/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Højre/venstrekørsel
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 523 gange
100 point
Dato : 30-05-15 16:26

Svend, din udmelding
Citat
Tænk at højre venstre partier kommer fra Frankrig, ligesom vor højrekørsel jo gør det,
det vidste jeg ikke, jeg tænkte mere lande som UK og USA.
Er nyt for mig.
Er sådan, at du kan dokumentere din påstand..? Altså, at højrekørsel skulle stamme fra Frankrig.

Jeg ved godt, at der er en myte om, at Napoleon skulle ha' haft en finger med i spillet, men det kan ikke passe - tidsmæssigt set.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-15 16:50

Jeg husker ikke lige hvornår, men dengang adelen dominerede og man red på heste,
holdt man naturligt til venstre for at kunne bruge sit våben, frit med højre hånd.

Så kom der en mod revolution i Frankrig og alt skulle være lige modsat, altså højrekørsel.
Noget der bredte sig til central Europa, men ikke til England og deres fjerne erobringer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-15 16:55
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-05-15 18:41

Tak for det link. Men det giver ikke et endegyldigt svar.
Vi må vel konstatere at svaret om, hvorfor højre/venstrekørsel, fortaber sig i historien.

Jeg lader spørgsmålet stå åbent et par dage endnu, det ku' jo være...... hvis ikke, skal du nok få pointene.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-05-15 18:55
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-15 19:55

Tak igen ans, godt at vi nogen som dig, der har styr på tidligere kandu spørgsmål,
jeg mente svagt at kunne huske et spørgsmål her i kandu, men ikke at jeg selv stillede det.

Og Tommy, jeg har ikke påstået at vor højre kørsel kommer af at Napoleon var venstre håndet.
Nok før hans tid, men selv om det er ti år siden, huskede jeg at vor højrekørsel er fransk.

>ligesom vor højrekørsel jo gør det,...
Det var det jeg skrev, og som det du betvivlede?

>>fortaber sig i historien.
Altså ikke mere, vor højrekørsel her og på det Europæiske kontinent stammer fra Frankrig.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-05-15 20:36

Citat
Tak igen ans, godt at vi nogen som dig, der har styr på tidligere kandu spørgsmål

?????????????????????????????????????

Dette er mit første indlæg i denne tråd

svendgiversen, jeg er sikker på, at du når dit mål 100.000 superpoint, men du stopper vel ikke med at stille spørgsmål før du runder de 1.000

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-15 21:57

"igen" ans, var ikke kun kun møntet på dette spørgsmål,
men alle de andre gange du har fundet og mindet mig om mine tidligere spøregsmål.

Og ja, med dagens point høst, når jeg sikkert mit mål på over10.000 værdiløse kandu points.

Jeg er kun 72 år og har stadig over 7.000 spørge points,
så du slipper nok ikke for flere af mine ligegyldige spørgsmål her på kort sigt.

Kandu, vejen til en hurtig løsning...
Godt at kunne hjælpe andre yngre, med mindre erfaring, nu som pensionist med god tid.

Og undskyld Tommy denne afvigelse fra dit spørgsmål,
men ans har hjulpet og vejledt mig så mange gange gennem tiderne...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-05-15 08:08

svendgiversen, tag briller på, så vil du måske kunne se, at det ikke var mig, men katekismus, der henviste til dit tidligere spørgsmål.

http://kandu.dk/spg173835.aspx#1988090

Jeg kommenterede kun, fordi du "takkede" mig for noget, som jeg ikke havde gjort i denne tråd.

Desuden er dette "spørgsmål" i kategorien smalltalk, så ingen grund til at undskylde Kaptajn-Tommy for afvigelse af spørgsmålet.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-05-15 10:23

Citat
Og Tommy, jeg har ikke påstået at vor højre kørsel kommer af at Napoleon var venstre håndet.
Nok før hans tid, men selv om det er ti år siden, huskede jeg at vor højrekørsel er fransk.
Jeg skrev såmænd ikke, at du påstod det. Jeg skrev, at myten gik på, at det var Napoleon som havde indført/bestemt det - hvilket også fremgår af det link som du selv henviste til.

Jeg har gransket lidt inde på Vejdirektoratets hjemmeside og fundet lidt interessant. Her kan vi se, at den første vejlov er fra 1793. (Napoleon-krigene startede i 1804)

Citat
Højrekørsel
Med den første vejlov i 1793 blev højrekørsel
indført i Danmark. Vigepligten var ordnet efter
køretøjernes rangorden. For eksempel havde
postvognen altid forkørselsret – hvis kusken
sørgede for at trutte i hornet i tide!
Færdselslove

I 1903 kom den første lov for kørsel med automobiler.
Kørsel var tilladt for alle på gader og landeveje
og på biveje for folk med særlig tilladelse.
I byerne måtte man højest køre 15 km/t og
andre steder 30 km/t. Det blev i 1932 sat op til
henholdsvis 40 og 60 km/t.

I 1927 fik Danmark sin første egentlige færdselslov.
Den indeholt blandt andet bestemmelser om
højrekørsel, overhaling venstre om og tegngivning
ved sving – tegngivning med armen var tilstrækkeligt
– samt højrevigepligt.
Der var højrevigepligt overalt. Selv bilister på
hovedveje skulle holde tilbage for alle, der kom
ud fra mindre veje på højre side. Det førte til
mange ulykker, især da bilerne begyndte at køre
stærkt på vejene.

I 1937 blev der indført ubetinget
vigepligt, så bilister — ligesom i dag — altid skulle
holde tilbage, når de kørte fra en sidevej ud på en
hovedvej

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-05-15 10:48

Citat
En engelsk lov fra 1756 påbød trafikken på London Bridge at holde til venstre, mens en forordning fra 1758 påbød erhvervskøretøjer i København at holde til højre. Der er i begge sidstnævnte tilfælde sandsynligvis tale om en kodificering af en eksisterende praksis. Med vejforordningen af 1793 blev højrekørslen påbudt også i landdistrikterne i Danmark, men ikke i købstæderne, som imidlertid indrettede sig efter det øvrige land.

http://www.denstoredanske.dk/Bil,_b%C3%A5d,_fly_m.m./Biler/F%C3%A6rdselssikkerhed_og_-regulering/f%C3%A6rdselsretning

Som det fremgår af mit link, så startede "vi" i 1758 i København.

Napoleon blev født i 1769

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 31-05-15 11:54

Undskyld ans, det plejer jo at være dig der henviser til gamle indlæg, som jeg har glemt,
faktisk ventede jeg din reaktion.

Og tak katekismus, fordi du fandt og henviste til mit gamle spørgsmål.

>at Napoleon var venstre håndet. Nok før hans tid...
Altså rigtigt, men også rigtigt at højrekørsel stammer fra Frankrig.

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-05-15 14:56

Jeg tror vi lukker tråden nu.
Som lovet "Tak for svaret svendgiversen."

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-05-15 15:01

Selv tak,

ja, nok om højrekørsel lige nu med valgkamp.