/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Når Lean bliver misbrugt i 4. kvartal.
Fra : vedikkealt
Vist : 445 gange
100 point
Dato : 22-08-15 07:29

Lean er et godt værktøj til at effektiviserer faste mekaniske processer, samlebåndsarbejde og automatiseringer i indistrien.

Og når alle disse processer køre optimalt, og der ikke er meget mere - at hente der, så ryger Lean eksperten ud af vagten eller overgår til andet arbejde i virksomheden.

Når så ledelsen ikke ser at processen med optimeringer har nået sit max punkt så går disse Lean folk over i 4. kvartal og forsøger at igangsætte nye Lean projekter i virksomheden på steder og i funktioner som systemet Lean ikke magter, her tænkes på servicefunktioner hvor 2 arbejdsdage ikke er ens, og det vil de så med vold og magt sætte ind i skemaer og udskrive i søjlediagrammer.

Jeg har talt med en mangeårig erhverspsykolog som ser mange eksempler på at Lean bliver misbrugt og at mennesker bliver dybt frustreret over - eller psykist belastet af at skulle registrerer noget i - eller til et system hvor funktionerne som foreksempel et service relateret arbejde bare ikke kan LEANnifiseres og sættes ind i skemaer og udskrives i søjlediagrammer.

Nogle her der har gjort lignende erfaringer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-08-15 09:11

Lean dækker alt, også ordenssans og optimering indenfor logistik på et lager som jeg har arbejdet meget med i 30 år, endda under lagerchefen som havde andet at tage sig til og lod mig styre mit.......... men jeg er selvoplært

Rationaliseringskonsulenter har fandtes så længe jeg kan huske, de var upopulære, men det kan også være sundt for en virksomhed at få nye øjne til at opdage de flaskehalse som de ikke selv har kendt til i årevis.
At lægge alt arbejde ind i Excel er sygt hvilket svarer til det offentlige med deres bureaukrati, så er det meget bedre at give aktive mellemledere og deres aktive personale lov til at styre selv, naturligvis under ansvar og udstukne mål.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 23-08-15 07:42

# LuffeA

I service funktioner hvor INGEN kender opgaverne på forhånd dagen lang, det kan man ikke Lean

I min service funktion har jeg over 20 ubekendte - hen over dagen gentagne hændelser som jeg promte skal reagerer på når de sker.

Det kan man ikke sætte ind i et skema, og desforuden har Lean vedtaget at jeg SKAL lave over 60 handlinger af bare EN af mine handlinger om dagen, men aldrig er der over 50 og for det meste er der mellen 30 og 40.

Og det er Lean i 4. kvartal = bare noget de finder på for ikke at miste deres eget arbejde, for de har på INTET tidspunkt studeret min dag ved selvsyn uden at vide en skid om det

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 23-08-15 07:52

Som du er inde på : I produktion et godt effektiviseringsredskab, men når det kommer til service ydelser: Et torturinstrument til at piske medarbejderne med ..og som de ingen jordisk chance har for at argumentere imod. Med andre ord: Ledelsen's vise sten!

LEAN har i mange år (..mere end 15) været det vigtigste arbejdsredskab i værktøjskassen i Post Danmark (..nu værende Post Nord). Konstante og årlige 'omlægninger' af sorteringsmetodik, omdelingsfrekvens, arbejdstidsplanlægning og hva' har vi? Alle medarbejderes frihed til at planlægge egen eller 'teamets' arbejdsdag blev taget fra dem og afløst Af LEAN og Kaizen afløste SBT tankegangen.

Resultat: Danmark's vel nok dårligste arbejdsmiljø.

Men det lykkedes da at øge aktionærennes indtjening trods faldende postmængder gennem portoforhæjelser, massefyringer og altså LEAN.

Godt for ledelse og ejere ...katastrofalt for medarbejderen på gulvet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-08-15 07:55

Ps. Det er lidt tidligt søndag, så bær over med de mange stavefejl
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-08-15 09:58

@ vedikkealt

Kender det, jeg var blæksprutte og problemløser for direktøren, salgs- og indkøbschefen, telefonsælgerne og eksterne sælgere og skiftende lagerchefer, ikke noget jeg havde bedt om at være, men det faldt naturligt med min lange erfaring og tilbundsgående kendskab til firmaets flere tusinde produkter

Der var så mange gode og dumme spørgsmål at jeg måtte have headset til mobiltelefonen.

I guder hvis jeg pludselig skulle have plottet alt det ind i Excel eller andet modul, det ville være en mistillidserklæring.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-08-15 10:02

@ molokyle

Hvorfor kan lean ikke hindre at post smutter forbi min sprække og andres lander i min ................. eller skal postbudet prioritere at tælle pedalomgange i stedet for at læse adresserne ?

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 23-08-15 10:37

Som jeg ser Lean brugt i funktioner som dem jeg og mine kollegaer er i, så tjener Lean alene til et dårligt arbejdsmiljø og stress og til at knække folk der endnu selv kan tænke 2 selvstændige tanker, og godt selv kan holde sig selv i gang.
Men nu er alle automatiseringsprocesserne i firmaet optimeret optimalt, og gennemløbstiderne væsentligt nedsat. og så er det disse Lean folk bliver som hjemløse hvepse der flyver rundt om efteråret og stikker både her og der, når deres egentlige arbejde er tilendebragt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-08-15 15:14

LuffeA ->
Citat
Hvorfor kan lean ikke hindre at post smutter forbi min sprække..

..fordi LEAN tilsiger at et bud grundet faldende postmængde kan sortere 1800 hustande op på 1 time ..

..når han/hun før kunne sortere 600 hustande op på samme tid ..FØR postmængden faldt med 33%
Derfor ...simpel aritmetik blandt skrivebordsgeneraler !
...men: Prøv selv at stå med med 'lorten' ..medens chefens med tal og kurver i hånden råber:

SE.. Det kan du da sagtens nå. Det siger tallene;SE SELV !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-08-15 15:24

Rettelse:
Citat
..faldt med 33%

..faldt TIL ..33% af daglig belastning (dækning) af den enkelte postrute.

Man fyrede dog også samtidig over 30% af omdelerne over en 3 årig periode vha. Salamimetoden ...så det ikke fremstod som en massefyring!
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 27-08-15 20:16

Tak for svaret molokyle.

Desværre er der hvor jeg arbejder ved at begå samme selvmord, men så længe disse lean folk er gud for ledelsen så ændres der nok ikke det store på det.

Men heldigt for de medarbejdere der er steder hvor disse lean folk er røget på R og albuer.

Bedste hilsner fra vedikkealt