/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Gywerd(sønner) 1300-1700
Fra : gywerd
Vist : 469 gange
300 point
Dato : 22-08-15 14:31

Hej arkivafstøvere ;)

Jeg prøver at få styr på personer der hed Giver, Giwer, Gywer, Gywer, Gywerd, Gywrd, Gyurd, Gjurd, Gjord og Gyrd samt efternavne baseret herpå i Himmerland, Kær Herred og Aalborg.

Nogle af de ældste jeg kender er:
Gywerd Matt(is)søn til Kjellingtandh pr. Gislum i 1400-tallet (tingsvidner)
Mattis Gyw(e)rdsø i Ebdrub, Farsø o. 1535 (adkomstregistrering).
Gården Kjellingtandh og fribondestatus synes mistet ifm. Grevens fejde - oprørske fribønder skulle både frikøbe deres forbrudte liv og deres ejendom.

Optimalt har jeg brug for følgende:
Navn - Sted - Årstal - kilde(type)
Point gives til den der giver mig de bedste nye oplysninger - eller sætter mig på sporet igen.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 22-08-15 14:41

Målet er som tidligere at finde forbindelsen mellem de ældre Giversønner i Gislum, Farsø Vester-/Østerbølle og Aalborg til de yngre Giversønner i Skals området.

Ind til andet er bevist, ser jeg bort fra slægter på Fyn, Sjælland, Bornholm, Skåne og Götaland samt Olafsønnerne Kong Gyrd og Kong Gnupa, der herskede i Danmark før Gorm den Gamle, trods interessante navnesammenfald - særligt på Bornholm.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 22-08-15 14:56

Glemte formen Gifuer(søn), som jeg har set i et enkelt tilfælde.

Gjord(søn)/Gord(søn) (fra tysk Görtz) i Sønderjylland/Slesvig samt slægterne Giavert(søn) synes derimod irrelevante.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-08-15 19:38

Jeg tror stadig at vi Giversen var hoveri bønder på godset Lerchenfeldt,
det samme var min mors Mogensen Rosenørns familie, så måske indavl.

Nogle af os boede boende nok i Kjellingetand, lige nord for åen.
Og via åen der, tæt på Hjarbæk fjord, sejlede vi senere sydpå til Lynderup og Skals.

Nogle vil vide at man fra Hjarbæk med specielle både sejlede salt fra Læsø til bisperne i Viborg,
så vi var søfolk, og efter Læsø, sejlede nogen måske videre helt til Bornholm?

Et vigtigt tidligt Giversen navn, er en Birke Dommer på Vorre Birketing.
noget jeg for over ti år siden har lovet ikke at afsløre...

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 22-08-15 19:53

Fæste-/hoveribønder er der ingen tvivl om fra ca. 1550 - effektueringen af straffen fra Grevens Fejde - betaling for det forbrudte liv umiddelbart efter Rantzaus nedkæmpelse af oprøret - og en åremålsfrist for indbetaling af ejendomsværdien for at undgå hjemfald af ejendommen til kronen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-09-15 17:41

Og Daniel, du får ikke mere de samme mange svar her i kandu som tidligere,
flere er nu ældre og/eller er gået over til DIS.

Her et af mine spørgsmål for over 10 år siden:
http://www.kandu.dk/Spg29299.aspx

Dengang var der mange flere aktive slægtsforskere på kandu,
måske skal vi også til at spørge på DIS?

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 01-09-15 17:45

Måske - antallet af trolls herinde er steget markant. Tiden kan være løbet fra kandu.