/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
testamente
Fra : NannaFlip
Vist : 605 gange
150 point
Dato : 01-06-15 15:00

Hej !
min samlever og jeg vil skrive testamente, men kan ikke finde nogle steder hvor man kan se hvordan man stiller det op, og da vi aldrig har set et, ved vi ikke lige hvad man skriver. er der nogle der ved hvor man kan se et eksempel ? TAK

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 160 point
Dato : 01-06-15 15:18
Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 01-06-15 15:26

Ældresagen har en del nyttig information om testamenter:
https://www.aeldresagen.dk/soeg/sider/default.aspx/Results.aspx?k=testamente
/Janus

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-06-15 15:59

Vi havde samme problem for 3 år siden og kontaktede en lokal advokat,
gør det ikke selv, men brug de 3-4000 kr det koster og få det godkent hos notaren.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-06-15 16:27

Supplerende et lille trick, som I måske også kan få brug for?
Vi fik også advokaten til at lave et gældbevis...

Min samleverske sidder i uskiftet bo med accept fra hendes egne og hendes afdøde mands børn.
De fleste af de sidste har hun ikke længere kontakt med, og hver gang jeg hjælper hende med
en investering i hendes hus, nu vort fælles hjem, underskriver hun en kopi af dette gældsbevis.

Så, når boet skal gøres op, er hendes formue reduceret med summen af disse gældsbeviser,
og der bliver mere til hendes egne børn og mindre til hendes afdøde mands slægtninge,
nogle i USA, der ikke engang svarer på julekort.

Eneste problem er arveafgiften, jeg er et par år ældre end hende og dør nok først,
men jeg modtager en tysk enkepension, der bortfalder når vi gifter os.
Så først, dagen før jeg stiller træskoende, gifter vi os, problemet er bare hvornår??

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 01-06-15 20:52

"Gør det selv" princippet kan være fint, når en væg skal males eller en vandhane udskiftes. Men det bliver næste altid noget juks, der kommer ud af juridisk "gør-det-selv"-arbejde. For det første skal I være fortrolige med lovgivningen, arve- og skifteret, afgiftsreglerne m. m., dernæst skal man kende selve de formelle krav ved testamentsoprettelsen og registreringen af testamentet, og - selv når man har sat sig ind i alt det - mangler man stadig den erfaring, som advokaten har indhøstet ved at oprette 50 eller 100 eller flere testamenter. Jeg mener, et testamente er for vigtigt til selv at sidde og rode med, og ligegyldig hvor meget tid I bruger på det, vil der være nogle af de helt almindelige problemstillinger, som I slet ikke kommer i tanke om, f. eks. - hvis der er børn-. om der skal gælde særejevilkår for arven, og da hvilken type. Ikke klogt at "spare penge" på den slags, for resultatet bliver derefter. Find en lokal advokat, der annoncerer med oprettelse af testamenter, og spørg til prisen først. Der er flere udmærkede advokatkæder, f. eks Ret & Råd Advokaterne, der netop arbejder med person- familie- og arveret.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-06-15 06:34

Du kan gå ind her http://www.domstol.dk/saadangoerdu/doedsfald/Testamente/Pages/default.aspx ude i højre side ligger div. Hjælp mm.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 02-06-15 12:36

Der findes i princippet ikke et "standard testamente", men det skal tilpasses individuelt. Som flere har skrevet, skal du/I kontakte en advokat! Der er 100-vis eksempler på, at "hjemmestrikkede" testamenter ikke er gyldige, og så opstår balladen!

Kommentar
Fra : NannaFlip

Dato : 03-06-15 12:48

tak for de mange svar, ingen af os har været gift, ejet hus før nu eller har børn, så der er ikke så
kompliceret.

Godkendelse af svar
Fra : NannaFlip

Dato : 03-06-15 12:48

Tak for svaret AG112.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 03-06-15 23:44

HEJ NANNA FLIP

SELV TAK, DEJLIGT HVIS DU KAN BRUGE NOGET AF DET.
HELD OG LYKKE MED DET.
VED AT LAVE ET TESTAMENTE, KAN I SIKRE HINANDEN RIGTIG MEGET,
I FORHOLD TIL, HVIS I IKKE HAR SKREVET TESTAMENTE,
OG DEN LÆNGST LEVENDE SKAL DELE MED BØRN.

DET STØRSTE PROBLEM ER NOK, HVIS DER ER BÅDE DINE OG MINE BØRN.
EFTER AT HAVE STUDERET REGLERNE, HAR I OGSÅ EN FORNEMMELSE AF
HVAD DER KAN LADE SIG GØRE, OG HVAD I SKAL PASSE PÅ.
HVIS I VÆLGER AT LADE EN ADVOKAT ORDNE DET FOR JER.

HVIS I GØR DET KAN DET BETALE SIG AT SPØRGE OM PRISEN, HOS NOGLE
ADVOKATER KAN MEN GODT FORHANDLE OM PRISEN.
MVH AG112

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-06-15 18:39

Husk for Guds skyld at gå til notaren på kommunen! Det gør det hele meget nemmere hvis uheldet komme taler af erfaring desværre