/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Giversen fra Lerkenfeldt til Skals
Fra : svendgiversen
Vist : 3626 gange
200 point
Dato : 02-01-04 19:07

Nu har vi fundet talrige Giversen slægtninge begge steder,
nu mangler vi forbindelsen der kan bringe os 100 år længere tilbage.
Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 02-01-04 19:32

- og hvem starter vi med (navn fødselsår eller lignende)?
Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 02-01-04 19:36

Undskyld hvis jeg starter ved Adam og Eva, men har du prøvet lokalarkivet?
Skals og Omegns Lokalhistoriske Arkiv

Ejstrupvej 18 C (kælderen)

8832 Skals

tlf:
87 76 88 94 i åbningstiden
e-mail:
skals_lha@hotmail.com

å:
on 14-17, 1. to i md okt-mar 19-21
k:
Peter Rossau
Højskolebakken 13

8832 Skals
tlf:
e-mail: p.g.rossau@mail.tele.dk
o:
Skals Sogn i Møldrup Kommune
s:
Hilsen Jeannie, som har en Christen Jørgensen født i Skals/Schaltz omkring 1783

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-01-04 19:48

Se lige på disse navne og historie hvad med et skifte efter Vincent Lerche ?
Senta
Rugård, Lerchenfeldt og Hessel

http://www.herregaarden-hessel.dk/historien_set_fra_hessel.htm

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-01-04 20:38

Prøv at se på de forskellige efternavne og prøv så at søge på den adresse hvor du fandt fæsteren Giversen
Senta

Family Group Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19
Download GEDCOM

--------------------------------------------------------------------------------

Husband's Name
Giver Christian JACOBSEN (AFN:13JH-MDP) Pedigree

Born: 1769 Place:
Christened: 8 Jan 1769 Place: Vesterbolle, Aalborg, Denmark
Married: Place: Not Married

Father: Jacob GIVERSEN (AFN:13JH-MB9) Family
Mother: Johanne SORENSEN (AFN:13JH-MCH)

--------------------------------------------------------------------------------

Wife's Name
Maren NIELSDATTER (AFN:QDG1-GK) Pedigree

Born: 14 Mar 1782 Place: Ullits, Aalborg, Denmark
Died: 10 Aug 1850 Place: Osterbolle, Viborg, Denmark
Buried: 18 Aug 1850 Place: Osterbolle, Viborg, Denmark
Married: Place: Not Married

Father:
Mother:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Sex Name
M Niels GIVERSEN (AFN:13JH-M93) Pedigree

Born: 30 Apr 1805 Place: Ullits, Aalborg, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 27 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Individual Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19

--------------------------------------------------------------------------------

Giver Christian JACOBSEN (AFN: 13JH-MDP) Pedigree
Sex: M Family

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s):
Birth: 1769

Christening: 8 Jan 1769
Vesterbolle, Aalborg, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

Parents:
Father: Jacob GIVERSEN (AFN: 13JH-MB9) Family
Mother: Johanne SORENSEN (AFN: 13JH-MCH)

--------------------------------------------------------------------------------

Marriage(s):
Spouse: Maren NIELSDATTER (AFN: QDG1-GK) Family
Marriage:
Not Married

--------------------------------------------------------------------------------

Submitter(s): Details

--------------------------------------------------------------------------------

About Ancestral File:
Ancestral File is a collection of genealogical information taken from Pedigree Charts and Family Group Records submitted to the Family History Department since 1978. The information has not been verified against any official records. Since the information in Ancestral File is contributed, it is the responsibility of those who use the file to verify its accuracy.

--------------------------------------------------------------------------------

Please Note:
Names and address of submitters to Ancestral File and those who have a research interest are provided to help in the coordination of research. The use of this information for any other purpose, including commercial use, is strictly prohibited.

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 28 http://www.familysearch.org v.2.5.0

FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

--------------------------------------------------------------------------------

Husband
Mogens Giversen Pedigree

Birth: 1611 , , Denmark
Christening:
Marriage: Before 1670 , , Denmark
Death: 1682
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Kirsten Jacobsdatter Pedigree

Birth: 1616 , , Denmark
Christening:
Marriage: Before 1670 , , Denmark
Death: 1685
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 28 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-04 20:48

Først fra det gamle spørgsmål,
havde I også problemer med at åbne det?

og sidste svar:
>hvad med Rosenkrantz, er der evt en forbindelse til din ane???

Nej, jeg er en Rosenørn ikke Rosenkrantz, og i min mors familie;

efter det Bryllup vi var til i Julen,
(afholdt på Ll. Restrup, også ejet i en periode af Kjeldsen familien)
hvor min søsters datter blev gift og afhentet i karet,
trukket af heste ejet af Rosenkrantz familien, kan man måske komme i tvivl.

Men min fars Giversen familie har intet med Rosenkrantz familien at gøre,
bortset fra at vi knoklede på deres marker.

>og hvem starter vi med (navn fødselsår eller lignende)?

Vi prøver at tilknytte os til min helt sikre tip tip tip oldefar Anders,
cognomino Giversen født i Skals 1643.

En mulig fader er den tre gange gifte Mogens Gyversen født i Svingelbjerg ca 1612?
dog ikke i hans sidste ægteskab af gode grunde.

Eller hans far måske Niels er farbroderen??
eller podemesteren Jacob måske er bedstefaderen??

>Ejstrupvej 18 C (kælderen)

Den ligger under plejehjemmet, hvor min mor levede sine sidste år,
men der var altid lukket når jeg besøgte hende i weekenderne.

Desværre nej,
men jeg har haft kontakt med flere af dem der har oprettet den.

>Christen Jørgensen født i Skals/Schaltz omkring 1783,

det er lige før vi er i familie,
(det vender vi tilbage til)

Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-01-04 20:49

Prøv at sende en mail til feldborg det kan være han kan hjælpe dig
Senta
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/opslag/#kirke

Viborg amt, Rinds herred, Skals sogn
Skals kirkebog fra 1700 og frem. Læses On-Line
Indtastet i Winfam format: http://hjem.get2net.dk/laugesen/

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-01-04 20:57

Kan dette bruges?
har du set Birgithe Pedersdatter Worre aner?
Fortsat god dag
Senta
Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index
Denmark

--------------------------------------------------------------------------------
Jens <LAURSEN COGNOMINE SVENSK>
Sex: M

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s):
Christening: 19 Sep 1756 Place: Vognsild, Aalborg, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

Parents:
Father: Laurs JENSEN COGNOMINE SVENSK

--------------------------------------------------------------------------------

Source Information:
Batch Number: C205221
Source Dates: 1701 - 1813
Film or Fiche Number: 43369
Collection Details: Vognsild; Den Danske Folkekirke

--------------------------------------------------------------------------------

Return to search results Prepare selected records for download

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 26 http://www.familysearch.org v.2.5.0

You searched for: Anders Giversen [refine search]
Exact Spelling: Off
Matches: All Sources - 7
International Genealogical Index - Denmark
1. Anders Jensen Cognomine Giversen - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 1723 Of, Skals, Viborg, Denmark

2. Anders Jensen Cognomine Giversen - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 1723 Of, Skals, Viborg, Denmark

3. Anders Andersen Giversen - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: About 1761 Skals, Viborg, Denmark

4. Anders Andersen Giversen - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: About 1761 Skals, Viborg, Denmark

5. ANDERS ANDERSEN OR GIVERSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 25 JUN 1843 Lynderup, Viborg, Denmark

Matches: International Genealogical Index/Denmark - 5

--------------------------------------------------------------------------------

Vital Records Index - Denmark
6. Anders ANDERSEN OR GIVERSEN - Vital Records Index / DE
Gender: M Marriage: 25 Jun 1843 Lynderup, Viborg, Denmark
7. Anders ANDERSEN GIVERSEN - Vital Records Index / DE
Gender: M Birth/Christening: 14 Nov 1863 Vorde, Viborg, Denmark
Matches: Vital Records/Denmark - 2
Return to top of page
Sources Searched
Matches were found only in the sources listed below. Click on a source to see more matches for that source.
• IGI/Denmark - 5
• VRI/Denmark - 2

If you don't find what you are looking for in these
records, I can provide Research Guidance
on additional sources to search.

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 26 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Birgithe Pedersdatter Worre

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-04 21:05

>Peder Lerche, havde købt ud af fallitboet efter Valdemar Daa allerede i 1681 og fået lov til, af kongen, at forandre navnet Bonderup til Lerchenfeldt. Vincent Lerche arvede Lerchenfeldt efter faderens død i 1699 og lavede med erhvervelsen af Hessel to herregårde med hver deres passende jordtilliggende, der gjorde dem skattefri begge to.

En fantastisk beretning du har fundet senta,
men det er kun 2. gang jeg hører om Adam af Bremen,
en fjern fætter tror vi nedstammer fra kong Guerth?

>M Niels GIVERSEN (AFN:13JH-M93) Pedigree
Born: 30 Apr 1805 Place: Ullits, Aalborg, Denmark

du har nu fundet den yngste Giversen fra Lerkenfeldt,
lad os koncentrere os om forbindelsen til Lynderup / Skals
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-01-04 21:21

"" Men min fars Giversen familie har intet med Rosenkrantz familien at gøre,
bortset fra at vi knoklede på deres marker.""
Det kan jo være du skal se om der evt. er skifter fra Rosenkrantz og de herregårde han var ejer af, måske finder du materiale om dine aner der.
Senta

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 02-01-04 21:24

Senta skrev:
Viborg amt, Rinds herred, Skals sogn
Skals kirkebog fra 1700 og frem. Læses On-Line
Indtastet i Winfam format: http://hjem.get2net.dk/laugesen/
_________
Den virker ikke.
Jeg har netop spurgt på Dis-DK, om nogen ved hvor den kan findes.

Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-04 21:28

>feldborg det kan være han kan hjælpe dig

Feldborg er en af mange der sikkert kan hjælpe os,
når jeg går på pension on godt 4 år.

Foreløbigt prøver jeg at udnytte nettes muligheder,
og der er faktisk kommet nye ting frem i dag.

Angående tingvidner, det blev vi vist ikke helt færdigt med:
Citat fra en ældre sagkyndig hjælper, "På Vorde Birketing, om fiskeri"

Hvorfor Birke-?
og var der særlige ting i kyst/fjord områder??
om datidens fiske kvoter???

Svend

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 200 point
Dato : 02-01-04 21:28

Interessant.

get2net personlige hjemmesider
Alias Beskrivelse
laugesen Kirkebøger for Skals sogn, Rinds hrd, Viborg amt 1700-1891. Anetavle for slægterne Laugesen og Giversen fra Skals
Netop fra:
http://hjem.get2net.dk/laugesen/
_________

Svend: er det din Nielsen, som har flyttet siderne?

Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-01-04 21:30

dette er hvis også dine.
Senta
Individual Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19

Anne GYVERSON (AFN: 13JG-04M) Pedigree
Sex: F Family

Event(s):
Birth: Abt 1675
Of Vesterbolle, Viborg, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

Parents:
Father: Gyver MOGENSEN (AFN: 13JF-X34) Family
Mother:

--------------------------------------------------------------------------------

Marriage(s):
Spouse: Lars NIELSEN (AFN: 13JG-03F) Family
Marriage: 14 Jun 1705
Vesterbolle, Viborg, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

Submitter(s): Details

--------------------------------------------------------------------------------

About Ancestral File:
Ancestral File is a collection of genealogical information taken from Pedigree Charts and Family Group Records submitted to the Family History Department since 1978. The information has not been verified against any official records. Since the information in Ancestral File is contributed, it is the responsibility of those who use the file to verify its accuracy.

--------------------------------------------------------------------------------

Please Note:
Names and address of submitters to Ancestral File and those who have a research interest are provided to help in the coordination of research. The use of this information for any other purpose, including commercial use, is strictly prohibited.

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 29 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Individual Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19

--------------------------------------------------------------------------------

Anne GYVERSON (AFN: 13JG-04M) Pedigree
Sex: F Family

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s):
Birth: Abt 1675
Of Vesterbolle, Viborg, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

Parents:
Father: Gyver MOGENSEN (AFN: 13JF-X34) Family
Mother:

--------------------------------------------------------------------------------

Marriage(s):
Spouse: Lars NIELSEN (AFN: 13JG-03F) Family
Marriage: 14 Jun 1705
Vesterbolle, Viborg, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

Submitter(s): Details

--------------------------------------------------------------------------------

About Ancestral File:
Ancestral File is a collection of genealogical information taken from Pedigree Charts and Family Group Records submitted to the Family History Department since 1978. The information has not been verified against any official records. Since the information in Ancestral File is contributed, it is the responsibility of those who use the file to verify its accuracy.

--------------------------------------------------------------------------------

Please Note:
Names and address of submitters to Ancestral File and those who have a research interest are provided to help in the coordination of research. The use of this information for any other purpose, including commercial use, is strictly prohibited.

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 29 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-01-04 21:51
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-04 22:19

Nu riber/ripper/river du op i noget, Jeannie:
(svad skriver man egentligt?)
Og jeg vidste du ville finde frem til:

>laugesen Kirkebøger for Skals sogn?

Bente er vor mest erfarne slægtsforsker,
men hun kunne ikke lide vore metoder med at formode??

Niels var sammen med mig den største "formoder".

Begge er vi nu mere seriøse.

Men metoden:
"Bare læg det frem på nettet,
er der fejl skal nogle nok protestere"
kan være særdeles effektiv.

Noget der jo vil støde enhver seriøs arbejdende slægtsforsker,
(I dag prøver vi at sondre mellem facts og formodninger).

Og Niels Giversen Giversen har nu også "oversat" de samme kirkebøger,
bare vi Giversen kunne samarbejde, så var vi nok næsten færdige?
(eller kommet til Adam af Bremen, i dette pudslespil bliver man jo aldrig helt færdig).

>Father: Gyver MOGENSEN (AFN: 13JF-X34) Family

Ja senta, en af de rigtige "Lerkenfeldt" Gyversen er født midt i 1600 tallet,
sejlede hans bror ned ad fjorden til Skals?
Næppe, for der skiftede man typisk: Jens Anders Jens Anders,
men måske hed hans farbror Jens??

Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-01-04 22:25
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-04 22:33

Rettelse,
"Niels Giversen Nielsen";

hans andet problem, hans farmoder blev adobteret af Giversen kromanden i Skals,
så er han jo ikke en rigtig Giversen, vel?
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-01-04 22:37

Det er hvis også din ane
Senta
IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

--------------------------------------------------------------------------------

GIVER JACOBSEN
Male

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 1699 <, , Denmark>

Christening:
Death: 1763

Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: JACOB MOGENSEN Family
Mother: KIRSTEN HANSDATTER

--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Record submitted after 1991 by a member of the LDS Church. No additional information is available. Ancestral File may list the same family and the submitter.

--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
No source information is available.

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 26 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-01-04 22:39

Se har
Senta
International Genealogical Index - Denmark
1. NIELS GIVERSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 27 DEC 1718 Ibsker, Bornholm, Denmark

2. Niels Giversen - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 23 SEP 1744 Allinge, Bornholm, Denmark

3. Niels Giversen - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 23 SEP 1744 Allinge, Bornholm, Denmark

4. Niels Giversen - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 23 SEP 1744 Allinge, Bornholm, Denmark

5. NIELS GIVERSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 22 MAY 1756 Ibsker, Bornholm, Denmark

6. NIELS GIVERSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 04 JUN 1776 Olsker, Bornholm, Denmark

7. Niels Giversen - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 30 APR 1805 Ullits, Aalborg, Denmark

8. Niels Giversen - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 30 APR 1805 Ullits, Aalborg, Denmark

Matches: International Genealogical Index/Denmark - 8

--------------------------------------------------------------------------------

Vital Records Index - Denmark
9. Niels GIVERSON - Vital Records Index / DE
Gender: M Marriage: 01 Jul 1703 Vognsild, Aalborg, Denmark
Matches: Vital Records/Denmark - 1
Return to top of page

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-04 22:43

Også beskrivelsen af Knaberne er jo fantastisk,

godt fundet senta.

Nu mangler vi lige forbindelsen til Skals,
måske i morgen?
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-04 23:57

Og senta,

jeg har været på arkivet i Rønne for at opspore den Bornholmske Giversen gren,

skal vi ikke finde forbindelsen til Skals først, kun ca 20 km fra Lerkenfeldt.
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-04 10:23

Jeg prøver at resumere, Lerkenfeldt fæstere:

Ikke fundet endnu og tvivlsomme Giversen:
Gyurtsen familien fra Kællingetand i 1400 tallet

Fundet her i Kandu, primært af senta; angivet kronologisk med faderen først:

Father: GIVER PEDERSEN til:
ANNE GIVER Christening: 07 AUG 1657 Budolfi, Aalborg

Mogens Giversen Birth: 1611 Death: 1682

Father: Gyver MOGENSEN til:
Anne GYVERSON Birth: Abt 1675 Vesterbolle,

Sikkert bror:
Morgens GYVERSEN OR GIVERSEN Birth: 1680 Of Vesterbolle,
Burial: 4 Mar 1750
Marriage(s):
Spouse: Karne PEDERSDATTER Marriage: 30 May 1745 Farso
Spouse: Sophie JENSDATTER Marriage: 12 Jun 1712 Vesterbolle
Spouse: Johanna ESPENSDATTER Marriage: 27 Dec 1708 Vesterbolle

Jacob Giversen OR Podemester Birth: About 1729 Vesterbolle
Burial: 25 SEP 1772 Vesterbolle,    Father til:
Giver Christian JACOBSEN Christened: 8 Jan 1769 Vesterbolle

Niels GIVERSEN Born: 30 Apr 1805 Place: Ullits,

Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-04 10:35

Skal sammenholdes med fæsterne fra Lynderupgaard:

>Hvis den ældste er fra 1630, hvem er så ham her?
>>Anders Jensen Giversen, Kilde ??? Født : Abt 1590 Ejstrup, Skals

>Anders Giversen er ifølge Niels Nielsen født ca. 1630,
det rigtige år er 1643, …

>Jens Andersen Giversen dør i Skals 1746, 56 år gammel

>viborg, Rinds, Skals, Schaltz, , , 29, FT 1787
Anders Jensen [Giversen], 64, gift, husbond [sognefoged], bonde og gårdbeboer,
Birte Pedersdatter [Vorre], 66, gift, madmoder, [krokone Skals kro],
Anders Andersen [Giversen], 26, ugift, søn, ,
Jens Andersen [Giversen], 18, ugift, søn, ,
Maren Jacobsdatter, 19, ugift, tjenestepige, ,
Jacob Pedersen [Vorre], 52, ugift, madmors bror, nyder pension fra hospitalet,
Christen Olesen, 6, ugift, datters uægte barn,

Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-01-04 11:11

Hvad med Matriklen for 1644, hvilket navn står han med der?

Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-04 12:31

Jeg kender jo kun matriklen fra 1724,
som Martin Laustsen har lagt frem på nettet,
link findes i det forrige spørgsmål.

Er 1644 et Matrikkel år og hvor finder jeg dem?

Iøvrigt angiver mine "senior" hjælpere,
(ud over Vorde Birke? ting, som jeg ikke fik svar på)
også meget gamle informationer fra Hald Len??

Er Len ikke noget man har i Sverige, havde man også Len i Danmark,
hvor finder jeg dem???

Andre historiske navne er Ebdrup???? og Kællingetand?????
Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-01-04 13:28

Len:
Før 1793 var Danmark opdelt i flere amter end den inddeling, der f.eks. var i 1891.
Se Jylland:
På side 15 kan du finde inddeling af amterne fra før 1793:
http://www.sa.dk/lav/brugearkivet/elpub/Guide1.pdf

Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-01-04 16:30

Du skrev :::Anders Jensen [Giversen], 64, gift, husbond [sognefoged], bonde og gårdbeboer,
kan evt. være ham her.
senta
FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

--------------------------------------------------------------------------------

Husband
Anders JENSEN Pedigree

Birth: < 1631> <Vester Bolle, Viborg, Denmark>
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 26 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-01-04 16:32

Niels GIVERSON er fra Ålborg passer han ind i anerne
senta

Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index
Denmark

--------------------------------------------------------------------------------
Niels GIVERSON
Sex: <M>

--------------------------------------------------------------------------------

Marriage:
Spouse: Maren HANSDR
Marriage: 01 Jul 1703 Place: Vognsild, Aalborg, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

Source Information:
Batch Number: M205221
Source Dates: 1701 - 1802
Film or Fiche Number: 43369
Collection Details: Vognsild; Den Danske Folkekirke

--------------------------------------------------------------------------------

Return to search results Prepare selected records for download

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 27 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-01-04 16:45

Hvor passer de ind , disse 2 fra København ?
Senta
IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

--------------------------------------------------------------------------------

HANS GIVERTSEN
Male

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:
Christening: 21 JAN 1694 Hvedstrup, Kobenhavn, Denmark

Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: GEFFVERT RYTTER Family

--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.

--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

C219691 1676 - 1827 0048235 Film NONE

Sheet:

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 30 http://www.familysearch.org v.2.5.0

HENRIETTE FRIDERICA GIVERTSEN

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:
Christening: 12 NOV 1771 Nikolaj Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: GIAEVERT TITKEN Family
Mother: ULRICA LOVISA KRABBE

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-01-04 17:29

Nå nu smuttede det hele (jeg glemte at sende).
Kællingetand og Giver sogn:
Jørgen Aagaard (Jørgen Christian NIELSEN #221), som arvede gården
efter sin far, Niels Aagaard (Niels HANSEN #303), var gift med en
datter (Sidsel Katrine Bøgh #222) fra Nedergård i Giver sogn. Hendes
far og mor kan jeg ikke dy mig for at skrive et par ord om.
Fra http://hjem.get2net.dk/Jens_kragh/himmerlandsboender5.pdf
__________
Hald Lensregnskber findes på RA. Et par kopier af scannede sider fra 1544 kan ses her:
http://www.liturgy.dk/default.asp?Action=Details&Item=702
________________

Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-01-04 17:31

Vorde Birketing fandtes også, iflg. dansk adkomstregistrering.
Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-01-04 17:31

Hvor passer MARIANE GYVER ind i billedet
Senta
IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

--------------------------------------------------------------------------------

MARIANE GYVER
Female

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 07 APR 1827

Christening: 26 DEC 1827 Nibe, Aalborg, Denmark

Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: GYVER NIELSEN Family
Mother: ANE NIELSDR

--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.

--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

C201341 1812 - 1872 0043460 Film NONE

Sheet: 00

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 29 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-04 17:39

>>Du skrev :::Anders Jensen [Giversen], 64, gift, husbond [sognefoged], bonde og gårdbeboer,
>kan evt. være ham her.

>Husband Anders JENSEN Birth: < 1631> <Vester Bolle, Viborg, Denmark>

Slet ikke senta,
den første er jo Kro Anders, min stamfader, ifølge folketællingen fra 1787
altså født ca 1723, 100 år før ham du har fundet fra Vesterbølle.

Men nu har vi jo navne ligheden:
Er der nogen som helst tegn på han blev kaldt Giversen?
(ellers er det jo et meget almindeligt navn).
Hvis ja, kan han være farfaderen? eller oldefaderen??

>Niels GIVERSON er fra Ålborg passer han ind i anerne,
Ja han er en af "Lerkenfeldt" Giversen sønnerne,
nok en bror til den yngre Mogens.

Disse er mere tvivlsomme:

>HANS GIVERTSEN
Father: GEFFVERT RYTTER Family
>HENRIETTE FRIDERICA GIVERTSEN
Father: GIAEVERT TITKEN Family

kan evt. være i familie med Bornholmer Giverserne?

Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-01-04 17:50

Hvis du er interesseret i 1688-matriklen.
Kan se på Kort-og matrikelstyrelsen.
http://www.sa.dk/lav/brugearkivet/matrikler.htm
Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-01-04 17:54

Hvordan er forbindelse til Giversen på Bornholm ?
Hvornår bliver Giversen et familienavn ?
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-04 18:11

En smuk histore som jeg kan finde paraller til, Jeannie.

Vi ved naturligvis at der findes en landsby Giver,
ved Farsø lige nord for Lerkenfeldt.
Måske stammer navnet derfra eller bynavnet fra vor familie,
Hvorfor kalde en by Giver?

Også flotte regnskaber, som jeg ikke kan tyde.

Birke ? ting, mit spørgsmål går på:
hvorfor Birke ?
-Under åben himmel under birketræer
-eller birkeløv på kasketten.

>Christening: 26 DEC 1827 Nibe, Aalborg, Denmark
Så var Niels ikke den yngste fra Lerkenfeldt.

Kan man se de enkelte matrikler? Hvordan??

Og Giversen var kaldenavn i århundreder, så mellemnavn, i 1900 tallet.
Selv hed jeg Svend Giversen Andersen og fik først slettet Andersen i 1970.
Min fars fætter fik det slettet 50-60 år før, så hans børn hedder kun Giversen.

Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-01-04 19:58

Du skrev :::Giversen var kaldenavn i århundreder, så mellemnavn i 1900 tallet.
Jeg tror du kan hitte forbindelsen til Giversen på Lerkenfelt, hvis du udelukker kaldenavnet Giversen, og fokusere lidt mere på feks.Anders Jensen [Giversen]bemærk Giversen er sat i parentes det tyder på det er et kaldenavn ikke det rigtige efternavn.
Efternavnet er i 1900 tallet osv.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-04 21:01

Anders Jensen [Giversen] giver 2 hits,
hos Niels Giversen Nielsen, som jeg bgge kender.

Og hvis jeg udelukker Giversen,
alt for mange Jens, Anders og Niels.

Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-01-04 21:38

Det her er hvis de første af dine aner uden navnet Giversen ???
IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

--------------------------------------------------------------------------------

Jens Andersen
Male Family

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 1669 Vester Bolle, Viborg, Denmark

Christening:
Death:
Burial: 10 JUL 1746

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: Anders Jensen Family
Mother: Bodil Christensen

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
Spouse: Inger Christensen Family
Marriage: 07 JUL 1709

--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Record submitted by a member of the LDS Church. The record often shows the name of the individual and his or her relationship to a descendant, shown as the heir, family representative, or relative. The original records are not indexed, and you may have to look at the film frame-by-frame to find the information you want. A family group record for this couple may be in the Family Group Record Collection; Archive Section. (See the Family History Library Catalog for the film number.) These records are alphabetical by name of the father or husband.

--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
Film Number: 457559
Page Number:
Reference number:

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 26 http://www.familysearch.org v.2.5.0

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

--------------------------------------------------------------------------------

Anders Jensen
Male Family

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: About 1631 Of, Vester Bolle, Viborg, Denmark

Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
Spouse: Bodil Christensen Family

--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Record submitted by a member of the LDS Church. The record often shows the name of the individual and his or her relationship to a descendant, shown as the heir, family representative, or relative. The original records are not indexed, and you may have to look at the film frame-by-frame to find the information you want. A family group record for this couple may be in the Family Group Record Collection; Archive Section. (See the Family History Library Catalog for the film number.) These records are alphabetical by name of the father or husband.

--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
Film Number: 457559
Page Number:
Reference number:

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 29 http://www.familysearch.org v.2.5.0

You searched for: Anders Jensen, Birth/Christening, 1625 - 1645, Viborg, Denmark, Denmark
Exact Spelling: Off
[refine search]
Prepare selected records for download

International Genealogical Index / Denmark - 8
Select records to download - (50 maximum)
1. Anders JENSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: < 1631> <Vester Bolle, Viborg, Denmark>

2. Anders Jensen - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: About 1631 Of, Vester Bolle, Viborg, Denmark

3. Anders Jensen - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: About 1631 Of, Vester Bolle, Viborg, Denmark

4. Anders Jensen - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: About 1643 Glerup,Vester Boelle, , Viborg, Denmark

5. Anders Jensen - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: About 1643 Glerup,Vester Boelle, , Viborg, Denmark

6. Anders Jensen - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 1643 Vester Bolle, Viborg, Denmark

7. Anders Jensen - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 1643 Of, Vester Bolle, Viborg, Denmark

8. Anders Jensen - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 1643 Of, Vester Bolle, Viborg, Denmark

prev | next Prepare selected records for download

Return to top of page

--------------------------------------------------------------------------------

If you don't find what you are looking for in these
records, I can provide Research Guidance
on additional sources to search.

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 27 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-01-04 21:59

Kender du bøgerne " barn af Himmerland " fra Lions Clubber i Himmerland .
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-01-04 22:17

Fra Fs er det dine aner?
Senta
searched for: Giversøn
Exact Spelling: Off
[refine search]
Prepare selected records for download

International Genealogical Index / Denmark - 3
Select records to download - (50 maximum)
1. Jacob Giverson - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: About 1729 Of Vesterbolle, , Aalborg, Denmark

2. MOGENS GIVERSON - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 30 MAY 1746 Vognsild, Aalborg, Denmark

3. NIELS GIVERSON - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 01 JUL 1703 Vognsild, Aalborg, Denmark

prev | next Prepare selected records for download

Return to top of page

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-04 22:31

Jens Andersen
far
Anders Jensen

Ja navnene ligner dem fra min Skals familie,
men de er jo for almindelige til at man kan tro på / vise en sammenhæng.

>Kender du bøgerne " barn af Himmerland
Nej det gør jeg ikke, Hvorfor?

>searched for: Giversøn
De samme som du har fundet,
FS har jo ikke exact spelling,

Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-01-04 16:01

>Kender du bøgerne " barn af Himmerland
Nej det gør jeg ikke, Hvorfor?
Egnsbeskrivelse af virksomheder, folk osv der har levet og lever i Farsø, Haubro, og omegn.

Du skrev ...Ja navnene ligner dem fra min Skals familie,
men de er jo for almindelige til at man kan tro på / vise en sammenhæng.
"" Du skrev :::Giversen var kaldenavn i århundreder, så mellemnavn i 1900 tallet.
jeg tror ikke navnet Giversen er indført som efternavn i kirkebøgerne på feks .
7. Anders Jensen - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 1643 Of, Vester Bolle, Viborg, Denmark ,
er født navnet var som du jo skrev kun kaldenavn indtil 1900.
evt. kan Giversen, Giversøn være opstået efter fornavnet Giver eller Byen .
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-01-04 16:31

Prøv at læse lidt af denne side, der bla. omhandler Lerkenfeldt.
v. Niels Christian Aagesen; født 21 mar 1843 og hjemmedøbt dagen efter. Dåben publiceret i kirken den 16. april. Som faddere stod gårdmand Jacob Jensens hustru Ane Marie Nielsdatter af Piselhøi, Aars sogn. Pigen Inger Marie Sørensdatter af Knustrup, Westerbølle sogn, anførte Jacob Jensen af Piselhøi, Peder Sørensen, gårdmand Søren Christensen, Smed, og Anders Ullitz, alle af Ullitz.

http://familien-holgersen.dk/jesper/karlo.htm

dette er bøger fra biblioteket, kender du samtidig bogen "Himmerlands Rakkere ?Bråten, Jens Års by og sogn : træk af udviklingen fra 9000 f. kr.-1985.

http://nobis.njl.dk/is/WBIB/full-sh.asp?base=n-a&fn=08377243
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-01-04 17:42

Har du set om der er skifter fra Bonderup (nu Lerchenfeldt) du kan læse lidt på nedenstående adresse.
Senta
beholdt forleningen af Gislum Herred til sin død den 24. juli 1602. Med Hessel som udgangspunkt udbyggedes først Overgård og siden Bonderup (nu Lerchenfeldt) ved at lægge to store bondegårde, Bundrup og Kokholm, sammen og bygge en stærk befæstet herregård.
http://www.herregaarden-hessel.dk/historien_set_fra_hessel.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-04 17:51

>jeg tror ikke navnet Giversen er indført som efternavn i kirkebøgerne ...

Så bliver det jo svært ad den vej, navnelighed alene gør det jo ikke,
(I Skals hed vi typisk Jens, Anders og Niels, i "Bølle" områderne er
Mogens og Jacob jo mere almindelig sammen med Niels).

Vi må nok have fat i nogle af de ældre matrikler,
med mindre vi ved et lykketræf finder noget i én af de mange artikler du angiver,
(hvoraf jeg kender nogle, men langt fra alle).

Og landsbyen Giver; det ser ikke ud til at mange har fået dette som kaldenavn.
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-04 17:57

Den om Hessel har jeg set,
og vi ved godt at Lerkenfeldt før hed Bonderup,
(måske skulle vi prøve at søge også på det?).
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-01-04 17:59

Hvordan er forbindelsen til dine Bornholmske aner ?
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-04 18:07

>forbindelsen til dine Bornholmske aner

måske ikke mine aner?
forbindelsen er mindst lige så usikker, nærmere større på grund af afstanden,
og du har jo selv fundet Østdanskere med Giversen lignende navne.

I modsætning til Giver er Bonderup jo blevet et typisk kalde- senere efternavn,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-01-04 18:43

Hvor høre de hjemme ??
2. GIVER JACOBSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 1699 <, , Denmark>

3. Giver Jacobsen - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: About 1699 Svingelbjerg,Vester Boelle, , Viborg, Denmark

Jeg tror det er en og samme person .

ved du hvornår Niels GIVERSON fra Ålborg Maren HANSDR er død???
. Niels GIVERSON - Vital Records Index / DE
Gender: M Marriage: 01 Jul 1703 Vognsild, Aalborg, Denmark

NIELS GIVERSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 27 DEC 1718 Ibsker, Bornholm, Denmark
Fundet på http://www.kirkebog.dk/
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-04 19:41

>Jeg tror det er en og samme person .

forhåbentligt de tidligere nævnte Giver Jacoben,
det er helt sikkert samme person,
(mormonerne har det jo med at mangfoldiggøre og frelse? flere).

Niels GIVERSON fra Ålborg Marriage: 01 Jul 1703 Vognsild, Aalborg, Denmark
er næppe den samme som:
NIELS GIVERSEN, Marriage: 27 DEC 1718 Ibsker, Bornholm, Denmark

men de kunne være opkaldt efter samme farfar??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-01-04 20:54

Digitale bøger på nettet.
Senta
- GIVER - BLÆRE SOGNE dens histori oprindelse
http://www.statsbiblioteket.dk/digibooks/show.php?bindid=7&bogid=7&width=1024&sideid=3&kapitelid

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-01-04 18:40

Navnet Giversen, Gyversen er efternavn eller kaldenavn fra 1680,? er hvornår er det indført som fast efternavn, og hvornår er navnet beskyttet fra.?

Du skal ??nok søge efter deres Jensen Jacobsen Mogensen efternavne, jeg ved det er et stort arbejde at finde disse aner,??? er om de er indskrevet i fæsteprotokollerne med deres efternavn og kaldenavnet Giver, Giversen ikke er med, samtidig tror jeg du skal helt tilbage til begyndelsen af 1600 tallet måske længere tilbage for at finde den første med kaldenavnet Giver, Giversen som fornavn eller efternavn.

Jeg har et eller andet sted på nettet fundet en Giversen? der drog udenlandsk og vente tilbage til Danmark igen med en formue, beklageligvis kan jeg ikke finde siden igen.

Hvad med om en af dine aner måske fulgte med Svenskerne tilbage til Sverige efter krigen 1639 og vendte hjem derfra med en formue?
Det var der en del unge drenge eller mænd der foretog den rejse med Svenskerne, jeg hører gerne en kommentar til om du mener ovenstående er helt hen i skoven.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-01-04 19:03
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-04 19:19

Den yngste jeg kender der hed Giversen til efternavn er min fars fætter Anders Giversen født 1888.

>Jeg har et eller andet sted på nettet fundet en Giversen? der drog udenlandsk og vente tilbage til Danmark igen med en formue,

Mon ikke du forveksler med en Kjeldsen, du husker nok ejerne af Lynderupgård m.fl.
der omtalte jeg én, der vendte hjem med penge.

Mig bekendt er ingen Giversen returneret fra udlandet med formue.
Den kendte bankmand Jørgen Giversen' s far Anker var dog skibsreder i Frederikshavn,
ellers var vi kendte som kvæg opdrættere.
Bortset fra Søren, der er professor og har oversat dødehavsruller.
En af mine kusiner i USA er rig, men hun er blevet derovre.

Og ja, det bliver ikke let at finde en forbindelse baseret på kaldenavnet.
Den med Svenske krigen har jeg hørt før i anden forbindelse, lidt langt ude,
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-04 19:26

>RindsKNABER

Ja den kender jeg godt,
sikkert med mine krigeriske forfædre, men ikke nævnt ved kalde navn,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-01-04 19:51

held og lykke med din videre søgening efter Giversen fra Lerkenfeldt.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-01-04 17:30

Jeg fandt denne efterlysning , er det ikke din Jœrgen Andersœn cognomine Giversœn
Senta
I write to get confirmed ir invalidated a possible US.-connection. It's about an ancestor Jœrgen Andersœn cognomine Giversœn. He was born 1757 in Skals parish, Rinds district, Viborg county, Denmark. About he went sailing on the triangle route Copenhagen-Guinea (Africa)-Danish West India (the carribean Islands St. Thomas, St. Ian and St. Croix)-Copenhagen. He is expected to have setled in the US.

http://genforum.genealogy.com/giberson/messages/150.html

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-01-04 17:48

fra http://www.gencircles.com/
Senta

Niels Giversen

Birth: Ca ___ 1670
Death: ¢sterb²lle
Sex: M
Father:
Mother:

Occupation: gêardfµster
Spouses & Children

Maren Hansdatter (Wife) b. Ca ___ 1678 in Svoldrup, Vognsild sogn

Marriage: 0 ___ 1710

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-04 18:00

Jo det er en af mine Giversen slægtninge,
og Daniel der spørger er med i vort team.

Og Niels kender vi også fra Svingelbjerg,
mellem Jacob og Mogens i tid.

Men godt forsøgt,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-01-04 18:12

Kender du denne side.
Senta
get2net support
... laugesen, Kirkebøger for Skals sogn, Rinds hrd, Viborg amt 1700-1891. Anetavle for
slægterne Laugesen og Giversen fra Skals. laukamp, Per laukamp's hjemmeside! ...
hjem.get2net.dk/cgi-bin/browse.cgi?name=L - 101k - 4 Jan 2004 - Cached - Lignende sider

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-04 18:19

Ja, Laugesen er Bente, som jeg tidligere har omtalt,
(hendes ungpigenavn)
hun har været gift med en Giversen,
(og er stadig vor mest erfarne slægtsforsker).
Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 06-01-04 18:57

Skals KB´er kan ikke se på nettet, da Bentes server er brudt sammen.
Jeg har netop benyttet mig af hendes viden om Skals-borgere, og er kommet lidt længere tilbage.

- og Svend: Indtil videre er vi ikke i familie

(har du iøvrigt prøvet at kontakte Bente for hjælp?)

Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-04 20:14

>prøvet at kontakte Bente for hjælp?

Bente hjalp mig igang med slægtsforskning,
som nævnt er hun meget seriøs
og har det ikke så godt med vore metoder/gætterier.

Hun har brugt en stor del af sit liv
på at oversætte Skals slægtsdata fra mikrofilm
noget vi andre nu henter/låner forskellige steder på nettet.

Mit dilemma, noget har jeg fået af hende som fortroligt;
nu har andre som jeg samarbejder med, fundet frem til det samme og oven i købet lagt det ud på nettet.
(hendes livsværk; men hun er jo ikke den eneste, der er blevet overhalet af ny teknolog).

Har der iøvrigt været et sådant etisk kildespørgsmål her i Kandu?
(jeg vil helst ikke stille det lige nu)
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-01-04 22:46

Du skrev
'Har der iøvrigt været et sådant etisk kildespørgsmål her i Kandu?'
Vides ikke.
Har du ikke andre oplysninger om din Giversen familie fra Skals evt. har de ejet andre gårde omk. Viborg , Farsø osv.?
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-01-04 19:03

Kender du on'line folketællinger fra bla. Skals, Vesterbølle de findes på denne adresse,

http://www.arkivalieronline.dk/Folketaelling/Folketaelling.aspx
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-04 20:57

Nej jeg har vist ikke flere oplysninger om Giversen gårde,
og jeg har været igennem folketællingerne for de nævnte områder.

Og vi skal jo længere tilbage i tiden.
Jeg skal nu snart på vinterferie, men lader dette spørgsmål stå lidt endnu.

Måske er der én der vil rejse spørgsmålet om "ejensdomsret"
til fundet, oversat slægtsmateriale.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-01-04 21:55

Du skrev'
Måske er der én der vil rejse spørgsmålet om "ejensdomsret"
til fundet, oversat slægtsmateriale.

Læs lige dette
http://www.alternativ-forum.dk/genealogi/oss.htm
Senta

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 07-01-04 22:46

Hej Svend!
Der var en livlig debat i "den rigtige nyhedsgruppe" for et år eller to siden (som jeg ikke lige kan finde).
Der var også denne:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=4&i=3601&t=3601#reply_3601
Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-03-04 22:35

Ved ikke om du har disse oplysninger, faldt lige over dennes side med bla.
Den ældste søn Christen bliver gift med Gertrud Andersdatter ( måske Giversen) i 1714 og overtager fæstet af gården efter faderen.
http://home6.inet.tele.dk/nelsn/Bossing.web/per00552.htp

blev nysgerrig,tog lige et tjek på FS.og her er et par hit, kan det bruges ??
senta
Giertrud Andersdatter Female Family Birth: About 1693
Marriages: Spouse: Christen Therkildsen Schroder Family Marriage: 1714 Skals, Viborg, Denmark

Husband Christen Hansen Pedigree Christening: About 25 JUN 1747 Schringstrup, , Viborg, Denmark
Marriage: 25 NOV 1770 Skals, Viborg, Denmark Wife Giertrud Andersdatter Giversen Pedigree
Birth: Christening: About FEB 1750 Skals, Viborg, Denmark Marriage: 25 NOV 1770 Skals, Viborg, Denmark
Father: Anders Jensen Cognomine Giversen Family Mother: Birgithe Pedersdatter Worre

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-04 08:56

Muligvis kan vi komme lidt videre med min Giveren familie, men jeg får først tid til efteråret.
Niels Giversen Nielsen kaldet Bossing, har haft sin 2. hjerneblødning og er ikke så aktiv mere.
(ifølge min anden eks. hjælper Bente Laugesen Brodersen, tidligere Laugesen Giversen, er han ikke
en rigtig Giversen; hans mormor blev adobteret af Giversen kromanden i Skals).
Bente er vor mest erfarne slægtsforsker, men vil ikke hjælpe os mere, fordi Niels postulerer,
og vi lægger tingene (som hun først har fundet) frem på nettet.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-03-04 08:59

Vi lader familien være som den er.
Senta

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-05 17:38

Tak for svaret jkrjk2.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 13-11-05 21:04

Hej Svend!
Det er lidt morsomt med dette emne, slægtsforskning, næsten ingen spørgsmål er forældede

Efter at have læste denne L A N G E tråd igennem, er jeg ikke blevet klogere. Men måske er der kommet oplysninger til dig ind på en anden led?

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-05 21:55

Hej Jeannie,
jeg ryddede op i nogle gamle (næsten glemte, ikke forældede, ikke besvarede) spørgsmål.

Om den "aktuelle" sag: Niels Giversen Nielsen er død, Bente Laugesen Brodersen lever stadig, men er gammel.
Engang "oversatte" hun dagligt flere ruller arkiv materiale i sin fritid, nu kan vi finde det meste på nettet.
Så hendes drøm om engang at udgive hendes tidligere mands slægtshistorie må hun sikkert opgive...

Niels Giversen Nielsen, hvis mor kun var adobteret Giversen, og jeg,
der lagde tingene frem på nettet, er de skyldige.
En yngre Giversen i Bentes eks. mands gren: Daniel prøver at tage over...
Han er meget fantasifuld, vi er helt tilbage til Gorm den gamles bror???
Men han har ikke Niels og Bentes erfaring og tid til at søge.

Noget af det materiale Niels offentliggjorde, som han selv havde fundet, havde jeg fået af Bente i fortrolighed.
Hun tror Niels har fået det af mig og hun bærer stadig nag...

I kandu har den flittigste senta været fraværende i en periode, men er nu tilbage...
Jeg har forsøgt at få hende til at begrænse og sortere sit fundne materiale, og der er fremskridt.
Nye er kommet til, men vi savner vor suverent skrappeste hjerne med det mærkelige pletfjerner navn.

Fortæl mig om du er holdt op, eller er flyttet til DIS, eller andet? og hvorfor??
Kommer du ikke snart tilbage overhaler jeg dig, og bliver nummer to...

Du som hjalp mig igang, tak for det, Svend