/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
mangler ssd raptor diske
Fra : frederikshavn
Vist : 365 gange
100 point
Dato : 09-05-15 09:35

har 3 stk wd360 raptor diske der af en eller anden årsag har besluttet sig for at stå af nederen nogen der kan hjælpe mig med at find nogen der er billige og ok

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-05-15 10:41

Hvad er det for noget?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-05-15 11:01

Hvad for diske vil du have (ssd, eller?), hvor store skal de være, hvilket interface? Du er ikke særlig præcis i din formulering af spørgsmålet.!

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 100 point
Dato : 09-05-15 13:23

Citat
har 3 stk wd360 raptor diske der af en eller anden årsag har besluttet sig for at stå af

En Raptor disk fra 2003 med utallige timer på bagen, mon ikke den bare er slidt op.

Du kan IKKE få en Raptordisk eller den nyere variant VelociRaptor som SSD. De er alle sammen mekaniske.
Hvis vi skal hjælpe dig bedst muligt skal vi lige vide hvad diskene skal bruges til, havde du dem i RAID eller som 3 separate diske.
En SSD disk er meget hurtigere end dine Raptor diske. De bruger meget mindre strøm, larmer mindre og genererer mindre varme. Interfacet er det samme, S-ATA.

Gå f.eks efter noget ala Samsung 850 EVO : http://www.computersalg.dk/produkt/2328822/samsung-850-evo-mz75e120-solid-state-

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-05-15 13:52

Hej
Jeg har for ikke så længe siden skiftet 2 gamle mekaniske HD'r ud lige netop med den model Exterminator nævner (Samsung 850 EVO). Den ene var i en DELL stationær, og den anden i en MSI gamer bærbar. I DELL maskinen hvor den gamle disk havde hardware fejl, blev opstartstiden kortet ned fra næsten 5 minutter til 45 sek., på den bærbare blev opstartstiden reduceret fra ca 3 minutter til 35 sek. Så det er så absolut en forbedring. Desuden er der tydelig forskel når et program skal åbne. F.eks. PhotoShop Elements 9, på min DELL tog det på den ganle disk ca. 90 sek. om at åbne, med den nye SSD tager det nu kun ca 9 sek. Så SSD er absolut at foretrække.
De 2 jeg monterede var begge på 120 GB, og jeg fandt dem til den favorable pris på ca. 600 Kr. pr. stk. De er nok noget dyrere nu. Husk det er vigtigt at de diske du vælger (SSD) understøtter TRIM, det gør de lidt ældre ikke.
Tjekkede lige 840 EVO diskene fåes faktisk stadig til lidt over 600 Kr. http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/samsung-840-evo-mz-7te120-120-gb-id-7487531.aspx

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-05-15 13:55

PS: Husk du skal have et specielt KIT, så SSD'n passer i et 3,5 " slot. Jeg mener det koster omkring 35-40 kr.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 09-05-15 17:42

Jeg bruger en 128 GB SSD (Vertex4) som systemdisk og en 1 TB Velociraptor (WD1000DHTZ) som datadisk. Det gør jeg fordi jeg godt vil kunne arbejde med store tunge dataopgaver, regelmæssig indeksering af data o.l. uden at slide SSD'en op for hurtigt.

Det er rigtigt at en SSD er hurtigere, men især til læsning af mange småfiler, som når man starter system eller programmer - på den anden side er Raptoren omkring dobbelt så hurtig som en almindelig HD.

Jeg har win 8.1 på SSD'en og win 7 på Raptoren og de to systemer starter på henholdsvis 45 s og 1 min. - Win 7 har ikke så mange programmer installeret, da det er mit reserve/alternative OS.

Det er mine erfaringer med de to slags diske.

Jeg har også en 5 år gammel 150 GB Raptor og den er kun omkring halvt så hurtig som den anden, der kun er 1 år gammel.

Derfor ville jeg anbefale 'frederikshavn' at købe en Samsung SSD, hvis han har op til moderat skrivning til disk i det han laver og en Raptor som min den nye, hvis han har stor skrivning til disk - eller en kombination, som min og som jeg har læst mange har lavet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-05-15 18:55

Citat
larmer mindre

Den er vel lydløs.

Min PC starter op på under et minut = klar til brug, i forhold til en mekanisk Sata3 der tog omkring 5 minutter, og så var det endda kun skrivebordet der kom frem, programmerne stod stadig og tænkte på at starte op.

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 09-05-15 18:56

skal bare bruges ti win kørte raid 0 på de gamle,gik temmeligt hurtigt

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-05-15 19:17

Citat
Den er vel lydløs.

Ja ja ja ja, det er den. Jeg skulle have skrevet at den modsat en Raptor disk slet ikke larmer

3 stk. 36 GB Raptor diske i Raid0, Ja det må have kørt ret stærkt. (i 2003)
1 stk. Samsung 850 EVO vil få dine 3 Raptor diske til at ligne en skildpadde der kæmper sig gennem kviksand

Godkendelse af svar
Fra : frederikshavn

Dato : 10-05-15 19:30

Tak for svaret EXTERMINATOR. vil prøve sån en

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-05-15 20:03

For at få det fulde udbytte af disken, kræver det at du har s-ata 3 i din computer.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 10-05-15 20:19

For at få det fulde udbytte af disken, kræver det at du har s-ata 3 i din computer.

Rigtigt nok, men jeg har kun s-ata 2 (300 MB/S) og det er alligevel en stor forbedring.

Det er især søgetider, der gør at man venter på en harddisk (omkring 3/4 af tiden) og de er næsten ikke påvirkede af den ældre s-ata-tilslutning.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-05-15 22:04

Jeg ved godt at s-ata 2 er hurtigere end både raptor og alm. diske. Jeg skrev det kun fordi man ikke skal forvente at få det fulde udbytte ud af s-ata 3 hvis man kun har s-ata 2 port.
Jeg har fra tidernes morgen stadig ssd s-ata 2 og her starter win 7 op lidt under 40 sekunder, men forskellen i hastighed er at mine s-ata 3 starter op under 20 sekunder på Windows 7.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 11-05-15 18:29

Citat
Jeg har fra tidernes morgen stadig ssd s-ata 2 og her starter win 7 op lidt under 40 sekunder, men forskellen i hastighed er at mine s-ata 3 starter op under 20 sekunder på Windows 7.

Det er nok ikke kun interfacet der giver den forskel, hastigheden på selve disken er ret afgørende for om s-ata interfacets ekstra hastighed kan udnyttes.
Du ved, lige som når man kan købe billige flashdrev med Usb-3 og sticket kun kan skrive med 5 MB/s