/ Forside/ Teknologi / Internet / Browser / Spørgsmål
10  webnoob 2075
Mit CPU-forbrug flipper ud...
Fra : KvikStart
Vist : 649 gange
180 point
Dato : 23-07-15 10:05

Hej KanDu

Jeg har fået flere brugbare råd her fra siden, og nu kommer jeg atter til at bede om assistance...

Når jeg har brugt internet i omkring en halv time, flipper mit CPU-brug ud, og ligger imellem 80 og 100 % hvilket afstedkommer at min PC bliver så langsom at den reelt er ubrugelig.
Problemet opstår kun når jeg anvender internet, og både når jeg anvender Chrome eller Firefox.

I joblistens fanblad "processer" kan jeg se det åbenbart er den pågældende browser jeg anvender, der er problemet.
Af ren og skær desperation har jeg forsøgt at slette Chrome helt, og så kun køre Firefox, men uden ønskede resultat.

En kammerat jeg har, der er noget bedre funderet ud i PC verdenen end jeg, har først kørt en omfattende selv-diagnoserings test, det åbenbart er præ-installeret i PC'en.
Testen kørt uden fejl.
Efterfølgende har han afbrudt/fjernet mine installerede antivirus programmer, for efterfølgende at installere en AVG prøveversion, hvor man får ét fuld-scanning rensning af PC'en.
AVG'en fandt en masse, der efterfølgende blev slettet.

Og tænk - herefter kørte PC'en fuldstændigt problemfrit - men ak, kun i kort tid...
på under en uge fik jeg først problemer med streamning af film, herefter problemer med youtube, og lige nu kan jeg kun åbne www.kandu hvis jeg virkelig væbner mig med tåldmod.

Hvis jeg forlader den tændte maskine med åbne sider på eks. Chrome, falder CPU-bruget med til næsten ingenting i løbet af en halv times tid, men kun for derefter straks at stige hvis jeg skulle våge at åbne en side yderligere.

jeg tænker at det det enten er en ondsindet virus som AVG ikke kan finde - ellers er det en hardware-fejl der afstedkommer dette.

Dette er mit lægmands-bud...
Men jeg kunne tænke mig at høre jeres vurdering - samt ikke mindst hvorledes jeg evt. kan få dette afhjulpet eller eftervist???

Maskinen er en nogenlunde moderne HP ENVY som jeg umiddelbart mener, burde have et par år i sig endnu.

På forhånd tak for hjælpen

//KvikStart

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-07-15 12:07

Jeg er også "lægmand", som du skriver. Bruger også Firefox. Har også haft problemer med den, ind imellem. Min ringe erfaring er, at det tit er en plugin, der driller.

Har du prøvet at gå i "Tilføjelser". (CTRL + Shift + A). Se om der er nogle plugins, der kan deaktiveres. "Tilføjelser" kan også drille.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-15 12:37

CPU'ens forbrug må jo skyldes 'noget' ...et (baggrunds-) program? ..en service? ..virus? ..Spy-/Adware?

Det kan være alt; fra dit eget antivirusprogram ..til skidt og snavs.

Tjek evt. i Joblistens programmer, processer, services.. osv.

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/open-task-manager

..eller med dette 'alternative' værktøj:

http://peter.mpbrun.dk/20080526/et-avanceret-alternativ-til-windows-jobliste/

Så får du måske en idé om, hvad der bruger CPU tiden

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 180 point
Dato : 23-07-15 12:46

Ps.

Det kunne tænkes at problemet skyldes dét som går under betegnelsen: Trashing

Altså; at dit operativsystem bruger mere tid på 'bogholderi' end afvikling af programmer og in/out put.

Dette kan skyldes flere ting såsom for lile swapfil/sidefil/pagefil (..også kaldet virtuel hukommelse), for lidt RAM installeret, for få 'handles' (programmørfejl, som næppe findes i moderne programmer eller operativsystemer), for små buffere i det hele taget:

https://en.wikipedia.org/wiki/Thrashing_(computer_science)

Løsningen er at gennemgå ALLE indstillinger vdr. dit operativsystem eller nulstille det til fabriksindstillingerne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-15 12:56

Pps. Det kunne jo også tænkes at dette 'bogholderi', som CPU'en bruger næsten al tid på, enten er manglende definition af sidefil (..ikke defineret for HD drev/-et/-ene eller størrelse sat til : 0 ) ..eller det kan skydes ganske alm. rod i din registreringsdatabase?

Du har vel renset reg. med Ccleaner?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : edison

Dato : 23-07-15 17:46

Ser at du skriver, at du køre med flere antivirus programmer.
Den går ikke du,
Max et virus program, de modarbejder hinanden.

Når det er fikset, og der stadigvæk er problemer, som er umulige at få bugt med, på en rimelig
tid,
Så ville jeg tage backup af de filer, billeder mm som du gerne vil gemme.
og så geninstalere maskinen, du spare en masse tid, og får en fin frisk maskine igen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-15 19:34

Citat
..du køre med flere antivirus programmer.

Hvor læser du dette edison?

Skulle det imidlertid være tilfældet? ..har du helt ret edison

AVG ...er ikke 'verdens bedste'. Prøv at installere Checkpoint's Zonealarm free firewall + antivirus. Antivirus 'motoren' bygger på en licens fra Kaspersky Labs som henregnes til en af verdens allerbedste antivirus software leverandører.

Efter download og installation, så kører Zonealarm antivirus programmet IKKE (hviket du får besked om) ...FØR ; du har afinstalleret dit nuværende antivirus program. Dette fordi du så ikke er 'ubeskyttet' ved skift af antivirusprogrammer Fornuftigt nok !

Du henter den gratis løsning fra Checkpoint hér:

http://www.zonealarm.com/security/en-us/facebook-free-antivirus-plus-firewall-install-steps.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : edison

Dato : 23-07-15 20:43

Efterfølgende har han afbrudt/fjernet mine installerede antivirus programmer, for efterfølgende at installere en AVG prøveversion, hvor man får ét fuld-scanning rensning af PC'en.
AVG'en fandt en masse, der efterfølgende blev slettet.

Udplug af tekst.
Altså bliver der brugt flere Antivirus programmer, Hvis altså ikke det bare er formuleret forkert.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-15 23:19

Citat
..fjernet mine installerede antivirus programmer

Hmmm... edison: Du læser teksten, som fanden læser biblen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-07-15 10:28

Har du en firewall? ellers vil jeg anbefale dig at få en - meget hurtigt.
Uden firewall har du stort set ingen kontrol over din pc, og alle programmer kan gå på nettet uden at der er nødvendigt, at det sker når du bruger Crome? kunne skyldes at en masse programmer måske vil på nettet sammen med Crome.

Citat
installere en AVG prøveversion, hvor man får ét fuld-scanning rensning af PC'en.

AVG er GRATIS, men den udgave er en uges tid bagefter med de sidste nye opdateringer.
Og ellers er AVG Pro gratis at bruge en måned ? mener jeg, ellers går den bare tilbage til den gratis version og uden firewall og det andet som følger med Pro

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-07-15 10:31

NB CPU forbruget som viser at det er Crome der er den skyldige? kan som nævnt være andre programmer der benytter crome til at komme på nettet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-07-15 18:45

Citat
kan som nævnt være andre programmer der benytter crome til at komme på nettet.

Kun hvis Chrome er sat som standardbrowser.
Chrome er i det hele taget 'hård' ved CPU tiden og batteriet på den bærbare:

1.) http://www.version2.dk/artikel/google-chrome-tapper-dit-batteri-stroem-67864
2.) ..men de 'arbejder' på sagen: http://www.version2.dk/artikel/endelig-google-arbejder-paa-fikses-chromes-vilde-ressourceforbrug-196717

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : KvikStart

Dato : 28-07-15 10:32

Tak for alle svarene, men især tak til molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-15 14:11

Selvtak KvikStart
...jeg prøver jo bare at hjælpe på vej efter bedste beskub
</MOLOKYLE>