vore egne familiemedlemmer, byfæller, partifæller, kolleger, sportskammerater, venner etc. Det er naturligt og stort set uskadeligt.
Men den store og benhårde korruption, - den hvor mennesker manipulerer, flytter rundt på andre folk som brikker, arbejder i det skjulte, beriger sig på andres bekostning, misbruger deres stilling eller magt for at opnå økonomisk vinding for sig selv eller deres nærstånde. Helt utilstedeligt er det, hvis en folkevalgt eller en offentlig ansat, i det skjulte misbruger sin magtposition. Det skal bekæmpes med næb og klør, for det undergraver et samfund, hvis lederne, der burde være rollemodeller, i stedet står som skræmmebilleder. Hvis lederne ikke er værdige til respekt, vil det skabe grobund for at korruption og uhæderlighed kan brede sig som ringe i vandet.
Derfor bør alle holde stærkt øje med tegn på korruption. Den enkelte må også selv vise ryggrad og afvise at blive en del af korruptionsspiralen. Ret ryggen og stå fast på at være en ordentlig person.

Det er derfor uhyre vigtig for et samfund at tage klart afstand fra den

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-10-15 13:15

Et meget fint svar Oldboston,
men også tankevækkende og det giver mig lidt dårlig samvittighed.

Jeg har fået lidt nabo rabat, er det korruption?
Og hvis man får lavet lidt sort, er det korruption??
Nogen jeg kender, måtte betale lidt under bordet, er det korruption???

Hvor går grænsen...

Jeg har nævnt tidligere kollegaer i salg, primært med områder i Sydeuropa og Mellem Østen,
der ikke kunne sælge uden korruption.
Nogle der spørger helt åbenlyst: "Og hvad får jeg så ud af det?"

De pågældende firmaer, der udbyder i disse områder, vil naturligvis ikke gå med til korruption,
men mon ikke de i mange tilfælde ser gennem fingrene med det det?

Og fra hvilken kasse/konti kommer korruptions vederlagene så fra??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-10-15 13:41

Jeg mener korruption har en "sub-genre", som hedder manipulation. Den synes jeg faktisk er (næsten) lige så slem.

Eksempelvis, er bankdirektørers "behændigheder", som vi har set de sidste år. Hvis vi kan stole på pressens udlægning af sagerne, kan man roligt sige, at her betaler forbrydelser sig i høj grad.
Jeg er ikke engang sikker på, de har en flov smag i munden, når sagerne er rullet ud for offentligheden. For moralen er pakket ned, til fordel for grådigheden.

I det hele taget, synes jeg at alt "skrider", i disse år. Det der var gængs moral for 30-40-50 år siden, er i dag fuldstændig forduftet.

Bare sådan en ting som butikstyverier, er jo næsten legaliseret. Det eneste der sker, er en løftet pegefinger. I gamle dage.......nå det vil jeg ikke "underholde" jer med. Det er jo nok mig der er "bagud", på grund af min alder.

M.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-10-15 13:59

Citat
Er Danmark ved at korrumpere?

Det har Danmark været ved i laaaaaang tid på snart sagt alle områder

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-10-15 14:05

svendgiversen -> Så er den der igen:
Citat
Jeg har fået lidt nabo rabat, er det korruption?
Og hvis man får lavet lidt sort, er det korruption??
Nogen jeg kender, måtte betale lidt under bordet, er det korruption???

Hvor går grænsen...

Der er ingen 'grænse'.
Som jeg skrev tidlige og åbenbart derfor denne gang at citere mig selv (..ikke: mig-selv):
Citat
Det er lige som at sige; Jeg gør ikke noget forkert ...jeg stjæler jo kun 1.000 kr. og ikke en million.

Som Oldboston skriver:
Citat
Det begynder i det små, den ene hånd vasker den anden, du gør mig en tjeneste, jeg gør dig en til gengæld. Så opnår vi begge fordele, som andre ikke kan få del i.

..fordi man belejlighedsvis 'glemmer' at der er andre, at tage hensyn til end: DIG & MIG.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-10-15 14:09

RETTELSE:
Citat
og åbenbart derfor denne gang at citere mig selv

..til
Citat
og åbenbart derfor denne gang ser mig nødsaget til, at skulle citere mig selv for:

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-10-15 21:27

Aaaaaarrrrhh, lidt sort arbejde skader ikke. Det giver flow i samfundet.

Må jeg i øvrigt ønske den danske befolkning tillykke med deres nye Moske.
Den pengegave, til opførelse af Moskeen, hvor er den kommet fra? Qatar...Saudi Arabien - eller noget 3. ?? Vi ved alle, at når der uddeles gaver plejer modtageren at blive beskattet af gavens værdi. Er det sket i dette tilfælde - eller i andre tilfælde, hvor der er udbetalt penge til Moske-opførsel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-10-15 21:50

Jeg har fået lidt nabo rabat, er det korruption?
Kun hvis din nabo er afhængig af dine beslutninger.

Og hvis man får lavet lidt sort, er det korruption??
Nej det er bare kattesnyd. Med mindre han/hun også arbjder for dit firma / stat / kommune.

Nogen jeg kender, måtte betale lidt under bordet, er det korruption???
Det kommer an på hvem, der sidder ved det "bord", eller hvilket "bord" det er.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-10-15 22:19

Vedr. Den nye Moske i Danmarkstan.
Citat
Den iranske ambassade ejer moskeen via en eks-ambassadør - hvis navn ejendommen står tinglyst i. (En afsløring som Kristeligt Dagblad har stået for)

Ambassaden søgte i sin tid justitsministeriet om at købe ejendommen - de tilbagetrak så ansøgningen, og fandt en anden og mere indirekte måde at operere på. (En afsløring som Karen Jespersen stod for - da hun søgte om aktindsigt)
Oplysningerne stammer fra Jaleh Tavakoli's Blog

Spørgsmålet må nu være: Er det korruption..? Eller er den danske befolkning bare blevet kuppet??
Jeg hælder mest til det sidste.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-10-15 23:03

Jeg ved ikke hvad det er, men jeg ved muslimerne ta`r os i røven uafladeligt. Og det er lige før jeg synes det er fortjent. Med den vatpikke politik og eftergivenhed, der føres her i landet, kan det jo kun gå, som det gør.

Ta`nu blot den halvabe, der ville myrde betjenten i Sandholmlejren. Han er forlængst udvist af DK.
Holder til i Sjælsmark centret.....altså når det passer ham. Rejser til Malmø, når det passer ham. Hvor han også har været på volds turne. Politiets Efterretningsvæsen, kender ham udmærket........ sidder med foldede hænder.

Vi er simpelthen så ude, at hvis én sparker os i røven, vender VI os om og siger undskyld.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-15 07:47

Inden der går for meget 'muslim' i den, så vil jeg afslutte spørgsmålet.

Dog lige en bemærknng til svendgiversen: Nåeh... det er Peter Pjok du tænker på...?
Har får mig nemlig til at tænke på Løjtnant Pjok fra Radisserne. Han ligner ham oven i købet
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-15 07:56

vagnr -> Du får lige denne servet tilbage omkring Carl Holst:
Citat
Det er ikke korruption, det er formentlig simpelt bedrageri/misbrug af betroede midler

CH fik noget ud af det, spindoktoren (den personlige rådgiver) fik noget ud af det. Befolkningen blev snydt for penge og forholdet søgtes holdt skjult for offentligheden.

..og det mener du ikke er korruption i magtapparatet? Meget besynderlig

Da du skal have lov at kommentere på denne indlysende selvmodsigelse, lader jeg alligevel spørgsmålet stå åben til på søndag. Andre er selvfølgelig velkomne til at giver deres B7 med, men skal vi ikke i ro og orden lade muslimer og indvandre debatten ligge til en anden go' gang?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-15 08:19

..fra Radisserne? Altså; jeg mente BASSERNE.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-15 12:22

vagnr -> ...eller er det kun, når det bli'r "opdaget" ..at der er tale om korruption?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-15 12:55

..og Brixtofte mener du heller ikke var korrupt?
Citat
I tilknytning hertil fremkom der oplysninger, som tydede på andre alvorlige forhold omkring kommunens administration. Bl.a. at borgmesteren skulle have optaget lån uden om byrådet og ulovligt have sammenblandet kommunens økonomi med økonomien i det private selskab Farum Boldklub A/S ved at lade kommunen lønne medarbejdere, som udførte arbejde for det private selskab. Man mente også at kunne konstatere, at også andre firmaer havde fået for høj betaling for arbejde udført for kommunen mod til gengæld at tegne sig som sponsorer for boldklubben.

Kilde : https://da.wikipedia.org/wiki/Brixtofte-sagen

Farum kommune kan muligvis ikke beskyldes for korruption? ..men det kan Peter så sandeligen ...og han var borgmester ..og iøvrigt spidskandidat i Venstre under 'ulovlighedernes' implementation!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-10-15 14:35

Citat
Inden der går for meget 'muslim' i den
Fantastisk konklusion. Du mener så ikke, at korruption findes blandt muslimer i Danmark.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-15 18:24

Kaptajn-Tommy -> Det har jeg aldrig sagt !!! (citat: Erhard Jacobsen)
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-10-15 23:28

Citat
Hvad så med Kalde Carls afløser nu uden krudt,
Peter ???, som jeg har lidt besvær med at finde et rammende kælenavn til?

Peter GRIS, for han ligner sådan en fed, lyserød slagtegris

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-10-15 05:48

Citat
CH fik noget ud af det, spindoktoren (den personlige rådgiver) fik noget ud af det. Befolkningen blev snydt for penge og forholdet søgtes holdt skjult for offentligheden.
..og det mener du ikke er korruption i magtapparatet? Meget besynderlig

Nej, nok ikke i dette tilfælde, CH's misbrug af offentlige midler er formentlig strafbart (skønt jeg tvivler på han bliver straffet efter straffeloven), men det bliver næppe efter §122, som omhandler korruption!

CH har fået "sin" mand ansat, CH har nok ikke selv stået for lønforhandlingen i regionen (CH har helt sikkert ikke selv taget egne penge op af lommen), CH har ikke kunnet love Ingemann at blive spindoktor på Borgen, valget var ikke udskrevet, ingen vidste hvem der vandt osv, så jeg mener ikke det opfylder betingelserne her:

Citat
§ 122. Den, som uberettiget yder, lover eller tilbyder nogen, der virker i dansk, udenlandsk eller international offentlig tjeneste eller hverv, gave eller anden fordel for at formå den pågældende til at gøre eller undlade noget i tjenesten, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 år.

Nu har jeg ikke skrevet, at der ALDRIG er korruption i Dk, vi står ikke med 100 points, "kun" 92, 1 points bedre end vores evige konkurrent, New Zealand.

Fx dumpede vi ned et år pga. Brixtofte, det kan måske også blive tilfældet her, Transparency Internationals definition af korruption er sikkert ikke bygget på den danske straffelov.

dova

Citat
Peter GRIS, for han ligner sådan en fed, lyserød slagtegris [Yaaark]

Jeps, det har han altid heddet hos os

Men det må man (næsten) ikke sige højt, tihvertifald ikke til venstrefolk, PC fik kræft som teenager, det er nok grunden til hans beskedne hårvækst.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-10-15 07:44

Tak vagnr for dit partsindlæg. Det er taget til efterretning, men vi er ikke enige.

Nåeh men hvorom alt er bliver Venstre i et stort dagblad idag sammenlignet med Mafiaen. Den artikel har vel kun kunne skrives og trykkes, hvis der er andre end undertegnede der som synes at demokratiet bærer i en forkert retning.

At der tages lige så meget fra ældre- og børneområdet som der gives til skattelettelser og tilskud til familieejede milliard foretagener, samt at besparelserne på kontanthjælpsområdet er tiltænkt en lettelse af topskatten på 5% til næste år, ser jeg som et tegn på at der tilflyder den mest velstillede del af befolkningen mere og mere korridor-politisk magt. Beskæftigelsesministeren (..tidligere DI direktør) indrømmer endda, at selvom man marginalisere Danmarks laveste indkomstgrupper yderligere ved at tage midler fra dem, så har det ringe eller ingen beskæftigelseseffekt. Hvilket man også konstaterede under den tidligere VKO regerings kontanthjælpsloft. Altså er der kun tale om at berige eliten på borgenes bekostning.

Venstre ved sikkert godt de ikke kommer gennem finanslovforhandlingerne med at tage alle stik hjem, men de får skubbet til udviklingen i en mere usolidarisk retning, hvilket vel også er deres agenda. Nutch, nutch ...know what I mean ..nutch nutch ..all the way ..nutch nutch.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-10-15 08:04

Kaptajn-Tommy ->
Citat
Vi ved alle, at når der uddeles gaver plejer modtageren at blive beskattet af gavens værdi. Er det sket i dette tilfælde - eller i andre tilfælde, hvor der er udbetalt penge til Moske-opførsel.

Jeg må blive dig svar skyldig, for jeg ved det ikke. Jeg kender heller ikke loven om sådanne donationer fra udlandet, men mon ikke der er tale om en udenlandsk investering i Dansk infrastruktur? Jeg er ikke sikker på at dette beskattes ...og jeg kan egentlig heller ikke rigtigt se, at det belaster det Danske skattesystem der på denne måde skabes arbejdspladser ved anlæg og opførsel af et sådant festligt bedehus for ubemidlede åndelige undermålere.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-10-15 08:06

Er Danmark ved at korrumpere?
Fra : molokyle Vist : 289 gange
434 point
Dato : 29-09-15 18:54

Tjaeh... jeg behøver vel ikke uddybe spørgsmålet?

</MOLOKYLE>

Nej det er ikke værre i vor dage end det altid har været !!! Det er blot langt mere synligt p.g.a. den åbenhed der via diverse fora er en kendsgerning!!!
Misundelsen kender sgu' snart ingen grænser - dét er et kæmpe problem !
Mere behøver jeg vel ikke at uddybe ?

ØV4

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-10-15 11:19

Citat
Tak vagnr for dit partsindlæg. Det er taget til efterretning, men vi er ikke enige.

Hvis alle var enige, var der ingen debat, røvkedeligt

Men jeg er ret enig med ØV4

Citat
Nej det er ikke værre i vor dage end det altid har været !!! Det er blot langt mere synligt p.g.a. den åbenhed der via diverse fora er en kendsgerning!!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-10-15 15:11

Næeh.. ØV4 og vagnr -> Det man ikke ser? Det har man ikke ondt af!
Men kan jo også altid sætte kikkerten for det blinde øje
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-15 07:54

Tak for svaret Oldboston. Det er altid en fornøjelse at læse dine vidende og indsigtsfulde kommentarer.

..og tak til jer andre for at I ville være med.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 04-10-15 07:58

Kære molokyle.

Jeg har ikke på noget tidspunkt tilkendegivet at det er rigtigt med korruption !! Men blot forholdt mig til facts - det eksisterer og vil vedblive at eksistere, både i det "frelste" DK, men i særdeleshed i den store verden !
De fleste danske virksomheder der handler internationalt, har på et eller andet tidspunkt "været nødt til" at "smøre" de rigtige steder, hvis en handel skal lykkes ! Det foregår også i stor stil i DK, også blandt handel private virksomheder/offentlige virksomheder imellem !!
Sorte penge er jo i samme kategori - men hånden på hjertet: Har vi ikke alle handlet lidt sort, når f.eks. VVS manden skulle skifte et par pakninger ? Jeg tror det ! Men det retfærdiggør jo ikke det ulovlige forhold, men er såre menneskeligt !

ØV4

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-10-15 08:42

Citat
Næeh.. ØV4 og vagnr -> Det man ikke ser? Det har man ikke ondt af!

Det er ikke det jeg skriver, men for at man får ondt af noget, skal man kende til det!

Og der må man sige, at internettet har gjort det langt vanskeligere at skjule sine misgerninger, bare der er der ved det, kan det pludselig være kendt af alle.

Det er i nogle tilfælde godt, nemlig når der er kød på, andre skidt, fx kan en shitstorm være bygget på personlige modsætninger, nid og nag, ikke fakta!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-10-15 08:44

Der skulle stå "bare der er EN der ved det, kan det pludselig være kendt af alle."

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 04-10-15 10:31

Tak til molokyle fordi du goodkendte mit svar i denne interessante debat.

Jeg har i et amerikansk magasin netop læst en artikel om bekæmpelse af korruption i et sydamerikansk land, der har været befængt af skandaler og magtmisbrug. Det er Guatemala, hvor der efter flere års borgerkrig for 36 år siden blev dannet en stærk regering,d er fik afsluttet meget af ufreden. Men stærke regeringer har det med at blive egenrådige, og en lang række skandalesager er blevet afdækket i de senere år. Blandt mange andre alvorlige sager var der svindlet for millioner af dollars på den måde, at deres told- og skattevæsen modtog bestikkelse og til gengæld nedsatte skatter og afgifter hos dem, der bestak dem. Det ville hos os svare til, hvis Skats uberettigede milliardudbetalinger af udbytteskat viste sig at være sket ved bestikkelse af insidere.
I Guatemala har der rejst sig en proteststorm over de sidste par år, på facebook, ved demonstrationer m. m. Til sidst voksede kravet om de øverste ansvarliges afgang, og den øverste ansvarlige var præsidenten, der måtte træde tilbage, og under stort pres fra folket er blevet stillet for retten. Guatemalerne har i årtier følt sig magtesløse, men opfattelsen i dag er, at folket har taget magten tilbage. Ved præsidentvalget om tre uger er en kendt og respekteret skuespiller storfavorit og de traditionelle partisoldater er mere eller mindre sat ud af spil.
Kan man overføre nogle af disse udviklingstendenser til vores eget land? Ja. Jeg tror, at regering og det politiske etablissement skal tage sig i agt og være meget mere opmærksomme på, at kritiske øjne følger deres virke. Vi kan ikke undgå at ledende personer fra tid til anden misbruger deres magt, men deres handlinger river dem selv med i faldet, når kendsgerningerne afdækkes. Det har vi netop set et helt frisk eksempel på, og der vil uden tvivl komme flere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-15 15:38

Olsboston ->
Citat
Det ville hos os svare til, hvis Skats uberettigede milliardudbetalinger af udbytteskat viste sig at være sket ved bestikkelse af insidere.

Det ville nu også være svært at bevise i DK ik'? ..eller hyr?

Offentlighedsloven er jo strammet.

..men dette udsagn tror jeg godt at jeg kan give håndslag på:
Citat
Det har vi netop set et helt frisk eksempel på, og der vil uden tvivl komme flere.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-15 15:47

vagnr ->
Citat
..der må man sige, at internettet har gjort det langt vanskeligere at skjule sine misgerninger, bare der er der ved det, kan det pludselig være kendt af alle.

Kluntet skrevet vagnr, men jeg tror at jeg fanger budskabet alligevel

Det skulle jo nødigt havne der;hvor 'internettet' overlades til at være folkets 'vagthund' og 'domstol'?

Det er også blevet sværere at smugle narko og hvidvaske sorte penge, men det forhindrer vel ikke at det sker?

</MOLOKYLE>