/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Kan en varmepumpe svare sig?
Fra : modersvilje
Vist : 1694 gange
500 point
Dato : 12-04-15 13:06

Vi bruger mellem 7-og10-tusinde kr. pr år i ren varme (briketter) og overvejer nu om det kan betale sig at få en varmepumpe (luft til luft) vores elforbrug til varmt vand og alt andet jeg bruger el til er på ca. 8000 kr. Ud over installationen hvad vil det koste pr. år at bruge et sådant aggregat?
Jeg har hørt at der er reduktion på 0,118kr. pr kWh over 4000 kWh pr. år.(2015 Niveau).
Jeg gider ikke høre om hvad der er godt for miljøet! Jeg kunne godt tænke mig at høre omkostningerne, hvor meget dyrere bliver det for os med varmepumpe?
Jeg har søgt på diverse hjemmesider, og på ingen af dem står der det faktiske forbrug, og jeg ved at der er forskel på elpriserne rundt om i landet!
mvh,
MV2

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-04-15 13:27

Ja det kan betale sig, vi fik en installeret i forgårs og har nu atid 22 grader i stuen,
som betales af overskuddet fra vort solcelleanlæg, på 500-600 kWh pr år.

Det pågældende anlæg er den nyeste Toshiba Flexi Inverter Super Flexi 35,
med en energifaktor på over 5, så vi sparer ca 3000 kwh i naturgas.

Jeg ved ikke hvad vil give jer af besparelse i piller, det kan i hvertfald betale sig for os.

Anlægget forhandlet af vor nærmeste nabo, så vi fik lidt nabo rabat,
men ca 15.000 kr, inclusiv montering og 5 års garanti.

Leveret af Gidex, i provinsen i Kjellerup, tlf 86883422
hvis det er aktuelt, hils Jan Andersen fra mig og I får måske også lidt rabat.
På Sjælland er det i Frederikssund tlf, 47 31 32 21

Jeg kan varmt anbefale denne varmepumpe og den støjer ikke som nogen tror.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-04-15 13:59

Du bør have et jordvarmeanlæg med i overvejelserne når det er hele huset du vil opvarme, dyrere i anlægsomkostninger end luft til luft JA, men meget billigere i drift, med de nuværende afgifter så vil det kunne betale sig at omlægge til en varmepumpe der udnytter varmen i jorden,
hvis afgifterne faldt væk var den slags varme slet ikke aktuel, så skulle du fortsætte med fast brændsel

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-04-15 14:04

Citat
hvor meget dyrere bliver det for os med varmepumpe?
det bliver billigere hvis i vælger varmepumpe jord til eksisterende radiatorer eller bedre endnu: Gulvvarme
Udregningen kræver at anlægget afskrives over nogle år 10 år for eksempel, du kan ikke regne med besparelse hvis anlægget skal tjene sig hjem samme år men de efterfølgende år vil der være store besparelse hvis du vælger at betale hele anlægget på 1 år

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-04-15 14:09

modersvilje, jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men

Citat
Ja det kan betale sig, vi fik en installeret i forgårs og har nu atid 22 grader i stuen

2 dage og altid 22 grader i stuen !!!!!!!!!!!!!!!

det kan du ikke bruge til noget som helst. Jeg ved ikke hvor varmt, der var i min bolig, men p.g.a. den dejlige sol, så blev den opvarmet uden varmepumpe/solcelleanlæg. Vinduerne sørgede for varmen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-15 14:38

Fordelen ved varmepumpe udnyttes bedst med gulvvarme, fordi fremløbet til gulvvarme kun skal være på 30 - 36 g da varme jo som bekendt stiger, vil rummet føles varmt med selv lave fremløbstemperaturer. Og ingen fodkulde.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-04-15 14:40

Ja jord til varme er et nok bedre alternativ, det har min kones datter,
men hun har en meget stor grund, og det har vi ikke.

Men selv om der er gravet nok hundrede meter rør ned, har hun stadig problemer
med at få varme nok i udsatte perioder.

Så med mindre I har en meget stor grund, må I som vi, vælge luft til luft...

Når vi er så glade for vor nye varmepumpe skyldes også, at vort naturgas fyr
har en ude inde føler, der prøver at spare, når det er nogenlunde lunt udenfor,
om vinteren er der ingen problemer og om sommeren behøver vi jo ikke varme,
men forår og efterår fryser vi, og må tænde brændeovnen.

Det behøver vi ikke mere, netop i de perioder med lidt lun luft udenfor,
yder varmepumpen optimal varme...

Kommentar
Fra : kj

Dato : 12-04-15 14:51

Har netop fået installeret luft/luft varmepumpe nr. 2 i vores privatbolig, den første strejkede efter 11 år, den gamle var en Toshiba fra GIDEX, og det er den nye også. Vi har også erhvervsbygning
med et dobbelt TOSHIBA anlæg (2 invertere 1 kompressor) vore forbrug årlig med maskinstrøm var før varmepumperne 52.000kwh årligt og det faldt til ca 35.000 årligt, og nu efter at maskinparken er indskrænket til 5 Pc'er og et par printere er forbruget ca 28.000kwh.
Hvis du beslutter dig så tag og tegn servicekontrakt, så får du eftersyn hvert år. Det skal siges at jeg forventer yderligere fald i elforbruget den kommende år, idet effektiviteten på den ny er betydelig højere end på den gamle.
TOSHIBA hører i øvrigt til blandt de mest effektive på markedet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-04-15 16:51

Jamen det er da godt vi er enige kj, selv om dit anlæg og behov er langt større end vores.

Noget af det det vi stadig overvejer er service kontrakten,
for vort lille 6,3 kW anlæg koster den 850 kr om året, og det forekommer ret dyrt?

Har lige haft besøg af naboen til den anden side, der også har med en GIDEX Toshiba inverter.

Selv om han har en lidt ældre model, er han også godt tilfreds, og som montøren sagde:
Når der først er en i et kvarter, der får vore varmepumper, plejer det at brede sig.

Jeg er godt klar over at vort anlæg kan præstere meget mere,
men vi vil da ikke svede bare for at spare.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-04-15 16:58

Jordvarme kan ikke komme på tale, da vi er begravet inden en evt. besparelse kan registreres, og jeg vil ikke smide 120.000 efter et sådant.
Vi havde for 15 år siden et fyr(olie) der kun varmede radiatorerne op og ikke noget varmt vand til badet og køkkenet. Dette skrottede jeg og senere røg radiatorerne da rørene i gulvet var "døde", siden altså i 15 år har vi opvarmet vort hus med 4 paller briketter (ca.) om året og altid haft en lille slat alm. brænde ved siden af. På kontoret/biblioteket bruger jeg én 11kg flaske gas om året, og det er/var så det. Nu er alderen ved at melde sig og det med at flytte 4 paller briketter ind i "skuret" tager på kræfterne, men er det væsentlig dyrere at bruge én luft til luft varme pumpe?
Genboen brugte det første år med varmepumpe ca. 26.000 kr. og det er 11.000 dyrere end det jeg bruger nu.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-04-15 17:12

Da min pumpe virkede kunne jeg nøjes en en ´big bag´ briketter eller 3rm træ, nu kan jeg bruge omkring 4-5 stk, og hvis der virkelig er isvinter et par ekstra i skuret og så kører der enda et par El radiatorer som ikke er billige i drift.
Og lad endelig være med at spare på pengene,de billiger virker ikke efter meningen og kan ikke give rigtig varme ved frostgrader.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 500 point
Dato : 12-04-15 18:47

Ingen formår åbenbart at svare, men her er da et bette pip.

En palle briketter vejer knap 1 tons. Effektiv brændværdi er omkring 4500 kWh. Prisen plejer at være 2300 -2500 kr/palle -> kWh pris ca 51 øre pr kWh minus tabet i brændeovnen normalt ikke under 25%, dvs 68øre/kwh og opefter afhængig af hvor god/dårlig ovnen er.

En god varmepumpe kan normalt fremvise en SCOP (årsvirkningsgrad) i størrelsesordenen 4. Ved en elpris på f. eks 2,1 kr/kWh ligger du med pris pr kWh lige over de 50 øre. Altså forventet lidt billigere, hvilket også stemmer fint overens med de tal der opleves i virkeligheden. Er huset oprettet i BBR som el-opvarmet, fås reduktion i prisen for den del af elforbruget der er over 4500 kWh på ca 52 øre, hvilket flytter regnestykket i varmepumpens favør.

Og så har man arbejdsfri varme - til samme pris/eller billigere.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 12-04-15 19:15

den nye har en virkningsgrad så vidt jeg husker på 6,3, hvor den gamle lå på omkring 4,7. Vi har ikke på noget tidspunkt haft varmeproblemer

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-04-15 19:17

Nej KJ du kigger på COP (udmålt ved +7° ude) Du skal kigge på SCOP for at få et nogenlunde retvisende billede.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-04-15 19:25

Toshiba har en super duper model, der efter sigende opnår 5,33 i SCOP. Mitsubishi's FH'er 4,9, Panasonic's superdyre VEér 5,4. Men super d'luxe modellerne er oftest relativt for dyre til det kan svare sig at jagte den sidste 25 øre.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-04-15 19:26
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-04-15 20:00

Min leverandør lovede SCOP 5,2 på de nyeste Toshiba Flexi Inverter anlæg,
montøren nævnede en energifaktor 7, som han havde været udsat for, men nok i overkanten.

Men bortset fra det har 3773 ret, selv er jeg ny som varmepumpe bruger,
har før haft fjernvarme og nu naturgas. Og jeg kender slet ikke til alternativerne piller/briketter,
derfor hilser jeg oplysningerne om deres brændværdi og pris velkommen.

Men når naboen bruger 26.000 om året, endda med varmepumpe, må der være noget galt.
Man baserer vel ikke hele sin energi forsyning på el?

Selv har vi brugt knap 1800 m^3 naturgas og betaler nu aconto 2,64 kr/m^3, plus moms,
ialt under 11.000 kr årligt, og det forventer vi at kunne halvere med vor nye varmepumpe?

Vi har naturgas med et ret nyt Valiant anlæg og min kones søn regner med ca 11,5 kWh / m^3
er det realistisk eller er der bedre bud?

Og hvad mangler vi så mere for at kunne eftervise, at en varmepumpe til små 15.000 kr
vil være rentabel at anskaffe med en tilbagebetaligstid under 10 år?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-04-15 20:08

Adfærd har en stor indvirkning på opnåelsen af comfort (og besparelse). Vi lavede for en del år siden en hel vej med ens el-opvarmede huse. Opnået besparelse svingede helt vildt. Husker ikke tallene med variationen lå over 100% på opnået elbesparelse. Men anvender man fiffene fra brændeovnen - altså når man er vant til at anvende den, plejer man at ende højt. I øvrigt ville jeg beholde brændeovnen til backup og hyggevarme. Luft/lufterne er ret sølle i ydelse når det er rigtigt skrigende koldt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-04-15 20:11

Du skal passe på med at tilmelde dig dét der med billigt EL - det kræver vist at huset/ boligen skal anmeldes ved BRF? som opvarmet med EL som hoved varmekilde, og det kan måske være svært at lave om på igen - samt du sparer alligevel ikke så meget som man skulle tro.
Jeg overvejede det, men er blevet frarådt at gøre det, trods jeg opvarmer med EL og brændeovn.
Og mit EL forbrug ligger på lidt over 10,000-

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-04-15 20:12

Og så skal man jo ikke kun se på økonomien...

Forår og efterår skulle jeg ud for at hente brænde, endda kløve lidt optændings pinde,
og min kone fik ild i brændeovnen, ofte med os i hele stuen.

Nu har vor nye varmepumpe indbygget filter, der renser luften,
og der er altid, også om morgenen, en behagelig temperatur i stue og køkken.

Jeg husker fra min barndom da der var is på morgen mælken,
så tænk ikke kun på spare lidt komfort, på tunge briketter og lignende,
vi bliver alle ældre og det er på tide at forkæle sig selv, nu med en ny varmepumpe.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-04-15 20:24

Citat
Du skal passe på med at tilmelde dig dét der med billigt EL - det kræver vist at huset/ boligen skal anmeldes ved BRF? som opvarmet med EL som hoved varmekilde, og det kan måske være svært at lave om på igen - samt du sparer alligevel ikke så meget som man skulle tro.
Jeg overvejede det, men er blevet frarådt at gøre det, trods jeg opvarmer med EL og brændeovn.
Og mit EL forbrug ligger på lidt over 10,000-

Det var dog det styggeste sludder.

Pkt 1. BRF er et realkreditinstitut.

Pkt 2 Du har som boligejer PLIGT til at de i BBR anførte er korrekte og kan både straffes med bøde, hjul og stejle hvis du foreholder det offentlige korrekte oplysninger (dog undtaget hvis du hedder Thorning Smidt).

Pkt 3: Der er tale om en lettelse af el-afgiften.

Pkt 4: Hvis man ændrer opvarmningsform tager det ca et øjeblik at få ændret BBR meddelsen. Det foregår simpelt på nettet, hvor man oplyser hvad man ændrer fra og hvad man ændrer til.

Ps hvis man bruger elopvarmning og ikke har dette stående i BBR er man dælenfløjtemig ked af sin pung. Specielt hvis man bruger over 10000 kWh/år. Så ligger de vist nærmest i kategorien dybt åndsvagt. Det er jo 2500 - 3000 lige i statskassen uden grund.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-04-15 20:27

Nu er det således at jeg de sidste mange år har givet lige omkring 7000 for 4 paller leveret på adressen det er i snit 1750 kr. pr. palle, hvis vi regner med 1,5kWh i snit hver time året rundt er det lig med 12.960 kWh á en snitpris på 2,00 kr. + de ca. 8.000 kr. i alm. forbrug (som jeg jo stadig har) er vi oppe på 33.920 minus 0.118 kr. X 12960 (1529,28Kr.) er det stadig - efter min regnestok - 15.000 kr. mere end jeg betaler nu. OG så er det at Generalkonsulen siger at jeg regner det forkert ud - hvis dette er tilfældet, ville det glæde mig at se den korrekte opstilling på regnestykket.
mvh,
MV2

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-04-15 20:30

Og lettelse af afgiften er en sag mellem dig som forbruger og dit elselskab - MEN der skal stå det rigtige i BBR og man regulerer IKKE med tilbagevirkende kraft. Du skal altså kigge i BBR, se til der står elopvarmet. Så snakker du med elselskabet og bingo = rabat.

Derforuden, kan man hvis huset er angivet som elopvarmet, sælge din energibesparelse for en engangsbeløb. De fleste tilbyder at fikse dette for dig. Vær OBS på hvad du får for det. Det kan nemt påvirke din anskaffelsespris, da nogen installatører putter de penge i lommen selv. Men der mås så ikke stå noget om varmepumpe i forvejen.

Du checkker selv lige tingene på www.ois.dk

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-04-15 20:33

PS min udregning gælder for varmepumpen - skriveriet gik lidt stærkt, det undskylder jeg.
MV2

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-04-15 20:38

Hvis du har givet 1750,- /palle er det jævnt billigt og flytter din pris noget nedad på briket opvarmningen Dog ikke andet en lige ned til en VP der kører med en SCOP på 4. Er varmepumpen bedre + opnås afgiftslettelse vinder varmepumpe stort.

Du kan også vende regnestykket

Du køber 18000 kWh varme i på 4 paller. Udnytter maksimalt de 13500 og hælder resten i skorsten.

Hvis en VP med en SCOP på 4 skal yde 13500 kWh forbruger den 3375 kWh Ligger den på 5 hedder forbruget 2700 kWh.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-04-15 20:41

Testede det engang for år tilbage hos en med pillebrændeovn. De tal han opnåede viste ham at om vinteren med konstant frost, fyrede han for 20 kr mindre om dagen, med opnåelsen af en højere komfort. Pilleovnen blev smidt ud efterfølgende.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-04-15 20:48

BRF? = BBR, der er trods alt ikke mange bogstaver der skiller, og mon ikke den blev forstået aligevel.
Citat
Hvis du har givet 1750,- /palle er det jævnt billigt

Det var noget DYRT brænde, jeg giver 1000.- for en palle.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-04-15 20:50

Nårh ja disken, det betyder jo ikke noget særligt. Og dit svar var jo som vanligt utroligt givende og godt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-04-15 20:57

Ringe pressede polske briketter kan altid skaffes til kr lidt. Almindeligvis er sandindholdet ikke uvæsentligt og der skal derfor bruges mere. Men man kan skaffe sig billigere briketter på den anden side af grænsen. Utroligt du så i øvrigt bruger så meget af det unødvendigt dyrere strøm, når du har så billige briketter disken, Det giver jo slet ingen mening. Men det er det vel ikke så meget af det du siger der gør.

Men et check på bilka's side nævner de 1750,- som en option, leveret ved døren. Så lad os forsigtigt regne med Modersvilje nogenlunde ved hvad hun gør.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-04-15 21:20

Tak - men jeg er nu manden (MV2 - 2 for anden violin) og ikke chefen selv.
Jeg må stadig sige at jeg er i tvivl! Jeg bruger i dag ca. 8000 i el pr år + 7000 i varme pr år, og det er et faktum!
Når jeg ser bort fra anskaffelsesprisen - kan jeg stadig ikke se inkl. de 0,118 kr. pr. kWh over 4000 kWh at der er en besparelse - de 4000 kWh er dem jeg bruger i forvejen og dertil kommer strømforbruget til varmepumpen, den skal jo helst ikke ligge ret meget over de 7000 kr. (som for øvrigt holder de 18 - 19 grader i et 120 kvm. stort hus selv med 8 til 10 graders frost udenfor)
Jeg vil ikke forklejne mine aner - for hver krone sparet, er én krone tjent!
MV2

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-04-15 21:25

Citat
det betyder jo ikke noget særligt. Og dit svar var jo som vanligt utroligt givende og godt

OK, det er så dig der´pludseligt lægger mærke til at et hus skal anmeldes som opvarmet med EL = før man kan få noget ud af det hele, så jo, min kommentar var såmænd god nok.
Dig, jeg har sjældent set dig ´rose´ andres mening herinde og kommer sikkert heller aldrig til det, men det er jo dit problem, jeg skal ikke leve i nærheden af dig så hak du bare løs.
Kan så lige skrive at dem jeg køber er af Svensk/ Norsk savsmuld, og har en særdeles god brændeværdi og næppe fyldt med sand eller andet.
Citat
Utroligt du så i øvrigt bruger så meget af det unødvendigt dyrere strøm

Nu brænder briketter ikke 12 timer på en opfyldning og giver lidt varme eller gløder dagen efter, men snarere 1½ time og lidt gløder der efter.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-04-15 21:33

Jo, bruger du for 8000 kr strøm, ligger dit forbrug i kWh på måske 3600 -3700 kWh. Dvs de første 800 kWh får du ingen rabat på, men så bonner den på det der ligger derover.

F. eks:

En ret god VP SCOP 4,5

Skal yde 13500 kWh forbrug dertil 3000 kWh + husets forbrug 3650 (for nu at vælge midt imellem), i alt 6650 kWh. De 4500 betaler du 2,2 kr for de sidste betaler du 1,7 kr for. Samlet El regning 13550,- I dag omkostning 8000 + 8000 = 16000,-

Så varmepumpen skal være bedre. Eller lad os være negative og sige ligeså god (hvis nu i veksler lidt af besparelsen til komfortforbedring og/eller køler lidt på den varme sommerdag).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-04-15 21:36

->Modersvilje åbner lige for PM fra dig, hvis du vil vide mere. Agter ikke at parlementere med ham pillevraget disken/mig-selv.

Så skal gerne hjælpe dig, men orker ikke ham idioten.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-04-15 12:04

Og så bliver os andre aldrig klogere når i sådan går over til tisk-tisk i det private, Kandu er et forum hvor også andre end spørgeren kan blive klogere, netop ved at læse indlæg fra mange forskellige synsvinkler.
Er du 3773 oversensibel eller måske en JEG alene vide person? Når du ikke kan tåle at andre brugere skriver noget som ikke passer i dine beregninger

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-04-15 12:36

Det lader til at der er forskellige fortolkninger af varmepumpers effektivitet contra driftspris!
Jeg tager gerne mod råd, men hvem ved mest om varmepumper luft til luft (det er hvad økonomien kan bære og med den regering/folketing vi har - ved vi ikke hvornår folkepensionen forsvinder) Jeg er endvidere bekymret for elpriserne! Jeg fornemmede at solcellerne var en god løsning, men lige pludselig skal man betale afgift af den strøm man selv producerer fra et anlæg man selv har betalt og taget risiko for - så jeg stoler ikke på hovedparten af de grådige mennesker jeg selv har valgt til Folketinget - sidespring - Jeg bor ikke langt fra Rågeleje og hvad koster det her at have en varmepumpe tilsluttet, kan alle få tilskud og hvem bevilger dette?
Desuden vil jeg gerne have mig frabedt jeres indbyrdes uoverensstemmelser da de ikke gavner min sag!
Endelig hvilken varmepumpe er den bedste (stadig luft til luft)?
MV2

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-15 13:10

Jeg blander mig heller ikke i pilledebatten, men vil gerne supplere med et par oplysninger:

Fratrukket i vor anskaffelsespris på Toshiba varmepumpen er 4.400 kr som Energitilskud VP42,
så der er også fra regeringens side gjort noget for at fremme anskaffelse af varmepumper.

Og arbejdslønnen til montage udgør 4.500 kr incl. moms, noget jeg ikke kan trække fra mere,
i håndværker fradrag, men måske senere hvis blå blok får flertal?

Vor søn, der er ekspert i solceller, men ikke så meget i varmepumper, har beregnet
en tilbagebatalingstid på 14-15 år, baseret på vor besparelse i naturgas, og det har du jo ikke.

Måske længere end vi lever og sikkert længere end vi beholder huset.
Men det er vi ligeglade med. Bare det at stå op uden at behøve at tage en flies jakke på,
og ikke skulle ud at hente og kløve brænde, retfærdiggør investeringen for os.

Og der må da også være følgeudgifter ved at fyre med fast brændsel,
transportudgifter og andet besvær.

Og som tidligere nævnt var huset tidlige meget støvet og tiloset, når vi brugte brændeovnen,
nu får vi både opvarmet og filtreret luften.
Mon ikke der er tilsvarende problemer med at fyre med briketter?

Og jeg ved at Toshiba hører til de førende varmepumper på markedet,
der sikkert andre tæt på, men du har jo så ikke langt til Gidex Sjælland,
Korshøj 10, 3600 Frederikssund. tlf 37 31 32 21.

Gidex står for Gunnars Ide plus et x. Gunnar var min nabos kones far, der fik ideen,
og det er hans søn, hendes bror, der driver sjællands afdelingen...
Jeg er sikker på du får en lige så god vejledning der, som vi fik af Jan Andersen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-04-15 13:19

Hvis modersvilje's tal holder, kan man der regne med en tilbagebetalingstid på 4-5 år (idet der vil kunne fikse nogle ikke uvæsentlig lettelser på afgifter.

Bare ærgeligt OVN. Men orker bare ikke Disken/Nomore/Mig-selv's gylle. Det er sgu træls nok han totalt overspammer med bagvaskelse og uendelige åndsvagheder.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-04-15 15:17

Jeg udlægger det således at de fleste mener at vide det ikke bliver dyrere i drift end det jeg/vi har nu - der kommer et plus som i kalder: komfortforbedringsværdien og den må vi jo regne med-
Jeg venter lidt inden jeg lader pointene flyde, da jeg skal se lidt på de oplysninger der er tilfaldet mig via denne tråd.
mvh,
MV2

Kommentar
Fra : kj

Dato : 13-04-15 16:15

Tidligere røg jeg en del (er holdt op), og fik at vide at tobaksfedt fra røgen, ville nedsætte varmepumpens levetid, derfor er det jo måske heller ikke sundt for en varmepumpe at være i stue med en brændeovn, jeg har haft et sommerhus med brændeovn og den forurenede altså en hel del. Det var årsagen til at vi ikke her i huset fik brændeovn.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-15 16:49

Vi ryger heller ikke, men det gør brændeovnen, hvis den altså bruges, og det gør den
som sagt ikke mere til dagligt hos os. Måske enkelte gange herefter, kun for at hygge.
Min kone vil have den fjernet, men jeg mener det stadig er et aktiv, når huset skal sælges.

Der er to indbyggede filtre i indendørs delen på vor nye varmepumpe, og vor montør sagde,
at vi bare skulle støvsuge dem ca. hver tredie uge, og det er jo overkommeligt.

Men bemærkelsesværdigt at du kj tænker på varmepumpens levetid i forbindelse med rygning.
De fleste holder op med at ryge for selv at få det bedre og leve længere.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-04-15 17:32

Ja vores brændeovn med hjemmelavet spjæld ryger , men kun ud af skorstenen - da vi efter 15 års brug nok mener at kunne fyre uden røg i stue/køkkenet - der er selvfølgelig en smutter når evt. røggas lige pludselig antændes medens at jeg sætter en tændstik til, men der er kommet en vis rutine! Hyggen ved at sidde og kikke på flammerne, mens Helle Thorning og ham drengerøven Østergård Kristensen fra radikale ødelægger Danmark, kan ingen tage fra mig (tror jeg nok)
En god whisky og en god bog mister noget ved at sidde og høre på varmepumpen (min nabo troede hun havde fået tinnitus)!
Nu vil jeg se på varmepumper og jeg vender tilbage senere!
MV2

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-15 18:06

Jeg vil lige tilføje at vor nye varmepumpe ikke larmer, slet ikke hørbart,
det tror naboens kone på den anden side af Gidex forhandleren Jan.

Jeg har inviteret dem ind for at høre på, de er nu de eneste naboer her der ikke har varmepumpe.

Og det er da heldigt at I kan fyre i brændeovn uden at det ryger, det kan min kone ikke.
Da hun blev alene, forsøgte hun at spare ved at skrue for meget ned for luftforsyningen.

Engang vi kom hjem ver hele stuen fuld af røg, og hendes datter, der var på besøg,
måtte sove i udhuset, nu mit værksted.

Så ingen fare for tinnitus, hvis du køber et Toshiba anlæg...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-04-15 22:58

Indedelen er normalt meget lydsvag, hvorimod, der kan være lidt lyd fra udedelen - som kun høres udenfor - ikke indenfor.

Min varmepumpe i udestuen, hvor vi opholder os året rundt, er ikke en Toshiba, men det bliver den nok næste gang.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 14-04-15 13:22

Der er jo mange ideer om hvilken der den bedste!
Hvilken har den bedste garanti?
Hvilket firma er at foretrække frem for andre?
Hvad er dyrt og knap så dyrt?
Kan det betale sig at købe af én og lade én anden montere?
Hvad har jeg så lige glemt?
ÅÅh ja støjen jeg har lige været et sted hvor denne hvislende tone/lyd ramte min irritationszone -
kan alle vænne sig til denne "støj"?
MV2

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-04-15 13:41

>Kan det betale sig at købe af én og lade én anden montere?

Nej det må du aldrig gøre, hvem har så ansvaret, hvis noget ikke virker??
Og køb ikke noget dicount hos et tilfældigt byggefirma, der ikke ved hvad det drejer sig om.

Og det med hvisle lyde forstår vi ikke, det er rigtigt at yderdelen støjer lidt mere end inderdelen,
men indenfor kan vi hverken høre den ene eller den anden del.

Hvis din nabo har et ældre anlæg med en yderdel der støjer, vil situationen jo ikke forværres
hvis du køber et nyere og mere støjsvagt anlæg som vort.

Det kunne jo være at naboen så fik lyst til en modernisering.
Du skal i hvert fald ikke vænne dig til nye hvisle lyde...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-04-15 13:44

Der er jo mange ideer om hvilken der den bedste!

Hvilken har den bedste garanti? Umiddelbart Panasonic/LG/Mitsubishi fra Kinnan

Hvilket firma er at foretrække frem for andre?

Hvad er dyrt og knap så dyrt?

Kan det betale sig at købe af én og lade én anden montere? Nej

Hvad har jeg så lige glemt?

ÅÅh ja støjen jeg har lige været et sted hvor denne hvislende tone/lyd ramte min irritationszone -
kan alle vænne sig til denne "støj"? Hvislen er normalt defekte lejer i indedelen, noget som samtlige fabrikater har lidt af. Regulær luftstøj er oftest forårsaget af for små indedele og er oftest billig-udgavernes (kinesernes) problem. Det fleste gode mærkevarer siger ikke meget.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-04-15 14:40

Hvis det var inde i naboens stue, at du hørte disse hvisle lyde,
så glem det jeg sagde om hans måske ældre, støjende udendørs del.

I vor nye Toshiba inderdel er der to spjæld udgange med to vippe anordninger,
så vi kan fordele varmen. Vort anlæg sidder oppe og varmen ledes nedad.

Vor nabo, der først fik et Toshiba anlæg fra Gidex har kun et, og det var han lidt stødt over.
Så det bekræfter 3773 udsagn om tidligere for små indre kanaler.
Som gammel maskiningeniør tror jeg mere på dette end hvislelyde fra lejer?

Og som sagt købte vi Toshiba fordi vor nærmeste nabo forhandler det,
med lidt rabat, og vi kan så altid få lidt hjælp og rådgivning, hvis det kniber.
Vi har 5 års garanti, og jeg kender ikke konkurrenternes tilsvarende, måske bedre, garantier.

Gidex har 6-7 montører beskæftiget her i Jylland og på Fyn,
jeg ved ikke hvor mange der er på Sjælland?

Og jeg ved ikke hvor dygtige de andre er, men ham vi havde var meget kompetent,
og det er jo også noget der tæller, når man skal vælge leverandør.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-04-15 15:25

Nu er det ikke noget jeg tror Svend, men kendt fakta at klimaanlæg og varmepumper i nogle år har lidt af dårlige glidelejer i motorerne i indedelene. Åbenbart nedstammer de fleste af disse motorer fra samme fabrik, og man har fra importørers side kendt og accepteret disse problemer. Når lejerne går, får de sådan en "hvislen". Der er jo ikke tale om skurren fra et kugleleje, men et glideleje. Dem har vi skiftet rigtig rigt mange af. På de fleste mærkevarevarmepumper anvender man nu keramiske lejer. Probelemet er "nordisk" og skyldes udtørring af lejerne, afstedkommet af at apparaterne stort set kun kører varme.

Når jeg taler luftstøj, er det fra indedelen. Altså ikke noget der rørmæssigt kan kompenseres for. Mange kinøjsere er ret klejne og bygget af de allerringeste materaialer og har simpelthen i uforholdsmæssigt højt støjniveau. Det samme gør sig gældende på udedele, hvor man ikke ligefrem frådser med lyddæmpning og overdimensionerer på de billigste anlæg.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-04-15 16:11

Godt 3773, du ved jo meget mere om det end jeg, der kun har haft varmepumpe en uges tid.
Og mit kendskab til lejer stammer fra højt belastede kuglelejer og olie smurte glidelejer.

Men da de billige hvisle lejer nu er erstattet af keramiske, må vi jo kunne overbevise modersvilje
om at hendes frygt for nye hvisle lyde er ubegrundet.

Og som sagt valgte vi Toshiba på grund af naboen, jeg får ikke provision og er ligeglad om hun
hun køber Toshiba eller et andet fabrikat. Jeg omtaler kun mine gode erfaringer med Gidex.

Og min kone er helt salig hver morgen, hvor hun har smidt den ekstra trøje og uldstrømperne.
Noget vi skulle have investeret i for længe siden...

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-04-15 16:16

svendgiversen

Det er efter min mening og montørerne her på djævleøen, ikke nok at støvsugen dem en gang hver 3. uge, de skal vaskes og skylles nænsomt med håndbruseren. Jeg bruger en gammel tom sprayflaske fra AJAX glasrengøring, den er nu fyldt med Borup Grundrens i passende fortynding, bar se filtrene når de har fået en omgang fra sprayflasken, derefter bliver de skyllet rene og tørret med hårtørrer og sat i Inverteren igen, sådan har jeg gjort i 11 år

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-04-15 16:42

Lejehavarierne giver som sagt sådan en sær hvislende støj, der er ret enerverende. Men dårlige anlæg hvor luftstøj er til stede er ligeså trælse. Da det er lukkede motorer, der ikke kan adskilles kan man ikke rigtig gøre noget.

Luftfiltrene er normalt nytrel og kan normalt bare dyppes og gnubbes i opvaskevand. Enkelte har et ekstra finfilter der tager en part af luften og renser den ekstra. Disse skal skiftes. Igen lidt forskelligt arbejder man også med at lade luften (ionisering), og opnår derved ladning af støvpartikler, hvorefter de normalt vil klumpe sig sammen og falde ned og/eller kan fanges af det relativt grove nytrel filter (det er salgsforklaringen).

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-04-15 17:21

Fra vor nye Toshiba Owners Manual, uddrag om Pleje og rengøring:
Efter ca to uger, om luftfilter: Gørdet rent med en støvsuger eller vask det i vand.

Intet om Grundrens eller andet.
Jeg vil nu spørge min nabo om det er tilstrækkeligt?

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 19-04-15 16:22

Tak for svaret 3773.
Jeg skulle give point så dem fik/får du!
MV2
Det er et mega marked og ingen er enige om hvad der er bedst til helårs opvarmning -
Jeg må jo se markedet an!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-04-15 17:08

Ja det er svært. Markedet er i den grad præget af lykkeriddere og "godt-nok"er. Så det er svært. Og intet er bedre end det svageste led, så et ringe installeret anlæg duer ikke for godt, uanset kvaliteten af anlægget. Skulle jeg selv have et anlæg i morgen, købte jeg en Samsung til sommerhuset og her hjemme i stuen valgte jeg en FH25 fra Mitsubishi. Og installationen overlod jeg til en rigtig uddannet kølemontør - ikke en elektriker med 14 dages kursus og 2,5 kg certifikat. (her kan du se hvem der har hvad www.kmo.dk )