/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
"Hegn om skoven"
Fra : Tonganeseren
Vist : 496 gange
300 point
Dato : 09-09-15 00:42

Min svoger og jeg er temmelig uenige for øjeblikket. Han er ellers en klog mand med en bred viden om det meste. Han ejer størstedelen af den landejendom, hvor jeg har drevet jagt i snart 30 år. Min kone og en søster ejer mindre andele i cirkusset.

Som tidligere nævnt er svoger en klog fyr, men ved absolut intet om jagt. For nogle år siden opstillede han bure i skoven, hvor hensigten var at plante nye træer. Indtil videre er der intet sket. Burene kender I. Man bruger dem i forbindelse med byggepladser etc. . Siden opstillingen af burene har råvildtet været forsvundet fra halvdelen af skoven.

Dernæst fik han hældt slam ud på agerjorden, noget som fik stor betydning for udbyttet i 2014/15. Der var ingen dyr på arealet med slam.
Nu har han fået en bonde til at mokke store mængder haveaffald op i en cirka 2 meter høj vold i skovens vestlige side. I forvejen havde han arrangeret noget lignende langs andre skovkanter.

Nu ved de fleste forhåbentligt, at hjortevildtet reagerer på ændringer i biotopen - samt trækker væk fra områder, hvor de ikke kan sikre - altså orientere sig om noget som nærmer sig området, hvor vildtet befinder sig.

Nu frygter jeg at hjortevildtet trækker væk fra skoven. Fandes til redelighed. Gider snart ikke være med i cirkusset. Overgår snart til fiskeriet ved kysten og på havet.

Deler I min opfattelse?

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-09-15 11:01

Slammet er lovligt hvis det ikke overstiger en givet mængde, men alt småt og stort forsvinder i en periode fra jorden.

Voldene mener jeg der skal godkendelse til, man må ikke rub og stub lave så store omvæltninger på egen ejendom...............og hvor i hulan har bonden så meget haveaffald fra medmindre mange i området har brugt ham som deponeringsplads.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-09-15 11:49

Hej LuffeA

Desværre er det ikke kun haveaffald men flere års afklip af buske etc. som nu er mokket op oven på den vold, som bulldozeren har lavet. Det ser ud af Helvede til og selv tror jeg ikke på lovligheden.
Dog gælder min største bekymring vildtet.

Mvh.

Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 300 point
Dato : 09-09-15 15:30

Tingene kompliceres af at det er familierelationerne der evt. er i spil. Hvis ikke svogeren er modtagelig for sund fornuft, synes jeg heller ikke du behøver at holde igen - han har jo tydeligvis taget stilling, skønt han kender din indstilling til tingene ! Har din hustru og svigerinde ikke noget at skulle have sagt omkring driften af det fællesejede ? Det er sgu' meget trist, at du her på dine ældre dage skal belemres med de problemer.
Men du kan selvfølgelig "nøjes" med en fisketur i Røvhullet i Øresund, men jeg synes du skal tage boksehandskerne på og fortælle din mening ! Hvis ikke han er modtagelig for dialog om emnet, så har du, som jeg ser det, ikke tabt noget, da der alligevel ikke er meget vildt i området - så på med "vanterne" og sig din mening.
Det er en skam der er så langt til Jylland - jeg tror det ville være muligt at smide slæverne ind på et midtjysk skovgods hos en kendt forfatter - her er både kronvildt, råvildt, ræve, som kun må skydes på lange afstande, fasaner, agerhøns, som bliver udsat en time før jagten begynder, vagtler, harer, mink m.m.m., og jeg tror bestemt du kan få en god prisaftale med denne lejer af skovgodset Var det noget ?? Jeg skal gerne forsøge at overtale denne venlige mand til at hjælpe - han kan evt. også lære fra sig udi skydningens svære kunst, da han er aut. riffelinstruktør (påstår han) Og så kender han en forhåndværende prins, nu greve - de har nemlig samme mulemekaniker i det store udland - joh en verdensmand af guds nåde !!

ØV4

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-09-15 19:35

Jeg synes du har en udsædvanlig klog svoger,
der værner om sin jord, og med gode gødningsvolde, beskytter,
mod venner og slægtninges ønsker, om drab på uskyldige dyr på hans grund.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-09-15 20:13

Kære Svend Giversen

Jerg tror ikke du helt forstår problematikken. Jeg har altid været modstander af at opføre volde omkring revirerne. På den måde kan dyrene ikke opdage farer, før det er for sent. Hjortevildtet bliver nemlig utrygt, når de ikke kan se kommende farer.
Men set med en agerbrugers øjne, er det en god foranstaltning, idet dyrene trækker bort.

Mvbh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-09-15 20:27

Citat
Det er en skam der er så langt til Jylland - jeg tror det ville være muligt at smide slæverne ind på et midtjysk skovgods hos en kendt forfatter - her er både kronvildt, råvildt, ræve, som kun må skydes på lange afstande, fasaner, agerhøns, som bliver udsat en time før jagten begynder, vagtler, harer, mink m.m.m., og jeg tror bestemt du kan få en god prisaftale med denne lejer af skovgodset Blink Var det noget ?? Jeg skal gerne forsøge at overtale denne venlige mand til at hjælpe - han kan evt. også lære fra sig udi skydningens svære kunst, da han er aut. riffelinstruktør (påstår han)HahahahahaHihihihihi Og så kender han en forhåndværende prins, nu greve - de har nemlig samme mulemekaniker i det store udland - joh en verdensmand af guds nåde !!Glad
Ham kender jeg. I øvrigt tak for et dejlig grin. Det trængte jeg squ til, efter at ha' læst Tonganeserens kvaler med sin svoger.

Citat
om drab på uskyldige dyr på hans grund.
Uha da, uskyldige dyr. Jeg går så ud fra at den go'e svendgiversen mener at køer, okser, kalve, gris, lam, geder, heste, høns, gæs, ænder og kyllinger er skyldige dyr.
Tør man spørge svendgiversen om, hvad disse dyr er skyldige i..?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-09-15 20:51

Jeg tror at råvildet får stress og klaustrofobi af de volde, desuden vil de ikke hoppe op på dem for at orientere sig, modsat rævene.

Om ikke andet vil voldene blive store muse- og rottekolonier i bunden indtil de er sunket helt sammen, og der går mange år når affaldet ikke har været igennem en kværn.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 10-09-15 11:59

Hjortevildt har efter min mening ikke brug for at kunne orientere sig over åbne vidder.
De lever mest i tykninger, skovområder etc, hjortevildt har generelt et ikke særligt godt syn, men en veludviklet høre og lugtesans som er deres primære værn imod fjender.

Hvis voldene er af begrænset længde, vil de ikke have nogen indflydelse på vildtet´s bevægelighed på dit område, hvis de er "kompost" lignende så udnyt dem som en form for fodermarker, solsikker, jordskokker, hirsche, hamp osv.., evnt. hold et spor frit til sandbadning langs med voldene, som uden tvivl vil være godt for insekterne på sigt, som start foder for agerhøns- fasan kyllinger.

Slam skal nedmuldes, ellers går den vist ikke, med at have den slags liggende på jordoverfladen, det kan holde vildtet væk.

Tænk på at hele Amager ligger på en køkkenmødding, så udnyt nu din svogers begyndene ditto husk på at din er stationær, ovre i Bottrup har den en vandre mile, som er værre end dit problem og så er den endda bevæbnet og delvis mobil

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-09-15 19:08

Citat
Tænk på at hele Amager ligger på en køkkenmødding, så udnyt nu din svogers begyndene dittoHahahahaha husk på at din er stationær, ovre i Bottrup har den en vandre mile, som er værre end dit problem og så er den endda bevæbnet og delvis mobil

Den vandrene køkkenmødding BW, du har lige scoret årets citat

Mvh.
Tommy

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-09-15 21:46

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 14-09-15 07:15

Selvtak kære Tonganeser. Jeg håber I finder fodslag inden for familien - livet er sgu' for kort til voldsomme stridigheder, men en lille markering burde være i orden.

Med venlig hilsen
ØV4