/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmt vand bliver koldt :-)
Fra : lucerne01
Vist : 580 gange
500 point
Dato : 20-07-15 22:02

Hej

Jeg har fået installeret et nyt gasfyr, og efterfølgende er der opstået et problem.

Når jeg skruer helt op for det varme vand er der ingen problemer, vandet forbliver dejligt varmt.
Hvis jeg skruer ned for styrken for vandet, så falder temperturen på vandet, ret meget.
Dvs at hvis jeg feks skal barbere mig, så foregår dette jo som regel med en lille stråle, og nu er det vand bare koldt. Hvad kan der være galt??

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 20-07-15 22:25

Har du flere vandhaner som gør det samme ?

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 20-07-15 22:31

Ja det er alle vandhaner og blandingsbatterier i huset.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-07-15 23:16

Et lille hus eller lejlighed, har ingen cirkulation på det varme vand, og derfor skal varmvandsrøret fra varmvandsbeholderen og ud til vandhanen jo først have tømt sin "beholdning af "koldt" vand".
Dernæst skal det nye varme vand varme røret op.
Der er altid et tab af temperatur ud til vandhanen, og det tab er afhængig af hvor godt røret er isoleret.
Så du har dårlig isoleret varmvandsrør.
VH Palle

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-07-15 00:03

Jeg tror nu ikke der er noget galt. Vi har haft Vaillant gasfyr, siden 1994, og sådan har det altid virket her.
Jeg synes nu ikke det er det store problem. Hvorfor det er lavet sådan, ved jeg ikke. Måske for at spare lidt på gassen, ved at dæmpe det varme vand først.

M.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 500 point
Dato : 21-07-15 08:12

Hvis du har termostat blandingbatterier så skil dem ad og rens dem ..ikke bare perlatoren hvor vandet kommer ud af hanen. Vi havde et lign. problem i vor opgang efter at vandet havde været lukket under en reparation på føderøret i kælderen. Det var en beboers termostat der var blevet stoppet af lidt rust og derefter sendte vandet 'den forkerte vej' i systemet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-07-15 09:13

Hvis det er et nyt fyr, kan du helt sikkert ændre på nogle indstillinger og få det til at køre som du vil have det

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 21-07-15 13:28

Ja, prøv som molekyle forslår...eller prøv at lukke alle andre nilventiler og balofixer, for de andre haner, så du undgår tilbageløb.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-15 15:41

Tak Thomas_Mygind
...det var ordet; 'tilbageløb' , jeg ikke kunne komme i tanke om
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 22-07-15 15:09

Jeg prøver at koble de armaturer med termostat på fra, og se om det kan løse problemet med tilbageløb.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-07-15 20:08

Sjældent har jeg læst så meget sludder, tilbageløb, termostater !!.
Der er kun 2 muligheder
1. Dårlig isoleret varmvandsrør.
2. Pågældende vandhane lukker en anelse kold vand ud, selvom den er stillet til varm.
Sidstnævnte sker kun på et-grebsventiler (Vandhaner). Det kan jo let tjekkes ved at lukker for koldt vand uder vandhanen.
VH Palle

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 22-07-15 20:34

Palle.. tror du har mistet jordforbindelsen og ævler om noget du ikke har forstand på. Dårligt isoleret rør.... har aldrig læst så meget sludder.!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-07-15 21:01

Citat
sludder.!

Nu har jeg læst tråden flere gange, og er kommet til den konklusion, at jeg ikke forstår spørgsmålet.

Jeg tænkte jo, at når man varierer trykket på vandstrålen, ændres temperaturen jo også. Og så er man nødt til at korrigere den kolde eller varme tilgang, for at bevare samme temperatur.

Men så logisk er det åbenbart ikke.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-15 08:14

pallebhansen -> Du kan selv være sludder. Det var en autoriseret VVS mester der løste præcis det samme problem i vor boligforening med 'koldt i det varme', når ikke den varme hane var skruet helt op. I opgangen findes blandingsbatterier både med og uden termotater alt efter hvorledes den enkelte andelshaver har indrettet sig i køkken og badeværelse. Det var på strengen til badeværelserne at problemet opstod ...og blev altså løst ved at rense blandingsbatteriet i de to lejligheder som var udstyret med termostatstyrede blandingsbatterier og som løste problemet ..for ALLE beboere ..også for de UDEN termostat. Ganske som 'forudsagt' af VVS mesteren.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-15 08:23

Nu har jeg ikke den store ekspertise udi gasfyr.

..men jeg går da ud fra at et sådant fyr også har en varmtvandsbeholder og derfor ikke behøver at 'tænde' hver gang en hane åbnes.

I modsat fald gætter jeg på, at Mosebaek har ret med sin kommentar:
Citat
Jeg tror nu ikke der er noget galt. Vi har haft Vaillant gasfyr, siden 1994, og sådan har det altid virket her.

Hvorfor det er lavet sådan, ved jeg ikke. Måske for at spare lidt på gassen, ved at dæmpe det varme vand først.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-07-15 09:55

lucerne01, du skulle vel ikke være kommet til, at ændre på uret, tider for fx natsænkning eller lignende.

Hvad er det for et fyr?

Kontakt VVS'eren, der har install. fyret, han kan givet vis finde løsningen.

Godkendelse af svar
Fra : lucerne01

Dato : 25-07-15 13:06

Tak for svaret molokyle, det var lige akkurat tilbageløb den var gal med, så absolut ikke noget sludder som ham klovnen pallebhansen skrev.