/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Dagens glade nyhed.
Fra : Mosebaek
Vist : 1059 gange
300 point
Dato : 17-06-15 15:04

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2015/06/17/111435.htm
Igen en taburet slikker,der ikke formår at se timeglasset rinder ud. Men hager sig fast,med det yderste af neglene,som kransekage figur,i en selvfølgeligt,overbetalt job.

Jeg kan ikke lade være med at hovere lidt. Utroligt hvor langt,æblet kan falde fra stammen. Her tænker jeg selvfølgeligt,på Erhardt.

Hun har skadet Danmark,i en grad der burde betyde frihedsberøvelse.

M.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-06-15 15:23

Mimi var, til forskel fra sin meget snakkende og meget lidt tænkende far, en dygtig politiker. Hun er ikke flamboyant som ham, men hun har, til forskel fra ham, ikke støttet apartheid i Sydafrika.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 17-06-15 15:52

Mon ikke hun finder en ny "Stilling"

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-06-15 16:22

Herregud; damen er jo bare pensionsmoden:
Citat
Mimi Vibeke Jakobsen (født 19. november 1948 i København)

https://da.wikipedia.org/wiki/Mimi_Jakobsen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-06-15 17:21

Citat
men hun har, til forskel fra ham, ikke støttet apartheid i Sydafrika.

Og hvorfra ved du så li`e,det forholder sig sådan. Har hun kunnet se en økonomisk gevinst,tror jeg ikke hun har holdt sig tilbage.
Nok alligevel en af de mest pengeliderlige mokker,vi har set i dansk politik,og "erhvervsliv".

Her er hendes beregnede indkomst fra 2013: 141.000 kr. pr.måned
Men af "humanistiske grunde" har hun stået i spidsen,for en organisation baseret på indsamlede midler. Indsamlingen gjalt helt sikkert,først og fremmest hendes hyre,på ca. 1.000.000 kr. om året.

Gæt selv,hvorfor jeg ikke giver fem flade ører,til såkaldte humanitære organisationer. Rigtigt...indsamlingen går til skyhøje lønninger.....og blankpoleret maghoni.

M.

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 150 point
Dato : 17-06-15 18:11

Mosebaek, 1 mill pr år for et job som Mimis er lige i underkanten af det almindelige og rimelige. Det er selvfølgelig urimeligt at hun, som alle andre ministre, får ministerpension. Du giver ikke fem flade ører til Røde Kors fordi du er nærig, lad være med at give Mimi eller nogen anden skylden.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-06-15 18:35

Ja, kællingen blev fyret. Tak for det!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-06-15 18:41

Citat
Mosebaek, 1 mill pr år for et job som Mimis er lige i underkanten af det almindelige og rimelige.

Så er jeg heldigvis urimelig. Jeg vil ikke medforgylde sådanne personager,af egen fri vilje. Ved godt jeg er med til det inddirekte,i kraft af min skattepligt,desværre.

Men hun er en god Socialdemokrat (Hvis hun ikke er endt ved Enhedslisten) der altid taler "den lille mands sag".

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-06-15 19:01

Og der er jo flere mere grelle eksempler på nogen der har fingrene forlangt nede i klejnekassen,
eksempelvis ser vi her i dag at direktøren for Danmarks Radio sidste år fik en lønstigning på 25%
noget der bragte hendes faste årlige løn op på 3,5 mio. kr.

Så forstår vi bedre, at vi kun ser gamle genudsendelser i DR, og hvad laver hun så,
hun kan eksempelvis ikke lige nu holde styr på de røde lejesvende.

Jeg kender ikke til Mimis overforbrug, kun at hun fik Borealis, og det misunder jeg hende ikke.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-06-15 19:53

Det er lidt underligt at hvis man er chef i en almennyttig forening, så må man ikke få løn, men hvis man er chef i en virksomhed, så må man gerne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-06-15 20:09

>chef i en almennyttig forening

Er det DR eller Red Barnet du hentyder til?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-06-15 20:27

Citat
Jeg kender ikke til Mimis overforbrug, kun at hun fik Borealis,
Onde tunger påstår - det er ikke noget jeg ved - at hun fik Borrelia af en skovflåt ved navn "Rød Ålborg"

Jeg giver heller aldrig en klink til godheds-industrien -og især ikke til Red Barnet, Røde Kors, Kirkens Korshær, Dansk Flygtninge Hjælp og Kræftens Bevar....øh Bekæmpelse hedder de.

Jeg giver altid en skærv til Frelsens Hær.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-06-15 20:48

Nej Tommy, min afdøde kone fik også Borrelia, med samme symptomer som Mimi,
som heldigvis blev den opdaget i tide og bekæmpet med stærk penicillin.

Min nye kone giver heller ikke støtte til de mange hjælpeforeninger,
kun til Læger uden grænser, hvor hun tror hjælpen når frem.

Da hun var i Sydafrika, havde hun selv tøj med til de fattige der,
fordi hun havde hørt, at det man sendte, aldrig nåede frem til de der trængte.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-06-15 20:51

Jeg var jo engang så naiv at tro,chefer for disse godgørende organisationer,havde "et stort hjerte". Havde sympati...altså brændte for sagen...en livsstil. Nu har jeg mistet min barnetro,og ser det mere er pengene,de "brænder" for. Det samme så vi med Jørgen Poulsen,der fik sig tilranet 750.000 kr. fra Røde Kors. Også oven i en mill. løn.
Citat
Det er lidt underligt at hvis man er chef i en almennyttig forening, så må man ikke få løn, men hvis man er chef i en virksomhed, så må man gerne.

Jeg vil jo ikke kalde Red Barnet,for en almennyttig forening. Men skidt.

Sandheden er jo nok,at de aldrig ville nå op i de lønninger,i det private erhvervsliv,hvis de skulle lønnes efter kvalifikationer / indsats.
Deres politiske karriere,var heller ikke videre flatterende.

Alt i alt kan vi nok konkludere,de ville sulte,hvis de skulle klare sig ved ærligt arbejde.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-06-15 21:07

Citat
Ifølge Lars Svenning Andersen, der er formand for Red Barnets hovedbestyrelse, har Mimi Jakobsen "gjort det fantastisk for Red Barnet i de 15 år", hun har stået i spidsen for organisationen.

Han er smart. Vil ikke risikere "en Jørgen Poulsen". Men risikoen er der.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-06-15 21:36

Nu har jeg tilfældigvis løbet på ski og drukket Syd Tyroler med Jørgen Poulsen,
han var en rigtig gemytlig fyr, og jeg forstår ikke hans afgang med urimelige lønkrav.

Og lige så tilfældig er min bror nu formand for Røde Kors i en større dansk provinsby,
ud over en mobiltelefon får han ikke den store gage, tvært imod, bl.a. skæld ud op til jul.

Og om gager, hvis nu en middelmådig direktør i et privat firma med 1000 ansatte
får 2 millioner om året, altså 2000 kr. pr ansat eller under 20 kr. pr arbejdstime,
og en dygtigere direktør får 3 millioner for det samme, altså 30 kr. pr arbejdstime.

Så skal den lidt dygtigere direktør jo bare forhandle sig frem til et par bedre betalte ordrer,
og hans lidt højere løn vil hurtigt være betalt og modregnet.

Og hvordan skulle direktøren for DR så gøre det samme,
sende tidssvarende TV programmer i stedet for gratis/billig genbrug?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-06-15 21:41

De eneste humanitære organisationer som har gjort sig fortjent til modtage donationer fra min slatne tegnedreng er Læger uden grænser og Amnesty International.

Patient interessegrupper som KB. (Kræsen Beklagelse) og Børnearbejdere ??? mv. høvler rigeligt med penge ind i klejnekisten via skattefrihed og virksomhedsbestikkelse.

De himmelske krigere i Gud's hære må selv ligge og rode med deres gratis arbejdskraft ('frivillige' kaldes de vist?) og offentlige tilskud fra satspulje, flinke ministrer med en million siddende løst i hånden osv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-06-15 22:50

Citat
De himmelske krigere i Gud's hære må selv ligge og rode med deres gratis arbejdskraft ('frivillige' kaldes de vist?) og offentlige tilskud fra satspulje, flinke ministrer med en million siddende løst i hånden osv.
Men du kan ikke komme udenom at Frelsen Hær gør en godt stykke socialt arbejde. At de så har Vor Herre med indover, det er deres valg -og hvis folk i almindelighed ikke bryder sig om deres religiøse islæt, kan de jo bare sige nej tak til hjælpen. Men de gør de jo ikke - selv muslimer modtager julehjælp fra dem. Og så er det jeg tænker: Hyklerier har ingen grænser.

Øh...satspuljen.. Pengene til puljen tages fra den automatiske regulering af Folke/Førtidspensionerne, der derfor stiger 0,3 pct mindre end den gennemsnitlige lønudvikling på arbejdsmarkedet. Tidligere havde Førtids -og Folkepensionerne været reguleret, så de præcist fulgte lønudviklingen.

Polle Narrehat, bedre kendt som Poul Nyrup - eller er det omvendt?
Et eller andet siger mig, at Narrehatten og Satspuljen hænger sammen som ærtehalm. Nogen kaldte det: Tyveri ved højlys dag - eller et godt gedigen HJEMMERØVERI.

For dem der ikke er klar over det, så stjal Polle en del af pensionisternes penge og smed dem over i en pulje = Satspulje. Jo jo, Det Danmark du kender....

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-06-15 23:09

Hold da helt k..t en flok sure gamle mænd...... og tillige fuld af misundelse over at en kvinde tjener mere og er dygtigere end dem selv

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-06-15 23:27

Du er heller ikke helt inde i begreberne,bentjuul. Dem er en kæmpeforskel på at TJENE noget,og at FÅ noget....tiltuske sig noget.

Hvor meget mener du hun TJENER. Jeg vil påstå,en brøkdel af det hun FÅR.
Men kontanthjælps modtagere,kender nok ikke til denne forskel.
Citat
Hold da helt k..t en flok sure gamle mænd

Hvis det bl.a. er mig,du sigter på,kan jeg kun sige: Skudt forbi. Længe siden jeg har været i så godt humør. Fru Jacopsen har virkelig beriget min dag.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-06-15 08:07

Tommy -> Nu var Pølle ikke alene om at oprette satspuljen:
Citat
Satspuljen blev etableret som resultat af et forlig indgået i maj 1990 mellem Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Venstre, Centrum-Demokraterne og Kristeligt Folkeparti. Forliget blev senere tiltrådt af Dansk Folkeparti.

..og meningen var at pengene skulle gå tilbage til de grupper som bidrog til denne:
Citat
henblik på at forbedre vilkårene for modtagere af overførselsindkomster og svage grupper i samfundet.

..men ok. Nu ved vi ved at nærkæse din kommentarregne ud; hva' du stemmer:
Citat
Enhedslisten nægter som hovedregel at deltage i fordelingen af satspuljemidlerne, idet de er imod eksistensen af puljen, som de opfatter som tyveri fra samfundets svageste, idet midlerne er taget fra overførselsindkomsterne.

Problemet med satspuljen er netop som jeg påpeger, at pengene går til tvivlsomme kortsigtede projekter som med stor dygtighed bruger dem til andet end det der var tiltænkt ordningen. Nemlig lønninger til organisationens administration.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-06-15 11:41

Nede ved stemmeboksene, manglede der noget af det hersens moderne selfie ....................der var ikke noget sted hvor jeg og konen kunne sætte kryds sammen - på os selv.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-06-15 12:22

Eyvind -> Det er beklageligen nødvendigt.

På en folkeskole på Nørrebro oplevede jeg (..ikke noget med igangværende folketingsvalg at gøre):

Manden ( http://www.hizb-ut-tahrir.dk ) ville med ind i stemmeboxen ...for at sikre sig; at konen satte kryds det 'rigtige' sted !!

Da disse 'mænder' blev afvist og nægtet adgang til stemmeboxen af de valgtilforordnede?

Så.. slæbte de da bare konen hjem til kødgryderne igen! ..uden at have sat kryds.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-06-15 12:42

Tommy ->
Citat
...automatiske regulering af Folke/Førtidspensionerne, der derfor stiger 0,3 pct mindre

Reguleringer af hva'? Lønindkomsten? Set i forhold til hva'? Skatteprocent? Indtæggt? Formue?

Er der også automatisk lønregulering for Direktører ...Folketingsmedlemmer, Bestyrelsesformænd ..mm. ?

..og hva' er de liiiige for ovenstående omtalte 'arbejdere' i % steget i løn inden for de sidste 5 år
...under 'krisen' ?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-06-15 14:43

Dette er intet forsvar af satspuljen ...men:

Lønudviklingen i toppen af erhverslivet (privat som offentligt) er ligefrem proportional med indkomstforringelserne for de laveste indkomstgrupper.

Satspuljen er en omfordeling af de midler der nu engang er ..inden for overførsels-segmentet.

Tænk dig en lign. 'omfordeling' i mellem de som betaler topskat?
Nej vel..?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-06-15 15:12

>Så skal den lidt dygtigere direktør jo bare forhandle sig frem til et par bedre betalte ordrer,
og hans lidt højere løn vil hurtigt være betalt og modregnet.

Til gavn for alle ansatte...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-06-15 15:23

Tja - det må de Radikale venstre da kunne lave om, så de radikale fremmede også kan styre konerne henne i stemmeboksen.
Tænk hvis konerne ville stemme på dem som brødføder dem.

Ps. Molo - jeg ved jo godt at du har fjernet skyklapperne.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-06-15 18:23

Citat
Satspuljen er en omfordeling af de midler der nu engang er ..inden for overførsels-segmentet.

Tænk dig en lign. 'omfordeling' i mellem de som betaler topskat?
Satspuljen er en indefrysning af pensionisterne penge. Basta Asta!

Citat
Tænk dig en lign. 'omfordeling' i mellem de som betaler topskat?
Nej vel..?
Dit røde røveriske sindelag fornægter sig ikke. Det er absolut ikke i orden at omdele/stjæle nogens penge.
Hvorfor er det de rødes fornemste opgave at stjæle skatteborgerne surt tjente skillinger? Det fatter jeg ikke!
Selvfølgelig skal en bistandsmodtager ha' så vedkomne kan klare sig og sine. Men det er ikke i orden, at det bedre kan betale sig - rent økonomisk - at ligge på sofaen og lade andre om slæbet, for bagefter at forlange "omdeling af andres penge".
Der er forøvrigt 80.000 østarbejdere i DK. Det skulle ikke være nødvendigt, når der samtidigt går det samme antal - eller flere arbejdsløse bistandsmodtagere rundt i lediggang.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-06-15 19:27

Citat
Lønudviklingen i toppen af erhverslivet

Her det vi er dybt uenige. Det har jo ikke en pind,med erhvervsliv at gøre. Og derved grunden til min dybe forargelse. Hvis det er gagen,det kommer an på,burde hun have søgt en job i...ja nemlig erhvervslivet. Men her ville hendes formåen nok ikke kunne inddrive en løn i million klassen.

Som chef for en humanistisk organisation,som Red Barnet,der for det meste,er baseret på frivillige indsamlinger er det simpelthen uanstændig,med sådan en aflønning. Jeg tænker tit på,når vi ser disse tv2 "reklamer",med underernærede afrikanske børn (iscenesat af RD) hvor meget hun selv yder,af sin formue.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-06-15 14:38

Det var satans:
Citat
Virksomhedsprofil: Red Barnet

..Virksomheden har 2016 følgere

Følg denne virksomhed

Adresse

Red Barnet
Rosenørns Allé 12
1634 København
http://www.redbarnet.dk/

Jeg ved godt de kalder si en organisation/forening, men det er KRIFA vel også?

Lige som 'rigtige' fagforninger som dog har dog medlemmer ..og ikke kunder, som KRIFA kalder deres.

Ens for alle er at de alle drives som virksomheder. Forskellen fra andre erhvervsvirksomheder er at de ikke 'udelukkende' arbejder for profit til ejerne/medlemmerne.

..men derfor kan man alligevel godt tænke: Hvorfor skal så stor en del af lønomkostningerne til drift af 'virksomheden' gå til bestyrelse og direktører? Veluddannede ? Javel, men SÅ dygtige folk er det nu heller ikke

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-06-15 14:52

I det hele taget drives mange af 'de store' velgørenhedsorganisationer som eet stort skattecirkus

Derfor skal de bruge 'dygtige' direktører ...ikke fallerede politikere.

Pengene doneres af en virksomhed F.eks. Maersk, der kan trække donationen fra i skat. Til gengæld for Maersk så entreprisen på at sejle 'nødhjælp' på sine containerskibe. (Via. snedige selskabskonstruktioner hvor Maersk fraskiver sig ethvert ansvar ifb. med transporterne, således ingen kan anklages for kartelpriser, insiderhandel, bevidst skatteomgåelse ...eller andet 'snavs')

WIN WIN for begge parter.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-06-15 19:26

Sikke en masse afsløringer du kommer med Molo.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-06-15 20:20

Jeg tror og håber virkeligt ikke, at vor humane hjælp overvejende kommer fra firmaer,
der selv vil profitere på/af denne støtte til ulands fattige.

Det gælder i hvert fald ikke for Røde Kors, hvor min bror er aktiv.

Og nu kommer der forhåbentligt, med vor nye blå, nok en mindre blindt forærende, regering,
med mere styr på en mere målrettet og selektiv støtte fil de værdigt trængende?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-06-15 20:39

Citat
..vor nye blå, nok en mindre blindt forærende, regering

I hørte det føsrt fra mig !!!
Regeringen kommer til at hedde: SV ..med DF som støtteparti.
De er jo alligevel så enige ...og så har de flertal
Mette Fupper. (HTS d. II) som statsminister ...og så kan 'resten' slås om taburetterne.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-15 07:53

Citat
Jeg tror og håber virkeligt ikke, at vor humane hjælp overvejende kommer fra firmaer,
der selv vil profitere på/af denne støtte til ulands fattige.

Det må være fordi du ikke kender skattelovgivningen:

Citat
Spørgsmål

1. Kan virksomhedens donationer til u-landsprojekter/velgørenhedsarbejde fradrages i regnskabet som reklame- eller markedsføringsudgifter uden begrænsning, hvis det er en fast bestanddel af virksomhedens koncept og måde at markedsføre sig på overfor omverdenen?

2. Hvis ja, skal donationerne tilgå allerede godkendte organisationer af SKAT for at kunne fradrages i regnskabet som reklame- eller markedsføringsudgifter uden begrænsning?
Svar

1. Ja
2. Nej

Kilde : https://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1928162

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-06-15 19:23

Citat
Kan virksomhedens donationer til u-landsprojekter/velgørenhedsarbejde fradrages i regnskabet som reklame- eller markedsføringsudgifter uden begrænsning, hvis det er en fast bestanddel af virksomhedens koncept og måde at markedsføre sig på overfor omverdenen?
Det er også ret og rimeligt. Hvis du Mole - mod forventning - donerer et beløb (over en vis størrelse) kan du såmænd også trække beløbet fra hos skattefar - selvfølgelig da!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-06-15 00:36

Tommy -> Jep. Når jeg donerer mere end 500 kr. pr. år, kan jeg trækker indtil 15.000 kr. fra.

For virksomheder er det helt andre beløbsstørrelser vi taler om. Som skrevet står:
Citat
uden begrænsning

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-06-15 23:23

Nu idag har Maersk givet 65 Millioner kroner til Lejre. De skal trækkes fra i skat ...selvfølgelig.
Hvad betyder det? Joeh... dt betyder at folketinget er uden indflydelse på brugen af disse skattekroner. Dermed kan virksomhederne sætte demokratiet og således befolkningen uden for indflydelse på hvad det eller beskattede overskud i Danske virksomheder skal bruges til.

Ergo en omgåelse af folkestyret.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-06-15 10:21

Molo !
Når jeg donerer mere end 500 kr. pr. år, kan jeg trækker indtil 15.000 kr. fra.
Er det rigtigt, at man kan det.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-06-15 10:24

Citat
Nu idag har Maersk givet 65 Millioner kroner til Lejre. De skal trækkes fra i skat ...selvfølgelig.

????? Er det kommunen Lejre ?? Ikke forstået. Evt. et link. Tak.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-06-15 10:39

Uden at være den store elsker af storkapitalen,vil jeg bare stilfærdig bemærke,at Mærsk har skudt penge i mange sunde ting. Det være sig erhvervsliv (arbejdspladser) og masser ad fritidsaktiviteter.

Bl.a. bestyrelsen i Hanstholm Havn,håber på velvilje fra Mærsk`s side. De eneste der er i stand til at slå denne udvidelse i gang. Men jeg er nu skeptisk. Hanstholm ligger godt for mange ting,men netop ikke for Offshore. Og selvfølgeligt vil Mærsk ha`en forretning ud af deres investeringer.

M.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 22-06-15 12:33

A. P. Møller koncernen oprettede for en del år siden "Støttefonden", som har til formål at yde støtte til almennyttige og velgørende fordel. Fonden uddeler mellem 50 og 100 mio kroner årligt, og har bidraget væsentligt til gennemførelsen af mange projekter, som ellers formentlig ikke ville være blevet til noget. Vi må huske på, at den danske stat er blevet meget karrig med støtte til almennyttige formål i de sidste mange år.

Lejre projektet har at gøre med en udbygning og videreudvikling af det ret fantastiske projekt, der begyndte i 1064 som "forsøgsprojekt Lejre" med en stenalderlandsby. Nu omtales det som Sagnlandet Lejre, og kan fremtidig udbygges endnu mere, takket være fondsmidlerne fra Møllers Støttefond. Blandt de mange aktiviteter er der hundreder af skoleklasser, er oplever for en dag eller to at leve som i stenalderen og lærer om Danmarks oldtid.

Man kan læse om STøttefonden på denne adresse:
http://www.apmollerfonde.dk/ansoegning/stoettefonden.aspx

Og så til skatteretten: Det er ikke Støttefonden, er får fradrag. Konstruktionen er den, at Mærsk giver midler til Støttefonden, som er en ikke.erhvervsdrivende fond, er ikke betaler skat. Mærsk får efter de citerede regler fradrag for sine donationer til den almennyttige fond. Det er jo midler, som ikke kumuleres i Mærsk til gavn for aktionærerne, men som kanaliseres ud til vigtige lmene formål.

Og så¨til Mimi. Jeg er enig med Mosebæk i, at det er en stor misforståelse at sammenligne en direktørpost i en velgørende organisation som Red Barnet med en direktørpost i en erhvervsdrivende virksomhed. Red Barnet indsamler frivillige bidrag, og det er utiltalende, at en meget stor del af midlerne går op i administration og direktørgager. Det er en idealistisk forening, grundlagt af ildsjæle, der ville harmes over den nuværende stil. Det samme gælder desværre for flere andre tidsvarende organisationer. Selv om der måske er en stor omsætning i sådanne organisationer, burde ledelsen lægge bånd på sig selv, eller lovgivningen burde. Måske skulle lønnen svare til en kontorchefs løn i et ministeriu8m, omkring ca. 60.000 om måneden, alt inklusiv. Ansvaret er omtrent lige stort. I nogle få tilfælde, f. eks. Ældre Sagens Bjarne Hastrup, kunne det være rimeligt at aflønne som en statsligt ansat direktør, dvs, omkring 90.000 kr. om måneden, men så absolut ikke mere.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-06-15 13:29

Megen fin redegørelse,Oldboston. Som selv jeg forstår.

Lad lige Molo æde denne:
Citat
Og så til skatteretten: Det er ikke Støttefonden, er får fradrag. Konstruktionen er den, at Mærsk giver midler til Støttefonden, som er en ikke.erhvervsdrivende fond, er ikke betaler skat. Mærsk får efter de citerede regler fradrag for sine donationer til den almennyttige fond. Det er jo midler, som ikke kumuleres i Mærsk til gavn for aktionærerne, men som kanaliseres ud til vigtige lmene formål.

Og det lyder da meget rimeligt.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-06-15 18:37

Molo er gået over til det tavse flertal

Lige for at forstå det ret. Får Ældre Sagens Bjarne Hastrup mere end 90.000 kr. om måneden?
Eller mindre?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-15 18:55

Eyvind ->
Citat
Når jeg donerer mere end 500 kr. pr. år, kan jeg trækker indtil 15.000 kr. fra.

JA : https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1788631

Mosebaek ->
Citat
Mærsk har skudt penge i mange sunde ting

Hva´?
Boreplarforme som ingen andre Danske virksomheder havde 'Pondus' til at involvere sig i?

Rigtigt? ..mod skattefrihed. Vi havde nok tjent mere på Shell, Exon, BP m.fl. ..for de var parate til at betale ti lden Danske stat for olie eventyret og koncessioner i Nordsøen. Især efter de prælimenære Norske prøveboringer i samme område!
Citat
Det være sig erhvervsliv (arbejdspladser)

Jep: DJØF'er i virksomhedens skatte afd. i hovedsædet på Esplanaden, samt i div. afdelinger i udlandet (..hvor de betaler Skat hvor de arbejder)og Filipinske sømænd på skibe og? ...Litauerer og Polakker på platformene. Godt gået

Amaliehave & Opera?

Hvilke alm. Danske lønarbejdere kommer dér? ...og hvad koster vedligeholdesen den gennemsnitlige skatteyder i Dk. det lige på finansloven efterfølgende?

Maersk koncernen har været os et dyrt bekendskab gennem de sidste 40 år !

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-15 19:05

Ps. Jeg tænker?

Hva´har Maersk bidraget det Danske samfund med i de sidste 30-40 år? ..som ikke lige så godt eller bedre? ..kunne have været varetaget af den Danske stat eller udenlandske selskaber?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-15 19:14

Skib-container driften ..som rigtig nok er Maersk's største indtægtskilde og den som skæpper mest i Statskassen. Men den er nu engang finansieret af Olien ..som var/er en skattefri indtjening.

Lur mig om ikke Maersk vil UD ...med de faldende oliepriser. Og så kommer oprydningen, betalt af Staten (os), når der ikke længere er olie nok til mere end at smøre din cykelkæde
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-06-15 19:37

Du får fradrag for gaver til velgørende foreninger, fonde, stiftelser, institutioner og religiøse samfund, der er godkendt af SKAT.

Du kan højst få fradrag for 15.000 kr. i 2015 (14.800 kr. i 2014).
Du får automatisk dit fradrag, hvis du har givet foreningen dit cpr-nr.
Der er ingen bagatelgrænse for fradraget.

Molo - hvor står det du siger.
Det er ikke fordi jeg ikke tror på det du siger, men jeg ville så gerne se det på tryk.
Måske er jeg ikke så god til at læse indenad.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-06-15 20:23

Citat
Hva´har Maersk bidraget det Danske samfund med i de sidste 30-40 år? ..som ikke lige så godt eller bedre? ..kunne have været varetaget af den Danske stat eller udenlandske selskaber?

Det er jo fuldkommen hypotetisk,Molo. Det kan hverken du eller jeg vide. Vi kan højst forholde os,til nogle forudgående tendenser:

Statens succes historier??? Ikke lige nogle der rinder mig i hu. Jo,Storebæltsbroen,er vist en god forretning. Men det er jo i kraft af, at Sund & Bælt,selv kan bestemme indtjeningen. Og hvad angår udenlandske selskaber,er det Shell - BP m.fl. du mener. De er vel ikke ligefrem "berygtede",for at betale skat i DK.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-06-15 20:53

>Jo, Storebæltsbroen, er vist en god forretning. Men...

Det er Femern broen/tunnelen ikke...

Både de 60.000 og 90.000 Kr. om måneden lyder alt for dyrt,
jeg ved at min bror får meget mindre for et velgørende, humanitært job.

Får I heller ikke længere advis om nye svar på kandu?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-06-15 21:29

Citat
Jo, Storebæltsbroen, er vist en god forretning. Men...

Det er Femern broen/tunnelen ikke...
Hvor søren ved du det fra? Sidst jeg skulle til Tyskland via Rødbyhavn var tunnellen ikke bygget. Jeg måtte pænt tage mig til takke med færgen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-15 12:31

Eyvind ->
Citat
Molo - hvor står det du siger.

..og:
Citat
gerne se det på tryk.

Hvad er det du gerne vil du se?
...hva' snakker du om?
Oftere end tit læner virksomsheders donatoner sig tæt op af noget ulovligt:

http://www.version2.dk/artikel/er-det-bestikkelse-naar-saelger-i-it-firma-donerer-25000-kr-til-kundes-soens-fodboldklub

Ps. I ovenstående eksempel er man hurtig til at trække 'følehornene' til sig:

http://www.version2.dk/artikel/utilstraekkelig-redegoerelse-fra-atea-faar-ski-til-saette-trecifret-million-udbud-paa-pause

Det 'fælde' falder Maersk ikke i: Konglomeratet af Maersk ejede virksomheder; søster- og datterselskaber ...fortaber sig i tågerne

Som min bekendte sagde for nyligt: Det har Skat slet ikke kapacitet til at bore dybere i !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-15 12:38

svendgiversen ->
Citat
Får I heller ikke længere advis om nye svar på kandu?

Nej; jeg har heller ikke fået mail fra kandu ..et par dage
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-15 12:49

Eyvind ->

Er det fordi du har overset mit tidligere link til Skat, omkring fradrag for virksomhedsdonationer?

...skrevet ind i regnskabet som reklame- og marketingudgifter?

https://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1928162
Det gælder selvfølgelig også for mindre selvstændige énmandsfirmaer
Hvorfor der virkelig kan fidles i 'det små' også! ..med en go' revisor i baghånden
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-06-15 14:07

Jeg bliver stadigvæk ikke "adviseret",om nye mails.

Her er igen en "lysets engel",der sandelig ikke henfalder til søgning efter ussel mammon,men udelukkende lever en sund kristelig liv,i solidaritetens hellige navn:

http://lokalavisen.dk/51-aarige-jan-sjursen-faar-ministerpension-paa-21-aar-saadan-er-reglerne-/20150623/artikler/706239141/1051?ref=eblistermest

https://www.180grader.dk/Krimi/jann-sjursen-godhedsindustriens-1-minister-har-4-snabler-i-dine-lommer

Eller lider han også af den jordiske pengebegær?? Er alvorlig bange for det.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-06-15 11:16

Tak for svaret fun2. Jeg kan godt li`at lave det uventede,være lidt pjattet,engang imellem.

Derfor accepterer jeg dig,denne gang. Også fordi vi er nøjagtig 180º uenig.

Men selvom jeg anstrenger mig,kan det altså kun blive til een *.

Vh. M.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 29-06-15 00:13

Tja, det er så hvad man får ud af at være uenig med Mosebaek...
Jeg skal forsøge at undlade at kommentere på fjolsets indlæg fremover.