/ Forside/ Teknologi / Internet / Browser / Spørgsmål
10  webnoob 2075
Windows 10
Fra : sdam
Vist : 1070 gange
500 point
Dato : 08-09-15 08:59

Jeg har fået installeret Windows 10 på min computer, hvilket er gået uden problemer - næsten da!
Der er en del personlige tilpasninger, hvilket der jo nok altid vil være.
Der er noget jeg skal bede om lidt hjælp til, og det er følgende:

Jeg har det man kalder for en "sekundær" skærm (21"), som tager over fra den bærbare når den sidder i docking stationen derhjemme, men hvordan pokker får jeg den sekundære skære skærm aktiveret sådan, at jeg igen kan se det hele på denne skærm?
Spørgsmål 2

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-09-15 10:21

Højreklik et tomt sted på skrivebordet > Skærmindstillinger > Under Flere skærme vælger du Dupler disse skærme.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-09-15 11:24

På tastaturet har du en Fn tast og sikkert en tast med skærmsymbol.
Ved atholde Fn tasten nede og trykke på "skærmtasten" er der 4 stillinger
Kun bærbar skærm
Kun ekstra skærm
Begge skærme
Ingen skærme
Den skifter for hvert tryk.

Kommentar
Fra : sdam

Dato : 08-09-15 15:14

Øhhhh - skærmtasten! Kan du ikke forklare det lidt nærmere....?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-09-15 18:06

Du må have noget software til dit grafik/skærm-kort, og der skal du ind for at justere eller vælge, hvis du bruger Windows skærmindstillinger bliver det aldrig godt - ikke på min pc.
Prøv at se i START alle apps om der ikke ligger noget

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-09-15 22:32

Det jeg kalder skærmtasten er bare en af F-tasterne med et skærmsymbol som kan styre skærmvalg..................hvis altså du har sådan en tast.
Jeg går ud fra at det er en bærbar du har.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-09-15 11:16

Valg af skærm i Windows 10: Hold Windows tasten nede (den tast med flag på) og tryk på P,
der kan du vælge hvilken skærm du vil bruge eller om du vil bruge begge skærme

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-09-15 11:57

Smart ovn - det må jeg huske.

Kommentar
Fra : sdam

Dato : 14-10-15 10:14

Hej igen - og undskyld den lange svartid
Når jeg vil anvende o.v.n.'s anvisning, kommer den med følgende besked: "Din PC kan ikke projicere på en anden skærm.
Prøv at geninstallere driveren, eller brug et andet skærmkort"
Det kan vel ikke passe, at PCén efter installering af Windows 10, ikke kan sætte en sekundær skærm op på samme måde som windows 8.1...??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-15 12:02

Det kunne være, at der lige skal installeres en driver.

Jeg har nepop sat en LG 19" til på denne måde.
Ikke installeret driver
Tilslutte datakabel
Tænd for skærmen
OVN´s tip > Wintast+p........................valgmulighed paralel - udvidet - den ene - den anden
Virker fint.

Kommentar
Fra : sdam

Dato : 14-10-15 12:35

Undskyld - det forstår jeg ikke så meget af det du fremkommer med Eyvind! Ikke just fordi jeg er "fatsvag", men jeg er nødsaget til at have det verifiseret!
Til orienter har/havde jeg en 19" SAMSUNG skærm som den sekundære skærm, og der kan jeg ikke kan kaste skærmen op på. Til orientering køres det hele gennem en docking station, hvor både printer, scanner m. v. er koblet i gennem....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-15 19:19

Skal den dockingstation ikke bruge nogen driver.

Citat
Det kunne være, at der lige skal installeres en driver.
De fleste skærme skal bruge en driver - ellers kører de på en standard driver som styresystemet selv har med.

Citat
Jeg har nepop sat en LG 19" til på denne måde.

Jeg har en bærbar, men det kunne lige så godt være en stationær. I siden af den bærbare sidder et VGA stik som forlænges over til en LG ekstra skærm

Citat
Ikke installeret driver
Da det kun var et forsøg for, at afprøve om windows 10 uden videre kan køre med ekstra skærm...........har jeg ikke installeret en driver men bruger den win 10 selv har med

Citat
Tilslutte datakabel
Er skærmkablet fra skærmen til VGA porten

Citat
Tænd for skærmen
Da jeg ikke vil tilslutte en tændt skærm, venter jeg til skærmkablet er monteret

Citat
OVN´s tip > Wintast+p........................valgmulighed paralel - udvidet - den ene - den anden
For at styre hvilke skærme der så skal bruges kan du gå i start>indstillinger>system og der indstille skærmstyringen
Du kan også bruge OVN´s genvej > klik på wintast (nede til venstre) og så få en del muligheder.
Mulighederne er:
Samme billede på begge skærme
Skærm 1 og 2 bliver til en meget bred skærm
Kun den ene skærm
Kun den anden skærm

Virker fint.

Dog skal størrelse (opløsning nok justeres lidt)

Jeg håber det er nogenlunde forklaret.

Kommentar
Fra : sdam

Dato : 25-11-15 11:06

Undskyld den lange svartid, men alt ovenstående er nu afprøvet! Desværre har jeg stadig kun én skærm at vælge i mellem - uanset hvor jeg står, og gør af nævnte muligheder..
Så mistanken er rettet mod Windows 10!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-15 11:27

Tja - så kan jeg ikke regne ud hvad der fejlen.

Kommentar
Fra : sdam

Dato : 05-12-15 09:15

Det o.v.n. fortæller i hans besvarelse, er faktiskt rigtigt, men når jeg laver denne manøvre, kommer den med følgende meddelse:
"Din PC kan ikke projicere på en anden skærm. Prøv at geninstallere driveren, eller brug et andet skærmkort"...
Nu kommer det igen, at jeg ikke er særlig kløgtig på al det her tekniske, så hvis der er nogen derude, som kan skære det lidt ud i pap for mig, vil jeg blive en glad mand - igen!