/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Hven er Lars Lej?
Fra : Stine95
Vist : 574 gange
115 point
Dato : 29-08-15 00:03

Når jeg tager 5A er der en vej der hedder Larslejsstræde.
Nogen der ved hvem han er/var?

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 125 point
Dato : 29-08-15 00:37

Er det den du mener?

Larslejsstræde

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

Gå til: navigation, søg

Larslejsstræde set mod Sankt Peders Stræde.

Larslejsstræde set fra Sankt Peders Stræde med Kaj Munks bolig til venstre.
Larslejsstræde er en gade i Indre By i København. Gaden forbinder Sankt Peders Stræde med Nørre Voldgade.

I 1571 kan man læse om Lasse Leegs stræde opkaldt efter en mand af det navn, der i mange år havde en gård i gaden. I årenes løb varierede stavemåden mellem Lasse-, Laurs-, Leeg-, Leyell- og Leig-, før det til sidst endte med Larslejsstræde.

Strædet er dog ældre og var i middelalderen adgangsvej til Skt. Johannes og Skt. Birgitte Alters gård samt til Sankt Peders kirkegård. Gaden var oprindelig en blind sidegade til Sankt Peders Stræde. 14. marts 1495 kan man læse "...thet lille strede som ær mellem sancti Peders(stræde) oc then bolegh som her Jens vicarius till sancte Birgitte alters nu udj boer".[1]

Digterpræsten Kaj Munk boede i Larslejsstræde 1 i årene 1919-1921, hvilket fremgår af en mindeplade på huset. I nr. 11 findes Brødrene Petersens Jomfrukloster.[2]

Godkendelse af svar
Fra : Stine95

Dato : 29-08-15 07:34

Tak for svaret Hejdu58.
Tusind tak. Lige hvad jeg ledte efter.
Dejligt med lidt ekstra historie om Kaj Munk og andet

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 29-08-15 09:15

Selv tak Stine95