/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
pi
Fra : jensviggo
Vist : 507 gange
100 point
Dato : 29-05-15 11:00

Så kom pi på tapetet, jeg påstår at have lært at pi er et udtryk for forholdet mellem en cirkels diameter og omkreds, altså er diameteren 1 meter er omkredsen pi 3,141592................En konstant som Archimedes siger. Så hvor kommer 22/7 fra, det giver ikke samme resultat.
Der står 3 tomatplanter på spil.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 29-05-15 11:08

22/7 er en tilnærmelsesværdi til det IKKE periodiske decimaltal PI (¶).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 29-05-15 11:17

Rigtig godt, det anede mig

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-15 11:21

Ps. Det er simpelthen nemmere at regne med 22/7 frem for PI. (..fordi tallet ikke kan fremstilles med uendelig nøjagtighed).

Derfor findes der i andre sammenhænge; andre former for tilnærmelses værdier.

F.eks. er der mange der angiver 1 Mb. (megabyte) som 1.000 kilobyte og 1Gb som 1.000 Mb.

Selvom alle er enige om at 1. Kb = 1024x1024 bytes og 1 Mb. er 1024x1024 Kb. ..og 1 Gb = 1024x1024 Mb. ..og så fremdeles.

Fordi at i andre talsammenhænge end bit-aritmetik er; deci=10, kilo = 100, mega = 1000 og giga =1.000.000 ...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-05-15 11:25

22/7 = 3.1428571... eller kun 0,4 promille større end pi,
så en rigtig god tilnærmelse før vi havde lommeregnere.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-05-15 13:20

jensviggo, slet dit andet spørgsmål og du får dine point retur

Du skal være hurtig

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-05-15 13:21

Desværre, nu er det for sent

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-05-15 13:21

Opdager du har stillet spm 2 gange, her er mit svar fra det andet

Da jeg gik i skole i slut-50erne til midt-60erne, var en regnestok og en logaritmetabel de mest fancy hjælperedskaber i matematik, præcisionen var nok ikke så stor, eneste, men ikke uvæsentlige fordel var, at (næsten) alle havde lidt talforståelse.

Dengang var pi 22/7, for det kunne man regne ud på papir uden den regnemaskine man ikke havde.

Nuomstunder kan enhver moblitelefon lave beregningen med mange flere, og endda korrekte decimaler, og det giver selvfølgelig langt bedre resultater, hvis kommaet mv ellers er sat korrekt. Pi har uendelig mange decimaler, så ethvert svar er stadig kun en tilnærmelse!

Til gengæld kan man opleve groteske fejl, fordi mange ikke har den mindste fornemmelse for størrelsesordenen af resultatet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-05-15 13:24

Jajaja, det var netop det jeg tænkte på, at samme bruger ville svare på begge spørgsmål

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 31-05-15 05:43

Tak for svaret molokyle.
Gutten jeg har vædet med siger det er noget vrøvl, men jeg ved nu, at jeg har ret, jeg har gennemtrævlet hele nettet for materiale.
Enda en kage.
http://peecee.dk/upload/view/450651