/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Nye kartofler fra udlandet
Fra : o.v.n.
Vist : 664 gange
200 point
Dato : 15-05-15 20:53

De er i butikkerne de nye kartofler fra udlandet og snart også fra Danmark, vi fik kartofler fra Spanien nu i aften ikke helt så gode som nyopgravede danske kartofler men ok.
Spørgsmålet er:
Kender nogen af jer til madvaner i de lande vi importerer nye kartofler fra?
Spanien, Ægypten, Italien og Cypern er lande jeg har set nye kartofler fra men spiser de selv de nye kartofler som vi gør?
Jeg kender kun hotelmad og det er pommes fritter de serverer ikke kogte kartofler
Eller graver den spanske gartner nye kartofler op kun for os nordboere?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-05-15 21:54

Personligt tvivler jeg på at U-Lande har andre traditioner? énd NAK og DÈN og håbe på den mætter, det må være Danskere der har en vis ´smag/ lyst´ man kan se i TV og laver til noget nyt og kalder det noget andet - Gurmet mad??.
Hvem tænkte på nye ´tofler´ i gamle dage WW2 og første også for den´s skyld.

Har forresten altid hadet dem, indtil man blev ´ældre´ og netop kunne smage forskel på nye og de gamle fra vinteren..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-05-15 21:55

Citat
énd NAK og DÈN

énd NAK og æd DÈN

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-05-15 22:12

Vi har netop fået nye Mallorca kartofler fra brugsen, kun 10 kroner for en lille bakke,
men de smagte himmelsk, selvfølgelig ikke som vore egne nyopgravede om en måned.

Og jeg er sikker på der findes et vel tilrettelagt gartneri der, og andre steder i sydeuropa,
der tjener lidt ekstra her om foråret, på tidlige grønsager, før vi har dem her.

Og det er der vel ikke noget forkert i,
og de lokale beboere der, vil næppe betale den merpris eksport gartnerne får,
de har jo også allerede de tilsvarende nye kartofler hjemme i haven...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-05-15 22:51

De startede før os med kartofler, så mon ikke de fortsat spiser kartofler

Kartofler stammer fra Sydamerika, nærmere bestemt Peru, hvor de har været dyrket i mere end 3.000 år.

Kartofler dukkede op i Europa i 1500-tallet, hvor spanske soldater havde dem med hjem fra Sydamerika, fordi de havde fundet ud af, at det var et godt tilskud til provianten ombord. Der var her tale om kartofler med uregelmæssige former og rød skræl.

Omtrent samtidig kom der kartofler fra Chile til England. Her var det de kartofler, vi bedst kender, nemlig med gul skræl og regelmæssige former.

Kartoflen kom til Danmark i 1720, men danskerne var i første omgang ikke særlig begejstrede. Der gik yderligere 100 år, før kartofler blev populære her i landet, og det var især den fattige del af befolkningen, som begyndte at spise mange kartofler.

Kartoflen har gennem tiderne haft mange navne. I 1700-tallet blev den kaldt "Tartuffel" fra italiensk Tartufo, som betyder lille trøffel. Omkring 1760 blev kartoflen også kaldt "Patat", der stammer fra det amerikanske ord Batat (sød kartoffel).

På Fyn og i Sønderjylland har kartoflerne også heddet "Botet" og i Vendsyssel "Patæt". Senere blev det i Sønderjylland til "Katøfler".

Jordæble, jordpære og jordblomme har også været brugt som kartoffelnavne.

Kartofler er verdens tredje mest dyrkede afgrøde efter ris og hvede. Kina er verdens største producent af kartofler.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-05-15 22:52
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-05-15 23:00

Citat
de har jo også allerede de tilsvarende nye kartofler hjemme i haven
er det noget du eller noget du ved?
Spørgsmålet er netop om beboerne i de sydlige lande har samme traditioner med at koge kartofler som vi gør? Eller kartoflerne bliver dyrket kun til eksport?
Citat
Og det er der vel ikke noget forkert i
nej vorherre bevares, det er min nysgerrighed som skal stilles, ikke om det er forkert eller ikke forkert at dyrke kartofler,
Simpelhen om lande i Sydeuropa og nordlige Afrika har samme kartoffel traditioner som os i det nordlige Europa, eller gartneren står og undrer sig over vore skikke når han graver de nye kartofler op?
Et spørgsmål som måske kræver at man har boet eller kender nogen som bor under vi varme himmelstrøg

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 15-05-15 23:24

o.v.n.: nu du har kastet spørgsmålet op

Citat
nej vorherre bevares, det er min nysgerrighed som skal stilles, ikke om det er forkert eller ikke forkert at dyrke kartofler,
Simpelhen om lande i Sydeuropa og nordlige Afrika har samme kartoffel traditioner som os i det nordlige Europa, eller gartneren står og undrer sig over vore skikke når han graver de nye kartofler op?

vil også jeg bede om, at man forholder sig til dit interessante spørgsmål.

Må jeg her undre mig lidt over, at der ofte køres helt af sporet i.f.t. det oprindelige spørgsmål.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-05-15 08:54

Citat
Hvem tænkte på nye ´tofler´ i gamle dage WW2 og første også for den´s skyld.

Mon ikke de fleste har, de smager jo himmelsk når man spiser dem blot en time efter opgravningen.

Men i gamle dage åd familien ikke løs, man lod naturligvis de fleste vokse videre så der var til hele vinteren.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-05-15 09:41

Det bedste ved nye (danske) kartofler er, at man så kan få en god kolonihave-bøf.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-05-15 09:54

Citat
Eller graver den spanske gartner nye kartofler op kun for os nordboere?

Nej, det er muligt at købe hele kartofler både i supermarkeder og på markedspladser. Jeg så det ved selvsyn, da jeg for et par måneder siden var en tur til Tenerife. Kartoflerne på markedspladsen var økologiske. I supermarkederne kunne man selv veje af, hvor mange kartofler man ville have. Hvordan de "indfødte" anvender kartoflerne ved jeg ikke.

Jeg vil nu spørge min nabo, som kommer fra Barcelona, om de i Spanien koger kartofler.

Jeg lyder jo næsten som en svendgiversen, med denne beretning

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-05-15 11:35

>er det noget du eller noget du ved?

Min køremakker på Danfoss boede flere år i Italien i Modena syd for Posletten,
han italienske nabo havde køkkenhave og lærte min ven at hyppe kartofler.

Og jeg har boet flere gange hos en vinbonde i Portugal,
hele landsbyen hjalp til når der skulle høstes kartofler,
nogle store røde nogen, som jeg ikke har set i Danmark.

Og lidt uden for spørgsmålet:

Da der blev hungersnød i Irland var det kartoflerne, der reddede dem fra at dø af sult,
ellers erklæret giftige, fordi de jo tilhører natskygge familien.

På færøerne hypper man ikke kartofler, man fjerner en græstørv, lægger en kartoffel
og lægger græstørven tilbage, da det er så frodigt og ingen frost, gror den spirede kartoffel
op gennem græstørven og nedenunder dannes de flotteste nye kartofler.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-05-15 13:24

Citat
Da der blev hungersnød i Irland var det kartoflerne, der reddede dem fra at dø af sult,
ellers erklæret giftige, fordi de jo tilhører natskygge familien.

Nærmere forklaret var det sygdomme og fejlhøst af kartofler der udløste hungesnøden, de var jo tvunget til at at eksportere kød og korn til englænderne............store dele af det vestlige Irand kan heller ikke bruges til korn hvor kartofler jo er taknemmelige og kan gro i højmoserne

Også i dag har haveejere pligt til at sprøjte lige så snart de opdager skimmel eller den sjældne coloradobille der i gamle dage kunne ødelægge fødevareforsyningen, desuden må toppene ikke komposteres men skal brændes af.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-05-15 15:25

Min kone husker at hun fik en kartoffelret oppe i bjergene i Sydspanien,
og så slog hun op i sin ældgamle Frøken Jensens kogebog, og der er en opskrift på Tortilla,
oversat Kartoffel Omelet; hermed er det vist bevist at kartofler også spises i Sydeuropa.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-05-15 17:46

Og vi behøver jo ikke gå tilbage til Frøken Jensen 1901:
http://www.isabellas.dk/mad/hovedretter/spansk-tortilla-med-loeg-og-kartofler

Om navnet har det altid undret mig den store forskel engelsk potatoe og svensk potatis
sommenlignet med vore kartofler og vore nære tyske naboers kartoffelen.

Mere oplagt er det franske pommes de tere, jordæbler, det er jo netop hvad kartofler er.

Jeg kender ikke udbredelsen af kartofler i Afrika, men mener de har noget tæt på,
vist yams, og sikkert kendt før vi fik kartofler fra Sydamerika?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-15 18:51

Stop nu Svendgiversen en tortilla og andre kartoffelretter tilberedes næppe af nye umodne kartofler
spiser sydeuropæerne nye kartofler på samme måde som os?
Citat
Da der blev hungersnød i Irland var det kartoflerne, der reddede dem fra at dø af sult,
der er du helt forkert orienteret, det var sygdomme i kartoflerne som var skyld i hungersnøden, der har Luffea ret, de engelske godsejere sad på kornet og eksporterede kornet i stedet for at lade irerne få korn til brød, det var faktisk gnisten som startede uafhængdighedsbevægelsen (IRA) samtidig var der stor udvandring til Amerika, jo jeg har været i Irland og kender lidt til historien

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-05-15 19:22

Citat
Stop nu Svendgiversen en tortilla og andre kartoffelretter tilberedes næppe af nye umodne kartofler
spiser sydeuropæerne nye kartofler på samme måde som os?

Så forstod jeg dit spørgsmål korrekt Jeg spørger min nabo, som kommer fra Barcelona

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-05-15 19:49

Citat
jo jeg har været i Irland og kender lidt til historien

8 ferier lige som mig ?
Desværre nok ikke flere grundet sygdom

Men der var engelske godsejerfamilier som blev så irske gennem et par generationer at de ikke ville tilbage til England, en enkelt blev hædret med en statue idet han pantsatte sit gods for at skaffe mad til sine livegne under hungersnøden.

Kartofler er stadig stort i Irland, du var vel også ude for at få serveret 2 slags kartofler til et måltid, f.eks. både mos og en bagt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-05-15 19:55

Citat
en tortilla og andre kartoffelretter tilberedes næppe af nye umodne kartofler

Helt nye kartofler egner sig ikke til mad hvor man skal udnyttede den melede stivelse der er i de ældre, det bliver blot noget smat.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-05-15 21:11

Jeg spiser da tit Kanariske kartofler kogt med masser af salt og med skræl på.
http://gaths-rejseside.dk/mojo-sauce-laekkert-til-kanariske-kartofler/

uhmmmm lækkert.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-05-15 21:57

Citat
og der er en opskrift på Tortilla,
oversat Kartoffel Omelet; hermed er det vist bevist at kartofler også spises i Sydeuropa.

Mon ikke det er den, der også kaldes "fritata".

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-05-15 22:11

Jeg har endnu ikke spist en Tortilla på Kanarie øerne, Mallorca eller i Syd-Spanien uden at der var kartoffelstykker i. (Spise-smiley)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-05-15 09:46

Ja, jeg stoppede, også fordi vi fik gæster.
Og undskyld jeg huskede forkert om hungernøden på Irland.

Og da det drejer sig om nye kartofler,
en af gæsterer er født, ikke i Spanien, min i Rumænien, også Sydeuropa.
Hendes forældre glæder sig nu til at spise og nyde de nye kartofler fra deres urtehave der...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-05-15 19:03

Citat
Jeg spørger min nabo, som kommer fra Barcelona
jeg venter med at acceptere indtil Ans har haft nabobesøg
Citat
Rumænien, også Sydeuropa.
Hendes forældre glæder sig nu til at spise og nyde de nye kartofler fra deres urtehave der
det er altså ikke kun os i Norden som spiser nyopgravede kartofler, det bliver måske dit svar som bliver accepteret

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-05-15 20:54

o.v.n.

Jeg taler med min nabo i morgen

Rumænien ligger i østeuropa, men jeg ved godt, at det ligger syd for Danmark

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 200 point
Dato : 18-05-15 10:24

o.v.n.

I Spanien, især på de Kanariske øer spiser man Papas Arrugadas

http://en.wikipedia.org/wiki/Canarian_wrinkly_potatoes

det smagte jeg også, men kunne bare ikke huske navnet. Det er hele nye kartofler, der serveres med en pebersovs (mojo)

Så i Spanien spiser man også nye kartofler, men tilbehøret er anderledes end i Danmark.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-05-15 10:29
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-05-15 11:55

Vor svigerdatters forældre bor i Braila i Rumænien, på højde med Torino,
og kun få hundrede kilometer nordligere end Barcelona.

Og jeg har været 3 gange på Gran Canaria og to gange på Teneriffe,
og kender godt de små, salte, rynkede kartofler,
der slet ikke kan sammenlignes med vore nye kartofler.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-05-15 12:46

Vi kom langt omkring kartofler også brug og oprindelse med mere, egentlig ikke det som spørgsmålet handlede om men der skal også være plads til lidt smalltalk
Hvert land sine skikke og jeg kan se at folk i sydeuropæiske lande også spiser nye kartofler, dog tilberedt på en anden måde end vi gør her i landet,
Eyvind var inde på emnet men så vidt jeg husker vil profilen ikke have point men en tak herfra for dit bidrag slipper du ikke for
Svendgiversen skal også have en tak for alle sine indlæg også om små nye rynkede kartofler
Tak til alle for indlæg jeg ved at de fleste af os glæder sig til de nyopgravede danske kartofler
Mine kartofler blev sat for 2 uger siden uden plastik over, så jeg må købe de første kartofler i boderne ved vejen

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-05-15 12:51

Tak for svaret ans. den ret kender jeg ikke men hvis jeg kommer til Spanien vil jeg prøve, mine ferier går sjældent sydpå, Barcelona i 10 dage er indtil nu det eneste besøg i det spanske, men jeg ferierer gerne de nordiske lande + Polen, England og Irland

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-05-15 15:51

Tak o.v.n.