/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Benzin
Fra : Højris
Vist : 704 gange
100 point
Dato : 18-06-15 17:24

Er der nogle her, der kan huske den benzin mangel der var i 1993 ca.
Hvad var den forårsaget af. ?? (benzin krise)
Højris

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 18-06-15 17:28

Jeg husker ikke nogen krise i 1993, men bilfrie søndage i 1973 og der var vist også noget i 1980!
mvh,
MV2

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 110 point
Dato : 18-06-15 17:52

Der har jo ikke været statsslig styret rationering siden oliekrisen for godt 40 år siden så det kan kun være en arbejdskonflikt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-06-15 18:29

1993 har jeg ingen erindring om. Men husker 73 der var en følge af optøjret i Mellemøsten og i særdeleshed 1998 hvor en generalstrejke tørlagde mange benzinstationer. Havde lige i den tid en del arbejdsmæssig kørsel og kørte dengang i en bil der helst skulle bruge 98Oktan med bly, hvilket var meget tæt på at blive kritisk.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-06-15 18:49

Jeg husker bedst bensin krisen i 1973. Da fulgte politiet mig til dørs,da jeg kom trillende kl. 00:10,natten til mandag. Med en ordentlig kæp i øret. Når man ikke måtte køre bil,skulle man jo bruge tiden,på noget andet. Så jeg hentede bilen,ca. 10 minutter over midnat,hvor vi havde siddet og hygget os. Der skete nu ikke noget. Det var dengang betjentene,havde skråhuer på,og de vilde patruljevogne var Volvo Amazone.

Det var en noget større katastrofe,da vi havde øl strejke i 1965. Utroligt vi har overlevet.

M.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-06-15 19:35

Jeg husker ikke hvorfor i ca. 93, men jeg kan huske, at jeg havde hamstret 3x25 liter benzin, der gik et stykke tid hvor jeg ikke fik brugt det, da jeg så endelig fyldte på en dag jeg skulle køre i sommerhuset fra Roskilde til Nyk. Sj. stoppede benzin filtret til da jeg nåede Holbæk og måtte hente af Dansk autohjælp,
Jeg ved ikke helt om det var i 93, men det var i hvert fald i påsken det skete or mig

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 18-06-15 19:35

Ølstrejken i 1965 kaldes også 5-øres-strejken .. det var hvad det endte op med! 5 øre mere i timen

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-06-15 20:04

Talleg...ret mig hvis det er forkert. Ikke så god til % regning:

I 1962,mener jeg at benzin prisen var noget med 1,20,- pr. liter. Kan huske når jeg hældte 8-10 liter på min Lloyd Alexander 600 TS tænkte at nu måtte jeg til at indskrænke kørslen en del. Det steg jo raskvæk med både 5 og 10 ører pr. liter.

Men efter min regnestok,er benzinprisen meget billigere i dag:

1962 timeløn ca. 7,00,- Benzinpris ca. 1,20,- pr.liter. Altså ca. 17% af timelønnen for een liter benzin.

2015 timeløn ca. 200,- Benzinpris ca. 11,50,- pr.liter. Altså knap 6% af timelønnen.

Tallene er selvfølgeligt meget afrundet. Men tendensen tror jeg på.

M.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-06-15 20:27

Iraks invasion af Kuwait muligvis

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-06-15 22:44

Det er sikkert gærkrisen i 98, du husker. Gær og benzin var der mange, som mente skulle hamstres!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-06-15 22:46

Som i virkeligheden handlede om en overenskomst
http://www.socialister.dk/avis/visartikel.asp?art=22703

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 19-06-15 00:47

OPEC. stod sammen for første gang og ville have flere penge for deres olie, derfor kom den første oliekrise desværre.
Og vi fik bilfri søndage osv:
alan57

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 19-06-15 10:38

Ja jeg husker ingen strejke i 1965 men i 1985 lød overskriften
Citat
Den 9. maj 1985 gik bryggeriarbejderne på Carlsberg og Tuborg ud i en strejke, der varede 8 uger. Strejkens tema var at sikre beskæftigelsen og indflydelsen på den ny teknologi. De strejkendes hoved parole var «Teknologien skal aflaste os, ikke afskaffe os». Arbejdet blev genoptaget d. 8. juli uden at et eneste af arbejdernes 5 krav var blevet indfriet.

[CITAT]
2-øres-strejken 1965
2. maj 1965 gik bryggeriarbejderne på landsplan i strejke for første gang i 41 år. De strejkede imod lønforholdene, men også i en principiel sag om arbejdsgivernes evige afvisning af arbejdernes krav, særligt i en periode med økonomisk opsving.

Forventningerne var høje til overenskomstforhandlingerne i 1965. Bryggeriforeningen og Forbundet kunne dog ikke blive enige om en lønstigning, og til trods for Bryggeriforeningens sidste forsøg på en forhøjelse i ottende time, der stadig lå langt under bryggeriarbejdernes krav, gik forhandlingerne i hårdknude efter tre ugers tovtrækkeri.
CITAT]
Mvh.
MV2

Kommentar
Fra : kj

Dato : 19-06-15 19:42

DE bilfrie søndage var i 73-74, 73 var også det år hvor man fjerne byggemomsfradraget, Hvis man ikke gravede grund ud inden udgangen af 73 kunne man ikke trække momsen fra.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-06-15 19:33

Citat
Iraks invasion af Kuwait muligvis
Ihvertfald ikke! For det var i 1990

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 20-06-15 21:07

Tak for svaret LuffeA.
Ja der kommer meget hyggesnak ud af en tråd, godt for det.
Men ja, jeg tror egentlig også at det har været en konfligt af en slags.
Tak for hjælpen foks.
Højris

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-06-15 23:29

Selv tak

Der var også en ølstrejke lidt senere, vi kunne dog godt få slukket tørsten idet der pludselig opstod en masse små importfirmaer der hentede øl rundt omkring i Europa.