/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Strandsten
Fra : mig-selv
Vist : 904 gange
50 point
Dato : 12-03-15 21:09

hvor kan jeg finde et par pæne sten til baljen - i Nordjylland
Må ikke være kalksten.
Har taget et par stykker på Klim strand, men er der andre lignende strande

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-15 21:20

Med mit lidt begrænsede kendskab til området, min kones bror bor i Klim:

Slette Strand og Nørre Vorup Øer,
men du behøver jo ikke at finde dem på stranden, prøv at køre gennem Fos dalen...

Ellers tag syd på til dæmningen ved "Hvosse" = Hovsøre...
Der har vi fundet mange sten med hul i, noget min kone samler på.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-03-15 21:41

Klim Strand er fin nok som jeg også skriver, men BARE et lille stykke (max 5km) fra den strand og det går over i småsten/ grus eller sand.

Har hørt at Løgster/ området måske skulle være en mulighed? men hvor.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-03-15 21:44

Hovsør, har jeg aldrig været i nærheden af, ser også ud som et pænt sted med kameraet med i remmen - så det skal da lige efterforskes lidt nærmere ved lejlighed.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-03-15 14:23

Mon denne side kan være til hjælp?
http://www.sjov-fritid.dk/danskestenlo.htm

På Livø er der bunker af alverdens sten, og samtidig en fantastisk flot natur.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-03-15 20:01

Citat
Mon denne side kan være til hjælp?
http://www.sjov-fritid.dk/danskestenlo.htm

Fint link, syntes vare at deres beskivelse kunne være mere oplysende, og så desværre kun N/V DK der er med.

Jeg ved at der er strandsten længere oppe af vestkysten ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-03-15 20:05

Men ellers ´sjovt´ nok at en strand/ vestkysten? har eller veksler mellem sand / grus og sten og det kan være med meget kort afstand mellem dem.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-03-15 21:36

Så er der Sæby Strand og Lyngså strand.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 14-03-15 21:41
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-03-15 22:08

FINE links, de skal lige kigges nærmere på - har ellers billeder af de fleste Nordjyske strande, med og uden ´damer´ - men er blevet for ? fornem til at se alle mine billeder og film igennem, da jeg altid kommer til at lave et ´slideshow´ af så meget andet der har noget med dét man søgte og så er vi tilbage igen.. noget du kender til?

Nå men tak indtil videre.

Og Hovsøre - der var jeg ´forresten´ oppe ved kort før Jul på 2 hjul of tog billeder af bla; færger og dyreliv - men tog ikke turen over dæmningen/ færgen og de nærmeste strande, da jeg var ved at løbe tør for motorolie.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-03-15 11:59

Har du mon været på Livø?
Fantastisk smukt sted.
Eneste minus er, at det er rigtig besværligt at slæbe alle de flotte sten med ombord på færgen!
Det kræver noget kraftigt reb til hulsten og kraftige poser til alle de flotte sten, som man absolut må og skal have med hjem.
Du får lige et link med nogle fantastiske oplysninger og du kan se sten strand og andre smukke billeder af øen!

http://naturstyrelsen.dk/media/nst/66955/Livoe_lejrskolemappe.pdf

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-04-15 22:44

Der er en ? sten strand ved Ertebølle, som så går over til sand / kalk klitter op imod Løgstør og alt skifter inden for få kilometer til hver side.
Og så er der noget omkring Hobro fjord.
Og et andet sted jeg ikke lige kan huske nu.. , men ingen så pæne som ved Klim strand, hvis det er farver man går efter - ikke historie og oldtids fund.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 14-04-15 22:45

Tak for svaret katekismus.