/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Skifte til SSD disk
Fra : o.v.n.
Vist : 1517 gange
300 point
Dato : 02-08-15 17:27

Nu inden jeg opgraderer til Windows 10 overvejer jeg at skifte harddisken med styresystemet ud med en SSD disk, den nuværende harddisk larmer en hel del, værst de første 5 minutter efter start og når der scannes med antimalware programmer, jeg tror det er når der læses på disken.
Computeren har en del år på bagen, helt nøjagtig så købte jeg den i december 2007, kan støjen skyldes at disken er slidt?
Hvilken størrelse SSD disk bør jeg købe? Den skal kun indeholde styresystemet og programmer, er 120 GB en passende størrelse? Den kan købes 400 kr. det synes jeg er en rimelig pris
Jeg har en backup oprettet med Paragon Backup and Recovery der er cirka 2 måneder gammel.
Og nu er det jeg spørger dumt: Kan den backup uden problemer køres ind på en ny SSD disk?
Jeg er nødt til at spørge for jeg har aldrig haft brug for mine backup

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-15 17:29

Og så er Kandu skide irriterende at bruge nu igen, det var først ved tredie forsøg at jeg kunne stille spørgsmålet, de to første gange blev jeg logget ud og stod som ukendt bruger og kunne ikke stille spørgsmål

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-08-15 19:00

Allerførst, jeg har p.t. endnu aldrig haft det problem at jeg er blevet logget ud af kandu.dk. Så jeg tror at både dette og støjen fra din disk skyldes at disken er slidt.

Både de gamle diske og SSD-diske bruger samme teknologi når vi taler om interfaces til mb, så jeg kan ikke se at der skulle være nogen problemer med at bruge den backup som du har liggende. Jeg ville dog selv bruge enten en helt ny backup eller kopiere direkte over med for eksempe et af de programmer til formålet som findes på for eksempel Hiren's Boot CD.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-08-15 19:13

Lav lige en ny backup, hvor opdateringerne er med. Så win 10 kan "se", at du er lige med.
Jeg ved ikke om det er nødvendigt, men bare en tanke.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 02-08-15 21:24

Jeg har en 256 GB SSD med en frisk installation med Windows 10 - og jeg har ingen Harddisk.

Det er en passende størrelse SSD. Film/musik gemmer jeg ikke mere - det streames. Det der fylder lidt er dropbox og Onedrive (foto) og spil - ialt så har jeg kun brugt 100 GB p.t. - men jeg ved også at om 1-2 år så er jeg over 128 GB...

I øvrigt så tager Opstart med Windows 10 er ca. 20-25 sekunder.

NB: Hvis du skal Clone en disk - så skal du købe en SSD som er større end den backup du skabte udfra din harddisks styresystem. Dvs. at hvis din harddisk var på 500 GB - så skal du købe en SSD som er mindst 500 GB.

Jeg har i øvrigt set på nettet at der en en del personer der har problemer med at klone+backuppe diske i forbindelse med win 10 opgradering. Derfor valgte jeg også at starte fra en frisk SSD - uden at bygge oven på Win7.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-08-15 01:58

Tak for svarene, den partion som Windows 8.1 ligger på er på 75 GB så mon ikke jeg kan klone over på en SSD disk på 120 GB
Jeg opretter en hel frisk backup når det bliver tiden at jeg fået købt og installeret min nye SSD
Jeg oplever temmelig tit at blive logget ud af Kandu også på min bærbare som er opgraderet til Windows 10 det er helt galt nu hvor jeg har skrevet indlæg 3 steder og blevet smidt af hver gang jeg vil sende, jeg skriver fra den bærbare nu her sidst på aftenen, jeg bliver smidt af både med Firefox og Edge, så jeg tror ikke det har ikke noget at gøre med en slidt disk men at Kandu kører elendig og har gjort det i mindst en måned nu jeg kopierer teksten her for en sikkerheds skyld

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-08-15 01:59

Nå denne gang blev jeg ikke smidt af men det er første gang i aften at jeg ikke skulle logge ind efter at have forsøgt at sende et indlæg

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 03-08-15 11:14

Hvis du alligevel vil skifte harddisk og du har muligheden for at bruge SSD så skal du da helt klart gøre det.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-08-15 13:57

Du har fuldstændig ret i at det nok ikke er disken som er skyld i at du hele tiden briver smidt af kandu.dk. Men hvad med din internetforbindelse? Jeg har aldrig selv oplevet at blive smidt af kandu.dk, så jeg tror at du lige skal undersøge dir netværksudstyr og se om der skulle være problemer med din udbyder.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-08-15 18:20

http://www.backup-utility.com/features/system-backup.html
Ingen problemer med det program - brugte det da jeg skiftede over til SSD.
Hvorfor clone disken, det er nok med et system backup.

Hvad er det for en SSD 120gb du kan købe for 400.-?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-08-15 18:22

NB Aomei virker som det skal på Win 10

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-08-15 01:24

Det er den her SSD disk jeg har set mig lun på:
http://www.computersalg.dk/produkt/794764/kingston-ssdnow-v300-solid-state-drive#
400 kr. er ikke helt korrekt det 425,49 kr.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-08-15 01:25

Citat
Hvorfor clone disken, det er nok med et system backup.
og hvordan gør man så det

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-08-15 13:15

Jeg går ud fra at du spørger om hvordan man cloner en disk. Det er faktisk ret enkelt, men ofte tidskrævende da det tager lige så lang tid som det at lave et backup. Jeg har tidligere brugt Norton Ghost, men den er idag helt udgået. Jeg har selv haft held med at clone en disk (partition for partition) med Driveimage XML fra Hiren's Boot CD. som kan hentes på http://downloads.tomsguide.com/Hiren-s-Boot-CD,0301-51033.html . Man brænder den som en image på en CD, og booter på den. I bootmenuen vælger man "Mini Windows XP". Klik på "HBCD menu" iconet i nederste høre hjørne, før musen op til "Backup", og klik på "Driveimage XP" i den menu som kommer op på siden. Klik på "Drive to Drive" og resten burde give sig selv.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-08-15 13:21

Tak jeg har tidligere brugt mini XP engnah jeg skulle ret boot i computer som ikke kunne andet end genstarte, det varer nogle dage måske et par uger før jeg accepterer, jeg vil lige være sikkert på at jeg får Windows 8.1 over på SSD disken og aktiveret

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-08-15 13:31

Jeg glemte lige at sige at du skal have oprettet den partition som du vil clone over til. Hiren's Boot CD indeholder også værktøjer til dette. I HBCD menuen fører du musen op til "Partition / Boot / MBR" og vælger "Partition Wizard Home Edition". Jeg har selv haft stort held med at manipulere med partitioner med dette program. Jeg har selv brugt Gparted som også er blevet anbefalet flere gange her, men denne er på mange punkter lige så god.

Bare spørg hvis du er i tvivl om nogle af de ting som jeg her har anbefalet.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 04-08-15 14:10

Kan man have extern ssd disk ved siden af sin Hardisk i pc

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-08-15 02:32

Citat
og hvordan gør man så det

Se billeder nederst på siden jeg linker til.
Der er også vejledning til alle andre funktioner i programmet

Har selv en sådan SSD disk, min er dog kun på 60GB og jeg gav 400+post for min.
Da jeg skiftede fra mekanisk til min SSD brugte jeg Aomei uden problem.
Min 60GB er et nummer for lille til Win7/8 men fin til 10 - men vil gerne have en større.

Hvis du laver en cloning, mener jeg at du kan få alle fejl som eventuelt kan være på den gamle disk med over på den nye - og så skal du til at lave CHKDSK / måske
det gør du ikke ved et system backup.

Citat
Kan man have extern ssd disk ved siden af sin Hardisk i pc

Ja, hvis du har et eksternt kabinet, det bør så være et der kan håndtere Sata3 ellers får du ikke glæde af hastigheden

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-08-15 02:40

NB, en backup af win10 med gamle programmer tager ca 10 min.
Og du kan altid skifte diske og systemer uden problem, jeg har backup af Win7/8/10 og kan frit vælge hvilken jeg vil lægge på disken.
Men bruger du Aomei, så lav en Boot ´genstand´ så du er sikret hvis systemet ikke kan starte op - selv har jeg en liggende på næsten alle mine ekstra diske, sammen med en backup af systemet.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-08-15 09:21

Citat
Kan man have extern ssd disk ved siden af sin Hardisk i pc

Ja, du skal enten have et kabinet lavet til formålet med den nødvendige hardware indbygget eller en adapter med den nødvendige elektronik så du kan have disken liggende ved siden af. Kabinettet er naturligvis at foretrække medmindre at det er meget midlertidigt at den skal ligge ved siden af. Hvis du har adgang til ESATA på maskinen så ville jeg foretrække at bruge dette, ellers vil USB3 være den bedste løsning. USB2 kan også bruges, det går bare noget langsommere. Et kabinet med USB3 fungere udmærket på en maskine med USB2, det hele foregår da blot med USB2-hastighed.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 300 point
Dato : 05-08-15 13:18

Hvorfor ikke downloade Win10 ISO'en, montere SSD'en og så lave en ren installation af Windows 10? Alle de programmer du har kan du altid installere igen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-08-15 01:21

Så vidt jeg har forstået så er det en opgradering til Windows 10 fra en Windows 7 eller 8, jeg skal vist ud at købe en licens til Windows 10 hvis jeg vil installere den uden at opgradere fra min Windows 8.1

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-08-15 07:49

Det er helt rigtigt forstået. Det er kun når man opgradere fra Windows 7 eller 8.x at Windows 10 er gratis. Og det er endda kun når man opgradere fra Home-versionerne at det er gratis. Vil man opgradere fra de mere professionelle versioner koster det penge. Og nye pakker koster også penge.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 06-08-15 08:37

Citat
Så vidt jeg har forstået så er det en opgradering til Windows 10 fra en Windows 7 eller 8, jeg skal vist ud at købe en licens til Windows 10 hvis jeg vil installere den uden at opgradere fra min Windows 8.1

Nej
Citat
Det er helt rigtigt forstået.

Det er helt forkert forstået.

På linket til microsoft kan man downloade et Tool som downloader Win10 iso'en som kan så kan brænde på en DVD eller man kan lave en USB som man kan installere Win10 fra. Det er gratis også selv om det ikke er en opgrade.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-08-15 09:28

Citat
På linket til microsoft kan man downloade et Tool som downloader Win10 iso'en som kan så kan brænde på en DVD eller man kan lave en USB som man kan installere Win10 fra. Det er gratis også selv om det ikke er en opgrade.

Øøh, hvor finder jeg det link? Læser man inde på Microsoft's side får man indtrykket af noget andet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-08-15 09:30
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-08-15 11:26

Kan de lærde blive enige en siger ja og en anden siger nej til en ren gratis Windows 10 installation som jeg naturligvis vil foretrække frem for først at clone over på SSD for senere at opgradere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-08-15 11:58

Jeg foretrækker at opgradere, for så er der mulighed for at mine gamle drivere som passede til win8.1 kan genbruges.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-08-15 13:06

OK, jeg har lige været inde og kigge på Eyvind's links. Man skal naturligvis bruge en produktnøgle, og under "Ofte stillede spørgsmål" kunne det godt se ud somom at man godt kan bruge en Windows 7 eller 8.x produktnøgle. Så Eyvind har sikker ret. Så jeg vil anbefale at du prøver dette o.v.n..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-08-15 19:20

Jeg har kun prøvet at opgradere en win 8.1 med den DVD - ikke ikke på en ny harddisk.

Metode:
Lave image af partitionen ( der er kun 2 partitioner C: og D: )
starte opdatering fra DVD
ca. 3 timer senere
alt kører perfekt. på en ældre computer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-08-15 21:33

Citat
fra Home-versionerne at det er gratis. Vil man opgradere fra de mere professionelle versioner koster det peng

Passer ikke - min er Win10 Pro - er opgraderet fra Win7 pro - og der kunne jeg så vælge hvilken udgave af 10 jeg ville have, jeg valgte pro.

Citat
Kan de lærde blive enige

Har du ISO filen, kan det næppe tage mere end en ½ time, når det er REN install, og så kan du prøve om din licens virker - det står Start/indstillinger/system

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-08-15 21:36

Citat
det står Start/indstillinger/system

Og videre til - OM/scroll ned = skift produktnøgle..

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-08-15 10:15
Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-08-15 13:52

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Her er linket som godt nok allerede er blevet postet herind. Mange skriver at de helst vil upgrade da drivere kan være svære at finde til Windows 10. Det er ikke tilfældet, jeg havde en USB-to-Serial som ikke kunne installerea efter jeg havde installeret Windows 10, men efter 10 min. havde jeg fundet en Windows 8.1 driver på https://catalog.update.microsoft.com/v7/site/Home.aspx, hvilket er et god sted og starte hvis man mangler drivere til sin Windows, så havde Windows 10 selv fundet en driver den ville bruge.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-15 20:15

Ja win 10 har brugt mine win 8.1 drivere som er avet fra win 7 som er avet fra Vista.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-08-15 11:19

Nu er pakken med SSD disken i pakkenshoppen jeg fik ikke bestilt dengang jeg stillede spørgsmålet, samtidig er Windows klar til at opgradere i dag men mangler plads så jeg har udsat opgraderingen, indtil videre har jeg kun opgraderet min egen bærbare og kan ikke huske om jeg fik mulighed for at installere på et andet drev min nye SSD
Er der nogen af jer som husker bedre eller ved noget?
Eller skal jeg hente Windows 10 fra det link som er her i spørgsmålet og så forsøge en ren installation på min SSD?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-08-15 20:31

Citat
Kan de lærde blive enige Meget forvirret en siger ja og en anden siger nej til en ren gratis Windows 10 installation som jeg naturligvis vil foretrække frem for først at clone over på SSD for senere at opgradere

Nu skal du høre, der har været en masse forkerte oplysninger i denne tråd og også en masse rigtige så det kan godt være svært at skille skidt fra kanel.

Kan du få gratis win 10 med home udgaven, JA
Kan du få gratis win 10 med pro udgaven, JA
og både 32 og 64 bit hvis nogen skulle være i tvivl.

Kan jeg lave en ren installation eller er jeg tvunget til at opgradere?
Det var et lidt sværere spørgsmål.
Har du en win 7 er du nødt til at opgradere første gang, derefter kan du til hver en tid lave en ren installation.
Forklaringen er at første gang skal den lige checke at din windows er ægte og samle data omkring din hardware. Dette gemmes på Microsofts server så når du senere laver en ren installation checker den lige med deres server om den er licenseret til win 10.

Win 8 og Win 8.1 er lidt sværere at svare på.
Har computeren ikke UEFI så er det lige som med win 7.
Har den UEFI kommer det an på om der ligger en gyldig windows licens i denne.
Ligger der en gyldig windows licens i UEFI "BØR" det være muligt at starte med en ren installation. Dette har jeg dog endnu ikke haft mulighed for at afprøve

Citat
indtil videre har jeg kun opgraderet min egen bærbare og kan ikke huske om jeg fik mulighed for at installere på et andet drev min nye SSD

Opgradering giver dig ikke mulighed for at vælge noget, den udskifter dit styresystem på den disk hvor det befinder sig nu.

Hvis jeg var dig ville jeg lade den opgradere windows (lav et usbstick med deres download tool) og når den er færdig bruger du den i en dag eller to.
Derefter piller du den gamle disk ud og sætter din nye SSD disk i og starter en ren installation af window 10 (husk netforbindelse)
Når den er færdig og du har set at den virker kan du sætte din gamle disk i og formatere den (når du har flyttet de data du vil gemme) og så bruge den til data disk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-08-15 01:47

Tak jeg forsøger, det bliver tidligst engang på søndag, lige nu henter jeg Windows 10 home, jeg forsøgte flere gange at hente pro men "Noget gik galt" fik jeg at vide hver gang, det er en Windows 8.1 pro som skal opgraderes
mon det vil give problemer ved installation?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-08-15 11:32

Så lykkedes det endelig "Noget gik galt" flere gange når Windows ville oprette ISO filen men nu har jeg en Windows 10 pro som bliver brændt på DVD
Det er en Windows 8.1pro som oprindelig var en Windows XP pro som skal opgraderes, der var ikke UEFI men efter at have skiftet bundkortet tror jeg at der UEFI men ved det ikke med sikkerhed

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-08-15 12:47

Tak EXTERMINATOR et interessant og givende indlæg du har http://kandu.dk/spg174236.aspx#1993472

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-08-15 03:04

Måske kan jeg slet ikke opgradere, jeg forsøger at opgradere den eksisterende Windows 8.1 pro fejl gang på gang når jeg forsøger igen og igen, fejlen hedder C19001DF
jeg har fundet dette ved at søge:
https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/08d0eece-6559-44db-b350-0d0529eef9af/error-on-windowsupdatec19001df-or-windowsupdatedt000?forum=win10itprosetup
har i andre forslag? Jeg har ikke forsøgt at løse fejlen endnu, venter til i morgen når jeg er mere frisk,
jeg ville så prøve med den hentede ISO og fik en fin Windows 10 pro på min SSD disk, men den kan ikke aktiveres,den vil have en Windows 10 nøgle og den jeg har er til Windows 8
Nå jeg kørte alligevel FixIt værktøjet som løste 3 problemer, i hører i morgen om jeg nu kan opgradere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-15 13:51

Forslag hvis den ikke vil.
1. Flyt ved hjælp af et image win 8.1 over på SSD
2. Afprøv alm. opdatering
3. Kør opgradering ind (behold alt)
4. Kør opgradering ind (gem intet)

På denne måde kan Microsoft finde ud af, at du har ret til opgradering, for nu kender serveren din computer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-08-15 23:30

Endelig lykkedes opgradering til Windows 10 nu vil jeg køre med den indtil næste weekend og så vil jeg forsøge at få den over på min nye SSD disk, det kaldes vist at clone og det har jeg aldrig prøvet så i må meget gerne komme med forslag
I får sikkert mail ved nye indlæg så jeg venter med at give flere point indtil slaget skal stå
Partionen med styresystemet var vist for lille (75 GB) nu er den udvidet til lidt under størrelsen på SSD disken 109,99 GB og 111,79 GB og så gik opgraderingen igennem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-08-15 07:38

Det kan dette program.
http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html

Du laver en CD/DVD og kører den Live.
Så laves der en system backup på en ekstern hd
Ny harddisk ind
Start aomei
Ind med system bacup
Afslutning og genstart (evt tage CD ud inden den starter op igen)
Så burde den være kørende på SSD

PS. Det er da en meget stor partition du har kørende.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-08-15 11:51

Jeg har en fuld backup af C drevet Windows 8.1 pro før jeg udvidede den, oprettet af Paragon gratis backup and recovery 2014 men den kan jeg ikke finde ud af så jeg sletter den og prøver med Aomei.
Jeg vil have en CD at starte computeren med og oprettelse af den CD kan jeg ikke finde i Paragon.
Men det bliver først til weekenden, job og høst tager næsten al min tid

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-08-15 15:17

Mig-selv...............du må assistere på Aomei hvis jeg lige udebliver et par dage.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-08-15 03:03

Citat
Du laver en CD/DVD og kører den Live.
Så laves der en system backup på en ekstern hd
Ny harddisk ind
Start aomei
lidt mere forklaring tak, jeg har oprettet en systembackup med Aomei som er installeret på min Windows 10, skulle den være oprettet med den CD som jeg brændte først (også oprettet af Aomei) ?
Jeg går i seng nu og læser svaret i morgen
Jeg har ikke forsøgt at starte computeren med den nye bootcd men CD drevet skubbede CDen ud så jeg går ud fra den er færdig selv om selve programmet blev ved med at hænge ved 99%

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-08-15 18:28

Først lave en boot CD/DVD inde fra programmet Aomei
Starte computeren med Aomei skiven
Lave backup og acceptere at det skal være en system backup
Denne backup lægges på en ekstern harddisk

Ud med den gamle harddisk

Ind med den nye SSD (HD)

Start med Aomei skiven
Læg den gemte system backup ind (recover hedder det vist)
Genstart computeren og tag evt. Skiven ud lige inden den starter op.

Har du allerede lavet en system backup på en ekstern HD kan du bare hente den.

Indsættelse af backup på en ny hd / ssd kan kun gøres fra en Live Aomei. (Boot CD/DVD)

Desværre har jeg kun min tablet til rådighed lige nu, så derfor kan jeg ikke skrive en helt nøjagtig vejledning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-15 00:02

Citat
Jeg har ikke forsøgt at starte computeren med den nye bootcd men CD drevet skubbede CDen ud så jeg går ud fra den er færdig selv om selve programmet blev ved med at hænge ved 99%

Prøv lige om du kan starte din computer med den Aomei skive.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-08-15 09:06

Citat
Jeg har ikke forsøgt at starte computeren med den nye bootcd men CD drevet skubbede CDen ud så jeg går ud fra den er færdig selv om selve programmet blev ved med at hænge ved 99%

Prøv lige om du kan starte din computer med den Aomei skive.

Selve den Rescue disk som programmet Aomei laver (hvis den er i ISO format) kan pakkes ud med 7Zip og lægges på en USB pind eller bare på en ekstra disk/ hvor selve Backup´en ligger på - man skal så bare vælge at Boote fra USB eller disken - har gjort det på flere diske i tilfælde af fejl og mangler.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-08-15 10:53

Intet af det jeg har forsøgt indtil nu virker
Jeg kan starte fra CDen oprettet af Aomei og lægge backup fra ekstern harddisk ind på SSD, slukke computeren og tage data og strømkabler af de andre harddiske, starte computeren og få besked på en sort hvis skærm om at lægge en prober boot media ind og genstarte altså computeren kan ikke starte fra den backup.
Hirens Boot CD kender jeg og har brugt flere af funktionerne på den men det er første gang jeg bruger den til at flytte styresystemet over på en anden harddisk, jeg fulgte soren steen nielsens vejledning slavisk men fik samme besked: indsæt en prober boot media og genstart.
Jeg har ikke forsøgt mig-selvs sidste forslag men gætter på at det vil give samme resultat at starte fra usb som at starte fra CD når jeg vil kopiere backup over på SSD
Er det mig som er dum eller kan det ikke lade sig gøre at kopiere drev C fra en harddsik over på en SSD?
Status er at jeg fik opgraderet min Windows 8.1 pro til en Windows 10 pro og har kørt med den cirka en uge, jeg har hittet nøglen til den Windows 10 og vil forsøge en ren installation med den ISO Windows 10 jeg har forsøgt før men ikke kunne installere på grund af manglende nøgle.
Hvis altså ikke en af jer kan gætte hvad jeg har gjort forkert når computeren ikke kan starte efter jeres forslag

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-08-15 10:55

Det bliver ikke før i aften at jeg læser nye forslag

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-08-15 15:47

Der er én ting som jeg ikke har nævnt, og det er nok det der driller nu. Det er igen "Partition Wizard Home Edition" fra "Hiren's Boot CD" vi skal have fat i. Men her kommer det an på om du stadig har den mærkelige lille partition på normalt 100 MB. Hvis du stadig har den så skal du højreklikke på den, ellers skal du høreklikke på den partition som udgør dit C-drev. Før musen ned til "Modify", og klik på "Set Active". Luk det hele ned og genstart. Nu skulle det meget gerne virke.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-08-15 16:09

Hovsa, du skal naturligvis lige klikke på "Apply" inden du lukker ned.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-08-15 17:20

Husk nu at ALLE partitionerne skal ligge i samme rækkefølge som på din gamle disk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-15 18:28

Jeg tror du laver for mange ting på een gang.

Dog aner jeg ikke noget SSD diske. De skal måske bruge særlige drivere.

Efter brug af Aomei skal Aomei lukkes og den genstarter så selv.
Hvis Aomei ikke selv smider CD/DVD ud........skal den tages ud lige før genstart (skuffeknappen)

Jeg forstår ikke hva det er du har tilsluttet ud over ekstern harddisk.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-08-15 18:40

Øhh? meget mærkeligt.

På min gamle Win7 havde jeg mange fejl ved opstart.
Hvilken DEVICE starter du op med - efter alt det med backup = prøv F12 og vælg selv - går ud fra at du kan se SSD i Bios.
Prøv eventuelt at skifte stik/slot på bundkortet og hvis det er samme PC skulle der ikke være problemer med og du skal nok ogsåse efter i Bios under ?? Sata Mode hvis den står på ACHI så skift om til IDE. det kan næsten alle diske starte op med, men ikke omvendt, hvis ikke installationen er foregået med ACHI slået til.

Og du har vel ikke noget gammelt ´bootmanager´ der ligger og driller i baggrunden

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-08-15 18:44

Måske et dumt foreslag, men du formaterede vel disken før brug = hvis den er RAW? mener jeg ikke du kan bruge Aomei eller andre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-15 18:51

Mig-selv .... Jeg er lidt tvivl om Aomei's system backup også snupper mbr med over.
Har du prøvet med at lægge backup ind på en SSD med Aomei.

Måske har du ret i at prøve om der er adgang til den SSD evt ved at lægge et styresystem ind først og så udskifte det med win 10 backuppen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-15 18:57

Og du har vel ikke noget gammelt ´bootmanager´ der ligger og driller i baggrunden

Hvis det er tilfældet, at der rester af dual boot skal det system "skilles ad" først.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-08-15 18:59

Til Eyvind: Han siger at han har prøvet at følge mine anvisninger, og et af dem gælder opretning af partitioner. Dette er ikke muligt uden en MBR, så en sådan må der være. Det er i MBR at placeringen og størrelsen af partitionerne er noteret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-15 19:10

Hov - du siger noget Steen.
Hvis der er lavet partitioner men ikke startet med en tom C:
Vil den første partition der laves være blevet til C: og altså aktiv

Så kommer backup ind og lægges måske som første til venstre ........men ikke aktiv.

Et kig på partitioner evt med linux live CD, kunne måske vise noget.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-08-15 19:13

Citat
Jeg er lidt tvivl om Aomei's system backup også snupper mbr med over.
Har du prøvet med at lægge backup ind på en SSD med Aomei.

Det mener jeg den gør automatisk, de par gange min MBR er gået i kludder lå jeg bare en backup på, og alt var som før - men om den kan klare flere? skal jeg ikke kunne sige da min disk ikke er stor nok til mere end et system

Og ja, jeg brugte Aomei da jeg skiftede over til SSD og ingen problemer med det, heller ikke drivere eller andet var der problemer med - det kan måske skyldes at min pc er NONAME og ikke afhængig af store og små firmaer - disken formaterede jeg først via usb, kan ikke huske om den var ´rå´.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-08-15 19:18

Lige nu kører jeg videre med Hirens Boot CD og har fået sat SSD som aktiv, og nu er der lidt liv men der kommer der en blå skærm hvor der står at systemet skal repareres fejlkode 0x000000e vistnok noget med at partionen er låst, jeg har Windows 10 på DVD men den kan ikke reparere og vil ikke acceptere min nøgle, jeg får mulighed for at springe over og så er det jeg forsøger at installere og vælge at reparer men det kan jeg ikke, jeg ved ikke om jeg kan installere en ren Windows 10 når min nøgle ikke bliver accepteret
Har Soren Steen Nielsen et forslag eller skal jeg prøve den backup med Aomei som jeg har på en ekstern harddisk? Selvfølgelig skal jeg først have oprettet en boot CD med Aomei, og håbe at Windows kan starte fra SSD derefter.
Lige nu virker det ret håbløst at få flyttet C drevet eller kun Windows 10 over på SSD uden at købe en ny nøgle.
Jeg ved at IT folkene på jobbet skifter harddisk når en er brudt sammen og kører en backup fra en server med Windows, programmer og indstillinger, det gør de på under en halv time og bagefter skal de kun aktivere Windows men de bruger måske mere avancerede programmer end de gratis jeg forsøger med

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-15 19:26

Du har ikke prøvet Aomei før du har lavet den Aomei CD/DVD.

Og så først kan du lægge Aomei backuppen ind.

Det troede jeg du havde prøvet.

Følg een linje ad gangen ellers går det galt.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-08-15 19:28

OK. Jeg går ud fra at den partition som nu virker lidt stadig er med Windows 8.1. Spørgsmålet er så om du har en eller anden installations CD til Windows 8.x. Nu har jeg ikke den store erfaring med Windows 8.x, men med Windows 7 behøver man ikke nogen nøgle for at reparere. Her kan en Win7 enterprise og Win7 home godt reparere hinanden.

*Hvis jeg forstår det rigtigt så er maskinen ikke født med Windows 8.1, så har du ikke en DVD med en tilhørende nøgle?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-08-15 21:35

Der er kun koblet SSD disken på computeren og lige nu er Windows 10 pro installeret men uden nøgle fordi den nøgle som er i den første Windows 10 pro på den gamle harddisk ikke virker, der er kun 1 partion, den er sat til Aktiv med Partition Wizard Home Edition og det var derefter at der kom en blå skærm hvor der stod at systemet skal repareres, før fik jeg kun en sort skærm hvor der blandt andet stod at jeg skulle indsætte en prober boot medie og genstarte.

Som jeg har fortalt så har jeg lavet flere forsøg på at køre Windows 10 pro over på SSD hver gang er det mislykket og før hvert forsøg er SSD disken formateret.

Windows 10 pro er stadig på den gamle harddisk men den er koblet fra, jeg vil ikke slette den Windows før jeg har en aktiveret Windows 10 pro på SSD disken.

Computeren er som fortalt da jeg stillede spørgsmålet gammel og født med Windows XP Pro, da Windows 8 kom frem blev den opgraderet for et meget beskedent beløb lidt over 200 kr så vidt jeg husker, den blev senere til Windows 8.1 pro og er nu opgraderet til Windows 10 pro

Jeg har Windows 8 pro på en DVD og en tilhørende nøgle
Jeg har Windows 10 pro på en DVD men ingen nøgle
Jeg har en Windows 7 Start og reparations CD, oprettet fra Windows 8

Jeg leger lidt med tanken om at starte helt forfra med Windows 8 på min SSD disk og så opgradere, men måske vil Microsoft ikke godkende min nøgle fordi den er i brug på en anden harddisk, det vil sige: Nøglen er ikke i brug fordi harddisken er koblet fra i øjeblikket.

Status lige nu: Windows 10 pro er kørende på SSD disken, det er en ren installation og uden nøgle, der er en Windows old som intet er værd, der er 20 GB ledig af de 120 GB som SSD disken er på, det synes jeg er meget brugt plads her inden jeg begynder at installere programmer

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-08-15 22:09

Den ene Windows 10 partition er formentlig ikke nok. Både Windows 7 og Windows 8.1 har en ekstra partition som for Windows 7's vedkommende normalt er på 100 MB, og for Windows 8.x's vedkommende normalt på 300 MB. Medmindre man selv aktivt har deaktiveret og fjernet dem så er det dem der skal bootes på. Fjern den partition som du har lavet på SSD-disken og opret først den lille partition og derefter den store. (Det SKAL gøres i den rekkefølge.) Sæt den lille som aktiv. Overfør så de respektive data til begge disse partitioner.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-08-15 22:25

Citat
Overfør så de respektive data til begge disse partitioner.
tak men jeg er altså nybegynder i at overføre fra en harddisk til en anden, så fortæl hvad der skal på den lille partion og hvad der skal på den store som er resten af drevet.
Citat
Den ene Windows 10 partition er formentlig ikke nok
min SSD disk er på 120 GB og det bør være nok når alle dokumenter og andre filer gemmes på andre drev, Windows XP og 8 og senere 8.1 havde 75 GB at boltre sig på og det gik fint indtil Windows 8.1 skulle opgraderes til 10, så udvidede jeg partionen til 119 GB og fik opgradere, at jeg udvidede til 119 GB skyldtes at partionen blev planlagt til at overføres til SSD diskens 120 GB
Skal jeg formatere SSD disken igen og forsøge drive to drive efter at jeg har fomateret og oprettet 1 lille og 1 stor partion?
Er det på grund af at jeg kun har 1 stor partion at computeren ikke kan indlæse min drive to drive og starte Windows?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-08-15 22:32

?????
Er det en system backup eller en cloning eller disk backup? du forsøger med.
I Aomei skal du vælge SYSTEM backup..
Citat
jeg udvidede til 119 GB skyldtes at partionen blev planlagt til at overføres til SSD diskens 120 GB

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-08-15 22:36

Lige i øjeblikket er det forslaget fra Soren Steen Nielsen jeg følger, hvis ikke det lykkes går jeg tilbage til Aomei som også mislykkedes i første forsøg
Jeg forstår ikke det med at der skal være en lille partion og hvad der skal være på den partion

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-08-15 22:57

Den lille? partition er noget alle diske har og gemmer diverse oplysninger på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-15 23:02

Jeg tror vi kører lidt rundt.

Hvis der på harddisken med XP ikke var nogen ekstra lille partition
Så er der heller ikke nogen ekstra lille partition på den opgraderede win 8/8.1

Altså hvor mange partitioner er der og hvor store er de, på den "gamle" harddisk.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-08-15 23:19

Kan jeg koble harddisken på og se efter mens computeren kører?
Hvis jeg genstarter så starter computeren måske fra den harddisk og ikke fra SSD disken

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-15 23:32

Hvis harddisken kobles til en ekstern harddisk holder/kabinet og tilslutter via USB - kan det gøres mens computeren kører.
Må kun tages fra efter den er koblet fra nede ved uret eller efter, at computeren er slukket.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-08-15 00:47

Måske er mine bekymringer om manglende nøgle ubegrundet:
http://peecee.dk/upload/view/452661
Det er en ren installation hvor jeg sprang over der hvor jeg skulle indtaste produktnøgle, tror i at det betyder at jeg godt kan slette den oprindelige Windows 10 som er opgraderet fra Windows 8.1 og gå i gang med at installere programmer + tilslutte de andre harddiske?
Hvis ja så opgiver jeg at kopiere eller klone diskene

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-08-15 01:42

Citat
Jeg tror vi kører lidt rundt.

OGSÅ I DÉN GRAD - indfør vestrekørsel i DK/ eller Russiske køreskoler/prøver....
Citat
Kan jeg koble harddisken på og se efter mens computeren kører?
Hvis jeg genstarter så starter computeren måske fra den harddisk og ikke fra SSD disken

Citat
Hvis ja så opgiver jeg at kopiere eller klone diskene

Citat
+ tilslutte de andre harddiske

Hvis der bare har været en ´lille´ smule af gamle ´BOOT´ på de diske du leger med, så starter bios garanteret på på dem først// eller tager fejl af noget der måske ligger på de gamle - prøv at tag dem ud/ stikket på bundkortet.

Er der ikke snart VINTERTID, så plejer brugere at have helt andre problemer..

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-08-15 08:44

Du booter på "Hiren's Boot CD" med både SSD-disken og din gamle disk sluttet til maskinen. Du kigger på din gamle disk med "Partition Wizard Home Edition" og ser hvor stor den lille partition er, og derefter går du over til SSD-disken og sletter den partition som du har lavet der og opretter en NTFS-partition af samme størrelse der som den lille partition på din gamle disk der. Derefter opretter du en anden partition på SSD-disken til dit C-drev som gerne må fylde hele resten af disken, det er op til dig selv. Den lille partition sætter du til "Aktiv". Højreklik herefter på den lille partition på din gamle disk Før musen ned til "Modify" Hvis der er et punkt som hedder "Unhide Partition" (IKKE "Hide Partition") så klik på den. Klik på "Apply". Noter drevbogstaverne for alle partitionerne.

Derefter går du til HCB-menu - Backup - Driveimaxe XML og starter den. I venstre side klikker du på "Drive to Drive". Vælg den lille partition fra din gamle disk, og klik på "Next", og klik på "Next" igen, vælg den lille partition på SSD-disken, og klik "Next". Nu skulle den gerne overføre den lille partition til din SSD. Gentag det hele med den store partition.

Når dette er overstået skulle det meget gerne virke.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-08-15 12:40

Der er kun 1 partion på SSD disken, jeg har set efter også om der skulle være en skjult partion men nej kun 1 stor på 112 GB sikkert lidt med hvordan man regner størrelsen ud, den er købt som en 120 GB disk
Jeg gerne sige tusind tak for alle forsøg på hjælp, engang imellem har vi snakket forbi hinanden men jeg er blevet meget klogere, det er sikkert alligevel undertegnede som ikke helt har forstået hjælpen, men jeg er klar til at forsøge en anden gang igen.
Det bliver svaret her som bliver accepteret en gang i morgen:
http://www.kandu.dk/spg174236.aspx#1992867
Jeg har en ren installation med den Windows 10 ISO jeg hentede, det kører hurtigt og stabilt og fremfor alt: Fuldstændig lydløst indtil videre og Windows 10 er aktiveret selv om jeg ikke indtastede produktnøgle under installationen.
Så indtil videre opgiver jeg kloning af diske og nøjes med at tage sikkerhedskopier af mine filer, det kan jeg nemlig finde ud af

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-08-15 12:51

Tillykke med din Windows 10

Det du siger kunne tyde på at Microsoft (fornuftigt nok) har droppet at lægge den lille partition ind som standard. Det er også langt de færreste bruger som har behov for faciliteterne i den. (kryptering eller komprimering af C-drevet)

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-08-15 13:18

Tak for svaret webnoob. det blev løsningen jeg kunne ikke få bacups eller kloning til at virke så jeg kunne starte computeren, det må jeg forske lidt mere i i fremtiden, surt at der er noget jeg ikke kan finde ud af