/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Acetone/ lim
Fra : mig-selv
Vist : 1070 gange
50 point
Dato : 17-03-15 00:41

hvis dette? virker og kan opløse plast = hvad er så bag-delen ved at bruge det
http://www.stormeren.dk/article_view.php?id=163&start=14

Og i stedet for at lave sin egen opløste ´lim´, der åbenbart tager et par døgn at lave = kan man så ikke bare påføre Acetone på de dele? der skal sammenføjes osv.

Ellers sjældent man ser den måde at lime plast på, men i følge ham selv, så virker det fortræffenligt
(endnu et meget svært ord - vælg selv, jeg er dampet af)

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 17-03-15 06:18

De eneste ulemper ved at bruge det er, at det tager et par dage at fremstille limen, at det tager en halv krig inden det er stærkt nok til at kunne bruges, og at man så har endnu et præparat at skulle opbevare.

At sætte tingene sammen med en dråbe opløsningsmiddel imellem er smaddergodt, men acetonen tager så lang tid om at opløse acrylplast, at den fordamper først. Den gang metylenklorid ikke var forbudt, kunne man sætte acryldelene perfekt sammen, lade en dråbe metylenklorid løbe ind imellem, og 5-15 minutter senere havde man en usynlig sammensvejsning. Det er derfor, man så sjældent ser den!

vh
pbp

Stenkulsnafta/ benzol havde næsten samme effekt men stank endnu værre og gav overfladen rynker.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-03-15 12:03
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-03-15 17:14

Citat
Stenkulsnafta/ benzol

Er det noget man kan købe nu om dage

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-03-15 20:07

Alt det nævnte er fyfy nu om stunder. I min ungdom stod benzol/stenkulsnafta på hylden i supermarkedet, metylenkloriden skulle til materialhandleren efter.
Men maling-/lakfjerneren BUMS har metylenklorid som væsentligt aktivstof. Der kan du få et indtryk af lugten.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-03-15 20:16

Tænkte nok jeg var på tynd is.

Vil lige prøve dette, for at se holdbarheden, og det ser ikke ud til at tage flere dage:
https://www.youtube.com/watch?v=gbBfykbHlbc

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-03-15 20:25

God fornøjelse. Jeg tror dog ikke på holdbarheden af at lime acryl med polystyren. Efter min erfaring går det fint at opløse styrenskum i acetone, men det tager længe om at hærde og er ikke specielt stærkt. Og så skal det stå ude og dunste af, hvis du ikke vil have nogen nerve- og hjerneceller opløst.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-03-15 20:26

Så hellere tagrendelim. Det kan klare en del plasttyper, selv til en vis grad polycarbonat.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-03-15 20:26

altså det til PVC-tagrender.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 17-03-15 20:42

Citat
Jeg tror dog ikke på holdbarheden af at lime acryl med polystyren.

Det var nu også mere for at se om man kunne lave nogle støbninger og holdbarhed på dem.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-03-15 21:45

Du kan godt støbe styrenplast. Så skal du have fat i en forretning med grej til bådebyggere, blande styren og hærder og presse eller hælde i en form med slipmiddel. Det der med at opløse holder ikke en meter; der er måske 10 kubikcentimeter tørstof i 200 kubik opløsning, hvis det skal kunne løbe af sig selv. Og hvis du hælder i en form, hvor skal acetonen så fordampe hen? Men giv lyd om hvad du vil støbe, så kan jeg måske give et skub i den rigtige retning (jeg har været projektvejleder i i40 år)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-03-15 02:18

Laver skam en del små dele i styren i små forme lavet i gips eller silikone, det er mere for at prøve noget nyt, og for at se om det kan holde sammen med andre ting og sager og styren er bare ikke særlig god til at klæbe på plast - ikke det jeg har prøvet

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-03-15 07:34

Dele støbte i styren - der er nok basis for at prøve med acetone/EPS-blandingen. Hvis du har glasfiber eller andet fyldstof i styrenen, kan epoxy nok også efter indledende slibning.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-03-15 11:23

Citat
fyldstof i styrenen, kan epoxy nok også efter indledende slibning.

På noget plast holder det fint med fiber i, men til visse limninger/ reparationer er der så lidt plads at der ikke kan bruges fyld - eller det er umuligt at lægge på.
Og i nogle tilfælde har jeg brugt en loddekolpe - smeltet og påført mere plast, men det syntes jeg bliver ´mørt´ eller knækker nemt igen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-03-15 14:49

Ja, de fleste plaster bliver delvist dekomponeret, når de får loddekolbevarme. Hvis du kender nogen, der har noget tagrendelim liggende, så prøv det; ellers eksperimenter med opløst polystyren.